Commercieel fotograaf Keith Cooper is ervan overtuigd dat je foto's printen "invloed heeft op de manier waarop je fotografeert, zelfs als je er niet bewust mee bezig bent."
De oprichter van Northlight Images is een expert in het printen van foto's en zegt dat printen zijn eigen fotografie enorm heeft verbeterd en de manier waarop hij opnamen maakt, heeft veranderd. Hij is er bovendien van overtuigd dat iedere fotograaf op dezelfde manier hiervan kan profiteren. Hier volgen zes praktische printadviezen die je kunt gebruiken om jouw fotografie te verbeteren.
Zes manieren waardoor je dankzij print een betere fotograaf wordt
1. Maak opnamen om te printen
Als je fotografeert met de wetenschap dat je de foto wilt printen, dwing je jezelf na te denken over of het potentiële beeld wel goed genoeg is. Als de opname over- of onderbelicht is, zoals de bovenstaande foto van een zwaan, gaan kleine details die cruciaal zijn voor een kwalitatieve print, verloren en dat kun je tijdens het bewerken niet oplossen.
"Een print verschilt fundamenteel van een foto op je scherm. Door het fysieke gevoel van een print interpreteer je een beeld heel anders. Als je de print als het einddoel ziet, word je je bewuster van de compositie en de boodschap achter de opname", aldus Keith.
Volgens Keith is het bekijken van een beeld op de achterkant van de camera of op een computerscherm slechts een tussenstap. Het is de print die het eindproduct vormt. Het is dan ook niet goed om te een beeld op het scherm obsessief te gaan zitten perfectioneren om vervolgens op de printknop te drukken.
"Zodra je de print als laatste stap in je proces gaat zien, geef je je fotografie een heel andere dimensie. Het verandert de manier waarop je over compositie denkt, de manier waarop je denkt over wat je ziet en hoe het er op print uit zal zien."
Heb je Canon-apparatuur?
2. Keer terug naar zwart-wit
Als je je meer bewust wilt worden van de manier waarop je fotografeert, raadt Keith aan om terwijl je in kleur schiet, je de opname geprint in zwart-wit voor te stellen. "Wanneer je in zwart-wit gaat printen, word je gedwongen na te denken over de kleuren, de compositie, het onderwerp én hoe deze factoren zich tot elkaar verhouden wat betreft tonaliteit. Verwijder de kleur en je moet gaan nadenken over licht en schaduw en dat heeft een verregaand effect op je fotografie."
Er zijn allerlei manieren om een kleurenbeeld om te zetten in zwart-wit, maar je vergroot je kansen op de beste resultaten als je printer een speciale modus heeft voor zwart-witconversie, zoals de zwart-witprintmodus van de Canon imagePROGRAF PRO-300. Canon's Professional Print & Layout-software (PPL) heeft een speciale modus om zwart-witfoto's te printen om de kwaliteit van monochrome prints te verbeteren. De PPL-plug-in werkt als zelfstandige software of als plug-in via Canon's Digital Photo Professional-beeldbewerkingssoftware of Adobe Photoshop en Lightroom.
Het zal, volgens Keith, ongeacht de methode die je kiest invloed hebben. "De aspecten die komen kijken bij het maken van een print hebben invloed op de manier waarop je opnamen maakt, zelfs als je er niet bewust mee bezig bent", zo stelt hij. "Het is hetzelfde als mensen die de technische kant van fotograferen leren, zodat ze deze veelal kunnen vergeten. Je gebruikt de kennis alleen als je die nodig hebt, maar het maakt verschil en maakt jouw foto anders dan die van anderen. Deze vaardigheden worden met de tijd beter en vormen de basis waarop je creativiteit rust."
3. Vermijd veelgemaakte fouten
Mensen die nieuw zijn in de wereld van print, klagen vaak dat wat ze op hun scherm zien, niet overeenkomt met wat ze uiteindelijk op papier krijgen. Zo zien prints er bijvoorbeeld vaak donkerder uit dan op het scherm. "Het antwoord is vrijwel altijd dat je scherm te licht ingesteld staat", zegt Keith. "De ideale situatie zou zijn dat je je monitor kalibreert. Als je de monitor goed instelt, verwijder je één bron van de problemen."
In een ideale wereld zou je een workflow gebruiken waarbij van begin tot eind kleurbeheer wordt toegepast, van camera tot printer. Kalibratiesets kunnen ertoe bijdragen dat je monitor kleuren accuraat weergeeft, maar professioneel kleurbeheer maakt het mogelijk om aangepaste profielen voor camera, monitor, projector en printer te maken.
Volgens Keith is de volgende stap, vooral als je nog weinig verstand hebt van printen of net een nieuwe printer hebt aangeschaft, om testprints te maken. "Dit is misschien een vervelend klusje, maar als je begint met het printen van je foto's en ze er niet goed uitkomen, dan weet je niet of het aan de printer, het papier of meer aan je manier van fotograferen of bewerken ligt", zegt hij.
Testprints kunnen helpen bij het evalueren van de kleine details op het gebied van helderheid en contrast, lineariteit en beeldkwaliteit. Er zijn een hoop gratis testprints beschikbaar op internet met instructies voor het gebruik.
Prachtige prints maken met soft- en hard-proofs
4. Beoordeel prints in het juiste licht
"Papier heeft een relatief beperkt tonaal bereik in vergelijking tot een monitor. Als je een foto print, wordt het algehele contrast van het beeld gecomprimeerd. Maar als het goed wordt gedaan, zie je dat niet. Als het slecht wordt gedaan, verlies je details in schaduwen en hooglichten."
"Met behulp van de software neem je het brede tonale bereik van het oorspronkelijke beeld uit de camera, het net iets kleinere bereik van je monitor en zet het om in een mooi resultaat na de verdere compressie voor de uiteindelijke print. Daarom moet je leren écht naar prints te kijken om te zien of ze wel of niet werken.
Keith stelt dat het belangrijk is om prints te beoordelen onder de verlichting waaronder je ze doorgaans bij zou bekijken. Als je ze bij daglicht beoordeelt, lijken ze veel lichter dan bij de gemiddelde binnenverlichting en is ook het tonale bereik groter. "De print ziet er misschien fantastisch uit met een hoop kleine details, maar als je deze mee naar binnen neemt, gaat compressie een rol spelen en gaan er details verloren waardoor de print de juiste nadruk verliest", zegt Keith.
"Wanneer je prints vergelijkt met beelden op het scherm, moet je ze nooit naast elkaar leggen", voegt hij eraan toe. "Het kleurbeheersysteem van het menselijk oog reset zichzelf wanneer je je hoofd omdraait. Plaats de print op een hoek van 90° zodat je je hoofd moet kantelen wanneer je tussen het beeld op het scherm en de print schakelt. Het is op die manier veel gemakkelijker om de resultaten te beoordelen."
5. Vergeet het beeld op het scherm
Kleurweergave is nog een aspect waarop beelden op scherm en op print kunnen verschillen. Hoogwaardige printers zoals de Canon imagePROGRAF PRO-300 hebben een breder kleurengamma, oftewel kleurruimte, dan de nieuwste monitoren met breed kleurengamma. Maar zelfs de beste printers zullen een iets afwijkende kleurbereik hebben dan dat wat je op het scherm ziet.
"Een scherm straalt licht uit. Een print weerkaatst licht. Daarom zal er altijd een verschil tussen de twee zijn", legt Keith uit. "Er zijn kleuren die niet goed in het kleurengamma van een scherm passen en andere die er juist goed uitzien op een scherm, maar weer niet zo goed op print. Monitoren zijn goed in de weergave van heel heldere kleuren die je simpelweg niet krijgt met inkt op papier terwijl prints bijvoorbeeld juist weer beter zijn voor heel diepblauwe tinten. De sleutel tot succesvol printen is om te bewerken met de print in het achterhoofd in plaats van alleen af te gaan op het beeld op je scherm."
6. Evalueer iedere stap
Keith wijst erop dat goede fotografie vereist dat je naar het hele proces kijkt en dat de print alleen zo goed zal zijn als de zwakste schakel in de workflow. "Die workflow gaat terug naar een punt nog voordat je de camera zelfs maar ter hand neemt. Denk na over wat je in beeld wilt brengen en hoe je dat gaat doen", zegt Keith. "Hoe meer je over elk van de stappen van het proces nadenkt, over de opname, het bewerken en het printen, des te meer realiseer je je hoe dat hele proces je kan helpen je vaardigheden als fotograaf te verbeteren."
Hij gelooft erin dat de print de ultieme en logische laatste stap in het hele fotoproces is. Maar waarom zou je het niet gewoon door een lab laten doen? "Ik heb nog nooit iets naar een lab gestuurd, niet eens toen ik nog op film werkte", zegt Keith. "Voor mij is het produceren van mijn eigen prints dé manier om de controle over het hele proces te houden. Bovendien leert het me wat belangrijk is en wat niet. De reden waarom ik mensen vertel dat printen hun fotografie kan verbeteren, is omdat het mijn fotografie echt heel veel beter heeft gemaakt."