PRINTEN

Wanneer fotografie kunst wordt: printen op professioneel papier

Fine art-fotograaf Antonio Gaudencio vertelt hoe hij de perfecte combinatie van hoogwaardige printer en kwaliteitspapier kiest voor het tonen van zijn treffende landschaps- en reisfoto’s.
Een persoon die aan een bureau voor een computer zit met een print in de hand van een rotsachtig landschap dat overeenkomt met het landschap op het computerscherm.

Frans fotograaf en Canson® Infinity Ambassador Antonio Gaudencio gebruikt al een aantal jaren Canson® Infinity-papier om foto’s te printen, zoals dit dramatische kustlandschap van Playa de la Arnía, een strand bij het dorpje Liencres in Noord-Spanje. "Bij het plannen van een foto, wat betreft onderwerp, kleur en licht", zegt hij, "denk ik al goed na over welk papier ik wil gaan gebruiken."

Bij het printen van zijn fine art-fotoboek Toujours là, twijfelde de Franse fotograaf Antonio Gaudencio geen moment over de printer/papier-combinatie die hij moest gebruiken – zijn Canon imagePROGRAF PRO-2100-printer met Canson® Infinity RAG Photographique DUO-papier. "Printkwaliteit is erg belangrijk voor mij – dat geldt voor zowel de printer als het papier dat ik kies", vertelt hij. "Ik houd erg van dit papier met het superwitte egale matte oppervlak. De uiteindelijke printkwaliteit op dit papier kun je beschrijven als zeer elegant, perfect voor mijn zwart-witfoto’s."

Toujours là steekt perfect in elkaar qua design en laat dramatische kustlandschappen en betoverende bostaferelen zien, alles in strak zwart-wit. Het boek is een kunstwerk op zichzelf, niet alleen een manier om foto’s te laten zien. Antonio heeft veel ervaring met het printen van foto’s, en verkoopt zowel gesigneerde prints in beperkte oplage, als prints die hij aanbiedt in grotere oplagen, alle geproduceerd op hoogwaardig printpapier. Maar hoe kiest een professional voor elke foto de beste optie uit zoveel verschillende soorten professioneel fotopapier? En welke overwegingen maakt elke keuze precies 'de juiste'?

Hier vertelt Antonio welke rol print speelt in zijn fotografische ontwikkeling, en hoe professionals zoals hij, door de juiste combinatie van papier en printer, fotografie tot kunst kunnen verheffen.

Dubai bij nacht met de Burj Khalifa-toren prominent zichtbaar tegen een sfeervolle lucht.

"Met ons assortiment aan Canson® Infinity Platine Fibre Rag- of Baryta Prestige II-printpapier kunnen professionele fotografen die traditionele donkere kamer-look krijgen, – levendige kleuren of diepe zwarttonen –, en dat op een digitale print", aldus Jane Dixon, VP of Marketing, Digital Fine Art & Photo bij Canson® Infinity. Deze foto, genomen door Antonio in oktober 2021, laat Burj Khalifa in Dubai zien, momenteel het hoogste gebouw ter wereld. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 16-35 f/2.8L II USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 16-35 f/2.8L III USM) bij 12mm, 2.5 sec, f/7.1 en ISO100. © Antonio Gaudencio

Vooruit plannen voor print

Antonio denkt al aan print nog voordat hij zijn camera oppakt, en kijkt daarbij eerst naar de stijl van de foto’s die hij gaat maken. "Ik maak reportage-opnamen voor bureaus en andere klanten, maar ik ben ook fine art-fotograaf. Wanneer ik op reis ga, of dat nu is voor een reportage of voor persoonlijk werk, bepalen mijn keuzes wat betreft onderwerp en licht welk papier ik uiteindelijk gebruik", zegt Antonio.

"Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen fine art-papier van galerie-kwaliteit en het papier dat wordt gebruikt voor offset-print of het printen van boeken", vervolgt hij. "Kleurrijke, hoog verzadigde foto’s met sterk contrast zijn vaak moeilijk te reproduceren met papier dat wordt gebruikt voor boek- of offset-printen. Hiermee kan niet het maximale kleurengamma of de diepste Dmax [de diepste zwarttoon die een scherm of printer/inkt/papier-combinatie kan reproduceren, red.] worden bereikt. Als mijn foto’s worden geprint op fine art Canson® Infinity-papier, kan ik met mijn techniek het maximale uit het brede kleurengamma halen en krijg ik een maximale Dmax dankzij het extreem witte papier."

Het kiezen van de juiste printer

Antonio gebruikt al drie jaar de Canon imagePROGRAF PRO-2100. "Ik ben ontzettend tevreden met de stabiliteit en kwaliteit van de prints die deze printer levert. Wat ik goed vind aan de printer is het gebruiksgemak, het minimale onderhoud dat hij vereist, en de vele verschillende formaten die hij ondersteunt, – tot wel 610 mm (24 inch) –, plus de mogelijkheid die ik heb om prints zonder witrand te produceren", zegt hij.

En nog wel het allerbelangrijkste: Antonio kan vertrouwen op de kleurgetrouwheid van de printer. "Dankzij het LUCIA PRO 12-inktensysteem weet ik zeker dat ik het kleurbereik krijg waarmee ik de exacte kleuren van mijn levendige fotoprints kan reproduceren", zegt hij.

"Op dit niveau wil je precies de juiste kleuren hebben", stelt Suhaib Hussain, Product Marketing Lead van Canon Europe. "Als je in zwart-wit print en je een cyaankleurige tint krijgt, of je foto met een warmere toon uit de printer komt, kan dat verschrikkelijke gevolgen hebben voor het resultaat."

Wat Antonio nog meer bevalt aan de printer is dat je hem zelf naar wens kunt configureren met behulp van de Canon-software Print Studio Pro en Professional Print & Layout (PPL). Deze werkt samen met alle bekende fotobewerkingsprogramma’s en helpt het productieproces te stroomlijnen.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

"De software helpt echt geweldig met kleurenbeheer en biedt functies zoals soft-proofing en hard-proofing, waardoor je de zekerheid hebt dat wat je op het scherm ziet precies is wat je krijgt bij het printen", voegt Suhaib eraan toe.

Een print op A4-formaat van een rotsachtig landschap met brede witrand komt uit een Canon-printer.

"Zodra je een bepaald niveau hebt bereikt en de printers uit de PRO-serie van Canon gebruikt, gaat het om kwaliteit, langdurig kwaliteitsbehoud, en het op de best mogelijke manier kunnen tonen van je werk", zegt Suhaib. "Je wilt niet het risico lopen dat de inkt vervaagt of de printer niet het papier ondersteunt dat je gebruikt."

Glad, structuur, mat of glanzend: welk soort fotopapier gebruiken de professionals?

Als het gaat om het kiezen van professioneel fotopapier, hebben de verschillende papiermerken een groot aantal opties waaruit je kunt kiezen op basis van je specifieke vereisten of persoonlijke voorkeuren. "Je beslist waarschijnlijk eerst over het oppervlak", zegt Jane Dixon van Canson® Infinity. "Sommige fotografen gebruiken alleen maar mat papier terwijl anderen de voorkeur geven aan een mooie glans."

Het papierassortiment van Canson® Infinity bestaat uit 18 producten. Als je niet zeker weet waar je moet beginnen, raadt Jane aan om een Canson® Infinity Discovery Pack te proberen, die alle verschillende papiersoorten bevat, en vervolgens, bij wijze van test, dezelfde foto te printen op elk soort papier.

Een slechte papierkeuze kan twijfel oproepen over de kwaliteit van je fotografiewerk, waarschuwt Antonio. "Ik vind het uitgebreide papierassortiment van Canson® Infinity echt geweldig. Er is altijd een papiersoort die past bij de unieke visie van de fotograaf." Zijn persoonlijke favoriet is Canson® Infinity Platine Fibre RAG-papier. "Ik vind het geweldig hoe het gladde, zijdezachte oppervlak en de witheid van het papier de kleuren in mijn foto’s tot in de perfectie reproduceren."

Elke fotograaf zal zich vooral laten leiden door diens eigen creatieve interpretatie. "Binnen het assortiment aan mat papier, zijn er verschillende structuurniveaus qua zachtheid en verschillende coatings", zegt Jane. "Je kunt voor egaal mat papier kiezen, dan heb je een volledig glad oppervlak, of voor papier kiezen met structuur.

"Sommige fotografen geven de voorkeur aan zeer wit, glad papier zodat de oorspronkelijke foto niets van zijn oorspronkelijke karakter verliest. Vooral op stralend wit paper, verschijnen de zwarttonen als erg verzadigd, wat natuurlijk een prima optie is voor zwart-witfoto’s. Ook portretfoto’s print je het beste op glad papier, omdat meer structuur gevolgen kan hebben voor een goede weergave van de huid. Anderen vinden juist dat structuur iets toevoegt aan hun werk en een driedimensionaal effect geeft of een gevoel van beweging oproept. Een landschapsfotograaf zou daar bijvoorbeeld voor willen kiezen."

Maak fine art-prints die een leven lang meegaan

Clive Booth benut de oogtrackingfuncties van de Canon EOS R5 en de printkracht van de imagePROGRAF PRO-300 om verbluffende portretten van balletsuperster Carlos Acosta te maken.
Mist stijgt op boven met zeewier bedekte rotsen in Talisker Bay op Isle of Skye.

"Als reisfotograaf met een passie voor landschappen, is het milieu een onderwerp dat zowel mij als ons allemaal zeer ter harte gaat. Ik vind het geweldig dat Canson geen optische witmakers in hun papier gebruikt", zegt Antonio. Deze foto van Talisker Bay op Isle of Skye, Schotland, Verenigd Koninkrijk, is genomen op een Canon EOS 5D Mark III (nu opgevolgd door de EOS 5D Mark IV) met een Canon EF 17-40mm f/4L USM-objectief bij 17mm, 10 sec, f/16 en ISO50. © Antonio Gaudencio

Juiste combinatie van printer en papier

Canon werkt nauw samen met Canson® Infinity en andere leveranciers van professioneel fotopapier, om te zorgen voor een perfecte compatibiliteit tussen printer en papier, welk soort je ook kiest. "Canon houdt zich bezig met de hardware, de software en de inkt en heeft haar eigen assortiment professioneel printpapier, maar we begrijpen dat sommige professionele fotografen toch graag liever hun favoriete materiaal van derden gebruiken", zegt Suhaib.

"Als een gebruiker voor een van deze Canon-printers kiest, kan die er zeker van zijn dat al diens papiervoorkeuren worden ondersteund. Canon werkt nauw samen met bedrijven zoals Canson® Infinity en stuurt hun haar nieuwe technologie ruim vóór de release toe, zodat ze ICC-profielen voor elk papiersoort in hun assortiment kunnen ontwikkelen."

Voor het krijgen van de "best mogelijke, meest natuurgetrouwe prints", zo vervolgt Antonio zijn verhaal, "is het erg belangrijk deze profielen te gebruiken."

Een hand met witte handschoen houdt een print met kleurrijke gebouwen omhoog. Vergelijkbare foto’s zijn te zien op het houten bureau er vlak onder.

"De FILA Group bezit drie traditionele papiermolens voor fine art-papier, namelijk Canson, ARCHES en St Cuthberts Mill in het Verenigd Koninkrijk", legt Jane uit. Het premium ARCHES®-assortiment bijvoorbeeld wordt geproduceerd via een traditioneel cilinder-filterproces op de molen van het bedrijf in Frankrijk.

Prints die een leven lang meegaan

"Ons papier is 100% katoen- en zuurvrij – het is zo stabiel dat, als je een kunstenaar bent, je prints in beperkte oplage kunt maken in het vertrouwen dat je papier hebt van museumniveau", aldus Jane. "We hebben traditioneel waterverfpapier genomen en daar een inkjetcoating aan toegevoegd, zodat kunstenaars, makers van prints en fotografen hun foto’s kunnen printen op dit originele fine art-papier."

Canson® Infinity gebruikt geen optische witmakers in haar matte fine art-printpapier, waardoor de prints lang mooi blijven. Antonio merkt op dat ook milieubewustzijn belangrijk is voor het bedrijf. "Als reisfotograaf met een passie voor landschappen", zegt hij, "is het milieu een onderwerp dat zowel mij als ons allemaal zeer ter harte gaat. Ik vind het geweldig dat Canson geen optische witmakers in hun papier gebruikt."

Door hoogwaardig printpapier te gebruiken laat je in principe meteen je intentie als fotograaf zien. Het laat zien dat je je werk serieus neemt en wilt investeren in de artistieke waarde ervan, en dat het een kwaliteit heeft die toekomstbestendig is.

Zoals ook Antonio concludeert: "Je papierkeuze is hier net zo belangrijk als de kwaliteit van je fotografie."

Rachel Segal Hamilton

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro