De uitrusting van een macrofotograaf: de essentiële onderdelen van Oliver Wright

Een macropro over de overstap naar de systeemcamera, inclusief de baanbrekende Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM.
Een man fotografeert een insect op een blad met een Canon EOS R5-camera en een Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM macro-objectief.

Britse wildlifefotograaf Oliver Wright combineerde zijn Canon EOS R5 met het Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief voor een shoot in een vlinderhuis. “In opbouw lijkt de camera op de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM dus voelde het direct vertrouwd toen ik hem oppakte,” vertelt hij. “Een 100mm-objectief op de camerabody is een heel uitgebalanceerd iets, daarom is het heel gemakkelijk in de hand te houden.”

“Macrofotografie heeft de manier waarop ik de wereld zie veranderd,” zegt de in Engeland wonende professioneel fotograaf Oliver Wright, die gespecialiseerd is in wildlife-, macro- en avonturenfotografie. “Wanneer je door een macro-objectief kijkt, zie je de dingen heel anders omdat je meer details ziet.”

Jarenlang was fotografie een hobby en een manier om Olivers passie voor rotsklimmen vast te leggen. Maar toen hij bij een ongeluk in 2010 zijn enkel ernstig verwondde, werd hij gedwongen om het rustiger aan te doen. “Ik had tijd die moest worden gevuld en ik leerde mijn camera goed te gebruiken,” vertelt hij. “Ik bracht de tijd door in lokale natuurgebieden omdat ik niet erg mobiel was, en ik ontdekte macrofotografie.”

Een close-up van de kop van een slang, die zijn gevorkte tong uitsteekt en oprolt.

“De Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM stelt supersnel scherp dankzij de Dual Nano USM-motoren,” vertelt Oliver, die de snelle bewegingen vastlegde van de tong van een boomboa uit de Amazone. “Het was altijd lastig om met macro-objectieven over te gaan van oneindige focus, waarbij je scherpstelt op dingen die ver weg zijn, naar dingen die heel dichtbij zijn, maar dit objectief heeft eigenlijk twee motorsystemen, zodat het dat bereik heel snel kan overbruggen.” Gemaakt met een Canon EOS R5 met een Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief, ingesteld op 1/500 sec, f/4 en ISO6400. © Oliver Wright Photography

Sinds die tijd heeft de fotografie van Oliver belangrijke onderscheidingen op het gebied van Britse wildlifefotografie gekregen en is zijn werk gepubliceerd in tijdschriften en kranten, waaronder BBC Wildlife en The Observer. Nu brengt hij zijn zomers door met wildlifemacrofotografie en is hij 's winters te vinden in het noorden van Zweden, waar hij groepen leidt om de natuurlandschappen te fotograferen.

“Ik ben gevraagd om van alles te fotograferen, van zeldzame hagedissen in Ecuador tot koning Carl XVI Gustaf in Zweden,” zegt hij over zijn carrière. “Door een passie te volgen, ben ik terechtgekomen in een eindeloze reeks fotografische situaties.”

De Canon EOS 5D Mark IV was voor hem een vaste waarde gedurende de laatste vier jaar, vaak gecombineerd met een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief. Sinds de release van de Canon EOS R5 is Oliver overgestapt op de systeemcamera en hij was een van de eerste fotografen die de L-serie Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM gebruikte. Hier deelt hij zijn ervaringen met het objectief en bespreekt hij andere essentiële onderdelen van zijn uitrusting voor macrofotografie.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Een close-up van het hoofd, de antennen en een deel van de vleugels van een vlinder.

“Ik heb vlinders gefotografeerd met de Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM en als je naar de hele afbeelding kijkt, kun je zien dat het een abstractie is van de vleugel van een vlinder,” aldus Oliver. “Maar wanneer je daarop inzoomt met 1.4x vergroting en 45MPs, kun je de afzonderlijke schubben van de vlinder zien. Ik kon zelfs de glans van de haren op zijn vleugel zien. Het is echt onvoorstelbaar.” Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief ingesteld op 1/50 sec, f/4.5 en ISO3200. © Oliver Wright Photography

Een close-up van de gekuifde kop van een gekko.

Oliver legde het oog van een gekuifde gekko in ongelooflijk detail vast met behulp van focus stacking. “Focus stacking is een hulpmiddel dat ik vaak gebruik in macrofotografie,” zegt hij. “Je kunt hiermee meerdere foto's maken en ze vervolgens samenvoegen om grotere scherptediepte te creëren zonder dingen per se veel te belichten en compactere diafragma's te gebruiken.” Gemaakt met een Canon EOS R5 met een Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief, ingesteld op 1/80 sec, f/6.3 en ISO3200. © Oliver Wright Photography

1. Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM

“Met de Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM kun je dingen heel anders doen,” vertelt Oliver, die insecten, reptielen en amfibieën fotografeerde in een vlinderhuis. “Je kunt helemaal naar 1.4x vergroting gaan, terwijl de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM een 1x vergroting heeft. Je kunt 40% meer inzoomen op het beeld. Dat lijkt misschien niet veel, maar het maakt een groot verschil voor macrofotografie. Wanneer je dat combineert met de resolutie van een Canon EOS R5, is het behoorlijk indrukwekkend.”

Met een geavanceerd stabilisatiesysteem en een diafragma van maximaal f/2.8 krijg je verbluffende beeldkwaliteit, zelfs bij weinig licht, en Dual Nano USM-motoren laten je snel en geruisloos scherpstellen, wat ideaal is voor zowel foto’s als video's. “Dit objectief is superscherp en biedt werkelijk uitstekende controle,” aldus Oliver. “Je kunt meteen inzoomen en de adertjes in het oog van een gekko zien. Ik heb ook de vleugels van een vlinder gefotografeerd en als ik daarop inzoom, kan ik de afzonderlijke schubben zien.”

De Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM introduceert ook een mechanisme voor variabele Spherical Aberration Control, om het uiterlijk aan te passen van de onscherpe bokeh-gebieden en onderwerpen een zacht scherpstellingseffect te geven. “Dit gaat creatief gezien voor echt spannende mogelijkheden zorgen,” vertelt Oliver. “Of het nu gaat om macro-, product- of portretfotografie.”

Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM

De Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM is een professioneel macro-objectief met een toonaangevende 1,4x vergroting en een variabele Spherical Aberration Control om de bokeh aan te passen. Het is een geweldig objectief uit de L-serie voor close-focus en portretfotografie, die je creativiteit stimuleert.
Een fotograaf maakt een foto van een boomkikker. De opname is te zien op de elektronische zoeker van de camera.

“Eerdere 100mm-objectieven zoals de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM gaan vaak naar een 1x of 1:1 vergroting. Met dit objectief kun je naar een vergroting van 1.4x gaan,” aldus Oliver, terwijl hij een opname maakt van een koraalteenboomkikker met de Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM. “Het lijkt geen groot verschil, maar het is toch aanzienlijk.”

Een boomkikker staart in de camera, zijn twee ogen scherp in beeld.

“De weerbestendige afdichting van de Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM voelt heel betrouwbaar,” zegt Oliver, die slangen, kikkers en insecten fotografeert in een vlinderhuis. “Ik ben met de camera in een heel vochtige omgeving geweest en er werd op gesproeid. De kwaliteit van de weerbestendige afdichting is wat je verwacht van een Canon L-serie-objectief.” Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief, ingesteld op 1/200 sec, f/4.5 en ISO6400. © Oliver Wright Photography

2. Canon EOS R5

“De overstap van een Canon EOS 5D Mark IV naar een Canon EOS R5 is revolutionair geweest,” zegt Oliver, die vooral te spreken is over de elektronische zoeker van de systeemcamera, omdat hij onmiddellijk kan zien hoe zijn foto eruit gaat zien.

De zoeker biedt bovendien andere belangrijke voordelen voor Olivers stijl van fotograferen, zoals focus peaking en focus guide. “Voor veel van mijn macrofotografie schakel ik het scherpstelsysteem eigenlijk uit,” vertelt hij. “Met focus peaking kan ik, als ik naar achteren en naar voren beweeg, zien op welk deel van het onderwerp wordt scherpgesteld.

Een Canon EOS R5-camera.

Canon EOS R5

Dankzij de sensationele full-frame 45 Megapixel-sensor met maximaal 20fps en een geavanceerd AF-systeem kan de Canon EOS R5 een hoogwaardige opname-ervaring bieden.

“De ruisonderdrukking van de Canon EOS R5 is ook verbluffend,” gaat hij verder. “Ik kan aan het fotograferen zijn met ISO6400 zonder al te veel ruis, en 45MP-bestanden met een hoge resolutie krijgen. De in de body geïntegreerde stabilisatie maakt de camera compleet. Voorheen waren we altijd afhankelijk van stabilisatie binnen in het objectief. Nu heeft de body echter zelf stabilisatie en wordt samengewerkt met het objectief voor betere stabilisatie, wat langere sluitertijden mogelijk maakt als je de camera in de hand houdt.”

Op zijn laatste shoot kon Oliver hierdoor de Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM combineren met zijn Canon EOS R5 om de door de lucht zigzaggende tong van een slang vast te leggen in 8K-videoclips en 4K slow motion met hoge resolutie – allemaal vanuit de hand.

Een libel pronkt met zijn metallic blauwe lijf en glanzende vleugels.

Een weidebeekjuffer, een libellensoort, langs de rivier de Aire in Yorkshire, Verenigd Koninkrijk. “Zelfs nu ik al 10 jaar ononderbroken bezig ben met macrofotografie kan ik mijn lokale natuurgebieden bezoeken en dingen ontdekken die ik nog nooit eerder heb gezien,” zegt Oliver. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief, ingesteld op 1/40 sec, f/5 en ISO800. © Oliver Wright Photography

3. Canon EOS 5D Mark IV

Met zowel hoge snelheid als hoge resolutie is de Canon EOS 5D Mark IV een grandioze macropartner en houdt Oliver deze als reservebody.

“Het is een geweldige camera voor macro,” zegt hij. “Omdat de camera full-frame is, krijg je er enorme bestanden mee, met echt goede ruisonderdrukking, vooral voor het soort opnamen dat ik maak. Ik gebruik meestal natuurlijk licht, dus ik maak vaak opnamen met vrij hoge ISO-waarden, maar wil daar niet veel ruis bij.”

Oliver heeft de camera gebruikt in extreme omstandigheden, inclusief temperaturen van -38°C, en is nooit teleurgesteld. “Ik heb geen enkele keer een foutmelding gekregen,” zegt hij. “Ik heb honderdduizenden foto's gemaakt met de camera. Het is een fenomenaal werkpaard geweest.”

Een Canon EOS 5D Mark IV-camera.

Canon EOS 5D Mark IV

De EOS 5D Mark IV DSLR camera is ontworpen voor elke situatie, heeft een prachtige vormgeving en is een uitstekende allrounder.

4. Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Oliver heeft tien jaar gewerkt met de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM en zegt dat het zijn meest gebruikte macro-objectief is. “De brandpuntsafstand van 100 mm is echt een goede werkafstand voor macro. Als je onderwerpen hebt die heel schuw zijn, hoef je niet te dichtbij ze te komen. Het geeft je een behoorlijke werkafstand met een mooi gecomprimeerde achtergrond.”

Jarenlang heeft Oliver vertrouwd op de haarscherpe focus en 1:1 vergroting om van alles ongelooflijke details vast te leggen, van slangen in de jungles van Costa Rica tot springspinnen dichter bij huis. “Het is een van de scherpste objectieven van Canon,” vertelt hij. Het Hybrid Image Stabilizer-systeem gaat regelmatige hoekbewegingen en zijwaartse verschuiving verder tegen, waardoor het een perfect objectief is om kleine onderwerpen te fotograferen.

“De nieuwe Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM voelt in de hand net als de EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, dus als je overstapt van het ene objectief op het andere, zal het heel vertrouwd voelen,” aldus Oliver.

Een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief.

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

De hybride IS, het diafragma van f/2.8 en het snelle USM-systeem voor automatisch scherpstellen, zorgen er samen voor dat dit een uniek objectief is dat uitzonderlijk goed presteert.
Een close-up van de harige poten en vier ogen van een zebraspringspin.

Kleine springspinnen, met een afmeting van minder dan een centimeter, zijn een van de favoriete onderwerpen van Oliver. Hij maakte een sterk vergroot gestapeld portret van deze zebraspringspin in Skipwith Common bij Selby in Yorkshire, Verenigd Koninkrijk. “Je kunt ze vaak vinden in het Verenigd Koninkrijk, maar ze fotograferen is een uitdaging,” zegt hij. “Als ik onderwerpen moet fotograferen met een sterkere vergroting dan 1.4x gebruik ik het Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objectief omdat ik dan helemaal door kan gaan tot 5x vergroting.” Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objectief, ingesteld op 1/160 sec, f/4 en ISO3200. © Oliver Wright Photography

Een fotograaf maakt een foto van een insect met een Canon EOS R5-camera en een Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief.

Klaar voor de close-up… Voor Oliver is het Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objectief vergelijkbaar met het Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objectief, omdat met beide onvoorstelbare vergroting mogelijk is.

5. Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

Met dit objectief voor sterke vergroting kan Oliver extreme close-ups vastleggen tot 5x levensgroot, zonder extra accessoires te hoeven gebruiken. Met UD-glaselementen voor het onderdrukken van chromatische aberraties, die vaak zichtbaar worden bij sterke vergrotingen, biedt het kristalheldere details van piepkleine insecten.

“Als ik een vlinder zie, nat van de morgendauw, neem ik een paar foto's met een 100mm macro-objectief, en hoe de compositie ook is, meestal zijn het opnamen van de hele vlinder,” legt hij uit. “Als ik een sterk vergroot portret wil maken, dat hoofdzakelijk bestaat uit zijn oog of schouder, gebruik ik de Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo voor de veel sterkere vergroting.

“De Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM overlapt met de Canon MP-E 65mm, dus je kunt vaker het nieuwe objectief laten zitten in plaats van te hoeven wisselen van objectief in het veld, maar dit gaat wat vergroting betreft veel verder.”

Een Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objectief.

Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

Een specialistisch objectief met handmatige scherpstelling, dat speciaal is ontworpen voor macro-opnamen met een vergroting van 5x de realiteit. Zo worden zelfs details vastgelegd die voor het menselijk oog niet zichtbaar zijn.

6. Een klem die geen sporen achterlaat

Als Oliver vroeg op pad gaat om macrofoto's te maken, neemt hij meestal een scherpstelrail, statief en zijn vertrouwde driepotige kruk mee, om ervoor te zorgen dat hij de tijd kan nemen voor de compositie van zijn opnamen. Er is echter één ding dat hij nog belangrijker vindt – een met schuim beklede klem.

“Ik ben me er zeer van bewust de omgeving zo onverstoord mogelijk achter te laten. Ik heb een klem op een verstelbare arm met schuim aan de binnenkant. Het is een heel fijn klemmetje dat nog geen grassprietje zou beschadigen. Als ik een vlinder heb gevonden op een grasspriet, kan ik de klem gebruiken om wat gras opzij te schuiven en zo een kleine scheiding te creëren. Wanneer ik de klem verwijder, veert het weer terug.

“Wanneer je een levend macro-onderwerp nadert, is het welzijn van het dier voor mij het belangrijkste,” licht hij toe. “Een van de dingen die ik ontdekte, is dat ik bij fotografie altijd iets leer, en altijd blijven leren is heel waardevol.”

Lucy Fulford

De uitrusting van Oliver Wright

Het belangrijkste materiaal dat professionals gebruiken om foto's te nemen

De uitrusting van Oliver Wright met Canon-camera’s, objectieven en accessoires.

Camera's

Canon EOS R5

Een full-frame 45 Megapixel-sensor met indrukwekkende AF-prestaties. “Sinds deze uitkwam, is het eigenlijk de enige die ik gebruik,” vertelt Oliver.

Canon EOS 5D Mark IV

Dankzij de full-frame spiegelreflexcamera, een allrounder van hoogwaardige kwaliteit met professionele functies inclusief Dual Pixel CMOS AF, kon Oliver zijn macrohorizon verbreden.

Objectieven

Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM

Een macro-objectief uit de L-serie waarin hybride IS, een diafragma van f/2.8 en een snel Dual Nano USM-systeem voor automatisch scherpstellen zijn gecombineerd. “De beeldkwaliteit is verbluffend,” zegt Oliver. “Elke macro-, portret- en productfotograaf zal dit objectief geweldig vinden.”

Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

Een objectief met handmatige scherpstelling dat uitsluitend is ontworpen voor macro-opnamen en tot 5x vergroting biedt voor de kleinste ontwerpen. “Mijn Canon-objectieven zijn allemaal scherp en zijn allemaal consistent geweest,” aldus Oliver.

Accessoires

Een klem die geen sporen achterlaat

“Ik kan de klem gebruiken om wat gras opzij te schuiven en zo een kleine scheiding creëren,” zegt Oliver.

Gerelateerde artikelen

Brent Stirton: promotie van natuurbehoud door middel van fotografie

De meervoudig bekroonde fotojournalist onthult wat de drijfveren van zijn wildlife-verhalen zijn, welke uitrusting hem helpt en waarom het belangrijk is om het volledige verhaal te vertellen.

De beste camera's en objectieven voor landschappen

Natuurfotograaf en Canon Ambassador Radomir Jakubowski legt uit hoe hij zijn creatieve mogelijkheden kon uitbreiden met de Canon EOS R System.

De spectaculaire beelden die met de objectieven uit de L-serie zijn gemaakt

Canon Ambassadors delen hun favoriete foto's die ze hebben gemaakt met objectieven uit de L-serie – en de verhalen achter de foto's.

De beste Canon-objectieven voor macrofotografie

Deskundig advies van vier fotografen over de beste Canon-objectieven voor het maken van macrofoto's, waaronder de fantastische Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro