Goedgekeurd door Netflix: Cinema EOS-camera's van Canon

Nu er meer camera's uit Canon's Cinema EOS-serie op de lijst met door Netflix goedgekeurde camera's staan, gaan we onderzoeken wat dat betekent voor filmmakers en bespreken we de visie van cinematograaf Patrick Smith over het gebruik van Canon Cinema EOS-camera's voor het maken van originele producties voor het wereldwijde contentplatform.
Een Canon EOS C400 met een RF-objectief ligt op een houten tafel, omringd door andere camera-objectieven en producten.

De Canon EOS C400 is een van de nieuwste Canon-camera's op de goedkeuringslijst van Netflix. Met een indrukwekkende 6K full-frame BSI-sensor (backside illuminated) die 16 stops aan dynamisch bereik biedt in combinatie met een Triple Base ISO-systeem voor minimale ruis, is deze compacte en modulaire camera een ideale keuze voor filmmakers.

Netflix is een pionier in het standaardiseren van hoogwaardige 4K HDR-content voor home entertainment. De strikte richtlijnen voor het beoordelen van cameratechnologie en workflow-pipelines zorgen ervoor dat Netflix Original-content consequent een uitstekende beeld-en geluidskwaliteit biedt. Goedgekeurde camera's moeten gedurende minstens 90% van het uiteindelijke eindproduct zijn gebruikt, hoewel er bij non-fictie wat meer flexibiliteit is.

Netflix heeft nu de Canon EOS C400 toegevoegd aan diens lijst met goedgekeurde camera's. Dit betekent dat filmmakers in elk genre, van documentaire en drama tot reality-tv, nu een keuze kunnen maken die uiteenloopt van Canon's compactste full-frame Cinema EOS-body, de EOS R5 C, tot en met de Canon EOS C500 Mark II, en deze kunnen gebruiken als hun primaire camera of B-cam voor Netflix Original-producties. De EOS C300 Mark III en EOS C70 staan ook op de lijst. Deze twee krachtpatsers zijn geschikt voor filmmakers en gebruiken dezelfde DGO-sensortechnologie.

"Dat al deze Cinema EOS-camera's zijn goedgekeurd door Netflix is het gevolg van Canon's voortdurende streven naar de ontwikkeling van geavanceerde beeldtechnologie zonder concessies te doen. Hierbij maakt het niet uit of het gaat om een instapmodel of een high-end camera", zegt Aron Randhawa, productspecialist bij Canon Europe.

Een Canon EOS R5 C is bevestigd op een statief en is gericht op een man, waarbij het onderste gedeelte van zijn gezicht zichtbaar is op het scherm aan de achterzijde van de camera.

De EOS R5 C wordt door middel van firmware-updates steeds verder doorontwikkeld als filmcamera. Recente toevoegingen zijn onder meer een verbeterde autofocus voor het volgen van je onderwerp, een digitale teleconverter voor een vergroting van wel 3x en een uitgebreidere ondersteuning voor objectieven. Dit alles biedt nieuwe niveaus van flexibiliteit voor Netflix Original-producties.

"Dat camera's als de EOS R5 C zijn toegevoegd aan de lijst met goedgekeurde camera's van Netflix is interessant, omdat deze camera's een grote hoeveelheid flexibiliteit kunnen bieden aan de filmindustrie dankzij de hoogwaardige functies en het ongelooflijk compacte formaat", voegt Aron toe. "Dit kan filmmakers echt de mogelijkheid bieden om opnamen te maken in veel kleinere ruimten en de camera te verplaatsen op manieren waar ze wellicht nog niet eerder aan hebben gedacht, terwijl ze toch binnen een redelijk budget blijven."

De EOS C400 voegt zich bij de andere hoogwaardige Cinema EOS-camera's die voldoen aan de strenge technologische eisen van Netflix, naast de eerste twee Cinema-camera's van Canon die profiteren van de RF-vatting: de EOS C70 en EOS R5 C.

"Veel Canon-camera's van de vorige generatie zijn ook goedgekeurd voor Netflix Originals, waaronder de Canon EOS C300 Mark II, EOS C700 en EOS C700 FF", zegt Aron. Netflix Originals die op deze camera's zijn opgenomen, zijn onder andere de met een Academy Award bekroonde documentaire Icarus (2019), de speelfilm Our Souls at Night (2017) en de voor een Emmy genomineerde serie Grace and Frankie (2015).

"Dit geeft filmmakers een grote keuze aan Canon Cinema-oplossingen, zodat ze verschillende camera's kunnen combineren en toch een consistente beeldkwaliteit behouden", aldus Aron.

Wat zijn precies de cameravereisten voor Netflix Originals? In dit artikel wordt uitgelegd waarom de EOS C500 Mark II, EOS C300 Mark III, EOS C70, EOS C400 en EOS R5 C zijn goedgekeurd. Ook vertelt cinematograaf Patrick Smith, die films op zijn naam heeft als Tell Me Who I Am (2019) en Captive (2016), hoe hij Canon Cinema EOS-camera's gebruikt om verschillende Netflix-documentaires te maken.

Een Canon EOS C300 Mark III aan een gimbal ligt op de vleugel van een vliegtuig.

De DGO Super 35mm 4K CMOS-sensor en de verbeterde 16+ stops van het dynamische bereik zijn slechts twee van de belangrijkste functies die filmmakers in de Canon EOS C300 Mark III zullen aantreffen.

Een man met een Canon EOS R5 C-camera filmt een vrouwelijke triatleet die op hem af rent over een pad tussen de rotsen.

"Er zijn veel camera's die 4K 4:2:2 10-bits opnamen kunnen maken, maar die specificaties alleen verklaren niet echt het beeld dat door deze camera kan worden geproduceerd", aldus Aron. "Netflix heeft de tijd genomen om het bestandssysteem, de kleuren en het dynamische bereik van Cinema EOS-camera's te beoordelen en goed te keuren."

Veeleisende opnamevereisten

De minimale technische specificatie voor een door Netflix goedgekeurde camera is een echte 4K UHD-sensor, een standaard waaraan de Canon EOS C500 Mark II meer dan voldoet dankzij de door Canon ontwikkelde 5,9K full-frame CMOS-sensor. De EOS C300 Mark III, EOS R5 C en EOS C70 kunnen opnamen maken in Full 4K tot een indrukwekkende 120p. De EOS C400 gaat nog een stap verder, met een 6K full-frame BSI-sensor (backside illuminated) die 16 stops aan dynamisch bereik biedt. Dat zijn echter niet de enige opname- en cameravereisten.

Netflix is een van de toonaangevende leveranciers van HDR-content (High Dynamic Range), dus de mogelijkheid om een bestand te leveren dat geschikt is voor nabewerking in HDR, is belangrijk. De EOS R5 C biedt een groot dynamisch bereik met Canon Log 3 tijdens het opnemen in Canon's 4:2:2 10-bits XF-AVC-indeling. Dankzij de baanbrekende Super 35mm DGO-sensor hebben de EOS C300 Mark III en EOS C70 een dynamisch bereik van meer dan 16 stops, terwijl de full-frame EOS C500 Mark II een bereik heeft van meer dan 15 stops. De EOS R5 C, EOS C70, EOS C500 Mark II en EOS C300 Mark III kunnen bovendien opnemen in Cinema RAW Light of XF-AVC-indeling. Deze beelden zijn uitermate geschikt voor verwerking in een HDR-workflow, zowel in PQ als HLG. De EOS C400 biedt 12-bits Cinema RAW Light LT/ST/HQ tot 6K 60P en 4K 120P. Oversampled 4K 4:2:2 10-bits is ook beschikbaar via de XF-AVC-indeling en de verbeterde indelingen XF-AVC S / XF-HEVC S (MP4), allemaal met gedetailleerde metadata en bestandsnaamstructuren.

Andere opnamevereisten van Netflix zijn bijvoorbeeld een minimale gegevenssnelheid van 240 Mbps bij 23,98 fps en minimaal 10-bits kleurenverwerking. De Canon EOS R5 C, EOS C500 Mark II en EOS C300 Mark III halen allemaal 810 Mbps bij het opnemen in XF-AVC, terwijl de EOS C70 600 Mbps haalt. Bij het opnemen in Cinema RAW Light halen de EOS C500 Mark II en EOS C300 Mark III respectievelijk 2,1 Gbps en 1 Gbps bij een volledige resolutie en 25p, en beide bieden ook 10- of 12-bits verwerking, afhankelijk van of je filmt met 25p of 50p.

"Vaak zijn de cameraspecificaties alleen niet genoeg om de ware essentie en details te beschrijven van een opname die met een professionele cinemacamera is gemaakt", voegt Aron toe. "Het is dus fijn om van Netflix te horen dat de Canon Cinema EOS-camera's zijn goedgekeurd voor diens producties na de beoordeling van de complexe details van Canon's camera-ontwerpen."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Cinematograaf Patrick Smith met een Canon EOS C500 Mark II-cinemacamera.

Cinematograaf Patrick heeft drie producties voor Netflix gemaakt met de Canon EOS C500 Mark II, waaronder de documentaire The Surgeon's Cut, waarin de meest vooraanstaande chirurgen ter wereld worden gevolgd. © Patrick Smith

De eerste BBC Studios-productie voor Netflix

Patrick heeft talloze producties voor Netflix gemaakt met de Canon EOS C500 Mark II, waaronder de vierdelige wetenschapsserie The Surgeon's Cut. Voor de eerste productie van BBC Studios voor de toonaangevende streamingdienst was een camera nodig die hoogwaardige beelden kon maken in een omgeving waar de druk hoog is.

"Mijn aflevering ging over een hersenchirurg, dus we filmden craniotomie-ingrepen waarbij de patiënten nog wakker waren - een buitengewone ervaring", legt Patrick uit. "De EOS C500 Mark II bood zoveel fantastische voordelen ten opzichte van sommige andere beschikbare camera's: de full-frame sensor, het compacte formaat, de compatibiliteit met een reeks kleinere objectieven en de beeldstabilisatie (IS).

"We werden gevraagd geen statieven te gebruiken tijdens het filmen van de operatie, maar dankzij de ingebouwde IS kon ik afstand houden van de chirurg en de patiënt, en het frame volledig stabiel vasthouden."

Een close-up van filmmaker Elisa Iannacone. Ze kijkt op het variangle touchscreen van een Canon EOS C70-camera die gericht is op de grote waterpartij en de roze lucht voor haar.

Wat is de beste Canon-apparatuur voor het maken van films?

Voor het maken van films en video's heb je camera's en objectieven nodig die binnen je budget passen. We geven je hier de beste opties voor elk filmbudget, wat je ook te besteden hebt.

Patrick maakt ongeveer 50% van zijn opnamen uit de hand en introduceert graag subtiele bewegingen. "Ik beweeg vaak iets van links naar rechts. Dit maakt het beeld wat vloeiender en voorkomt bovendien dat mijn lichaam verstijft. Ik vond het erg fijn dat de elektronische IS niet te agressief was. Zo kon ik laterale beweging enigszins in het frame houden, maar een deel van die hoogfrequente trillingen verliezen."

Cinematograaf Patrick Smith met de Canon EOS C500 Mark II op een schouderstatief in de gang van een ziekenhuis.

"We monteerden de Canon EOS C500 Mark II op een gimbal om onze onderwerpen door het ziekenhuis te volgen", legt Patrick uit. "Meestal maakte ik opnamen vanuit de hand, maar deze manier van werken gebruikten we voor de wat meer gestileerde opnamen." © Patrick Smith

Producer Alberto Allica in ziekenhuiskleding achter een Canon EOS C500 Mark II-cinemacamera.

Alberto Allica, producent van The Surgeon's Cut. "Het was een productie van HDR-kwaliteit", legt Patrick uit. "Ik heb een aantal tests met de Canon EOS C500 Mark II naar het post-productiebedrijf gestuurd. Als we goede en nauwkeurige opnamen zouden maken, zouden ze HDR-beelden van hoge kwaliteit kunnen maken van de 4:2:2 10-bits XF-AVC-beelden." © Patrick Smith

Een camera die je kunt aanpassen

Het lichte gewicht van de camera en het compacte, modulaire formaat bleken voordelig te zijn bij het volgen van medisch personeel in het ziekenhuis. "Ik moest in die dynamische, snel bewegende, reactieve omgevingen bij kunnen blijven en de Canon EOS C500 Mark II was daarvoor het juiste hulpmiddel", zegt hij.

"Ook het modulaire ontwerp van de camera bevalt me goed. Ik pas de camera voortdurend aan, voor een specifieke scène of als ik mijn manier van werken aanpas. Ik heb vaak verschillende extra hulpmiddelen nodig: een wireless videoverbinding, follow-focus-bediening, een matte box, een externe monitor, ondersteuning voor radiomicrofoons en geluidsapparatuur. Je bent constant op zoek naar verschillende manieren om ze te gebruiken, verschillende manieren om ze in balans te brengen en dat maakt het filmen met de Canon EOS C500 Mark II en de EOS C300 Mark III zo leuk."

In dit specifieke project gebruikte Patrick voornamelijk Canon's EF-prime-objectieven, maar dankzij de ondersteuning van de Canon EOS C500 Mark II voor de verwisselbare objectiefvatting kon hij ook overschakelen van EF naar PL en gebruikmaken van de Sumire Prime-objectieven van Canon.

"De objectieven zijn geweldig: licht, klein en scherp", zegt hij. "Ik gebruik ze nu al tien jaar, dus handmatig scherpstellen is een tweede natuur geworden. Ze hebben een korte projectieafstand, dus de scherpstelling van oneindig naar 1,5 m is slechts ongeveer tien graden, terwijl die rotatie op een filmobjectief veel groter zou zijn. Met filmobjectieven heb ik een follow-focussysteem of hulp nodig om het goed te krijgen, maar met de foto-objectieven kan ik zelf heel snel scherpstellen, en net zo nauwkeurig."

Een filmmaker verandert het objectief op een Canon EOS C500 Mark II-cinemacamera.

De Canon EOS C500 Mark II biedt ondersteuning voor optionele verwisselbare EF- of PL-objectiefvattingen. Naast het enorme assortiment Canon EF-prime-objectieven kun je ook de full-frame Sumire Prime-objectieven van Canon gebruiken.

Het gebruik van prime-objectieven in plaats van zoomobjectieven houdt het geheel interessant vanuit een visueel oogpunt. "Ik wilde alles er zo filmisch mogelijk laten uitzien op de full-frame chip", zegt Patrick. "Ik maak nu bijna alles voor Netflix in 2.35:1, wat echt een beeldverhouding voor bioscopen is. Je moet toestemming vragen om iets te maken dat breder is dan 2:1, maar als je het kunt rechtvaardigen, gaan ze ermee akkoord."

"De mogelijkheid om een aangepaste markering voor de beeldverhouding aan het beeld toe te voegen is een van de nuttigste functies van de camera. Het maakt een enorm verschil als je in deze Netflix-wereld werkt, waarbij je met 2:1 als minimale vereiste echt zeker wilt weten dat de beeldverhouding ook echt klopt."

Een wijsvinger en duim die een kabel vasthouden naast de timecode in/out-poort van een Canon EOS R5 C.

Ondanks het compacte ontwerp is de Canon EOS R5 C uitgerust met een heel scala aan professionele I/O-opties, waaronder speciale aansluitingen voor timecode in/out, een micro-HDMI-uitgang, een USB-C-aansluiting en een XLR-ingang die beschikbaar is via het optionele TASCAM CA-XLR2d-C-accessoire.

De perfecte A/B-cameraopstelling

Nu Patrick de beschikking heeft over de door Netflix goedgekeurde EOS C300 Mark III, heeft hij de perfecte cameraopstelling gevonden en gebruikt hij voor veel van zijn werk een combinatie van de EOS C500 Mark II en de EOS C300 Mark III. "Het is de perfecte combinatie omdat ze beide dezelfde opnamecodec hanteren. Ook de kleurwetenschap is hetzelfde. Ze hebben dezelfde vormfactor. Alle functies van de camera's sluiten gewoon perfect op elkaar aan", zegt hij. "Ik kan eenvoudig van camera wisselen om de sterke punten van elke camera te benutten. De EOS C500 Mark II gebruik ik meestal voor bredere beelden omdat de camera een grotere chip heeft die een geringe scherptediepte voor dat type opname vastlegt. De EOS C300 Mark III gebruik ik meestal voor close-ups. De mogelijkheid om te filmen met 120p in 4K is zeer nuttig. De twee camera's vullen elkaar perfect aan."

Patrick gelooft dat de door Netflix goedgekeurde EOS C70 hem ook goed van pas zal komen bij documentaireproducties. "De kleine vormfactor en de veelzijdigheid van de EOS C70 maken het een ideale secundaire camera voor hoogwaardige documentaires", zegt hij. "Ik kan de camera bevestigen aan een auto, ermee rondrennen op een gimbal of zelfs een extra hoek creëren tijdens een interview. Het is een belangrijk onderdeel van mijn apparatuur."

Camera's als de compactere EOS R5 C op de lijst met door Netflix goedgekeurde Canon-camera's bieden filmmakers als Patrick zelfs nog meer creatieve mogelijkheden. "Hij is echt geschikt voor elk type verhaal dat wordt verteld, of het nu gaat om een high-budget film, een tv-serie of een documentaire", legt Aron uit.

De camera beschikt over een actieve koelventilator die langdurige opnames mogelijk maakt, terwijl de stevige maar lichte body van magnesiumlegering zorgt voor duurzaamheid en veelzijdigheid. "Het is een multifunctionele camera die zich kan aanpassen aan elk type storytelling", gaat Aron verder. "Aangezien hij zo krachtig en compact is, is het echt een fantastische camera voor professionele filmmakers."

Gezien het compacte formaat van de EOS R5 C is deze zeer geschikt als B-cam. Hij kan echter net zo goed dienen als A-cam indien een meer modulair type, zoals de EOS C500 Mark II, niet nodig is voor een bepaalde productie. Het is ook de betaalbaarste door Netflix goedgekeurde camera in het assortiment van Canon, waardoor het een geweldige optie is bij kleinere budgetten.

"Je hoeft geen concessies te doen als het gaat om de beeldkwaliteit", zegt Aron. "Dus of je hem nu als A-cam of B-cam gebruikt, je kunt er zeker van zijn dat je filmt met een camera die tot de beste in de industrie behoort."

Marcus Hawkins

Gerelateerde artikelen

Een camera waarop je kunt bouwen: de veelzijdige EOS C400

Twee cinematografen laten zien hoe ze de Canon EOS C400 gebruiken in hun workflows, van solo-opnamen tot opstellingen met meerdere camera's en virtuele producties.

Overzicht van de Canon Cinema-objectiefserie

Ontdek de professionele Cine Prime-, Zoom- en Servo-objectieven die toonaangevende optische technologieën en innovatief design samenbrengen

Canon EOS C70, EOS C80 en EOS C400 met elkaar vergeleken

We vergelijken drie geavanceerde Cinema EOS-camera's met RF-vatting zodat je de beste camera kunt kiezen voor jouw opnamestijl.

Professionele videotermen die je moet weten

Stap je over van foto's naar video's? Canon's begrippenlijst met 32 professionele videotermen, van 'Canon Log' tot 'Wide DR', maakt filmen een stuk minder ingewikkeld.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro