ARTIKEL

De mensheid en de natuur samenbrengen door middel van print

Wildlifefotograaf Pie Aerts heeft een missie: hij wil de natuur beschermen. Ontdek hoe hij print gebruikt als krachtige tool voor natuurbehoud.
Een fotograaf leunt uit een voertuig in Murchison Falls National Park in Oeganda. Hij houdt een Canon-camera vast met een groot teleobjectief.

Canon Ambassador en natuurfotograaf Pie Aerts, hier in Murchison Falls National Park in Oeganda, gebruikt fysieke kunst om de mensheid en de natuur opnieuw met elkaar te verbinden. Zijn recente project, Prints for Wildlife, zamelde bijna $ 700.000 (€ 600.000) in voor African Parks, een NGO die samenwerkt met lokale gemeenschappen en overheden om beschermde gebieden in Afrika te beheren. © Pie Aerts

In 2017 stopte Pie Aerts met zijn kantoorbaan om fotograaf te worden. Het was een grote sprong in het diepe, maar Pie wist dat hij de inspiratie en motivatie had om zijn doelen te bereiken. Zijn inspiratie kwam voort uit zijn levenslange liefde voor fotografie en kunst in fysieke vormen: boeken, schilderijen en prints. Zijn motivatie was zijn drang om de planeet te beschermen tegen de steeds grotere kloof tussen de mens en de natuur.

Vier jaar later is Pie een gerenommeerd natuurfotograaf, beschermer van de natuur en Canon Ambassador. We kunnen dus stellen dat Pie zeker de goede beslissing heeft genomen. Tegenwoordig zet hij zijn passie voor fotografie en geprinte kunst in om de kloof tussen de mensheid en de natuur te onderzoeken en te dichten.

In 2020 begon Pie aan zijn grootste project, Prints for Wildlife. Hiermee bracht hij wildlifefotografen van over de hele wereld samen. Het project zamelde met geprinte foto's geld in voor de wildreservaten in Afrika, die zijn getroffen door de Covid-19-pandemie.

Hier legt Pie uit hoe het printen van zijn werk cruciaal is geweest voor zijn carrière als fotograaf en zijn onophoudelijke missie om de mensheid opnieuw te verbinden met de natuur.

Een zwart-witfoto van een kudde olifanten onder leiding van de grootste.

Deze indrukwekkende foto van een matriarch die haar kudde naar het water leidt in Amboseli in Kenia, is een van de populairste prints van Pie. De Nederlandse fotograaf ziet het als zijn plicht om iets terug te geven aan de planeet die hem zoveel heeft gegeven. Geprinte foto's zijn hierbij cruciaal, omdat ze een fysieke en tastbare herinnering zijn aan de schoonheid en het belang van de natuur. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x-objectief, ingesteld op 200 mm, 1/3200 sec, f/4 en ISO400. © Pie Aerts

Wat zit er achter je sterke focus op natuurbehoud en hoe zie je de kloof tussen de mensheid en de natuur?

"Ik geloof dat alles wat we nu verliezen, voorgoed verdwijnt. Als fotograaf voel ik me verantwoordelijk om mensen zich hiervan bewust te maken. Als je ecosystemen en soorten wilt redden, heb je mensgerichte oplossingen nodig. We moeten mensen in staat stellen om de natuur in hun omgeving te beschermen. Veel mensen die dicht bij de parken in Afrika of Zuid-Amerika wonen, houden zich logischerwijs niet bezig met natuurbehoud. Ze richten zich namelijk op overleven. Sommigen moeten zich misschien zelfs wel bezighouden met activiteiten die schadelijk zijn voor het milieu, zoals stropen, omdat ze moeten overleven. Vervolgens worden ze onterecht gezien als de kern van het probleem. Dat is de kloof.

"Een betere verdeling van geld voor natuurbehoud zou een grote stap voorwaarts zijn. En dat wakkert mijn passie echt aan: laten zien dat we mensen moeten redden om de planeet te kunnen redden."

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

Kun je ons vertellen over het Prints for Wildlife-initiatief van een maand, dat je samen met je partner Marian hebt opgezet tijdens de Covid-19-pandemie?

"In maart 2020 waren mensen blij dat de natuur weer ademruimte had. Zonder zaken als toerisme en luchtvervoer zou de planeet kunnen herstellen. Maar er was weinig aandacht voor de impact die minder toerisme zou hebben op Afrika. Toen Marian en ik dat lazen, realiseerden we ons dat door gebrek aan financiering de conservering tientallen jaren terug zou vallen.

"De meeste financiering voor natuurbehoud komt voort uit toerisme. Bezoekers betalen bijvoorbeeld parkkosten en verblijven in hotels. Maar dat stopte opeens. Daardoor werden de rangers niet meer betaald om natuurparken te beschermen. En de bewoners van die gebieden namen al snel weer hun toevlucht to stropen, ontbossen en andere illegale activiteiten.

"Daarom besloten we om $ 100.000 in te zamelen voor de NGO African Parks, een organisatie met een mensgedreven aanpak. We namen contact op met wildlifefotografen en vroegen ze om één foto. Die verkochten we als prints met een beperkte oplage, voor $ 100 per stuk. De campagne ging viral en duizenden internationale fotografen sloten zich aan bij het project. Uiteindelijk brachten we 125 fotografen samen en verkochten we 6600 prints. Zo zamelden we bijna $ 700.000 (€ 600.000) in."

Twee leeuwen leunen op elkaar, met hun ogen gesloten.

Jongen leeuwen uit hetzelfde nest in het licht van de ochtend in de Masai Mara in Kenia. Pie zegt dat het gebruik van de beste sensors cruciaal is voor het geprinte eindresultaat. Hij kan erop vertrouwen dat de toonaangevende sensor van de Canon EOS R5 zijn grootste prints altijd in de hoogst mogelijke resolutie levert. Gefotografeerd met een Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x-objectief, ingesteld op 315 mm, 1/1600 sec, f/5.6 en ISO1000. © Pie Aerts

Wanneer en waarom begon je met het printen van je foto's?

"Ik begon in 2017 met het verkopen van prints. Ik heb een solide achtergrond in printwerk: ik verzamel boeken en lees graag artikelen in kranten en tijdschriften. De volgende logische stap was om mijn eigen werk te printen. Ik was ook klaar met de 'swipe and like'-cultuur, waarbij je werk iemand direct moet aanspreken. Hierdoor wilde ik weg van de online omgeving".

En waarom vind je dat fotografie en printen de mensheid en de natuur weer samenbrengt?

"De eerste stap in het beschermen van de planeet is om iedereen bewust te maken van en te leren waarderen hoe mooi de natuur is. Dan willen ze er ook eerder voor vechten of geld doneren.

"Als je een foto op je website plaatst, verdwijnt die uiteindelijk ook weer. Instagram-posts verdwijnen voorgoed in de feeds. Met prints is dat totaal anders: ze hangen bij mensen thuis en mensen zien hetzelfde fysieke beeld elke dag opnieuw. Dat kun je niet digitaal nabootsen. Als ik mensen naar buiten weet te krijgen nadat ze een print hebben gekocht, of als de foto bij hun thuis hangt als dagelijkse herinnering dat we moeten vechten voor de natuur, dan is dat heel belangrijk."

Een Canon imagePROGRAF PRO-1000-printer print een foto van een luipaard in een boom.

Pie gebruikt de Canon imagePROGRAF PRO-1000 om thuis te printen. Deze printer produceert geweldige prints, ook op A3- en A2-formaat. Dit zijn de meest verkochte afmetingen van zijn werk. De Canon imagePROGRAF PRO-1000 geeft Pie de flexibiliteit en de creatieve controle die hij nodig heeft om een succesvol en steeds duurzamer printbedrijf te runnen. © Pie Aerts

Heeft printen je manier van fotograferen beïnvloed? Kies je je onderwerp met de uiteindelijke print in gedachten?

"Het is lastig om foto's te maken met het doel van goedverkopende prints in je achterhoofd. Als ik het veld in ga, schets ik veel en doe ik aan pre-visualisatie. Maar het is best lastig. Als je alleen maar in termen van die concepten denkt, ben je niet vrij in wat je fotografeert. Tegenwoordig is 50% van mijn werk gebaseerd op mijn schetsen of ander werk dat ik mooi vind. De overige 50% komt voort uit totale creatieve vrijheid.

"Om geprinte foto's te produceren, is het belangrijk om het uiteindelijke product in gedachten te houden. Ik heb geleerd om altijd te bedenken hoe een foto er uitziet na bewerking in Adobe® Photoshop® of Adobe® Photoshop® Lightroom®. Ik probeer altijd de ervaring die ik in het veld had, na te bootsen. Het is 's middags, een giraffe loopt over de vlakten, het is warm, stoffig en het waait. Mijn uiteindelijke foto moet dat gevoel overbrengen."

Je print zowel in een lab als thuis. Waarom gebruik je de Canon imagePROGRAF PRO-1000 om thuis te printen?

"Vooral voor de snelheid, ik wil mensen niet laten wachten als het lab het druk heeft. Ik wilde ook steeds meer de controle houden over de kwaliteit die ik verkocht. Het was belangrijk om thuis te kunnen printen in de formaten die ik het meest verkoop – A3 en A2 – en de Canon imagePROGRAF PRO-1000 print tot A2. Het geeft me controle over het hele proces. En de kwaliteit van de print is ook uitstekend."

Fine art-foto's op de wanden van een galerie.

Zo kies je het juiste papier voor je fine art-prints

Wil je graag fine art-prints van tentoonstellingsniveau, maar weet je niet welk papier je moet kiezen? Een Canon Ambassador en twee experts delen hun advies.

Duurzaamheid is natuurlijk zeer belangrijk voor je. Hoe wordt je keuze voor fine art-papier beïnvloed door je doelen voor natuurbehoud?

Ik denk dat de meeste mensen, waaronder ikzelf tot afgelopen jaar, gewoon aannemen dat papier van bomen wordt gemaakt, en dat dat wel zo'n beetje de hele impact op de natuur is. Maar toen [ontdekte ik] hoeveel chemicaliën en water er worden gebruikt voor het papierproces, en dat er giftig afval vrijkomt. Dat was schokkend.

"Daarom ben ik begonnen mijn printbedrijf volledig aan te passen tot een bedrijf dat zo duurzaam mogelijk is. De eerste stap was het gebruik van Hahnemühle Natural Line-papier. Er worden geen chemicaliën gebruikt, en 80% minder water dan normaal. We hebben de volledige Prints for Wildlife-campagne op dit papier geprint. Nu werk ik ook aan duurzame methoden voor verzending."

Een luipaard op een tak zonder bladeren terwijl de bladeren op de achtergrond rood lijken door de zonsopgang.

Een luipaard vastgelegd in de ochtendgloed in Erindi, Namibië. "Werken met objectieven uit de L-serie van Canon maakt een enorm verschil voor het geprinte resultaat", zegt Pie. "De camerasensor en ISO zijn cruciaal voor de definitie en de manier waarop licht wordt verwerkt, maar de algehele sfeer van een foto wordt sterk beïnvloed door de kwaliteit van het objectief." Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 500mm f/4L IS II USM-objectief, ingesteld op 1/200 sec, f/4 en ISO1000. © Pie Aerts

De Canon imagePROGRAF PRO-1000 print meerdere foto's op A2-formaat van een luipaard die in een boom zit.

Als een Hahnemühle Ambassador is de Hahnemühle Natural Line de voor de hand liggende keuze voor fine art-papier voor Pie. Hij kiest de hennepvariant, die is gemaakt van 60% hennepvezel en 40% katoen. De hennepvariant voldoet aan de enorm hoge kwaliteitseisen die Pie stelt aan zijn uiteindelijke prints en is bovendien duurzaam. Tijdens de productie wordt geen gebruik gemaakt van pesticiden, herbiciden of fungiciden en er is aanzienlijk minder water nodig dan bij de productie van traditioneel fine art-papier. © Pie Aerts

Je stapt op het moment over van de Canon EOS 5D Mark IV naar de Canon EOS R5. Wordt je keuze voor apparatuur beïnvloed door het feit dat je het uiteindelijke product gaat printen?

"Ja, zeker. Vooral omdat ik prints verkoop die groter zijn dan 200x300 cm. Als je met die groottes werkt, heb je de beste sensors nodig. Hoe groter de sensor, hoe meer definitie in de geprinte foto.

"Niet elke foto hoeft haarscherp te zijn. Je kunt ook expres een vervaagde foto maken of de schoonheid van imperfectie accepteren. Maar als je scherpte wilt, moet je niet worden beperkt door de sensorgrootte. De sensor van de Canon EOS R5 levert de beste kwaliteit buiten het middenformaat, maar je hebt niet per se de duurste camera nodig. Een Canon EOS 5D Mark IV of Canon EOS 6D Mark II geeft je ruim voldoende definitie om mee te werken."

Een silhouet van een olifant en een boom tegen de horizon met wolken die donkerblauw lijken.

Een eenzame olifant zwerft over de Masai Mara in Kenia. Pie vindt dat de huidige ecologische crisis in de wereld gedeeltelijk wordt veroorzaakt door een kloof tussen de mensheid en de natuur. Veel mensen in ontwikkelingslanden moeten gedwongen hun eigen omgeving vernietigen om te kunnen overleven. En veel mensen in de ontwikkelde wereld, en zelfs iedereen die vecht voor behoud van de natuur, verdiepen zich niet genoeg in mensgerichte oplossingen. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief (opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM), ingesteld op 110 mm, 1/2500 sec, f/2.8 en ISO125. © Pie Aerts

Waarom denk je dat Prints for Wildlife uiteindelijk zo'n groot succes was? Wat kon je met prints toevoegen dat met alleen fotografie niet had gekund?

"Zou jij tijdens een pandemie $ 100 doneren voor natuurbehoud in Afrika, terwijl je misschien wel je baan gaat verliezen? Maar wat als je er iets voor terug krijgt? Zoals een print van een fotograaf waar je normaal gesproken $ 2500 voor moet betalen?

"De campagne was een succes vanwege deze nieuwe aanpak", voegt Pie toe. "We probeerden mensen te laten doneren die normaal niet zouden kunnen of willen donderen voor natuurbehoud in Afrika, door ze er iets voor terug te geven. En dat werkte."

Peter Wolinski

De uitrusting van Pie Aerts

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Pie Aerts' kitbag containing Canon cameras, lenses and accessories.

Camera's

Canon EOS R5

De ongeëvenaarde prestaties van de EOS R5 zullen je fotografie en filmproductie radicaal veranderen. "De sensor van de Canon EOS R5 levert de beste kwaliteit buiten het middenformaat", zegt Pie.

Canon EOS 6D Mark II

Voor iedereen die ambitieuze fotografieprojecten voor ogen heeft of professioneler wil gaan fotograferen. De EOS 6D Mark II heeft alles wat nodig is voor jouw volgende spannende stappen.

Objectieven

Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM

De RF 24-70mm is een van de drie essentiële objectieven. Het heeft een snel diafragma en beeldstabilisatie plus een Nano USM-motor voor stille scherpstelling. "Hij is prachtig bij zowel f/2.8 als f/11. Hij is ook vrij licht, dus je krijgt een breed brandpuntbereik voor weinig gewicht", zegt Pie.

Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM

Leg de wereld vast met uitzonderlijke flexibiliteit en kwaliteit dankzij een supercompact f/2.8 telefoto-objectief met een 5-stops Image Stabilizer voor fantastische resultaten vanuit de hand, een kortere scherpstelafstand tot 0,7 m en de snelste AF ooit. Pie zegt: "Dit is een uitstekend objectief voor wildlifefotografie. Het geeft je de perfecte afstand voor het fotograferen van dieren, zonder hun natuurlijke gedrag te verstoren."

Canon EF 500mm f/4L IS II USM

De perfecte oplossing voor sport-, natuur- en wildfotografen die op locatie werken. "De Canon EF 500mm f/4L IS II USM is baanbrekend voor het fotograferen en printen van wildlife", zegt Pie. "Dankzij het lage gewicht kun je vanuit de hand foto's maken, de autofocus is zeer snel en de scherpte levert een uitstekende resolutie bij het printen op grote formaten."

Canon EF 35mm f/1.4L II USM

Een standaard groothoekobjectief dat onder fotojournalisten geliefd is vanwege zijn natuurlijke perspectief, het krachtige vermogen bij weinig licht en de fenomenale optische prestaties. Pie zegt: "Het is mijn beste vriend. Ik ken de brandpuntdynamiek zo goed dat ik hem bijna geblinddoekt zou kunnen gebruiken."

Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x

Een professioneel 200-400 mm f/4-objectief met ingebouwde 1,4x-extender die de brandpuntsafstand vergroot tot 280-560 mm. "Als ik maar één objectief kon meenemen, dan zou het de 200-400 mm zijn, omdat ik weet dat sommige dieren te ver weg zouden zijn voor de 70-200 mm. Het zou een grote gok zijn om naar Afrika te gaan zonder dat objectief", zegt Pie.

Accessoires

Canon imagePROGRAF PRO-1000

Print betrouwbaar en met fantastische details met de imagePROGRAF PRO-1000. Het geeft me controle over het hele proces", zegt Pie. De kwaliteit van de print is ook uitstekend, vooral in combinatie met goed papier."

Gerelateerde artikelen

Get the newsletter

Click here to get inspiring stories and exciting news from Canon Europe Pro