De Canon-apparatuur waarmee de FX-serie Pistol werd gemaakt

Kom meer te weten over de Canon-camera's en -objectieven die DoP Anthony Dod Mantle als 'kwasten' gebruikte bij het filmen van Pistol, de baanbrekende Sex Pistols-biopic van Danny Boyle.
Filmmaker Anthony Dod Mantle filmt met een Canon-camera. Hij draagt een warm zwart jack, gele handschoenen en een hoofdtelefoon.

Voor de zesdelige tv-serie Pistol wist DoP Anthony Dod Mantle (afgebeeld) dat hij wat nieuws moest proberen en technologie en technieken moest vinden waarmee hij experimentele visuals in een snel productieschema zou kunnen inpassen. "We geven ons hele hebben en houwen", zegt hij. "Er zijn 200 mensen op de set, de klok tikt. Het is een combinatie van militaire discipline en een stel gekke kunstenaars. En te midden van dat alles probeer ik een soort van extra ruimte te behouden waarin ik me kan bewegen als dat nodig is." © Miya Mizuno

DoP Anthony Dod Mantle noemt zijn camera's en objectieven ook wel 'kwasten'. "Sommigen zijn breder dan anderen, ze kunnen olieachtig, vet of waterig zijn." Het is ook een "gemakkelijke manier om te voorkomen dat je de cijfers en de namen de hele tijd moet zeggen en onthouden".

Voor de FX-serie Pistol, een hartstochtelijke viering van punkrock uit de jaren zeventig die de snelle opkomst en chaotische ondergang van de Sex Pistols laat zien, had de met een Academy Award® bekroonde filmmaker een groter palet nodig dan gebruikelijk. Tijdens de opnamen werden op sommige momenten daarom meer dan zes beeldregistratiesystemen gebruikt. "Ik denk dat je zou kunnen zeggen dat de verschillende [camera]formats instrumenten zijn met hun eigen karakteristieke beat en toon en potentieel ruisniveau, totdat in de nabewerking alles bij elkaar komt", zegt hij.

Dod Mantle en mede-Oscar-winnaar Danny Boyle, de regisseur van het project, werken al lange tijd samen. Hier praten ze over de Canon-camera's en -objectieven die ze gebruikten om de serie te filmen, en waarom die de beste keuze waren voor deze unieke productie.

Drie gemaskeerde crewmembers, die allemaal warme jassen en jeans dragen, passen een verhoogde bar cam met Canon EOS R5-camera's aan op een set in de buitenlucht.

De bar-caminstallaties van twaalf Canon EOS R5-camera's en zes Canon EOS R5-camera's bleken zo'n succes dat ze niet alleen maar werden gebruikt voor het vastleggen van de waanzinnige concertbeelden van Pistol. Dod Mantle en regisseur Danny Boyle gebruikten ze ook voor meer algemene dramascènes en om gedachten of handelingen van mensen te visualiseren. Dod Mantle voegt toe: "De bar cams waren hulpmiddelen die we gebruikten om de tijd te bevriezen – een moment in de tijd – zodat alles wat potentieel kortstondig en betekenisloos is extra betekenis kan krijgen." © Miya Mizuno

Canon EOS R5

"Voor de bar cams, en het idee om tijd vast te leggen [zoals uitgelegd in onze Making Of], kozen we voor de Canon EOS R5. Het is een krachtige, compacte, lichte camera. Die kwam echt heel goed van pas", zegt Dod Mantle.

"Het was belangrijk om zo weinig mogelijk ruimte in beslag te nemen en de rig niet te zwaar te maken. De combinatie van de lichte body en compactheid van de EOS R5 met een klein objectief was ideaal. Als ik 12 Canon EOS-1D X Mark III-camera's aan een rig zou bevestigen, zou ik een enorm krachtig beeldregistratiesysteem hebben. Ik zou het alleen niet kunnen optillen en de balk van de kraan zou doorbuigen.

"Ik had daarom een lichte camerabody en een betrouwbaar USM-objectief nodig, met de juiste millimeters, de juiste mogelijkheden en betrouwbare verwerking", aldus Dod Mantle. "Ik zocht een camera waarop ik kon vertrouwen en daarom koos ik voor de EOS R5."

Naast de EOS R5 werd gekozen voor de Canon EF 24mm f/2.8 IS USM-objectieven, die kunnen worden gekoppeld aan EOS R System-camera's met EF-EOS R-adapters, waaronder de Drop-In Filter Mount Adapter EF-EOS R. De keuze viel op deze objectieven omdat ze compact, licht en snel zijn. Vervolgens werden ook diffusiefilters toegevoegd om een zachte, vintage look te creëren.

"Met de keuze voor het continue opnamesysteem met 24 frames moest ik wat inleveren qua diepgaande kwaliteit en keuzemogelijkheden. Maar het gaf Danny wat hij wilde en dat zie je terug in de film. Dat is het belangrijkste", zegt Dod Mantle.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een gemaskeerde crewmember filmt met een Canon EOS-1D X Mark III-camera op een donkere filmset. Verschillende andere crewmembers kijken toe.

"Bij deze productie ging het vooral om het gebruik van de burst-modus op de Canon EOS-1D X Mark III. Ik vond het geweldig en Danny vond het ook helemaal te gek. En dat is heel belangrijk", zegt Dod Mantle. "Het gaat erom de kijker op een meer vluchtige manier te laten meegenieten van een moment of een ruimte. Het is als een krachtige herinnering, een flinke kras op het filmische oppervlak van het verhaal."

Canon EOS-1D X Mark III

De Canon EOS-1D X Mark III is volgens Dod Mantle "echt een beest, een sterk staaltje technologie. Ik heb bij veel films met oudere modellen gewerkt om burst-opnamen te maken. In Slumdog Millionaire zijn veel beelden gefilmd met de EOS-1D-serie. Mensen denken vaak dat deze bij de nabewerking zijn gemaakt, maar ik heb alleen maar rondgelopen met de camera in de burst-modus. Bij Slumdog draaide het om het geheugen. In het geval van Pistol gaat het om tijd en het vastleggen ervan. We kunnen burst-opnamen met een snelheid van 20 fps maken [met foto's met een hoge resolutie met 20 Megapixel]. Dit is een kleine aanpassing van onze conventionele perceptie van de werkelijkheid. Zowel met zoom- als primeobjectieven kan ik fysiek dichtbij komen en me tussen de acteurs begeven.

"In eerste instantie kwam dit vooral van pas bij de concerten," vervolgt Dod Mantle, "maar ik gebruikte het uiteindelijk overal: voor een rekwisieten of een foto, dat kon een paar onderbroeken in de SEX-boetiek van Vivienne Westwood zijn of een plaat die in een jukebox draait. Een scène was niet compleet zonder de EOS-1D X Mark III te pakken en gewoon een bepaald beeld te schetsen... Het werd een montage-element van de film, wat heel duidelijk en zeer belangrijk is.

"Danny en ik vonden het erg prettig om mee te werken, omdat het zo snel en krachtig was. Toen we met een kleine crew naar Amerika gingen om een aflevering te maken, filmden we ongeveer 60% van dat materiaal op de Canon EOS-1D X Mark III. Als ik op een conventionele manier film, hebben we geluid dat we later kunnen synchroniseren. Maar hier ik maak sequenties en doe zelfs dialogen waarbij het geluid niet op de conventionele manier is gesynchroniseerd met het beeld. Dat werd onze look.

"Het was belangrijk dat we deze bursts van 20 frames geruisloos konden vastleggen. Het was ongelooflijk" vervolgt Dod Mantle. "Vaak heb ik twee operators die voor me werken en steek ik zelf mijn EOS-camera door de benen van de acteur, of over de schouder van de regisseur. Zo krijg ik wat ik wil."

Pistol-regisseur Danny Boyle noemt de Canon EOS-1D X Mark III 'het monster', omdat hij gek is op de hoge resolutie. Hij zegt: "We hadden al eens eerder camera's uit de Canon EOS-1D-serie gebruikt, in Slumdog Millionaire. In India hebben we geleerd dat je een resolutie wilt hebben die veel groter is dan wat je normaal ziet. De manier waarop je India ervaart als je er bent, is gewoon adembenemend. Bewegende foto's zijn toch niet helemaal hetzelfde."

Een podium met een bar cam, een elektrische gitaar en een uitgebreid drumstel. Op de achtergrond is het getal 100 te zien.

Achter de schermen bij de punk-biopic Pistol van Danny Boyle

Regisseur Danny Boyle en DoP Anthony Dod Mantle delen de inspiratie en technieken die nodig waren om de punkcultuur van de jaren zeventig tot leven te brengen voor hun nieuwe Sex Pistols-biopic.
Een persoon filmt met een Canon XL H1 op een filmset die baadt in roze licht. Voor hem liggen twee bar cams met achttien Canon EOS R5-camera's.

"We hebben geprobeerd om de intensiteit van wat je ziet en hoort, om te zetten in een meeslepende ervaring", zegt Boyle. "Alles wat je in de serie ziet is live en het is allemaal live opgenomen. Het materiaal is niet overgesynchroniseerd of aangepast en er is ook niet mee gesjoemeld." In deze foto filmen Dod Mantle en zijn crew met achttien EOS R5-camera's, een EOS C70 en een XL H1. © Miya Mizuno

Canon EOS C70

"We hadden de Canon EOS C70. Ik hoopte dat deze een soort overgang zou vormen tussen onze bar cam en andere studiocamera's, PL-objectieven en oudere vintageobjectieven", zegt Dod Mantle. "Dat werkte helaas niet, omdat we niet genoeg tijd hadden. Maar ik hield de camera bij de hand en gebruikte deze voor de mensen van FX, omdat ze de hele tijd achtergrondopnamen aan het maken waren.

Het is een enorm krachtige camera met goede sensors, goede objectieven, stops, gevoeligheid en snelheid."

Een close-up van een Canon XL H1-videocamera op een filmset.

In de nabewerking combineerden Dod Mantle en Boyle de haarscherpe helderheid van de Canon EOS R5, Canon EOS C70 en Canon EOS-1D X Mark III met de vintage esthetiek van de Canon XL H1 (hier afgebeeld op de Pistol-set). "De inherente korrel van de lagere resolutie zorgt hopelijk voor een reactie bij het publiek en roept vragen op over wie of wat er in beeld is in een bepaalde scène", zegt Dod Mantle over de Canon XL H1.

Canon XL H1

"De Canon XL H1 is een prachtige dinosaurus die we gebruikten voor 28 Days Later", zegt Dod Mantle. "We hebben de camera afgestoft voor deze serie. Heel leuk, maar niet zonder complicaties, omdat je plotseling weer met MiniDV-tape en dergelijke dingen te maken krijgt. Het is geen camera uit de jaren '70, maar toch kwam -ie goed van pas. Je kunt er namelijk beelden mee vastleggen met een resolutie die opeens belangrijk werd voor mij.

"Ik kon de kwaliteit van de beelden combineren om er een soort lappendeken van te maken", vervolgt hij. "Een soort 'Rauschenberg'-idee waarbij popkunst, punk, entertainment en de rockbusiness samenkomen. Daar komen de formats vandaan."

Canon K35-objectieven

Pistol was een gezamenlijke inspanning van ARRI Rental en Canon Europe, waarbij een groot deel van de serie voornamelijk met de ARRI ALEXA Mini LF werd gefilmd in combinatie met Canon K35 vintage glas om een authentieke jaren '70-look te bieden die goed zou passen bij de archiefbeelden die in de serie worden gebruikt. "Ik werk met de Canon K35-objectieven [nu opgevolgd door Canon Sumire Prime-serie], waar ik al vijftien jaar op vertrouw", zegt Dod Mantle. "Iedereen met een beetje gezond verstand in deze branche zou moeten overstappen op de Canon K35. Het zijn ontzettend leuke objectieven die hun taak meer dan vervullen.

"Iedere eerlijke filmmaker en verteller wil uiteindelijk iets onvoorspelbaars en onvergetelijks maken", concludeert Dod Mantle. "Elk verhaal moet zijn eigen alfabet hebben."

Pistol gaat op 31 mei exclusief in première op Hulu in de Verenigde Staten en op Disney+ in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland en Singapore.

Emma-Lily Pendleton

De beste Canon-camera's voor het maken van video's

Advies van experts over de beste camera's voor video, of je nu een filmmaker of videograaf bent die op zoek is naar een upgrade, of net begint met het maken van films.

Videospecificaties EOS C70 vs EOS R5 C vs EOS R5

Drie compacte, maar krachtige tools voor filmmakers. Maar hoe verhouden hun videofuncties zich tot elkaar en welke van de twee voldoet het beste aan jouw behoeften?

Een fashionverhaal vertellen

Fashionfotograaf en -filmer Javier Cortés legt uit hoe hij zijn film Beauty is Subjective heeft gemaakt en hoe hij, dankzij de overstap naar systeemcamera's, zijn video's verder kon verbeteren.

Een muziekvideo maken

Canon Ambassadors Nana en Juhana Simelius delen acht tips voor het maken van gedenkwaardige muziekvideo's met de Canon EOS Cinema-camera en fotocamera's.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro