Als je meeslepende verhalen wilt vertellen, is een strakke redactie cruciaal volgens professionele fotojournalisten en redacteuren.
Verhalen helpen ons de wereld te begrijpen en fotografie is een universele taal.
Een goed visueel verhaal moet interessant, informatief en duidelijk zijn. Maar dat betekent niet dat je foto's overduidelijk moeten zijn, of dat het duidelijk is wat er wel en niet in een fotoserie thuishoort. Wat zijn verhalen door fotojournalisten en hoe vertelt het genre een verhaal?
In feite bestaat fotojournalistiek uit fotografische afbeeldingen die het nieuwsverhaal of artikel vormen. Het geschreven woord speelt een ondergeschikte rol in de vertelling. Krachtige en aantrekkelijke beelden zijn het belangrijkste ingrediënt dat de aandacht van het publiek trekt en vasthoudt. In een wereld boordevol digitale beelden is minder soms meer. "Als je je verhaal bij elkaar hebt, is redigeren de volgende stap", vertelt Francis Kohn, journalist, docent en voormalig Head of Photography bij AFP. Hij raadt aan een goede redacteur te zoeken, want "een goed verhaal vertel je met 15 foto's of minder".
Elk jaar bezoeken veel van de beste visuele verhalenvertellers uit de branche de Professional Week bij Visa pour l'Image in Perpignan, Frankrijk. Het evenement is een kans voor beeldeditors en fotografen om hun adviezen voor het vertellen van een verhaal te delen met gelijkgestemde personen. Hier vertellen Brent Stirton, Thomas Borberg, Laura Morton, Ilvy Njiokiktjien, Ivor Prickett en Pascal Maitre hoe je een goed verhaal herkent, wanneer je weet dat het af is en wat erna mee moet gebeuren. We hebben ook documentaire- en portretfotograaf Natalya Saprunova gesproken, de winnaar van de 2022 Canon Female Photojournalist Grant, over haar ervaringen.