Het digitale documenteren: vijf belangrijke lessen die we van Jérôme Gence kunnen leren

Van digitale nomaden tot online diva's: de fascinerende fotoverhalen van de bekroonde fotograaf Jérôme Gence brengen Canon's obsessie met technologie voor het voetlicht. Hier deelt hij zijn vijf tips voor ambitieuze fotojournalisten.
Een groep jongeren in vrijetijdskleding in en rond een zwembad, sommigen op opblaasbare roze flamingo's. Bijna iedereen kijkt naar een mobiele telefoon of laptop.

Een foto uit de Telework-serie van documentairefotograaf Jérôme Gence. Deze telewerkers kunnen tips en professionele mogelijkheden delen terwijl ze profiteren van de voordelen van het wonen in een villa op Bali. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief, ingesteld op 24mm, 1/80 sec, f/4 en ISO320. © Jérôme Gence

Het verzamelen en analyseren van gegevens voor internationale merken lijkt misschien een onwaarschijnlijke achtergrond voor een documentairefotograaf, maar Canon Ambassador Jérôme Gence heeft verrassende overeenkomsten gevonden tussen zijn twee zeer verschillende carrières.

"Werken met cijfers heeft me onbewust geleerd om verhalen te vertellen", legt hij uit. "Wanneer je de gegevens hebt verzameld, moet je het verhaal vertellen. Je klant heeft maar weinig tijd om naar de resultaten van de analyse te luisteren, dus je moet meteen ter zake komen."

Jérôme is gefascineerd door de impact die technologie heeft op het leven van iedereen, en zijn fotografie laat zien hoe internet en nieuwe manieren van digitale communicatie de manier waarop we werken en met elkaar omgaan hebben veranderd. Zijn documentaireprojecten, die voornamelijk zijn gemaakt in Azië, hebben onderwerpen zoals de selfiecultuur, livestreaming, de obsessie met virtuele zangers en het leven van digitale nomaden.

Dankzij zijn vaardigheden op het gebied van het vertellen van originele, technische verhalen over hoe we vandaag de dag leven, heeft Jérôme zich kunnen onderscheiden in de competitieve wereld van fotojournalistiek. Zijn werk is gepubliceerd in belangrijke tijdschriften zoals Le Figaro, Stern, Der Spiegel, Le Monde en op de website van National Geographic. Zijn nieuwste serie over telewerkers, Telework, werd geselecteerd voor Visa pour l'Image 2021, het festival voor fotojournalistiek.

Jérôme heeft als professioneel fotograaf een aantal waardevolle lessen geleerd en hier geeft hij vijf tips voor ambitieuze documentairefotografen, op basis van zijn ervaringen.

Een man zit in zijn slaapkamer, kijkt naar zijn telefoon en glimlacht. De muren van de slaapkamer zijn bedekt met foto's van beroemde vrouwen.

Voor zijn serie over livestreamers moest Jérôme het vertrouwen winnen van zowel de livestreamers als de fans. Dit is een foto van de 32-jarige Kongto, een grote fan van livestreamer Yutong, die naar een van haar live streamingsessies kijkt. De muren van zijn kamer hangen vol met foto's, posters en memorabilia van zijn idool. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) met een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) ingesteld op 17mm, 1/25 sec, f/4 en ISO2000. © Jérôme Gence

1. Vertel het verhaal van je onderwerp

Jérôme begon in 2013 foto's te maken om een reis van een jaar van zijn woning in Parijs naar de Himalaya te documenteren. "Voor mij was de Himalaya een droomland en ik wilde foto's maken van mijn droom", vertelt hij. "Het ging vooral om de mensen – ik vond de mensen daar uniek." Toen dit project werd tentoongesteld, ontmoette hij de Franse fotograaf Éric Valli, die hem het belangrijkste advies gaf dat hem hielp zijn werk verder te ontwikkelen.

"Volgens Éric is het misschien niet genoeg om één portret van iemand te maken. Als je mensen wilt blijven fotograferen, moet je hun verhaal vertellen", herinnert Jérôme zich. "Hij legde me uit hoe ik een onderwerp kon vereeuwigen door verschillende aspecten van het leven van mensen te fotograferen. Nu fotografeer ik mensen omdat ik hun verhaal wil vertellen.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

"Het is ook erg belangrijk om goed onderzoek te doen en de beste mensen voor je verhaal te vinden. Je hebt niet zozeer veel mensen nodig, maar wel de juiste mensen. Sommige mensen zijn als een gids en laten je het belangrijkste punt in je verhaal zien."

Jérôme vindt zijn onderwerpen meestal via sociale media, met hulp van een assistent uit het land waar hij het verhaal wil vinden en die de cultuur en taal goed kent. Maar hij zegt dat het gebruik van sociale media niet de beste manier was om onderwerpen voor zijn Telework-serie te vinden. "Voor dit project bracht ik tijd door op Bali en had ik me aangemeld bij een gedeelde werkruimte", zegt hij. "Ik heb geleidelijk aan mensen ontmoet die me aan anderen hebben voorgesteld en ik ging zo deel uitmaken van de gemeenschap."

Een jonge vrouw zit op een wit bed en houdt een lange selfiestick vast met haar telefoon eraan bevestigd. Achter haar staat een groot display met twee rode harten.

Voor zijn Livestreamers-serie fotografeerde Jérôme de 35-jarige Lala, een beroemde livestreamer in Taiwan. "Naast livestreamingsessies gebruikt Lala haar populariteit en imago voor samenwerkingen met bedrijven, merken of organisaties", vertelt Jérôme. "Een smartphone is alles wat je nodig hebt. Maar welk apparaat je ook gebruikt, het doel is hetzelfde: onbereikbare dromen verkopen aan eenzame fans." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, ingesteld op 35mm, 1/10 sec bij f/4.5 en ISO2000. © Jérôme Gence

2. Maak aantekeningen over je onderwerpen

Een belangrijk onderdeel van Jérôme's werk is het vastleggen van zijn onderwerpen in woorden en in foto's. "Tegenwoordig is het echt moeilijk om met één foto mensen versteld te laten staan, omdat we allemaal zo gewend zijn aan prachtige foto's", legt Jérôme uit. "In mijn werk heb ik toegang tot mensen die iets te vertellen hebben, en ik wil van hen leren en begrijpen wat er in hun leven gebeurt.

"De grote fout die ik maakte toen ik naar de Himalaya ging, was dat ik niks in een notitieboekje heb opgeschreven. Ik was jong en dacht dat ik niks zou vergeten over de mensen die ik ontmoette, maar als je ouder wordt, beseft je dat je niet alles kunt onthouden.

"Aantekeningen maken is een cruciaal onderdeel van mijn werk en ik heb nu altijd een notitieboekje en pen bij me, en soms neem ik wat mijn onderwerpen zeggen op op mijn telefoon. Soms is er één heel sterke zin die het hele verhaal vormgeeft en die zorgt voor iets nieuws dat je niet in de foto kunt zien."

Voor Jérôme's foto's van fans van virtuele zangers of volgers van livestreamers, maakte hij bijvoorbeeld aantekeningen die als bijschrift konden worden gebruikt om hun weinig bekende persoonlijke leven extra diepte te geven. "Als je mensen fotografeert en niet vastlegt wat ze zeggen, is je verhaal niet zo indrukwekkend als het zou kunnen zijn", vervolgt hij. "Mijn advies is om net zoveel aantekeningen als foto's te maken, en een verklaring te vinden voor waarom je deze persoon of plek wilt fotograferen."

Een man zit aan een bureau met een verhoogd gedeelte waarop een dienblad vol hamburgers staat. Op het bureau staan ook twee monitoren en een laptop en liggen een aantal telefoons.

Jérôme's serie Mukbangs was gericht op livestreamers die zichzelf filmden terwijl ze grote hoeveelheden voedsel aten voor hun fans. In deze foto, die is gemaakt in Seoul, Zuid-Korea, zit Huh Mino in een van de kamers van zijn appartement, die hij heeft veranderd in een livestreamingstudio. Hij maakt zich klaar om 10 hamburgers in 10 minuten te eten en verdient tussen de 400 en 800 euro per sessie. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark II met een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 18mm, 1/100 sec, f/4 en ISO1600. © Jérôme Gence

3. Leg emotie vast in je foto's

Al bij zijn eerste projecten was Jérôme zich ervan bewust hoe belangrijk het is om de gevoelens van mensen vast te leggen in zijn werk. "Emoties zoals verdriet en geluk zijn veelvoorkomende dingen die we als mens allemaal voelen, dus het is heel belangrijk om ze in je foto's te krijgen", vertelt hij. "Veel jonge fotografen vragen me hoe ze die emoties kunnen vastleggen. Ik denk dat de manier waarop je mensen benadert, de tijd die je eraan besteedt en het vertrouwen dat je opbouwt het verschil maken."

Bij het vastleggen van mensen die het grootste deel van hun tijd naar een computerscherm kijken, moet Jérôme hard werken om manieren te vinden om een visueel gevarieerd verhaal te vertellen. "Het is altijd een grote uitdaging, omdat je de emoties van mensen wilt vastleggen, maar als die mensen achter computers zitten, is er niet veel emotie", zegt hij.

Leden van de Church of the Last Testament staan in witte gewaden voor bomen die met sneeuw zijn bedekt.

Wat Jonas Bendiksen heeft geleerd van het fotograferen van geïsoleerde gemeenschappen

Magnum-fotograaf Jonas Bendiksen vertelt over de uitdagingen en beloningen van het fotograferen van een afgelegen religieuze gemeenschap in Siberië.

"Ik probeer foto's van deze mensen te maken, maar daarna besteed ik veel aandacht aan wat die mensen doen wanneer ze niet achter hun computer zitten, wanneer ze normale dingen doen en weer mensen worden. Op die manier kan ik de emotie vastleggen die ik nodig heb en als ik de foto's combineer, ontstaat er een verhaal."

Om het vertrouwen van zijn onderwerpen te winnen, heeft hij altijd een exemplaar van een tijdschrift met zijn werk bij zich. "Iedereen kan zijn foto's online hebben, dus dat betekent niet zoveel meer, maar als een gerespecteerd tijdschrift je verhaal print, geeft dat je werk erkenning", zegt hij.

Een grote gebogen tafel met diverse groene planten in potten vult het grootste deel van een ruimte. Aan de tafel zitten mensen omringd door de planten te werken op laptops.

Op een andere foto uit de Telework-serie van Jérôme zijn telewerkers te zien in Second Home, een van de populairste gedeelde werkruimtes in Lissabon, Portugal. Aan de rechterkant zit Vincent, een Franse softwareontwikkelaar die naar Portugal verhuisde vanwege het relatief lage aantal COVID-19-besmettingen, de lage kosten van levensonderhoud en het aantrekkelijke klimaat. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 16mm, 1/40 sec, f/4 en ISO400. © Jérôme Gence

4. Profiteer van technische innovaties

Jérôme vertelt dat technische verbeteringen, zelfs in de afgelopen drie jaar, een groot verschil hebben gemaakt in zijn werk. "Mijn project over livestreamers werd in 2018 gemaakt, toen ik de Canon EOS 5D Mark IV gebruikte", zegt hij. "Het is een geweldige camera, maar toen ik een foto maakte, was er een klik hoorbaar en de fans die ik fotografeerde, vroegen me om minder lawaai te maken omdat ze niet konden genieten van de livestreamingsessie.

"Nu gebruik ik de Canon EOS R5, een baanbrekende camera omdat hij zo stil is dat je alles voor je verhaal kunt fotograferen zonder mensen te storen. Hij is ook niet zo groot, dus mensen kunnen zich natuurlijk gedragen voor de camera. De Eye AF en de snelle autofocus zijn geweldig. Ik verspil nu geen tijd, want hij is zo snel en nauwkeurig. Ik ben meer gefocust op de mensen die ik fotografeer, en ik ben productiever."

Aangezien Jérôme vaak in kleine ruimtes werkt bij het fotograferen van zijn onderwerpen, gebruikt hij voornamelijk één objectief: de Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM. "Door je uitrusting tot een minimum te beperken, kun je alles gemakkelijker meenemen en kun je je concentreren op je onderwerpen, in plaats van na te denken over het objectief dat je gaat gebruiken", zegt hij.

Een rij mensen met tassen met hun aankopen bij een bushalte. Ze dragen allemaal een mondkapje en kijken naar hun telefoon.

Jérôme maakte creatief gebruik van technologie om zijn serie over Taiwan tijdens de COVID-19-pandemie te fotograferen: zijn assistent bezocht locaties in Taiwan met haar camera aangesloten op haar smartphone, terwijl Jérôme haar vanuit zijn woning in Parijs aanwijzingen gaf. Hij bepaalde welk onderwerp werd gekozen en hoe de foto werd ingekaderd, en vroeg haar vervolgens om de opnameknop in te drukken. Hij heeft zijn onderwerpen ook telefonisch geïnterviewd. Gefotografeerd met een Canon EOS 70D en een Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objectief, ingesteld op 18mm, 1/125 sec, f/4 en ISO3200. © Jérôme Gence

5. Vind nieuwe manieren van werken

Aan het begin van de COVID-19-pandemie in 2020 werd Jérôme's vlucht naar Taiwan geannuleerd en moest hij tijdens de lockdown in Parijs blijven. Hij realiseerde zich echter dat hij technologie kon gebruiken om verhalen te blijven vertellen. Zijn assistente Summer Lin was in Taiwan, waar het aantal COVID-19-gevallen erg klein was en er geen lockdown was. Hij vroeg haar om haar Canon EOS 70D aan haar smartphone te bevestigen en naar verschillende locaties op het eiland te gaan.

"Met de telefoon kon ik live door de camera kijken en haar vragen om te bewegen, zodat ik kon kadreren wat ik wilde fotograferen, en daarna kon ze gewoon op de ontspanknop drukken", vertelt hij. "We hebben ook livestreams en interviews gedaan. In het begin vroeg ik me af of tijdschriften wel geïnteresseerd zouden zijn in dit verhaal, maar elke dag realiseerde ik me dat we een goed verhaal hadden en dat de manier waarop te werk gingen, de situatie goed liet zien."

Jérôme e-mailde de Director of Photography van de Franse krant Le Monde, die het verhaal later publiceerde. "Mijn advies op basis van deze ervaring: neem niet zomaar aan dat geen enkele redacteur geïnteresseerd zal zijn in je verhaal. Tijdschriften en kranten willen als eerste iets publiceren dat is gemaakt met een nieuwe soort technologie.

"Gedrukte tijdschriften hebben ook sociale-mediakanalen en ze zijn op zoek naar verschillende manieren om verhalen te vertellen, waaronder video's. Zelfs als ze deze keer misschien niet geïnteresseerd zijn in je verhaal, zullen ze zich de volgende keer misschien herinneren dat je iets origineels, interessants en out-of-the-box hebt gedaan."

David Clark

De uitrusting van Jérôme Gence

De belangrijkste apparatuur die een professionele documentairefotograaf gebruikt om foto's te maken

De uitrusting van Jérôme Gence

Camera's

Canon EOS R5

Een professionele, toonaangevende full-frame systeemcamera die fotografen en filmmakers foto's met hoge resolutie en 8K-video biedt. "Als je een portret fotografeert, kan het gezicht snel veranderen, dus ik hou van snelle automatische scherpstelling", zegt Jérôme. "De snelheid van de AF van de EOS R5 is echt fantastisch."

Canon EOS 5D Mark IV

Een uitstekende, prachtig vormgegeven allrounder die elke nuance, elke kleur en elk detail vastlegt. Jérôme: "De EOS 5D Mark II was mijn eerste professionele camera. Ik nam hem mee naar het Himalaya-gebergte en hij veranderde mijn leven. Ik ben overgestapt op de Mark IV omdat de framerate veel beter is. De verbeterde, hoge ISO-prestaties zijn ook een voordeel wanneer ik binnenshuis werk, omdat ik nooit kunstlicht gebruik."

Canon PowerShot G5 X Mark II

De nieuwste versie van de camera die Jérôme gebruikt, is een premium compactcamera met een hoogwaardige 5x zoom voor fantastische resultaten, wat je ook fotografeert. "Ik zorg er altijd voor dat ik de Canon PowerShot G5 X bij me heb", vertelt Jérôme. "Het is het model dat ik gebruik om op reis dingen te fotograferen die ik wil onthouden. Dankzij het compacte formaat en de geweldige specificaties is dit de perfecte camera om mensen te benaderen."

Objectieven

Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM

Met een ultragroothoek- en superscherp objectief dankzij de optische kwaliteit van de L-serie en de 5 stops beeldstabilisatie voor dynamische hoeken, zelfs in kleine ruimten. "Ik gebruik een ultragroothoekobjectief wanneer ik bij mensen thuis fotografeer, omdat de kamers vaak klein zijn", vertelt Jérôme. "Het helpt ook om veel details in één frame vast te leggen."

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Een standaardzoomlens van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik. "Dit is een ongelofelijk objectief. Voor mij is dit het beste objectief om verhalen te vertellen, omdat ik dicht bij mensen blijf als ik ze fotografeer", zegt Jérôme.

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM

De nieuwste versie van het objectief dat Jérôme gebruikt, is een hoogwaardige zoom met een innovatief lensdisplay en Nano USM. "Ik ben echt gek op de EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM en heb hem veel gebruikt tijdens mijn reis door de Himalaya. Het objectief is compact en heeft een geweldige multifunctionele zoom", legt Jérôme uit.

Gerelateerde artikelen

Vijf fotoverhalen die 2020 perfect samenvatten

Als er iets zeker is, is het wel dat iedere fotograaf in 2020 een uniek verhaal te vertellen had.

Reisfotografie: dit is de beste Canon-apparatuur

Wat zijn de beste camera's en objectieven voor reisfotografie? Canon Ambassadors Ulla Lohmann en Jérôme Gence vertellen over hun onmisbare apparatuur.

Van student tot Canon Ambassador

Documentairefotograaf Ksenia Kuleshova bespreekt haar carrière en geeft advies over hoe je verder komt in de fotojournalistiek.

Tokio bij nacht vastleggen met de Canon EOS 5D Mark IV

Ontdek hoe art director en fotograaf Liam Wong de Canon EOS 5D Mark IV gebruikte voor sfeervolle opnamen van met neon verlichte stadsgezichten.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro