In 2017 stopte Pie Aerts met zijn kantoorbaan om fotograaf te worden. Het was een grote sprong in het diepe, maar Pie wist dat hij de inspiratie en motivatie had om zijn doelen te bereiken. Zijn inspiratie kwam voort uit zijn levenslange liefde voor fotografie en kunst in fysieke vormen: boeken, schilderijen en prints. Zijn motivatie was zijn drang om de planeet te beschermen tegen de steeds grotere kloof tussen de mens en de natuur.
Vier jaar later is Pie een gerenommeerd natuurfotograaf, beschermer van de natuur en Canon Ambassador. We kunnen dus stellen dat Pie zeker de goede beslissing heeft genomen. Tegenwoordig zet hij zijn passie voor fotografie en geprinte kunst in om de kloof tussen de mensheid en de natuur te onderzoeken en te dichten.
In 2020 begon Pie aan zijn grootste project, Prints for Wildlife. Hiermee bracht hij wildlifefotografen van over de hele wereld samen. Het project zamelde met geprinte foto's geld in voor de wildreservaten in Afrika, die zijn getroffen door de Covid-19-pandemie.
Hier legt Pie uit hoe het printen van zijn werk cruciaal is geweest voor zijn carrière als fotograaf en zijn onophoudelijke missie om de mensheid opnieuw te verbinden met de natuur.
ARTIKEL
De mensheid en de natuur samenbrengen door middel van print
Wat zit er achter je sterke focus op natuurbehoud en hoe zie je de kloof tussen de mensheid en de natuur?
"Ik geloof dat alles wat we nu verliezen, voorgoed verdwijnt. Als fotograaf voel ik me verantwoordelijk om mensen zich hiervan bewust te maken. Als je ecosystemen en soorten wilt redden, heb je mensgerichte oplossingen nodig. We moeten mensen in staat stellen om de natuur in hun omgeving te beschermen. Veel mensen die dicht bij de parken in Afrika of Zuid-Amerika wonen, houden zich logischerwijs niet bezig met natuurbehoud. Ze richten zich namelijk op overleven. Sommigen moeten zich misschien zelfs wel bezighouden met activiteiten die schadelijk zijn voor het milieu, zoals stropen, omdat ze moeten overleven. Vervolgens worden ze onterecht gezien als de kern van het probleem. Dat is de kloof.
"Een betere verdeling van geld voor natuurbehoud zou een grote stap voorwaarts zijn. En dat wakkert mijn passie echt aan: laten zien dat we mensen moeten redden om de planeet te kunnen redden."
Heb je Canon-apparatuur?
Kun je ons vertellen over het Prints for Wildlife-initiatief van een maand, dat je samen met je partner Marian hebt opgezet tijdens de Covid-19-pandemie?
"In maart 2020 waren mensen blij dat de natuur weer ademruimte had. Zonder zaken als toerisme en luchtvervoer zou de planeet kunnen herstellen. Maar er was weinig aandacht voor de impact die minder toerisme zou hebben op Afrika. Toen Marian en ik dat lazen, realiseerden we ons dat door gebrek aan financiering de conservering tientallen jaren terug zou vallen.
"De meeste financiering voor natuurbehoud komt voort uit toerisme. Bezoekers betalen bijvoorbeeld parkkosten en verblijven in hotels. Maar dat stopte opeens. Daardoor werden de rangers niet meer betaald om natuurparken te beschermen. En de bewoners van die gebieden namen al snel weer hun toevlucht to stropen, ontbossen en andere illegale activiteiten.
"Daarom besloten we om $ 100.000 in te zamelen voor de NGO African Parks, een organisatie met een mensgedreven aanpak. We namen contact op met wildlifefotografen en vroegen ze om één foto. Die verkochten we als prints met een beperkte oplage, voor $ 100 per stuk. De campagne ging viral en duizenden internationale fotografen sloten zich aan bij het project. Uiteindelijk brachten we 125 fotografen samen en verkochten we 6600 prints. Zo zamelden we bijna $ 700.000 (€ 600.000) in."
Wanneer en waarom begon je met het printen van je foto's?
"Ik begon in 2017 met het verkopen van prints. Ik heb een solide achtergrond in printwerk: ik verzamel boeken en lees graag artikelen in kranten en tijdschriften. De volgende logische stap was om mijn eigen werk te printen. Ik was ook klaar met de 'swipe and like'-cultuur, waarbij je werk iemand direct moet aanspreken. Hierdoor wilde ik weg van de online omgeving".
En waarom vind je dat fotografie en printen de mensheid en de natuur weer samenbrengt?
"De eerste stap in het beschermen van de planeet is om iedereen bewust te maken van en te leren waarderen hoe mooi de natuur is. Dan willen ze er ook eerder voor vechten of geld doneren.
"Als je een foto op je website plaatst, verdwijnt die uiteindelijk ook weer. Instagram-posts verdwijnen voorgoed in de feeds. Met prints is dat totaal anders: ze hangen bij mensen thuis en mensen zien hetzelfde fysieke beeld elke dag opnieuw. Dat kun je niet digitaal nabootsen. Als ik mensen naar buiten weet te krijgen nadat ze een print hebben gekocht, of als de foto bij hun thuis hangt als dagelijkse herinnering dat we moeten vechten voor de natuur, dan is dat heel belangrijk."
Heeft printen je manier van fotograferen beïnvloed? Kies je je onderwerp met de uiteindelijke print in gedachten?
"Het is lastig om foto's te maken met het doel van goedverkopende prints in je achterhoofd. Als ik het veld in ga, schets ik veel en doe ik aan pre-visualisatie. Maar het is best lastig. Als je alleen maar in termen van die concepten denkt, ben je niet vrij in wat je fotografeert. Tegenwoordig is 50% van mijn werk gebaseerd op mijn schetsen of ander werk dat ik mooi vind. De overige 50% komt voort uit totale creatieve vrijheid.
"Om geprinte foto's te produceren, is het belangrijk om het uiteindelijke product in gedachten te houden. Ik heb geleerd om altijd te bedenken hoe een foto er uitziet na bewerking in Adobe® Photoshop® of Adobe® Photoshop® Lightroom®. Ik probeer altijd de ervaring die ik in het veld had, na te bootsen. Het is 's middags, een giraffe loopt over de vlakten, het is warm, stoffig en het waait. Mijn uiteindelijke foto moet dat gevoel overbrengen."
Je print zowel in een lab als thuis. Waarom gebruik je de Canon imagePROGRAF PRO-1000 om thuis te printen?
"Vooral voor de snelheid, ik wil mensen niet laten wachten als het lab het druk heeft. Ik wilde ook steeds meer de controle houden over de kwaliteit die ik verkocht. Het was belangrijk om thuis te kunnen printen in de formaten die ik het meest verkoop – A3 en A2 – en de Canon imagePROGRAF PRO-1000 print tot A2. Het geeft me controle over het hele proces. En de kwaliteit van de print is ook uitstekend."
Zo kies je het juiste papier voor je fine art-prints
Duurzaamheid is natuurlijk zeer belangrijk voor je. Hoe wordt je keuze voor fine art-papier beïnvloed door je doelen voor natuurbehoud?
Ik denk dat de meeste mensen, waaronder ikzelf tot afgelopen jaar, gewoon aannemen dat papier van bomen wordt gemaakt, en dat dat wel zo'n beetje de hele impact op de natuur is. Maar toen [ontdekte ik] hoeveel chemicaliën en water er worden gebruikt voor het papierproces, en dat er giftig afval vrijkomt. Dat was schokkend.
"Daarom ben ik begonnen mijn printbedrijf volledig aan te passen tot een bedrijf dat zo duurzaam mogelijk is. De eerste stap was het gebruik van Hahnemühle Natural Line-papier. Er worden geen chemicaliën gebruikt, en 80% minder water dan normaal. We hebben de volledige Prints for Wildlife-campagne op dit papier geprint. Nu werk ik ook aan duurzame methoden voor verzending."
Je stapt op het moment over van de Canon EOS 5D Mark IV naar de Canon EOS R5. Wordt je keuze voor apparatuur beïnvloed door het feit dat je het uiteindelijke product gaat printen?
"Ja, zeker. Vooral omdat ik prints verkoop die groter zijn dan 200x300 cm. Als je met die groottes werkt, heb je de beste sensors nodig. Hoe groter de sensor, hoe meer definitie in de geprinte foto.
"Niet elke foto hoeft haarscherp te zijn. Je kunt ook expres een vervaagde foto maken of de schoonheid van imperfectie accepteren. Maar als je scherpte wilt, moet je niet worden beperkt door de sensorgrootte. De sensor van de Canon EOS R5 levert de beste kwaliteit buiten het middenformaat, maar je hebt niet per se de duurste camera nodig. Een Canon EOS 5D Mark IV of Canon EOS 6D Mark II geeft je ruim voldoende definitie om mee te werken."
Waarom denk je dat Prints for Wildlife uiteindelijk zo'n groot succes was? Wat kon je met prints toevoegen dat met alleen fotografie niet had gekund?
"Zou jij tijdens een pandemie $ 100 doneren voor natuurbehoud in Afrika, terwijl je misschien wel je baan gaat verliezen? Maar wat als je er iets voor terug krijgt? Zoals een print van een fotograaf waar je normaal gesproken $ 2500 voor moet betalen?
"De campagne was een succes vanwege deze nieuwe aanpak", voegt Pie toe. "We probeerden mensen te laten doneren die normaal niet zouden kunnen of willen donderen voor natuurbehoud in Afrika, door ze er iets voor terug te geven. En dat werkte."
De uitrusting van Pie Aerts
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Camera's
Canon EOS R5
De ongeëvenaarde prestaties van de EOS R5 zullen je fotografie en filmproductie radicaal veranderen. "De sensor van de Canon EOS R5 levert de beste kwaliteit buiten het middenformaat", zegt Pie.
Canon EOS 5D Mark IV
Gegarandeerde ongeëvenaarde beeldkwaliteit en zeer professionele prestaties bij elke opname.
Canon EOS 6D Mark II
Voor iedereen die ambitieuze fotografieprojecten voor ogen heeft of professioneler wil gaan fotograferen. De EOS 6D Mark II heeft alles wat nodig is voor jouw volgende spannende stappen.
Objectieven
Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM
De RF 24-70mm is een van de drie essentiële objectieven. Het heeft een snel diafragma en beeldstabilisatie plus een Nano USM-motor voor stille scherpstelling. "Hij is prachtig bij zowel f/2.8 als f/11. Hij is ook vrij licht, dus je krijgt een breed brandpuntbereik voor weinig gewicht", zegt Pie.
Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM
Leg de wereld vast met uitzonderlijke flexibiliteit en kwaliteit dankzij een supercompact f/2.8 telefoto-objectief met een 5-stops Image Stabilizer voor fantastische resultaten vanuit de hand, een kortere scherpstelafstand tot 0,7 m en de snelste AF ooit. Pie zegt: "Dit is een uitstekend objectief voor wildlifefotografie. Het geeft je de perfecte afstand voor het fotograferen van dieren, zonder hun natuurlijke gedrag te verstoren."
Canon EF 500mm f/4L IS II USM
De perfecte oplossing voor sport-, natuur- en wildfotografen die op locatie werken. "De Canon EF 500mm f/4L IS II USM is baanbrekend voor het fotograferen en printen van wildlife", zegt Pie. "Dankzij het lage gewicht kun je vanuit de hand foto's maken, de autofocus is zeer snel en de scherpte levert een uitstekende resolutie bij het printen op grote formaten."
Canon EF 35mm f/1.4L II USM
Een standaard groothoekobjectief dat onder fotojournalisten geliefd is vanwege zijn natuurlijke perspectief, het krachtige vermogen bij weinig licht en de fenomenale optische prestaties. Pie zegt: "Het is mijn beste vriend. Ik ken de brandpuntdynamiek zo goed dat ik hem bijna geblinddoekt zou kunnen gebruiken."
Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x
Een professioneel 200-400 mm f/4-objectief met ingebouwde 1,4x-extender die de brandpuntsafstand vergroot tot 280-560 mm. "Als ik maar één objectief kon meenemen, dan zou het de 200-400 mm zijn, omdat ik weet dat sommige dieren te ver weg zouden zijn voor de 70-200 mm. Het zou een grote gok zijn om naar Afrika te gaan zonder dat objectief", zegt Pie.
Accessoires
Canon imagePROGRAF PRO-1000
Print betrouwbaar en met fantastische details met de imagePROGRAF PRO-1000. Het geeft me controle over het hele proces", zegt Pie. De kwaliteit van de print is ook uitstekend, vooral in combinatie met goed papier."
Gerelateerde artikelen
-
ARTIKEL
Brent Stirton: promotie van natuurbehoud door middel van fotografie
De meervoudig bekroonde fotojournalist onthult wat de drijfveren van zijn wildlife-verhalen zijn, welke uitrusting hem helpt en waarom het belangrijk is om het volledige verhaal te vertellen.
-
ARTIKEL
Lucia Griggi's wildlife: orde scheppen in de chaos met Prime-telelenzen
Reis- en wildlifefotografe Lucia Griggi over waarom Canon-Prime-telelenzen haar eerste keus zijn voor het fotograferen op extreme plekken.
-
ARTIKEL
Hoe je fotoprints voor een expositie voorbereidt
Ontdek alles wat je moet weten over het printen voor een expositie, van papierkeuze tot profielen en proofing.
-
ARTIKEL
Mijn zwaarste wildlifeshoot
Vijf topwildlifefotografen onthullen de verhalen achter hun meest uitdagende shoots en hoe ze er uiteindelijk in zijn geslaagd om de foto's te maken die ze wilden maken.