STUDENT

Goede verhalen vertellen: het publiek geïnteresseerd houden

Toonaangevende professionals onthullen de geheimen achter indrukwekkende fotojournalistiek en delen tips over het ontwikkelen en vertellen van je eigen verhaal in een veranderende wereld.
Twee personen bekijken ingelijste foto's die worden tentoongesteld op Visa pour l'Image, het internationaal festival van fotojournalistiek in Frankrijk.

Als je meeslepende verhalen wilt vertellen, is een strakke redactie cruciaal volgens professionele fotojournalisten en redacteuren.

Verhalen helpen ons de wereld te begrijpen en fotografie is een universele taal.

Een goed visueel verhaal moet interessant, informatief en duidelijk zijn. Maar dat betekent niet dat je foto's overduidelijk moeten zijn, of dat het duidelijk is wat er wel en niet in een fotoserie thuishoort. Wat zijn verhalen door fotojournalisten en hoe vertelt het genre een verhaal?

In feite bestaat fotojournalistiek uit fotografische afbeeldingen die het nieuwsverhaal of artikel vormen. Het geschreven woord speelt een ondergeschikte rol in de vertelling. Krachtige en aantrekkelijke beelden zijn het belangrijkste ingrediënt dat de aandacht van het publiek trekt en vasthoudt. In een wereld boordevol digitale beelden is minder soms meer. "Als je je verhaal bij elkaar hebt, is redigeren de volgende stap", vertelt Francis Kohn, journalist, docent en voormalig Head of Photography bij AFP. Hij raadt aan een goede redacteur te zoeken, want "een goed verhaal vertel je met 15 foto's of minder".

Elk jaar bezoeken veel van de beste visuele verhalenvertellers uit de branche de Professional Week bij Visa pour l'Image in Perpignan, Frankrijk. Het evenement is een kans voor beeldeditors en fotografen om hun adviezen voor het vertellen van een verhaal te delen met gelijkgestemde personen. Hier vertellen Brent Stirton, Thomas Borberg, Laura Morton, Ilvy Njiokiktjien, Ivor Prickett en Pascal Maitre hoe je een goed verhaal herkent, wanneer je weet dat het af is en wat erna mee moet gebeuren. We hebben ook documentaire- en portretfotograaf Natalya Saprunova gesproken, de winnaar van de 2022 Canon Female Photojournalist Grant, over haar ervaringen.

Wat is het verhaal?

Natalya is een freelance fotojournalist wier werk de moderne samenleving verkent, met een bijzondere focus op de manier waarop inheemse gemeenschappen zich aanpassen aan een veranderende wereld. Ze gelooft dat fotojournalistiek de afgelopen jaren is veranderd en denkt dat je kunt opvallen door de manier waarop je je werk presenteert. "Tegenwoordig kijken mensen meer naar verhalen op internet en op hun mobiele telefoon, maar het is nog steeds erg belangrijk om je foto's in tijdschriften te laten publiceren en om ze als prints te vertonen op tentoonstellingen", zegt ze. "Hoe je je verhaal vertelt, hangt deels af van het tijdschrift, de tentoonstelling, het festival of de online media van je keuze.

"Uitgevers hebben hun eigen criteria voor de manier waarop ze een verhaal willen vertellen, dus je moet van tevoren de richtlijnen kennen om ervoor te zorgen dat je het gewenste verhaal kunt leveren."

Zelfs wanneer ze aan een opdracht werkt, probeert Natalya vaak alle opties open te houden. "Later kun je ervoor kiezen om een fotoboek maken, een tentoonstelling te organiseren of om een reeks prints in te dienen voor een festival. Het is goed om een verscheidenheid aan foto's te hebben, zodat je hetzelfde verhaal kunt vertellen aan de hand van verschillende sets afbeeldingen, afgestemd op verschillende media."

Twee mensen bestuderen de achterkant van een Canon-camera.

Volg je een opleiding in fotografie of videografie?

Canon's Future Focus brengt fotografie- en filmstudenten in contact met professionals.

Zoek en pitch een sterke invalshoek

Voor Natalya werkt de menselijke invalshoek het beste. "Ik vertel graag verhalen over mensen en hun manier van leven", legt ze uit. "Hiervoor moet ik veel tijd doorbrengen met mensen. Ik wil ze leren kennen, zien hoe ze leven en werken, en leren wat belangrijk voor ze is. Een bureau kan helpen bij het pitchen van ideeën voor projecten aan verschillende uitgevers. Het is ook goed om relaties op te bouwen met de werknemers van tijdschriften en andere media. Op die manier kun je opdrachten voor verhalen krijgen en ook je eigen ideeën voorstellen."

Hoewel het een goed idee is om meer dan één invalshoek in gedachten te hebben, "kun je meestal het beste een verhaal gebruiken dat inspeelt op de huidige situatie in de wereld", adviseert Natalya.

Een kudde koeien loopt door een sneeuwlandschap met een uitgestrekte hemel erboven, gefotografeerd door documentairefotograaf Natalya Saprunova op een Canon EOS R3.

Tijdens het fotograferen van het verhaal van klimaatverandering en het effect ervan op bewoners van een van de koudste plekken op aarde, werden Natalya en haar Canon EOS R3 blootgesteld aan temperaturen van -45 °C tot -60 °C. Deze dieren leven in een gebied met permafrost en werden vroeger door een veeboer naar water geleid, maar nu maken ze de reis erheen en terug zonder hun gids. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 15mm, 1/1000 sec, f/10 en ISO1000. © Natalya Saprunova

Bepaal je thema's

"Als je fotojournalist bent, heb je uiteraard te maken met een journalistisch aspect. Dat moet zichtbaar zijn in je bijschriften en in welke visuele middelen je prioriteit geeft", zegt Brent Stirton, documentairefotograaf en meermalen bekroonde Canon Ambassador. "Wat zijn de belangrijke aspecten? Isoleer de zaken die je thema's reflecteren en vraag jezelf af wat de beste volgorde is. Hoe combineer ik deze dingen zó dat ik zowel de redacteur als mijn publiek intrigeer?"

Bespreek je ideeën

"Wil je een verhaal ontwikkelen? Praat er dan met iemand over voordat je aan de slag gaat en nadat je terugkomt", aldus Thomas Borberg, hoofd fotoredactie bij de Deense krant Politiken.

"Deel je verhaal, deel je basismateriaal en vraag feedback. Het redactieproces is net zo belangrijk als het voorbereidende werk dat je voor de opdracht doet", vervolgt hij. "Er zijn geen regels voor hoeveel foto's je verhaal moet bevatten. Dat hangt van je verhaal af. Gelukkig zijn er überhaupt maar weinig regels, en als er regels zijn, vind ik dat je ze moet breken."

Een tent in een besneeuwd landschap, omgeven door bomen bedekt met sneeuw, terwijl een kampvuur achter de tent brandt, vastgelegd met een Canon EOS R3.

Natalya heeft verschillende documentaireprojecten gemaakt over nomadische volkeren. Deze foto uit een reeks waarin wordt onderzocht hoe rendierherders in de extreme kou kunnen overleven, toont een permanent kamp dat is opgezet langs een van hun routes. Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 15mm, 1/3 sec, f/2.8 en ISO4000. © Natalya Saprunova

Doe veel onderzoek

"Stap één van een goed verhaal ontwikkelen is goed onderzoek doen; zo veel mogelijk materiaal en informatie bekijken en in je opnemen. Het maakt niet uit of je daar nieuwsberichten, documentaires of boeken voor gebruikt", zegt Ivor Prickett, fotojournalist en Canon Ambassador. "Ik haal mijn ideeën uit al die bronnen."

"Neem zo veel mogelijk informatie in je op. Gun jezelf ook de tijd om je idee te verkennen en vorm te geven. Niet alles wat op papier fantastisch werkt, werkt even goed als fotoverhaal. Je moet veel verschillende dingen proberen om het juiste idee te krijgen, en dat kan lang duren."

Natalya wil waar mogelijk een verhaal tot het einde volgen, maar ze is ook realistisch. "Ik vind het vervelend om een project op te geven", zegt ze. "Als het een verhaal is dat ik graag wil vertellen, bijt ik me er zo lang mogelijk in vast. Als een opdracht de moeite waard is, moet je er de tijd voor nemen. Maar wanneer fotojournalistiek je grootste bron van inkomsten is en de opdracht niet uit de verf komt, moet je verder kunnen kijken en aan een nieuw project kunnen beginnen."

Experimenteer met verschillende media

"Het draait niet alleen meer om foto's", vervolgt Natalya. "Je moet goed nadenken over de manier waarop je je doelgroep wilt bereiken en hoe je verschillende soorten media zo effectief mogelijk kunt gebruiken. Nu er veel online wordt gepubliceerd, is fotojournalistiek steeds meer een multimedia-entiteit geworden. Het loont dus om gemengde media te gebruiken om je boodschap over te brengen. Het kan een uitdaging zijn om video toe te voegen wanneer je foto's maakt, vooral wanneer je alleen werkt, maar soms kan filmmateriaal echt iets toevoegen aan de verhaallijn."

Sterke foto's spelen echter altijd de hoofdrol. "Compositie is van essentieel belang", zegt Natalya. "Hou je ogen open en zoek naar interessante onderwerpen. Soms kijk je naar het landschap en hoe de belichting de sfeer van je boodschap benadrukt. Op andere momenten draagt een portret van dichtbij de juiste boodschap uit. Omgevingsportretten kunnen essentieel zijn om de persoon te verbinden met zijn of haar rol in het verhaal. Uiteindelijk gaan de meeste verhalen over de interactie tussen mensen en hun omgeving."

Ontdek wat experts te zeggen hadden over visuele verhalen op Visa pour l'Image 2019:

Iemand houdt een hete stalen staaf vast, waarvan het uiteinde rood gloeit. Alleen het silhouet van de persoon is zichtbaar en er vallen lichtstralen vanuit de vele kieren aan de linkerkant van de ruimte. Deze foto werd in 1990 door James Nachtwey in Tsjechoslowakije gemaakt.

James Nachtwey over de kracht van de fotojournalistiek

De vooraanstaande fotograaf zit al meer dan 40 jaar in het vak en heeft in die tijd een aantal van de meest indrukwekkende en onrechtvaardige wereldwijde gebeurtenissen vastgelegd. Hij reflecteert op waarom de fotojournalistiek een belangrijke roeping blijft.
Photojournalist Laura Morton speaking at Visa pour l'Image 2019.

Wees bondig

"Een goed verhaal kun je in één zin duidelijk maken", vertelt Pascal Maitre, een Canon Ambassador die al meer dan 30 jaar en in 40 landen als fotojournalist heeft gewerkt. "Als je je verhaal uitgebreid moet uitleggen, is het te ingewikkeld. Voor ingewikkelde verhalen heb je veel foto's nodig en daar hebben tijdschriften simpelweg de ruimte niet voor. Jouw verhaal moet er een zijn met een groot visueel potentieel."

"In het begin heb je een idee van wat je nodig hebt om een verhaal te vertellen. Behandel je verhalen als hoofdstukken: ze bestaan uit verschillende belangrijke onderdelen en als elk deel een goede foto heeft, is je verhaal zo goed als af. Je kunt er nog vier jaar over doen, maar dat biedt geen meerwaarde. Het is verstandig om verder te gaan met het volgende verhaal."

Emma-Lily Pendleton and Matthew Richards

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro