Elk jaar maken miljoenen monarchvlinders een ongekende reis van 4.000 km wanneer ze migreren van Canada naar Mexico om aan de bittere kou van de Noord-Amerikaanse winter te ontsnappen. Dit opmerkelijke natuurfenomeen werd pas in 1976 door wetenschappers ontdekt, maar tegenwoordig zijn deze vlinders bedreigd. Hun habitats worden namelijk vernietigd door illegale houtkap en intensieve landbouw. "Het is ongelofelijk," vertelt Canon Ambassador Pascal Maitre, die in januari 2019 deze vlinders een week lang fotografeerde. "De vlinders leven normaal gesproken vijf weken, maar aan het einde van de zomer brengen ze een nieuwe generatie voort die acht maanden in leven kan blijven en dus helemaal heen en weer naar Mexico kan vliegen."
Pascals shoot begon als opdracht van de Yves Rocher Foundation, die herbebossingsprogramma's en vlinderreservaten heeft opgezet in Michoacán, Mexico, waar de vlinders neerstrijken. "Het was zeker geen standaard ondernemingsverhaal. Ze wilden dat ik niet alleen liet zien wat ze doen, maar ook wat daar de baten van zijn," vertelt Pascal over het project, dat zou worden tentoongesteld tijdens het Festival Photo La Gacilly in Bretagne, Frankrijk. Het moest echter twee keer worden uitgesteld vanwege de coronamaatregelen. Voordat hij vertrok, sprak Pascal over de opdracht met Le Figaro Magazine, dat vervolgens besloot een paar dagen een schrijver mee te sturen. De reportage werd uiteindelijk pas in juni 2021 in het tijdschrift gepubliceerd. Dit was deels een gevolg van het uitstel van de expositie, maar het is ook gebruikelijk voor publicaties in tijdschriften. "Er zit vaak veel tijd tussen het maken van de foto's en de publicatie ervan," vertelt Pascal. "Bij National Geographic kan het bijvoorbeeld één of twee jaar duren."
ARTIKEL
Pascal Maitre fotografeert de monarchvlinder
Pascal benaderde het project alsof het om een reportage ging. "Normaal gesproken werk ik aan verhalen voor nieuwstijdschriften," legt hij uit. "Soms doe ik natuurverhalen, maar niet als natuurspecialist." Dit was van invloed op het soort foto's dat hij wilde maken – niet alleen maar prachtige foto's van vlinders, maar ook foto's die de benarde situatie en het bredere culturele belang van de vlinders lieten zien. De vlinders arriveren vanaf begin november in Michoacán, in de periode waarin de Mexicaanse Dag van de Doden valt. Veel mensen zijn ervan overtuigd dat de vlinders de geest van overledenen meebrengen en dat is de achtergrond van de vele muurschilderingen van vlinders op een plaatselijke begraafplaats.
Voor zijn reis had Pascal contact met wetenschappers die in de reservaten werkten en deed hij ook zelf onderzoek. Hij las tijdschriften, bekeek documentaires en bestudeerde oudere foto's. Dit voorbereidende werk had echter ook nadelen, omdat deze oudere bronnen hem een achterhaald beeld van het gebied gaven. "Ik dacht vooraf dat ik een macro-objectief zou gebruiken om de vlinders in de bomen te fotograferen, maar in 30 jaar tijd zijn de bomen natuurlijk gegroeid en zijn nu 10-15 meter hoog. Ik moest dus een teleobjectief gebruiken," legt Pascal uit. "Je kunt heel veel onderzoek doen, maar de werkelijkheid kan anders zijn, soms zelfs het tegenovergestelde van wat je hebt gelezen."
Heb je Canon-apparatuur?
Unieke uitdagingen
De reis naar Michoacán begon met een vlucht van Frankrijk, waar Pascal woont, naar Mexico-Stad, gevolgd door een rit van 250 km en een trektocht van twee uur door de bergen. Zoals gebruikelijk werkte Pascal alleen. Hij had geen fotografieassistenten, alleen een lokale chauffeur die ook zijn gids was. "Dat vind ik zo fijn aan fotograferen: je kunt het in je eentje doen," zegt hij. Hij bezocht drie reservaten: een groot reservaat, dat open was voor het publiek, en twee kleinere, waar wetenschappers onderzoek doen. "Hoeveel vlinders zich tegelijk bewogen, hing af van de zon of de wind. Zo gaat het altijd wanneer je aan een verhaal werkt. Op sommige dagen is het licht goed, op andere niet. Je moet blijven werken en nooit tevreden zijn, want misschien maak je pas op de laatste dag de beste foto."
Ondanks zijn ruime ervaring kreeg Pascal tijdens het project met uitzonderlijke uitdagingen te maken. "Dit is de moeilijkste reportage die ik als fotograaf ooit heb gedaan," vertelt hij. "De vlinders zijn klein en vliegen heel snel. Met video zou dat geen probleem zijn, maar bij fotografie is het een hele uitdaging om de actie te bevriezen en scherp te houden. Je kunt geen stroboscoop gebruiken, want daarmee verstoor je de vlinders en raken ze de weg kwijt."
Zijn oplossing was om 'blind' te fotograferen: hij stelde scherp op een afstand van twee of drie meter en stelde soms het diafragma in op niet meer dan f/22. Zo kreeg hij een grote scherptediepte en hoefde hij geen afzonderlijke focuspunten te zoeken in een massa fladderende vlinders. Daarbij gebruikte hij zo nodig een sluitertijd van 1/4000 sec om de bewegingen van de vlinders te bevriezen en stelde hij de gevoeligheid in op maar liefst ISO5000 om de juiste belichting te behouden. Hij maakte "duizenden en duizenden en duizenden foto's", waardoor de nabewerking veel tijd kostte. Maar al dat werk was de moeite meer dan waard.
Pascal nam drie camera's mee naar Mexico. "Ik heb de Canon EOS R gebruikt om in het donker te fotograferen. Omdat deze camera zulke goede resultaten oplevert bij weinig licht, kun je echt voor een hoge ISO-instelling gaan. Ik gebruikte hem op een heel laag statief en op het variangle scherm achter op de camera kon ik precies zien wat ik fotografeerde."
Hij nam ook een Canon EOS-1D X Mark II (inmiddels opgevolgd door de EOS-1D X Mark III) mee "voor wanneer ik vliegende vlinders moest fotograferen, want deze camera is fantastisch voor razendsnelle actiefoto's. En ik had een Canon EOS 5D Mark IV bij me, waarmee je grote bestanden met een hoge beeldkwaliteit krijgt, en dat heb je nodig als je je prints wilt exposeren."
Dankzij de veelzijdigheid van de combinatie van Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-, RF 28-70mm F2L USM- en RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objectieven, samen met het Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM superteleobjectief, kon Pascal schakelen tussen compositieschalen, waarbij hij of focuste op de schoonheid van afzonderlijke vlinders, of uitzoomde om het ongelofelijke beeld vast te leggen van honderdduizenden vlinders die zich als één bewogen.
Wildlifefotografie met een macro-objectief van Canon
Duurzame herinneringen
Hoewel het strikt genomen niet om een wildlifeopdracht ging, was het wel nuttig dat Pascal de dragspatronen van vlinders kende. Hij zorgde ervoor dat hij op het juiste moment op de juiste plek was om te observeren hoe de vlinders zich verzamelden en rondtrokken, waarbij ze overdag massaal naar een rivier vlogen op zoek naar water en 's avonds als het donker werd, neerstreken in boomtoppen.
Een van de dingen die hem is bijgebleven, was hoe de vlinders er 's nachts uitzien. "Meestal worden de oranje vleugels van de vlinders gefotografeerd, maar de achterkant van hun vleugels is zwart. Maar dat zie je alleen 's nachts. En dat maakt reportages lastig, want je moet je chauffeur om half 3 's nachts wakker maken, bij de eerste ochtendschemer, zodat je kunt zien wat er gebeurt. Maar daarmee onderscheidt deze reportage zich waarschijnlijk van andere verhalen over deze vinders."
Zelfs ervaren fotografen als Pascal leren bij elke opdracht iets nieuws. Deze keer leerde hij de technische mogelijkheden van zijn uitrusting ten volle te benutten. Hij vergelijkt zijn rol als fotojournalist die een verhaal opbouwt met die van een detective die op onderzoek uitgaat. "Bij het fotograferen ben ik heel vrij en probeer ik van alles uit. Je hebt een probleem waarvoor je een technische of redactionele oplossing moet vinden. Dat is ons werk."
Hij vertelt verder dat het adembenemende spektakel een blijvende indruk op hem heeft gemaakt, niet alleen persoonlijk maar ook professioneel. "Ik was iedere dag weer enthousiast. Deze shoot was niet gemakkelijk, maar de waarnemingen waren ongelofelijk – echt betoverend."
Pascal Maitre's uitrusting
Het belangrijkste materiaal dat professionals gebruiken om foto's te nemen
Camera's
Canon EOS-1D X Mark III
De EOS-1D X Mark III is de ultieme creatieve uitrusting voor uitstekende prestaties bij weinig licht, deep learning-AF en 5,5K RAW-video. "Je kunt er prachtige, razendsnelle actiefoto's mee maken," zegt Pascal.
Canon EOS R
Dankzij de full-frame 30,3 Megapixel sensor, de geweldige ISO-prestaties en de Dual Pixel CMOS AF van de EOS R kun je je verhalen nog beter vertellen. "Vanwege de fantastische prestaties bij weinig licht kun je echt hoge ISO-instellingen gebruiken," aldus Pascal.
Canon EOS 5D Mark IV
De EOS 5D Mark IV is ontworpen voor elke situatie, heeft een prachtige vormgeving en is een uitstekende allrounder. Pascal: "De camera levert grote bestanden met een hoge beeldkwaliteit en dat heb je nodig als je prints wilt exposeren."
Objectieven
Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM
Een standaardzoomlens van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik.
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM
Een compact, hoogwaardig 100-400mm zoomobjectief, ideaal voor sport-, actie- en wildlife-fotografie.
Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
Dit veelzijdige objectief biedt geweldige resultaten bij portretwerk en filmen vanuit de hand, dankzij de combinatie van eem geringe scherptediepte met prachtige bokeh en ingebouwde hybride beeldstabilisatie.
Canon RF 28-70mm F2L USM
De RF 28-70mm F2L USM biedt de beeldkwaliteit die je eerder zou verwachten van een prime objectief. Bovendien profiteer je van een maximaal diafragma van f/2 voor meer creatieve vrijheid.
Canon RF 100-500mm F4.5.-7.1 L IS USM
De RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM biedt ongeëvenaarde prestaties en beeldkwaliteit dankzij UD-objectiefelementen en ASC-coatings voor onovertroffen contrast en scherpte.
Gerelateerde artikelen
-
ARTIKEL
Vijf belangrijke inzichten van Pascal Maitre over fotograferen met weinig licht
Canon Ambassador Pascal Maitre zet de ISO's van zijn camera hoger dan ooit wanneer hij het leven op plekken zonder elektriciteit fotografeert. Dit heeft hij geleerd.
-
ARTIKEL
Vanuit het nest: macrofoto's van wilde honingbijen
Ontdek hoe wildlifefotograaf Ingo Arndt een EOS 5DS R en Canon Speedlites gebruikt om het geheime leven van bijen vast te leggen - in zijn eigen tuin.
-
ARTIKEL
Tropische vleermuizen vastleggen met Speedlite-flitsers
Heb je ooit flitsers gebruikt in het regenwoud? Christian Ziegler haalt fijne details op in zijn prachtige foto's met de Speedlite 430EX III-RT's.
-
ARTIKEL
De uitrusting van Oliver Wright voor macrofotografie
Een macropro over de overstap naar de systeemcamera, inclusief de baanbrekende Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM.