ARTIKEL

Mijn beste advies: de belangrijkste documentairetips van Magnum-fotograaf Patrick Zachmann

A wide shot of four couples holding red balloons, standing in the remains of an ancient palace.
Hier fotografeerde Patrick Zachmann een groep van 30 koppels die deelnemen aan een traditionele Chinese bruiloft in Yuanmingyuan (oude zomerpaleis), Beijing. Gefotografeerd met een Canon EOS-1 en een 35mm-objectief. © Patrick Zachmann/Magnum Photo

De Franse fotojournalist Patrick Zachmann is gespecialiseerd in langetermijnprojecten die een intieme kijk bieden op de mensen die hij fotografeert. Zijn onderwerpen zijn onder meer Joodse gemeenschappen, de politie en maffia in Napels, en overzeese Chinezen. Recentelijk heeft hij zich gericht op illegale immigratie in Europa. Hij heeft zich gedurende zijn hele carrière beziggehouden met thema's als identiteit en thuishoren. Hij werkt sinds 1976 als freelance fotograaf en werd in 1990 een volledig lid van Magnum Photos.

Patrick gebruikt Canon al sinds het begin van de jaren 80 en maakt tegenwoordig foto's met de Canon EOS 5D Mark III. Hij geeft drie praktische adviezen die hem hebben geholpen op weg naar succes.

Neem veel foto's

"Ik ben een autodidactisch fotograaf, maar in 1975 ging ik naar een workshop in Arles, Frankrijk, gegeven door Guy Le Querrec, die later bij Magnum kwam. Dat was in juli en er waren veel toeristen. Tijdens de workshop ging Guy met een groep cursisten naar het strand en ik observeerde hem tijdens het fotograferen. Ik zag dat hij niet gewoon een of twee foto's maakte in een positie, hij maakte een heleboel foto's, liep rond en praatte met mensen.

"Hem op deze manier te zien werken, was een van de eerste lessen die ik leerde en daardoor kon ik me verder ontwikkelen en beter worden als fotograaf. Het is nu iets dat ik altijd doorgeef aan de studenten van mijn eigen workshops. Vaak nemen zelfs kundige amateurs slechts een of twee foto's in goede situaties. Ik zeg altijd dat ze zoveel mogelijk foto's moeten maken, totdat ze tevreden zijn."

A silhouette of a weather balloon being launched by four people, against the background of a dark blue sky.
Patrick neem zoveel mogelijk foto's tijdens een shoot, waardoor hij deze sfeervolle foto bij weinig licht van een weerballon kon maken in de Atacama-woestijn in Zuid-Amerika. Gefotografeerd met een Canon EOS-1 en een 50mm-objectief. © Patrick Zachmann/Magnum Photo

Let op de achtergrond

"Ik ben meer geïnteresseerd in een reeks foto's van een bepaald onderwerp dan in losse foto's. Maar fotograferen draait nog steeds om het maken van een foto op het juiste moment. Zelfs wanneer het belangrijkste onderwerp stilstaat, bijvoorbeeld bij het maken van een portret, kan er een beslissende gebeurtenis plaatsvinden op de achtergrond. Er kan een hond voorbijkomen of een persoon die op de juiste plek in het kader langsloopt, wat de foto perfect maakt.

"De Chileense fotograaf Sergio Larrain hielp me het belang van achtergronden inzien. We waren bij hem thuis aan het lunchen, toen hij zijn servet opvouwde tot een vierkant, net als het kader van een foto. Hij liet me zien hoe we de visuele elementen konden arrangeren binnen het kader, maar zei ook dat wat aan de randen gebeurt belangrijker is dan het midden. Ik vond het een mooi idee – het paste bij fotograferen, maar ook bij het leven."

A wide shot of four people on a train. A boy in red, on the left of the frame, looks directly at the camera.
"Je kunt iets terugdoen voor de mensen door er gewoon voor ze te zijn, te luisteren en ze aandacht te schenken", zegt Patrick. Gefotografeerd met een Canon EOS-1 en een 35mm-lens. © Patrick Zachmann/Magnum Photo

Doe iets terug voor je onderwerpen

"Als fotografen en journalisten nemen we veel van mensen en zijn we zeer veeleisend. We delen enkele momenten met de mensen die we fotograferen, daarna is het voorbij. Ik voelde me altijd wat gefrustreerd door deze situatie. Dus beetje bij beetje, door ervaring en tijd, begreep ik dat we iets moeten delen met de mensen die we fotograferen.

"Geef mensen geen geld, maar doe op een andere manier iets terug. Ik geef bijvoorbeeld veel prints cadeau, kleine prints die ik vaak signeer of waar ik een boodschap op schrijf. Ik ga vaak terug om dezelfde mensen te fotograferen en dit versterkt de band die ik met hen heb opgebouwd.

"Ik heb ook geleerd dat je iets kunt terugdoen voor de mensen door er gewoon voor ze te zijn, te luisteren en ze aandacht te schenken", zegt Patrick. Heel vaak voelen de mensen die ik fotograaf zich verlaten of vergeten, ze zijn dus erg geraakt door het feit dat jij tijd met ze doorbrengt. Als je naar mensen luistert, ontstaat er een intimiteit tussen jou en het onderwerp, en daardoor worden de foto's die je maakt beter."

Geschreven door David Clark


De uitrusting van Patrick Zachmann

De essentiële kit waarmee professionals fotograferen

Photographer Patrick Zachmann holds a Canon DSLR and wears a waterproof jacket. He stands in front of some bushes.

Camera

Canon EOS 5D Mark III

Met deze full-frame 22,3 Megapixel DSLR met 61-punts autofocus en continue opnamen met 6 fps kan alles met de hand worden ingesteld en de camera beschikt bovendien over een geïntegreerde HDR-modus.

Lenzen

Canon EF 50mm f/1.4 USM

Dit is een compacte, hoogwaardige standaardlens die dankzij het snelle, grootste diafragma en snelle scherpstelsysteem uitstekende prestaties levert bij elk type fotografie.

Canon EF 35mm f/2 IS USM

Een vaste lens van 35 mm met een vierstops Image Stabilizer en het f/2 grootste diafragma: ideaal voor fotografie bij weinig licht. Ultrasoon AF is snel en nauwkeurig. Een asferisch lenselement versterkt de beeldkwaliteit.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan