Een goede uitstraling op papier is snel terugverdiend. Zelfs de meest adembenemende afbeeldingen kunnen er flets uitzien op een gewone smartphone, eenvoudige tablet of gemiddeld computerscherm, waar je geen controle hebt over de weergaveomstandigheden of hoe slecht de weergave op het scherm kan zijn aangepast. Of je nu een mentor zoekt, probeert werk binnen te halen, je werk tentoon wilt laten stellen of aan een wedstrijd wilt meedoen, met een portfolio met kwaliteitsprints heb je zelf de controle over je afbeeldingen en kun je tot grote hoogten stijgen.
Hier deelt printexpert Suhaib Hussain van Canon Europe zijn tips voor het produceren van een geprinte portfolio waarin je foto's optimaal tot hun recht komen, zodat je foto's precies zo worden gezien als jij ze wilt laten zien. Daarnaast leggen Eveline Eisermann en Alexander Cartellieri, respectievelijk Marketing Communication Specialist en Digital FineArt Product Manager bij de producent van fine art-papier Hahnemühle, uit hoe je met het juiste papier je portfolio net wat extra's kunt geven.
Lees ook het volgende eens:
ARTIKEL
Hoe slimme studenten hun werk tentoonspreiden in een geprinte portfolio
De touwtjes in handen
Omvang is belangrijk als je een portfolio samenstelt, op twee manieren. Je bereikt er niets mee als je de ontvanger overlaadt met afbeeldingen; beperk het aantal prints in je portfolio daarom tot maximaal 20 tot 30. Sommige drukke fotoredacteuren willen er om te beginnen een stuk of 8 tot 12 en vragen je om er meer te sturen als ze dat nodig vinden. Als je meedoet aan een wedstrijd of probeert om werk binnen te halen, wordt in de voorwaarden het aantal gewenste afbeeldingen opgegeven. Zorg dat je je hieraan houdt.
En daarnaast is ook de fysieke omvang van de prints belangrijk. Groter is beter, tenzij om een specifiek formaat wordt gevraagd. A4-prints kunnen er wat gewoontjes uitzien; print daarom op A3-formaat of groter voor afbeeldingen die meer indruk maken en een beter beeld geven van je technische vaardigheden.
Suhaib vertelt dat de kostenefficiënte Canon imagePROGRAF PRO-300 A3+-printer hiervoor ideaal is. "Als je als student een portfolio maakt, is het belangrijk om te laten zien dat je de verschillende aspecten van fotografie begrijpt, of het nu gaat om belichting, compositie en techniek, of de vaardigheid om krachtige zwart-wit afbeeldingen te maken", legt hij uit. "Je hebt een printer nodig waarmee je deze zaken ook op papier kunt overbrengen, eenvoudig en met een vriendelijk prijskaartje, aangezien je als student waarschijnlijk een beperkt budget hebt. Het printen van je foto's kan bovendien een belangrijk onderdeel uitmaken van je ontwikkeling als fotograaf, omdat het je echt helpt je eigen werk kritisch te beoordelen en te zien wat je tijdens het maken van de opnamen kunt verbeteren."
Heb je Canon-apparatuur?
"Met de imagePROGRAF PRO-300 heb je de touwtjes volledig in handen", gaat Suhaib verder. "De inkten op pigmentbasis zijn ontworpen voor een breed keurengamma, in combinatie met superieure zwart-wit prints met een uitstekend tonaal bereik en diepzwarte tinten. Daarnaast leveren de inkten uitzonderlijke prestaties voor huidtinten in portretten. Er is natuurlijk helemaal niets mis met printers met dye-inkt, maar de imagePROGRAF PRO-300 levert uitzonderlijke resultaten op matglans en fine art-papier, terwijl met de Chroma Optimizer-cartridge ook een geweldige printkwaliteit op glanzend en semi-glanzend papier mogelijk is."
"De papierkeuze is in feite cruciaal als je een portfolio maakt. En hier komt een bedrijf als Hahnemühle om de hoek kijken. Canon-printers bieden directe ondersteuning voor fine art-papier van Hahnemühle en andere fabrikanten."
Papier kiezen
In vergelijking met gewoon fotopapier biedt fine art-papier een veel grotere mate van diepte en expressie voor geprinte foto's. Zijn er bepaalde soorten papier van Hahnemühle die bijzonder geschikt zijn voor het printen van een portfolio? Eveline vindt van niet.
"Ik denk dat de beslissing voor een bepaald type fine art-papier altijd moet worden gemaakt op basis van de boodschap die de fotograaf wil overbrengen en welke uitstraling voor deze boodschap gewenst is", legt ze uit. "We zeggen vaak dat het perfecte papier voor een afbeelding niet bestaat. De ene fotograaf geeft de voorkeur aan een glanzende uitstraling en kiest dan Photo Rag Metallic uit de Digital FineArt Glossy-serie, terwijl de andere liever een traditioneel dokagevoel wil overbrengen en Photo Rag Baryta gebruikt. We hebben prachtig papier in onze Digital FineArt Textured-lijn en het kan geweldig zijn om te zien hoe de verschillende texturen van het papier combineren met de textuur in de foto om deze tot leven te brengen."
Hahnemühle biedt een breed scala aan fine art-papier met verschillende texturen, oppervlakken en glansniveaus. Het kan een hele klus zijn om de kenmerken van de verschillende papiersoorten te doorgronden en erachter te komen welke soort het beste past bij je behoeften of je stijl. "Studenten moeten, net zoals de meesten van ons, op hun budget letten en hun geld verstandig besteden. We bieden voorbeeldverpakkingen van verschillende papiersoorten, zodat ze kennis kunnen maken met de serie en kunnen experimenteren met wat voor hen het beste werkt", zegt Eveline.
"Met fine art-papier kan een afbeelding veel 'echter' lijken", voegt Alexander toe. "De textuur van het papier werkt met de belichting waaronder je de print bekijkt, en zorgt zo bijna voor een driedimensionaal aspect in een platte afbeelding. Op het juiste papier krijgt de juiste foto een stem die zorgt voor drama en de kijker echt aanspreekt."
"Naast de printkwaliteit is het milieu een aspect dat steeds belangrijker wordt", vervolgt Alexander. "Onze Digital FineArt Natural Line wordt steeds populairder en omvat papiersoorten gemaakt van hennep, bamboe en agave. Deze gewassen groeien snel en zijn daardoor zeer duurzaam. Bovendien zijn voor de teelt relatief weinig water en geen bestrijdingsmiddelen nodig. Alle papiersoorten in ons volledige assortiment zijn vegan. De fabriek zelf bevindt zich in een gebied waarvoor milieubeschermende maatregelen van kracht zijn. Voor de productie gebruiken we alleen puur, natuurlijk bronwater; we hoeven tijdens de productie dus geen chemicaliën te gebruiken."
Het proces beheersen
Het maken van prints van de hoogste kwaliteit is een proces dat meerdere stappen omvat. Het begint met goede fotografische vaardigheden en eindigt met het beheersen van printtechnieken. En daartussen vind je de software. Canon's gratis Digital Photo Professional-software (DPP) helpt je alles uit je Canon RAW-bestanden te halen, en met Canon's Professional Print & Layout-app, die ook volledig gratis kan worden gedownload en gebruikt, haal je de beste resultaten uit je Canon-printer. Je kunt de app los gebruiken of als plug-in voor DPP, Adobe® Photoshop®, Photoshop Elements en Adobe Lightroom®. De app is geoptimaliseerd voor de imagePROGRAF PRO-300 en de huidige serie grotere professionele fotoprinters van Canon.
Suhaib benadrukt de voordelen van het gebruik van de tools voor soft-proofing en hard-proofing in Professional Print & Layout. "De tool voor soft-proofing gebruikt de ICC-profielen van afzonderlijke Hahnemühle- en andere papiersoorten. Hiermee krijg je op het scherm een voorbeeld van hoe je afbeelding er geprint uit zal zien", vertelt hij. Dit zorgt voor een drastische vermindering van de onzekerheden bij het printen van foto's. "Het werkt echt heel goed, zolang je een hoogwaardig scherm hebt dat nauwkeurig is gekalibreerd."
"Voor hard-proofing kun je een Pattern Print maken, waarbij op het papier meerdere miniatuurversies van dezelfde afbeelding worden geprint, met subtiele verschillen in helderheid, contrast en kleurweergave. Zo kun je je favoriete optie kiezen voordat je een print op het gewenste formaat maakt. Dit is echt heel effectief, zelfs als je geen duur, gekalibreerd scherm hebt. Het neemt de noodzaak van talloze proefprints weg, en voorkomt verspilling van tijd, geld en materialen."
"Nog een pluspunt is dat de imagePROGRAF PRO-300, net zoals de grotere Canon imagePROGRAF PRO-1000 A2-printer, een uiterst nauwkeurig papiertransportsysteem heeft, waarmee printen zonder witrand of full-bleed printen niet alleen op glanzend fotopapier, maar ook op matglans papier en fine art-media mogelijk is."
Met speciale functies van de printer kun je niet alleen prints van hoge kwaliteit produceren, maar ook geld besparen. "De imagePROGRAF PRO-300 heeft een functie voor automatische scheefstandcorrectie, waarmee je verspilling van inkt en papier door onjuist ingevoerd papier en verkeerde uitlijning voorkomt", voegt Suhaib toe. "In de printkoppen van Canon's inkjetfotoprinters wordt ook FINE-technologie gebruikt. De dicht op elkaar geplaatste spuitmonden hebben een hoge mate van redundantie. Als een spuitmond tijdens het printen verstopt raakt, wordt dit automatisch opgevangen door de omliggende spuitmonden. Zo wordt het risico verminderd dat streepvorming of vage delen de print verpesten. Ook hiermee kan weer veel worden bespaard op inkt en papier."
Licht en schaduw: tips voor het printen van landschappen in zwart-wit
Puntjes op de i
Als je eenmaal de prints voor je portfolio hebt gemaakt, wil je ze natuurlijk veilig meenemen en vol trots aan iedereen tonen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat ze beschadigen door al het aanraken. "Onze FineArt-papieren zijn robuust, maar we hebben ook producten ontwikkeld om ze extra te beschermen", vertelt Eveline. "Zo hebben we Hahnemühle Varnish, dat je aanbrengt met een roller, en Hahnemühle Protective Spray, dat we in een spuitbus leveren. De vernis is echt voor canvasprints, terwijl de spray geschikt is voor al onze papiersoorten. Maar sommige klanten gebruiken de middelen door elkaar of gebruiken voor alles één product. Ze helpen beide vergeling door UV-straling te voorkomen, en beschermen prints tegen krassen en vingerafdrukken."
"We bieden tevens authenticiteitscertificaten die fotografen op hun prints kunnen toepassen, en een penduo voor signeren. Dit is een hoogwaardige pigmentliner gecombineerd met een grafietpotlood en is ideaal om prints mee te signeren zonder het risico te lopen dat dit invloed heeft op de inkt of de archiveringskwaliteit. Het kan echt zorgen voor een persoonlijk tintje, en toegevoegde waarde door prints een verzamelwaardige uitstraling te geven."
Hahnemühle biedt archief- en portfoliodozen om je portfolio veilig en in stijl te transporteren. Deze zijn beschikbaar in afmetingen variërend van A4 tot A2 en afgewerkt in een aantrekkelijk duifgrijs met natuurlijk witte binnenkant. Ze zijn bedoeld om je portfolio te beschermen tegen licht, stof en andere omgevingsinvloeden, en zijn gemaakt van zuurvrij, verouderingsbestendig karton.
Adobe®, Photoshop® en Lightroom® zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.