ARTIKEL
Cine Primes en full-frame sensoren: de perfecte combinatie
Ontdek waarom een grotere Cinema EOS-sensor echt recht doet aan de uitmuntende 4K-beeldkwaliteit van de cinema-objectieven van Canon.
ARTICLE
Prachtige beelden van indrukwekkende Schotse landschappen. De beroemde chef-kok Nigella Lawson die een overheerlijk dessert opklopt. Terreur als de agressieve en xenofobe Daleks na lange tijd weer tot leven komen. Dit zijn enkele van de meest iconische beelden uit de geschiedenis van de moderne Britse televisie. En één man is hiervoor verantwoordelijk: Neville Kidd A.S.C.
De met een Emmy Award bekroonde cinematograaf uit Edinburgh, lid van de prestigieuze American Society of Cinematographers, heeft een lange en indrukwekkende lijst beroemde films en series op zijn naam staan. Elk van deze werken draagt zijn unieke signatuur. En via de recente Netflix-hits Altered Carbon en The Umbrella Academy heeft een wereldwijd publiek kennis kunnen maken met zijn visionaire ideeën.
Wat is het verhaal achter dit zeldzame talent? In aanloop naar het tweede seizoen van The Umbrella Academy op Netflix vertelt Neville hoe hij in de filmwereld verzeild is geraakt en wat de hoogtepunten in zijn carrière en zijn favoriete Canon-producten zijn.
Neville werd verliefd op bewegende beelden tijdens een bezoek aan de bioscoop tijdens een vakantie met het gezin in de Schotse badplaats North Berwick, ten oosten van Edinburgh. "Ik weet nog dat ik Jason and the Argonauts en James Bond had gezien en toen dacht: "Dit is de hemel. Wat zou ik graag in deze wereld werken." "Het heeft iets in mij wakker gemaakt."
Hij studeerde in 1986 af in Photographic Studies (Film en Video) aan de Edinburgh Napier University en werkte met 16mm-opnamen en de allereerste videofilms, voordat hij tijdens een lastige periode binnen de filmindustrie voet aan de grond probeerde te krijgen. "Op dat moment was de Britse filmindustrie volledig ingestort," aldus Neville. "En de Amerikaanse producties kwamen niet meer."
In deze serie, waarin de geboorte en groei van de Schotse natie worden gevolgd, ging Neville op zoek naar een nieuwe camera om de beelden een bijpassende grootse en epische uitstraling te geven. "En daarmee begon mijn relatie met Canon", aldus Neville. "De aanschaf van mijn eerste Canon EOS 5D Mark II [inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV] was een belangrijk moment. Ik heb de camera voor zowel stilstaande als bewegende beelden gebruikt en hij leverde altijd schitterende resultaten. Het gebruik van full-frame fotografie in mijn filmwerk heeft ervoor gezorgd dat mijn werk zich wist te onderscheiden van de rest. Het was een monumentaal verschil, en vanaf dat moment begon ik de Canon EOS 5D Mark II ook voor mijn documentaires te gebruiken."
Vanaf 2010 breidde Neville zijn cv uit met dramaseries, waaronder Taggart, Outlander en Doctor Who. Vooral de laatste serie was een droom die werkelijkheid werd. "Dit was wat ik als kind al wilde doen." Neville heeft in totaal zes verhalen voor de sciencefictionserie gefilmd, waaronder een aantal van de meest iconische afleveringen uit Doctor Who's lange geschiedenis.
Zijn eerste aflevering, Asylum of the Daleks, is bekend geworden door een spectaculaire, sfeervolle scène met iedere Dalek die ooit heeft bestaan. Maar de kroon op zijn werk was toch wel de aflevering ter ere van de 50e verjaardag van de serie, Day of the Doctor. Deze werd in stereoscopisch 3D gefilmd, wereldwijd in bioscopen vertoond en gelijktijdig in meer dan 75 landen uitgezonden.
Na twee afleveringen van Travellers, de populaire Netflix-serie over tijdreizen, werd Neville gevraagd voor een van de grootste producties van het streamingbedrijf tot op heden: de sciencefictionserie Altered Carbon. Deze futuristische cyberpunkserie, die zich afspeelt in het jaar 2384, vroeg om een revolutionaire en visueel aantrekkelijke stijl van filmen. Na veel experimenten stapte Neville over op de Cine Prime-objectieven van Canon vanwege hun lichte gewicht, grote diafragma en hoge snelheid.
"We maakten 5K-opnamen en hadden dus objectieven van hoge kwaliteit nodig," legt Neville uit. "En deze objectieven zijn ook nog eens snel. Dat is cruciaal als je tv-series maakt. Je hebt een snel objectief met een groot bereik nodig, en de Canon Cine Prime-objectieven zijn dan perfect." Neville gebruikte drie objectieven: de Canon CN-E50mm T1.3 L F,Canon CN-E24mm T1.5 L F en de Canon CN-E35mm T1.5 L F.
Na het succes van Altered Carbon ging Neville door met een andere Netflix-kaskraker, een bewerking van een stripreeks over een disfunctionele familie van geadopteerde superhelden. "Omdat we alle R&D al voor Altered Carbon hadden gedaan, zijn we met dezelfde objectieven aan seizoen één van The Umbrella Academy begonnen." "Daar hebben we geen seconde aan getwijfeld."
The Umbrella Academy speelt zich af in een alternatief heden, op de dag dat John F. Kennedy niet werd vermoord. Voor deze serie moest Neville zijn toolkit met Cine Prime-objectieven van Canon uitbreiden. Aan zijn uitrusting met drie betrouwbare objectieven voegde hij de Canon CN-E14mm T3.1 L F toe voor een bredere beeldhoek, en het Canon CN-E85mm T1.3 L F-objectief voor strakkere beelden.
Vooral de Canon CN-E14mm T3.1 L F biedt een uitstekende controle over de scherptediepte en speelde daarom een cruciale rol bij het realiseren van Neville's visie. "Het eerste seizoen moest een loopje met de werkelijkheid nemen", aldus Neville. "We wilden een vreemde sfeer neerzetten die mensen ergens vertrouwd voorkwam, maar toch niet helemaal. En met deze Cine Prime-objectieven konden we een groot verlies aan scherptediepte creëren dat enigszins bevreemdend werkt. Ik denk dat dit goed gelukt is. Het vervagingseffect is waanzinnig, omdat dit zeer snelle objectieven zijn. Dus de Cine Primes werkten perfect met full-frame camera's. De visuele stijl was in één woord uniek."
Om onderscheidende, unieke en zelfs iconische beelden te creëren, raadt Neville aan alles eenvoudig te houden. "Blijf bij de visie die uit je hart komt." "Dan weet je hoe je het verhaal visueel kunt vertellen."
Geschreven door
ARTIKEL
Ontdek waarom een grotere Cinema EOS-sensor echt recht doet aan de uitmuntende 4K-beeldkwaliteit van de cinema-objectieven van Canon.
ARTIKEL
Hoe Canon's nieuwste Cinema EOS-camera voortbouwt op het erfgoed van haar baanbrekende voorlopers, de EOS C300 en EOS C300 Mark II.
ARTIKEL
Kleine body, grote nieuwe sensorinnovatie - ontdek Canon's nieuwste Super 35mm Cinema EOS-camera...
ARTIKEL
Cameraregisseur Hans von Sonntag wilde een bioscoopachtig uitstraling tijdens het filmen bij het felle licht van Tenerife. Kunnen Canon's filmprimes aan zijn eisen voldoen?
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro