Het is niet gemakkelijk om op een creatieve manier snelle beweging vast te leggen, des te meer als het om een foto gaat. De methode van Josh Katz is om Canon Speedlites te gebruiken in combinatie met innovatieve flitstechnieken. Hij schat dat meer dan 80% van zijn foto’s van de skateboardsubcultuur zijn gemaakt met twee off-camera Canon Speedlite 600EX II-RT-, en twee Canon Speedlite EL-1-flitsers.
"Ik neem skateboarden veel te serieus!", zegt Josh. "Ik heb een paar maanden geleden mijn sleutelbeen gebroken. Dat was mijn eigen verdiende loon omdat ik zo dom was geweest om van een leuning van een trap met elf treden te willen springen."
In feite was een ander ongeval jaren geleden, waarbij hij moest herstellen van een ernstige verwonding aan zijn gezicht, de reden dat Josh zich op fotografie is gaan richten. "Elke skateboarder is een creatieveling en toen ik wist dat ik een paar maanden niet meer mocht skateboarden dacht ik bij mezelf: wat kan ik anders doen nu dan een paar coole foto’s maken van de skateboardcommunity waar ik deel van uitmaak."
In de twintig jaar dat Josh nu fotografeert, heeft hij een echte liefde ontwikkeld voor het vastleggen van beweging met flits, en zijn run-and-gun-benadering betekent dat hij hiervoor vertrouwt op zijn Canon Speedlites. Hij vertelt: "Flits geeft je een gevoel van controle waarmee je de chaos van het omgevingslicht kunt beteugelen – je bedenkt hoe je de zon te slim af kunt zijn of hoe je deze als uitgangspunt neemt, het is altijd een spannende uitdaging. Het feit dat ik met de apparatuur in mijn rugzak controle kan houden over de lichtomstandigheden is ongelooflijk. Het gaat er dan om zo creatief mogelijk te zijn en het licht het werk voor me te laten doen. De Canon Speedlite El-1-flitsers zijn perfect hiervoor."
Er zijn een drietal thema’s die voortdurend terugkomen in het dynamische portfolio van Josh: een beslissend moment, beweging met lange belichtingstijd en beeldreeksen met meervoudige belichting. Hier verkennen we deze thema’s verder en geven we een aantal tips voor flitsfotografie.
TECHNIEKEN
Fotograferen van beweging met creatieve flitstechnieken
1. Houd je fanatiek bezig met je onderwerp
Om bij actieopnamen het beslissende moment te kunnen vastleggen, moet je precies weten wat er gaat gebeuren van begin tot eind, en op welk moment de actie haar hoogtepunt bereikt voor het beste shot. Vooral als je een full-power flits gebruikt, omdat je mogelijk maar één kans krijgt dat beslissende moment te pakken. "Niemand kan een subcultuur beter fotograferen dan de personen die er zelf deel van uitmaken", zegt Josh.
"Als skateboarder blader ik al twintig jaar door skateboardtijdschriften. Ik weet bij het fotograferen dan ook precies waar ik op moet letten. We weten voor elke stunt welk moment beslissend is en wanneer het hoogtepunt wordt bereikt, dit geldt ook voor de meeste andere actiesporten."
Die kennis en ervaring moet je gewoon hebben. Als een sport als skateboarden nieuw voor je is, ga dan naar het skatepark en verdiep je in de scene.
2. Werk samen
Voor het op het juiste moment vastleggen van de actie, of het toepassen van een creatieve techniek zoals onscherpte, is ook een zekere samenwerking nodig met de personen die je fotografeert. Om foto's te maken die door mensen in de sport en in subculturen zoals de skateboardwereld worden gewaardeerd, raadt Josh fotografen aan eerst hun ego opzij te schuiven. "Het is bij het fotograferen van subculturen erg belangrijk dat je jezelf nederig opstelt", zegt hij.
"Het perfecte shot ontstaat in samenwerking met de skateboarder. Door te luisteren naar wat ze van plan zijn, ze te vragen je de stunt uit te leggen, wat het beste shot zou zijn, waartoe ze in staat zijn, ze bij je werk te betrekken en te vragen wat ze van je ideeën vinden. Soms moet je gewoon een hele dag met mensen doorbrengen."
Heb je Canon-apparatuur?
3. Gebruik lange belichtingstijden voor het vastleggen van beweging
Josh heeft geconstateerd dat in de skateboardcommunity het gebruik van lange belichtingstijden met flits een populaire techniek is voor het vastleggen van beweging. "Fotografie met lange belichtingstijd is alsof je een nieuwe interpretatie geeft aan een moment in de tijd: een foto waarbij we kunnen begrijpen wat er gebeurt, maar die daarbij een enorm surrealistische uitstraling heeft", zegt Josh. "Onscherpte roept daarnaast een gevoel van snelheid en beweging op in de foto."
Je moet eerst voor voldoende omgevingslicht zorgen zodat je de bewegingssporen kunt vastleggen en deze niet verloren gaan door de helderheid van andere elementen zoals straatverlichting. "Ik werk met zowel een wat kortere sluitertijd van 1/15 als een langere sluitertijd van 1/5 seconde. Ik kan zelfs kiezen voor een sluitertijd van 1 seconde als ik wil experimenteren", voegt Josh eraan toe.
"Het volgen van de beweging bij de stunt is het belangrijkste – van begin tot het eind, en daarbij alvast goed weten in welke positie je het onderwerp wilt hebben. Als ik de foto maak en vervolgens pan, kan de beweging wat schokkerig zijn, dus in plaats daarvan zorg ik ervoor dat ik met mijn camera klaar ben om te pannen voordat ik de uiteindelijke foto met flits maak, en ga ik door met pannen na het beslissende moment."
4. Maak lichtsporen
Een andere manier waarop je onscherpte kunt vastleggen met flits en een lange belichtingstijd is door lichtsporen in de foto te benadrukken. Je doet dit door gebruik te maken van de zoombeweging van het objectief. Hier gelden vrijwel dezelfde principes als bij het maken van alle andere opnamen met lange belichtingstijd met flits; Josh start de zoombeweging voordat hij de belichting en flits activeert en zet die zoombeweging voort nadat de flits is afgegaan.
In de foto aan het begin van dit artikel, is er minder omgevingslicht op de voorgrond. Daarom is er geen bewegingsonscherpte te zien bij de met flits belichte skateboarder en omgeving. In plaats daarvan is het sterkere omgevingslicht dat van de wolkenkrabbers op de achtergrond vandaan komt, het focuspunt van de zoombeweging met lange belichtingstijd. "Het is belangrijk om het onderwerp in het midden van het frame te hebben omdat bij dit shot alle lichten samenkomen in het midden, wat een gecentraliseerd beeld geeft", zegt Josh.
Bevriezen van snel bewegende actie met de Speedlite EL-1
5. Voorste gordijn versus achterste gordijn voor het vastleggen van beweging met lange belichtingstijd
Bij gebruik van het eerste gordijn gaat de flits af aan het begin van een lange belichtingstijd; bij gebruik van het achterste gordijn gaat de flits af aan het einde van de belichtingstijd. De flits van het eerste gordijn is een stuk eenvoudiger te gebruiken voor het vastleggen van snelle bewegingen. Josh vertelt: "Normaal gesproken visualiseer ik in mijn hoofd de hele beeldreeks van de stunt zodat ik de sluiterknop kan indrukken op het beslissende moment. Deze benadering werkt goed met het eerste gordijn omdat de seconde dat je op de sluiterknop drukt het moment is waarop de actie gebeurt."
Josh vervolgt: "Maar soms is het juist interessant om het achterste gordijn te gebruiken, zodat je bijvoorbeeld kunt vastleggen hoe de skateboarders een lichtspoor achterlaten, wat een nog dynamischer bewegingseffect oplevert op de foto. Gebruik van het achterste gordijn voegt snelheid en variatie toe."
Flits van het achterste gordijn is echter lastiger te gebruiken omdat de fotograaf het belangrijkste moment vóór moet zijn om het onderwerp te kunnen belichten met flits. "Je moet dan anticiperen in plaats van reageren", zegt Josh. "Je drukt de sluiterknop in waarbij je anticipeert op de lengte van de belichtingstijd en het hebben van de flits op het beslissende moment. Pannen en anticiperen is echt lastig als je het hebt over seconden."
6. Fotografie met meervoudige belichting
De Canon Speedlite EL-1 heeft een flitsrecycletijd van 0,9 seconde na een full-power flits, maar die recycletijd kan aanzienlijk worden verminderd als handmatig de flits-output wordt gereduceerd. "Wanneer ik 'micro'-flits gebruik op ongeveer 1/128 of 1/512 seconde in plaats van full-power flits, is de recycletijd echt waanzinnig snel", zegt Josh. "Voor het shot hierboven kon ik kiezen uit ongeveer 15 frames, dan was een enorme luxe."
Josh vervolgt: "Normaal moet ik beslissen of ik één frame maak met belichting, of een beeldreeks zonder belichting. Met de EL-1 hoef ik nu niet langer te kiezen, en heb ik nog steeds een ongelooflijk draagbare uitrusting – geweldig gewoon. Met deze techniek kun je geweldige opnamen maken bij nacht omdat je heel snelle beeldreeksen kunt maken waarbij elk frame wordt belicht."
De geselecteerde shots worden samengevoegd in de nabewerking, en hoewel het lijkt of zijn beeldreeks is gemaakt met een camera op een statief, heeft Josh zijn foto’s vanuit de hand gemaakt en daarbij het maximale uit de beeldstabilisatie van de Canon EOS R6 kunnen halen. Het effenen van de natuurlijke variatie in de verschillende frames en het komen tot één scherp samengesteld beeld bleek daarna heel eenvoudig te zijn.
7. Video’s uit meerdere opnamen met flits
Het maken van beeldreeksen met meervoudige belichting beperkt zich niet tot fotografie. Omdat de flitsrecycletijden van de Canon Speedlite EL-1 slechts een fractie van een seconde zijn bij gereduceerde flits-output, is het ook mogelijk om videoachtige beeldreeksen te maken.
Gebruik van praktisch dezelfde techniek als de fotobeeldreeks hierboven, inspireerde Josh om een video te maken van een reeks met flits belichte foto's. "De skateboarder liet me een coole stunt zien waarbij hij na een skateboard-loop weer terugkwam op het startpunt. Ik dacht je kunt hier ook een eindeloos aantal rondjes van maken, en het in die vorm bijvoorbeeld op Instagram laten zien", zegt hij. "Ik koos ervoor om opnamen te maken direct van de voorkant, vanwege de vorm van de skateboardconstructie en positioneerde twee Speedlites in een hoek van 45° aan beide kanten – mijn favoriete positie voor flitsers."
8. Maak opnamen met Canon Speedlites
De Canon Speedlite EL-1 heeft aanzienlijk snellere recycletijden ten opzichte van de Speedlite 600EX II-RT en biedt Josh veel nieuwe mogelijkheden, zoals de beeldreeks van meerdere opnamen hierboven. De serie flitsers van Canon is onlangs verder uitgebreid met de komst van de nieuwe Canon Speedlite EL-5.
"De Canon Speedlite EL-5 is ontworpen voor gebruikers van de nieuwste camera’s met een Multi-function shoe (met uitzondering van de Canon EOS R5 C), en heeft dezelfde belangrijkste functies, bediening en prestaties als het vlaggenschipmodel EL-1, maar met een, overigens nog steeds indrukwekkende recycletijd van1,2 seconde", vertelt Mark Fensome, Product Specialist bij Canon Europe. "Hij presteert beter dan de 600EX II-RT, tegen een veel lagere prijs, wat deze flitser buitengewoon aantrekkelijk maakt voor geavanceerde Speedlite-fotografie."
Ondersteund door de nieuwste technologie, is het met Canon’s Speedlites makkelijker dan ooit om eropuit te gaan, subculturen van nabij te ervaren, de locatie in een studio te veranderen, en op creatieve wijze beweging vast te leggen. "Speedlites geven je de controle over je belichting in een oncontroleerbare wereld", concludeert Josh. "Je kunt studioachtige set-ups realiseren in de 'middle of nowhere' met apparatuur die zo licht is dat je alles gewoon met je mee kunt dragen – dat is de kracht van Canon Speedlites. Je houdt de controle in de chaos van de wijde wereld en kunt elke plek direct in een studio veranderen: daarom houd ik er zo van om flits te gebruiken."
Gerelateerde artikelen
-
SPORT EN ACTIE
Leg de sportwereld vast met een groothoekobjectief
Professioneel sportfotograaf Jakub Frey onthult de creatieve technieken die hij gebruikt om zijn actiesportfoto’s een nieuw perspectief te geven.
-
SPORT EN ACTIE
De beste Canon-apparatuur voor sportfotografie
Sportfotografen Jorge Ferrari en Richard Heathcote vertellen op welke Canon-apparatuur zij vertrouwen voor hun buitengewone actiefoto's.
-
ARTIKEL
Buitenportretten met flitser
Fotojournalist Nikolai Linares gebruikt de EOS R3 voor een fotosessie in een skatepark en laat zien hoe de Speedlite EL-1 een perfecte flitser voor buitenportretten is.
-
ARTIKEL
Tips van een professional voor de perfecte belichting met flitsers bij weinig licht
Redline Challenge-mentor Lorenz Holder onthult zijn drie favoriete technieken om 's nachts en bij zonsondergang foto's te maken.