Zakelijke en commerciële video's opnemen met het voordeel van Cinema EOS

Hoe Canon Cinema EOS-camera's en -objectieven het commerciële-videoproductiebedrijf Nirvana Studios in staat stellen de verschillende uitdagingen aan te gaan waarmee ze bij verschillende shoots worden geconfronteerd.
Een cameraoperator met een Canon Cinema EOS-camera in een EasyRig en een andere man die een gimbal vasthoudt met een compactere Canon-camera met een externe microfoon.

Luke Butler van Nirvana Studios (rechts) zegt dat zijn crew uitsluitend Canon Cinema EOS-camera's en -objectieven gebruikt, omdat "je niet hoeft in te leveren op je creatieve visie. Ze zijn zo goed en zo flexibel, dat er minder kans is dat je te ver van je oorspronkelijke visie moet afwijken vanwege de beperkingen van je uitrusting." Foto © Tom Bradley

"Waarom Canon? Omdat je gewoon weet dat je met Canon-apparatuur gaat bereiken wat je wilt bereiken." Dat zegt Luke Butler, bedrijfsdirecteur en hoofd productie bij Nirvana Studios, een druk videoproductiebedrijf in het Verenigd Koninkrijk met klanten als Microsoft, Red Bull, Adidas, Boots, het Natural History Museum en nog veel meer. Nirvana gebruikt alleen Canon-apparatuur.

Een van de redenen hiervoor is Canon's vermaarde kleurtechnologie, met name de manier waarop huidtinten worden verwerkt. Dit lag ten grondslag aan de keuze van Nirvana voor Canon-apparatuur, nu alweer vele jaren geleden. "Ons werk is voornamelijk zakelijk en commercieel," zegt Luke, "maar hierbij worden vaak mensen gefilmd, dus huidtinten zijn echt belangrijk." Volgens hem is de weergave van huidtinten door Canon-technologie "ongeëvenaard in alle lichtomstandigheden, en de kleurprofielen komen overeen voor alle Canon-camera's. Het werkt, en het ziet er gewoon mooi uit."

Boots, de toonaangevende drogisterijketen van het Verenigd Koninkrijk, is een vaste klant. Nirvana produceert een verscheidenheid aan content voor de huidverzorgings- en cosmeticalijn van het bedrijf. "De klant prijst ons elke keer," zegt Luke, "en geeft aan dat de huid er zo warm uitziet. Onze contactpersoon is een visagist, dus ze begrijpt welke rol de belichting en make-up spelen, maar met de Canon-camera's die we gebruiken kunnen we een aantrekkelijke afwerking leveren die trouw blijft aan de werkelijkheid. Ons werk ziet er zo veel beter uit, eigenlijk vrijwel moeiteloos!

"We zien dat we nu heel wat klanten krijgen op het gebied van huidverzorging. Dat is denk ik geen toeval. Dat is voor een groot deel te wijten aan de apparatuur die we gebruiken."

In documentairestijl filmen

Een recente productie voor deze klant is een documentaire van 90 minuten over de wetenschap achter de huidverzorgingsproducten. Een groot deel ervan is in de zomer gefilmd bij natuurlijk licht, maar het omvatte ook interviews met wetenschappers in hun laboratoria en scènes in kantoren en luxe huizen. "Voor een aantal van de meer dynamische scènes, waarbij we niet veel ruimte hadden en rondliepen, gebruikten we een Canon EOS R5 C op een gimbal", zegt Luke. "Maar veel ervan is gefilmd met een EOS C300 Mark III op een EasyRig, waardoor het allemaal spontaan en echt overkwam. We wilden dat het publiek zich er deel van zou voelen, en zou leren terwijl onze presentator iets leerde.

"Klanten willen tegenwoordig die directheid, zoals in video's op social media, dus we hebben vanuit de hand gefilmd, maar met de grotere camera's — documentairestijl maar met een hoogwaardige uitstraling. Daardoor zag het er geweldig uit, maar voelde het ook echt."

Een belangrijk onderdeel van deze aanpak, en nog een reden voor Nirvana's gebruik van Canon-technologie, is het uitzonderlijke dynamische bereik dat wordt bereikt door met name de EOS C300 Mark III, dankzij de baanbrekende DGO-sensor. Deze sensor is ook te vinden in de compactere EOS C70 en maakt in realtime twee afzonderlijke beelden met verschillende versterkingen. Vervolgens worden deze in de camera gecombineerd tot één opname, waardoor een opmerkelijk dynamisch bereik van meer dan 16 stops met weinig ruis ontstaat.

Een cameraoperator met een Canon-camera op een gimbal tijdens een opname in een slecht verlichte ruimte.

Zelfs bij weinig licht kan Luke er zeker van zijn dat hij de opname kan maken. "Ik sta nu meer open tijdens een shoot in plaats van dat ik me zorgen maak over stops, sluitertijd en Kelvins", zegt hij.

Een weergave van het LCD-scherm van een Canon EOS C80 waarop de Triple Base ISO-functie wordt weergegeven.

De Canon EOS C400 en EOS C80 bevatten niet alleen de uitzonderlijk gevoelige back-side illuminated (BSI) stacked CMOS-sensoren, ze kunnen zich ook moeiteloos aanpassen aan verschillende lichtomstandigheden met hun innovatieve Triple Base ISO-functie, waardoor een optimale beeldkwaliteit in elke omgeving wordt gegarandeerd.

Prestaties bij weinig licht

Dynamisch bereik was ook een belangrijke factor bij een andere shoot: een productpromotie voor Stone Cookers met de beroemde kok Marco Pierre White. Deze vond plaats in een schuur op het platteland van Bedfordshire die werd gebruikt als trouwlocatie — een perfecte setting voor het product vanwege de modieuze, rustieke sfeer, zegt Luke, maar met zeer weinig licht. "Natuurlijk hebben we wat verlichting meegebracht, maar we waren beperkt in wat we konden doen."

In dit geval was de hoofdcamera een EOS C400, en Luke zegt: "We hebben de camera tot het uiterste gepusht onder de lichtomstandigheden, en waren zeer onder de indruk van de resultaten. De Canon-technologie neemt werk weg bij het opnamen maken en tilt de opnamen naar een hoger niveau."

De innovatieve Triple Base ISO-mogelijkheden van de EOS C400 en EOS C80 leveren optimale signaal-ruisprestaties voor elke opnameomgeving. Je kunt kiezen tussen drie Base ISO-opties (800, 3200 en 12800 ISO bij opnamen in Canon Log of RAW) of je kunt automatisch schakelen gebruiken en de camera de optimale instelling voor de lichtomstandigheden laten selecteren.

De EOS C400 en EOS C80 behalen het grootste dynamische bereik, maar in de praktijk, zegt Luke, leveren de andere camera's in de Cinema EOS-serie van Canon ook uitstekende prestaties bij weinig licht. "We zijn nooit één situatie tegengekomen bij al onze projecten waarbij de belichting te laag was voor Canon. We kunnen gewoon in elke omgeving opnamen maken, zonder ruis of korreligheid."

Een technicus met paarse handschoenen aan werkt aan de bedrading van een Canon-camera op een tafel, waarbij de achterkant is verwijderd.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Een reeks Canon Cinema EOS-camera's op statieven en verschillende soorten lampen staan buiten rond een tuintafel en stoelen.

De crew van Nirvana filmt graag met verschillende Canon Cinema EOS-camera's, soms bevestigd zoals hier, om alle actie vast te leggen. Voor een promotievideo voor een supermarkt over duurzaamheid filmden ze in documentairestijl met verschillende camera's, voornamelijk vanuit de hand, bij natuurlijk licht in verschillende omgevingen.

Veelzijdige objectieven

Bij de Stone Cookers-shoot was op Nirvana's EOS C400 een RF 35mm F1.4L VCM-objectief bevestigd, een van de nieuwe generatie hybride RF-objectieven van Canon. "Het objectief was de held van de shoot, omdat we een 35-mm bioscoopervaring wilden", zegt Luke. Hij beschrijft de nieuwe generatie objectieven als: "verbluffend. Hun optische kwaliteit is prachtig en ze kunnen worden aangepast aan elke situatie in de zakelijke/commerciële wereld."

Nirvana gebruikte onlangs het RF 35mm F1.4L VCM prime-objectief en de zoomobjectieven RF 24-105mm F2.8L IS USM Z en RF 70-200mm F2.8L IS USM Z om een promotievideo te maken over duurzaamheid voor een grote supermarktketen in het Verenigd Koninkrijk. "We gebruikten alle drie de objectieven op verschillende camera's in dezelfde scènes," vertelt Luke, "en ze vulden elkaar perfect aan, zonder dat het beeldmateriaal in de postproductie er verschillend uitzag."

"Je plant de scène natuurlijk op basis van waar onderwerpen zullen zijn, maar met deze objectieven hoef je nergens op in te leveren — je hoeft niet de camera met een bepaald objectief naar een bepaalde hoek te verplaatsen. Je krijgt zoveel flexibiliteit, dat je het altijd kunt laten werken."

Het lage gewicht van de RF-objectieven was ook een groot voordeel, voegt Luke toe, omdat het hierdoor mogelijk was om in een behendige documentairestijl vanuit de hand opnamen te maken in de verschillende omgevingen en omstandigheden die nodig waren voor de video.

Een Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-objectief op een Canon EOS C400-camera.

Nirvana gebruikte hybride RF-objectieven van Canon, zoals de RF 35mm F1.4L VCM, op verschillende camera's tijdens de shoot, of dit nu bij het felle licht in een supermarkt was, op het dak ervan onder bewolkte omstandigheden of in een grote overdekte aardbeienkwekerij. Ondanks de zeer uiteenlopende lichtomstandigheden kon het beeldmateriaal perfect worden gemengd bij de bewerking.

Een crewlid houdt een paraplu boven een Canon Cinema EOS-camera die op een verlichtingsstandaard is gemonteerd en op cabinehoogte een vrachtwagen filmt, terwijl de cameraoperator op een extern scherm kijkt.

Shoots op locatie vereisen vaak de nodige probleemoplossing — in dit geval hoe je in slecht weer vanuit een hoge hoek filmt op een druk transportterrein. Foto © Diana Patient

Aanpassingsvermogen en automatische scherpstelling

Eén locatie was een uitgestrekte aardbeienkwekerij met 1,5 miljoen aardbeienplanten. "De kwekerij had UV-kweeklampen met een roze tint in het ene gebied en natuurlijk licht in een ander gebied", vertelt Luke. "Daarna hebben we in de regen in een transportdepot opnamen gemaakt, vervolgens binnen onder kunstlicht in een supermarkt — en toch vloeiden alle beelden naadloos in elkaar over wat betreft kleurstelling. Je ziet natuurlijk dat je je in een andere omgeving bevindt, maar na de kleurbewerking ziet het er in elke omgeving even goed uit."

Het Nirvana-team maakt opnamen in RAW, met Canon Log 2 op de grotere camera's (zoals de EOS C300 Mark III en EOS C400) en Canon Log 3 op compactere camera's (zoals de EOS R5 C). Zo hebben ze meer flexibiliteit bij de nabewerking. Dankzij de consistente kleurtechnologie en een uniforme bestandsstructuur voor de gehele Cinema EOS-serie is het eenvoudig om bestanden te mixen bij de nabewerking. "Alles kost minder tijd en moeite bij de nabewerking en het hele DIT-proces wordt veel soepeler", zegt Luke.

Slecht weer vormt altijd een uitdaging bij een commerciële productie, maar dat was niet het enige probleem in het transportdepot. Eén opname moest vanuit een hoge hoek zijn, zonder dat er platforms, hoogwerkers of kraanarmen beschikbaar waren. En om veiligheidsredenen kon de crew niet gewoon op een ladder filmen. Ze waren namelijk omringd door bewegende voertuigen. Ze improviseerde en gebruikten een sterke lampstandaard met een klem om de camera op de gewenste hoogte te plaatsen, waarbij een kabel omlaag naar de monitor liep.

"De autofocus hielp ons uit de brand, omdat we de camera niet konden aanraken," vertelt Luke, "maar het beeldmateriaal was perfect. Het zag er helemaal uit alsof wij de camera bedienden.

"De snelle autofocus van Canon is een belangrijke factor geweest bij het filmen van bewegende objecten in het frame", voegt Luke toe. Voor een bepaalde klant, een bedrijf voor hondenwelzijn, moest de crew bijvoorbeeld rondlopende honden filmen. "Op de meeste camera's die we in het verleden gebruikten, waren ze helemaal wazig geweest", zegt Luke. "De autofocus van Canon was een echte redder in nood."

Een kind in een groen schooluniform bedient een Canon Cinema EOS-camera op een statief achter andere schoolkinderen die in rijen zitten.

Nirvana Studios was verantwoordelijk voor het filmen en livestreamen van een sessie van het Sir David Amess UK Children's Parliament, een initiatief dat kinderen aanmoedigt om mee te doen aan het democratische proces door deel te nemen aan debatten en discussies met actieve politici. Het camerateam bestond uit kinderen, maar dankzij hun professionele apparatuur was de productiekwaliteit perfect, zegt Luke. Foto © Nigel Howard Media

Een volwassen technicus en vier schoolkinderen die Canon Cinema EOS-camera's bedienen in elke hoek van een kamer. Een publiek van schoolkinderen kijkt naar mensen die achter een tafel met een wit tafelkleed zitten en deelnemen aan een discussie.

Net als de EOS C70 en EOS C400 heeft de EOS C80 (hier het dichtst bij de kijker) een ingebouwd ND-filter met eenvoudige aanraakbediening aan de zijkant van de camera. Hierdoor kon de jonge operator de camera eenvoudig aanpassen aan het veranderende licht vanuit het grote venster in de ruimte. "Je kunt hem met een vingerbeweging een stop omhoog of omlaag brengen, zonder dat je naar de instellingen hoeft te gaan", legt Luke uit. Foto © Nigel Howard Media

Kinderspel

Klanten willen steeds meer alles in beweging, valt Luke op. Kort geleden moest Nirvana fitnessvideo's maken terwijl ze met de camera's rond renden. Hierbij hielpen Canon's responsieve autofocus- en beeldstabilisatietechnologieën "aanzienlijk", zegt hij. Luke prijst de aanpassingsmogelijkheden van de handzamere Cinema EOS-camera's, zoals de EOS C70, EOS C80 en EOS R5 C: "We kunnen op een meer vloeiende, dynamische manier opnamen maken terwijl de camera's in beweging zijn", zegt hij.

De camera's en objectieven van Canon kunnen elke uitdaging aan. "Wat we van dag tot dag en van week tot week filmen, is zo verschillend, maar ze zijn gewoon heel veelzijdig. De ergonomische kenmerken, het doordachte ontwerp, maakt het zo eenvoudig voor filmmakers."

Dit gebruiksgemak werd onderstreept toen Nirvana Studios een sessie van het Sir David Amess UK Children's Parliament filmde. Nirvana stelde de camera's in, maar de cameracrew bestond uit een aantal deelnemende kinderen, afkomstig van de eerste Sir David Amess UK Children's Parliament-school: Saint Pierre in Leigh-on-Sea, Essex.

"Een van de camera's was een EOS C80. Deze was zo intuïtief in het gebruik dat een 11-jarige na ongeveer vijf minuten met de camera opnamen kon maken", vertelt Luke. Veel instellingen waren vooraf geconfigureerd, maar de kinderen konden de camera's draaien om te volgen wat er gebeurde en in- of uitzoomen, waarbij ze eenvoudig het touchscreen konden gebruiken om scherp te stellen.

De sessie werd gelijktijdig live gestreamd, waarbij alle camera's naadloos in de mixer werden ingevoerd, dus er was geen kans om fouten in de bewerking te corrigeren. Dankzij het gebruiksgemak, de ongeëvenaarde kwaliteit en het dynamische bereik van de camera's waren er echter geen problemen. "Het resultaat zag er zo gepolijst uit, hoewel kinderen aan het filmen waren, dat je zou denken dat het een professionele filmcrew was!"

Een cameraoperator bekijkt het scherm dat is aangesloten op een Canon EOS C300 Mark III, terwijl op de voorgrond onscherp een andere Canon-camera te zien is.

Luke legt uit dat de kenmerkende stijl van Nirvana Studios het resultaat is van het gebruik van hoogwaardige Canon Cinema EOS-camera's en -objectieven, maar op dynamische wijze; cameraoperator Paul Bates gebruikt bijvoorbeeld meestal een EOS C300 Mark III op een EasyRig. "We noemen het 'cinematisch ongefilterd'", zegt Luke. Canon's uitstekende technologieën voor automatische scherpstelling en beeldstabilisatie zorgen voor prachtige resultaten.

Baanbrekend

Eigenschappen zoals de gemotoriseerde ND-besturing zijn "baanbrekend", zegt Luke. "Met al deze technologie wordt filmen steeds gemakkelijker, en dat is alleen maar goed. Ik kan me concentreren op andere creatieve elementen in plaats van op de technische kant."

Voor Luke gaat het om zowel de kwaliteit van de uitvoer als de manier waarop Canon Cinema EOS-camera's en -objectieven problemen voor hem oplossen. "Het werkt allemaal samen. Het is allemaal met elkaar verbonden, wat de productiviteit verhoogt. Het werk kost zo bijna geen moeite. Als je eenmaal het vak hebt geleerd, kunnen de camera's en objectieven van Canon nog zoveel meer toevoegen, waardoor het resultaat van een ongekend niveau is."

Alex Summersby

Gerelateerde artikelen

Wat is de beste Canon-apparatuur voor het maken van films?

Ontdek de beste Canon-camera en objectiefopties voor elk filmbudget, wat je ook te besteden hebt.

De beste RF-objectieven van Canon voor video-opnamen

Welke prime- en zoomobjectieven met RF-vatting moeten filmmakers en videografen kiezen bij het maken van video's?

Canon EOS C70, EOS C80 en EOS C400 met elkaar vergeleken

We vergelijken drie geavanceerde Cinema EOS-camera's met RF-vatting zodat je de beste camera kunt kiezen voor jouw opnamestijl.

Goedgekeurd door Netflix: Cinema EOS-camera's van Canon

Nu de EOS C400 op de lijst staat, kun je ontdekken hoe de Cinema EOS-serie voldoet aan de opnamenormen voor Netflix Originals.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro