ARTIKEL

Zes manieren waardoor je dankzij print een betere fotograaf wordt

Keith Cooper legt uit hoe het printen van je foto's je kan helpen een bewustere en betere fotograaf te worden.
Een zwart-witfoto van een waterkant, klaar voor print.

Al voordat hij deze opname van een waterkant in de Amerikaanse staat Washington maakte, had commercieel fotograaf en printexpert Keith Cooper besloten dat hij deze in zwart-wit wilde printen. Hij raadt aan in kleur te schieten met printen in zwart-wit in het achterhoofd omdat je, als je de kleur eruit haalt, wordt gedwongen na te denken over licht en schaduw. Gefotografeerd met een Canon EOS-1Ds (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) en een Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-objectief, ingesteld op 1/320 sec, f/3.5 en ISO100. © Keith Cooper

Commercieel fotograaf Keith Cooper is ervan overtuigd dat je foto's printen "invloed heeft op de manier waarop je fotografeert, zelfs als je er niet bewust mee bezig bent."

De oprichter van Northlight Images is een expert in het printen van foto's en zegt dat printen zijn eigen fotografie enorm heeft verbeterd en de manier waarop hij opnamen maakt, heeft veranderd. Hij is er bovendien van overtuigd dat iedere fotograaf op dezelfde manier hiervan kan profiteren. Hier volgen zes praktische printadviezen die je kunt gebruiken om jouw fotografie te verbeteren.

Een overbelichte opname van een zwaan op een rivier.

Om een goede print te krijgen, moet je beginnen met een goede opname. "Pas op met clipping van hooglichten veroorzaakt door overbelichting", legt Keith uit. "De kleine details in de veren van deze zwaan zijn verloren gegaan en dat krijg je niet meer hersteld in de nabewerking." © Keith Cooper

Keith Cooper staat naast een Canon imagePROGRAF PRO-300-printer met een kleurenprint in zijn handen.

Keith werkt aan prints op zijn Canon imagePROGRAF PRO-300-printer. © Keith Cooper

1. Maak opnamen om te printen

Als je fotografeert met de wetenschap dat je de foto wilt printen, dwing je jezelf na te denken over of het potentiële beeld wel goed genoeg is. Als de opname over- of onderbelicht is, zoals de bovenstaande foto van een zwaan, gaan kleine details die cruciaal zijn voor een kwalitatieve print, verloren en dat kun je tijdens het bewerken niet oplossen.

"Een print verschilt fundamenteel van een foto op je scherm. Door het fysieke gevoel van een print interpreteer je een beeld heel anders. Als je de print als het einddoel ziet, word je je bewuster van de compositie en de boodschap achter de opname", aldus Keith.

Volgens Keith is het bekijken van een beeld op de achterkant van de camera of op een computerscherm slechts een tussenstap. Het is de print die het eindproduct vormt. Het is dan ook niet goed om te een beeld op het scherm obsessief te gaan zitten perfectioneren om vervolgens op de printknop te drukken.

"Zodra je de print als laatste stap in je proces gaat zien, geef je je fotografie een heel andere dimensie. Het verandert de manier waarop je over compositie denkt, de manier waarop je denkt over wat je ziet en hoe het er op print uit zal zien."

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Een testprint van een zwart-witfoto.

Een specialistische, door Keith ontwikkelde zwart-wittestpint kan worden gedownload op zijn website. Deze bevat een kaart met 51 grijstinten, een teststrip waarmee je fijne details kunt controleren en een bullseye-patroon waardoor oneffenheden en onregelmatigheden zichtbaar worden. © Keith Cooper

Een zwart-witopname van een stenen wenteltrap en gedetailleerd beeldhouwwerk in de kathedraal van Wells.

De verfijnde tonaliteit van het steen in dit beeld in de kathedraal van Wells in Engeland profiteert van de heldere monochrome tinten van de zwart-witprintmodus op de Canon imagePROGRAF PRO-300-printer. "De speciale printmodus is een verbetering ten opzichte van het gebruik van een ICC-profiel waardoor soms een lichte kleurzweem in de groene of magentatinten kan ontstaan die bij bepaalde verlichting zichtbaar wordt", zegt Keith. Gefotografeerd met een Canon EOS-1Ds Mark III (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) met een Canon TS-E 17mm f/4L-objectief, ingesteld op 1/30 sec, f/8 en ISO1600. © Keith Cooper

2. Keer terug naar zwart-wit

Als je je meer bewust wilt worden van de manier waarop je fotografeert, raadt Keith aan om terwijl je in kleur schiet, je de opname geprint in zwart-wit voor te stellen. "Wanneer je in zwart-wit gaat printen, word je gedwongen na te denken over de kleuren, de compositie, het onderwerp én hoe deze factoren zich tot elkaar verhouden wat betreft tonaliteit. Verwijder de kleur en je moet gaan nadenken over licht en schaduw en dat heeft een verregaand effect op je fotografie."

Er zijn allerlei manieren om een kleurenbeeld om te zetten in zwart-wit, maar je vergroot je kansen op de beste resultaten als je printer een speciale modus heeft voor zwart-witconversie, zoals de zwart-witprintmodus van de Canon imagePROGRAF PRO-300. Canon's Professional Print & Layout-software (PPL) heeft een speciale modus om zwart-witfoto's te printen om de kwaliteit van monochrome prints te verbeteren. De PPL-plug-in werkt als zelfstandige software of als plug-in via Canon's Digital Photo Professional-beeldbewerkingssoftware of Adobe Photoshop en Lightroom.

Het zal, volgens Keith, ongeacht de methode die je kiest invloed hebben. "De aspecten die komen kijken bij het maken van een print hebben invloed op de manier waarop je opnamen maakt, zelfs als je er niet bewust mee bezig bent", zo stelt hij. "Het is hetzelfde als mensen die de technische kant van fotograferen leren, zodat ze deze veelal kunnen vergeten. Je gebruikt de kennis alleen als je die nodig hebt, maar het maakt verschil en maakt jouw foto anders dan die van anderen. Deze vaardigheden worden met de tijd beter en vormen de basis waarop je creativiteit rust."

3. Vermijd veelgemaakte fouten

Mensen die nieuw zijn in de wereld van print, klagen vaak dat wat ze op hun scherm zien, niet overeenkomt met wat ze uiteindelijk op papier krijgen. Zo zien prints er bijvoorbeeld vaak donkerder uit dan op het scherm. "Het antwoord is vrijwel altijd dat je scherm te licht ingesteld staat", zegt Keith. "De ideale situatie zou zijn dat je je monitor kalibreert. Als je de monitor goed instelt, verwijder je één bron van de problemen."

In een ideale wereld zou je een workflow gebruiken waarbij van begin tot eind kleurbeheer wordt toegepast, van camera tot printer. Kalibratiesets kunnen ertoe bijdragen dat je monitor kleuren accuraat weergeeft, maar professioneel kleurbeheer maakt het mogelijk om aangepaste profielen voor camera, monitor, projector en printer te maken.

Volgens Keith is de volgende stap, vooral als je nog weinig verstand hebt van printen of net een nieuwe printer hebt aangeschaft, om testprints te maken. "Dit is misschien een vervelend klusje, maar als je begint met het printen van je foto's en ze er niet goed uitkomen, dan weet je niet of het aan de printer, het papier of meer aan je manier van fotograferen of bewerken ligt", zegt hij.

Testprints kunnen helpen bij het evalueren van de kleine details op het gebied van helderheid en contrast, lineariteit en beeldkwaliteit. Er zijn een hoop gratis testprints beschikbaar op internet met instructies voor het gebruik.

Fotograaf Sanjay Jogia kijkt naar een contactsheet, geprint op een Canon imagePROGRAF PRO-300.

Prachtige prints maken met soft- en hard-proofs

Ontdek hoe je met soft-proofing en hard-proofing in de Canon Professional Print & Layout-plug-in de beste fotoprints maakt.

4. Beoordeel prints in het juiste licht

"Papier heeft een relatief beperkt tonaal bereik in vergelijking tot een monitor. Als je een foto print, wordt het algehele contrast van het beeld gecomprimeerd. Maar als het goed wordt gedaan, zie je dat niet. Als het slecht wordt gedaan, verlies je details in schaduwen en hooglichten."

"Met behulp van de software neem je het brede tonale bereik van het oorspronkelijke beeld uit de camera, het net iets kleinere bereik van je monitor en zet het om in een mooi resultaat na de verdere compressie voor de uiteindelijke print. Daarom moet je leren écht naar prints te kijken om te zien of ze wel of niet werken.

Keith stelt dat het belangrijk is om prints te beoordelen onder de verlichting waaronder je ze doorgaans bij zou bekijken. Als je ze bij daglicht beoordeelt, lijken ze veel lichter dan bij de gemiddelde binnenverlichting en is ook het tonale bereik groter. "De print ziet er misschien fantastisch uit met een hoop kleine details, maar als je deze mee naar binnen neemt, gaat compressie een rol spelen en gaan er details verloren waardoor de print de juiste nadruk verliest", zegt Keith.

"Wanneer je prints vergelijkt met beelden op het scherm, moet je ze nooit naast elkaar leggen", voegt hij eraan toe. "Het kleurbeheersysteem van het menselijk oog reset zichzelf wanneer je je hoofd omdraait. Plaats de print op een hoek van 90° zodat je je hoofd moet kantelen wanneer je tussen het beeld op het scherm en de print schakelt. Het is op die manier veel gemakkelijker om de resultaten te beoordelen."

Felrode bloemen op een stekelige cactus.

Zowel monitoren als printers kunnen moeite hebben met details in diepe roodtinten. "Het is lastig te bewerken, zelfs op een monitor van heel hoge kwaliteit, en lastig om te printen zonder dat de bloemen in rode vlekken veranderen", zegt Keith. "Glanzend papier kan helpen en ook de extra rode inkt in de Canon imagePROGRAF PRO-300 kan de beeldkwaliteit verbeteren." Gefotografeerd met een EOS 100D (opgevolgd door de Canon EOS 250D) met een Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM-objectief ingesteld op 67 mm, 1/60 sec, f/8 en ISO200. © Keith Cooper

5. Vergeet het beeld op het scherm

Kleurweergave is nog een aspect waarop beelden op scherm en op print kunnen verschillen. Hoogwaardige printers zoals de Canon imagePROGRAF PRO-300 hebben een breder kleurengamma, oftewel kleurruimte, dan de nieuwste monitoren met breed kleurengamma. Maar zelfs de beste printers zullen een iets afwijkende kleurbereik hebben dan dat wat je op het scherm ziet.

"Een scherm straalt licht uit. Een print weerkaatst licht. Daarom zal er altijd een verschil tussen de twee zijn", legt Keith uit. "Er zijn kleuren die niet goed in het kleurengamma van een scherm passen en andere die er juist goed uitzien op een scherm, maar weer niet zo goed op print. Monitoren zijn goed in de weergave van heel heldere kleuren die je simpelweg niet krijgt met inkt op papier terwijl prints bijvoorbeeld juist weer beter zijn voor heel diepblauwe tinten. De sleutel tot succesvol printen is om te bewerken met de print in het achterhoofd in plaats van alleen af te gaan op het beeld op je scherm."

6. Evalueer iedere stap

Keith wijst erop dat goede fotografie vereist dat je naar het hele proces kijkt en dat de print alleen zo goed zal zijn als de zwakste schakel in de workflow. "Die workflow gaat terug naar een punt nog voordat je de camera zelfs maar ter hand neemt. Denk na over wat je in beeld wilt brengen en hoe je dat gaat doen", zegt Keith. "Hoe meer je over elk van de stappen van het proces nadenkt, over de opname, het bewerken en het printen, des te meer realiseer je je hoe dat hele proces je kan helpen je vaardigheden als fotograaf te verbeteren."

Hij gelooft erin dat de print de ultieme en logische laatste stap in het hele fotoproces is. Maar waarom zou je het niet gewoon door een lab laten doen? "Ik heb nog nooit iets naar een lab gestuurd, niet eens toen ik nog op film werkte", zegt Keith. "Voor mij is het produceren van mijn eigen prints dé manier om de controle over het hele proces te houden. Bovendien leert het me wat belangrijk is en wat niet. De reden waarom ik mensen vertel dat printen hun fotografie kan verbeteren, is omdat het mijn fotografie echt heel veel beter heeft gemaakt."

Matthew Richards

Gerelateerde artikelen

  • ARTIKEL

    Van concept tot print: de ballet-fotoshoot van Clive Booth

    De Canon Ambassador onthult zijn werkwijze voor het creëren van opvallende reclamefotoprints voor het Birmingham Royal Ballet met het Canon EOS R System.

  • ARTIKEL

    8K-video printen

    Bruidsfotograaf Sanjay Jogia legt uit hoe hij met een imagePROGRAF PRO-300 prachtige prints maakt van 8K-videomateriaal dat is opgenomen met een Canon EOS R5.

  • ARTIKEL

    Stappen voor het maken van de perfecte zwart-witprint

    Printspecialist Jay Sinclair laat familiefotograaf Helen Bartlett zien hoe ze haar foto's kan omzetten in fantastische zwart-witprints.

  • ARTIKEL

    15 termen voor het printen van foto's die elke professional moet weten

    Nieuw op het gebied van het printen van foto's of je kennis opfrissen? Lees de handige handleiding van Canon met de nuttigste termen voor fotoprinters.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief

    Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro