Fotograferen van beweging met creatieve flitstechnieken

Josh Katz maakt van de stad een studio voor het vastleggen van de skateboardsubcultuur, met Canon Speedlites en -camera’s zoals de Canon EOS R6. Hier onthult Josh de geheimen achter zijn creatief gebruik van off-camera flits voor het in beeld brengen van beweging.
Een foto van een skateboarder die langs de rand van een laag betonblok rijdt, met kleurrijke lijnen licht die vanuit het midden van de foto schijnen, gefotografeerd met een Canon EOS 90D-camera door Josh Katz.

"Wat betreft de off-camera flits, zijn de zoom van mijn objectief en flits volledig verschillend", zegt professioneel skateboarder en fotograaf Josh Katz. "Als ik een wijde scène vastleg zoals deze waarbij ik breed verspreid licht wil, houd ik mijn flitsers op 24 mm. Als ik wil dat één lichtbron op een bepaald gebied van de scène valt, kan ik inzoomen met 50 of 105 mm. Het hangt helemaal van de situatie af." Gefotografeerd met een Canon EOS 90D en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief ingesteld op 33mm, 2/400 sec, f/10 en ISO160. Josh heeft hiervoor twee Canon Speedlite 600EX II-RT-flitsers gebruikt, ingesteld op 1/16, gepositioneerd aan elke kant van het onderwerp op 90° ten opzichte van de camera. De flitsers waren ingesteld op Manual Flash (Handmatige flits) en werden wireless geactiveerd door de Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT. © Josh Katz

Het is niet gemakkelijk om op een creatieve manier snelle beweging vast te leggen, des te meer als het om een foto gaat. De methode van Josh Katz is om Canon Speedlites te gebruiken in combinatie met innovatieve flitstechnieken. Hij schat dat meer dan 80% van zijn foto’s van de skateboardsubcultuur zijn gemaakt met twee off-camera Canon Speedlite 600EX II-RT-, en twee Canon Speedlite EL-1-flitsers.

"Ik neem skateboarden veel te serieus!", zegt Josh. "Ik heb een paar maanden geleden mijn sleutelbeen gebroken. Dat was mijn eigen verdiende loon omdat ik zo dom was geweest om van een leuning van een trap met elf treden te willen springen."

In feite was een ander ongeval jaren geleden, waarbij hij moest herstellen van een ernstige verwonding aan zijn gezicht, de reden dat Josh zich op fotografie is gaan richten. "Elke skateboarder is een creatieveling en toen ik wist dat ik een paar maanden niet meer mocht skateboarden dacht ik bij mezelf: wat kan ik anders doen nu dan een paar coole foto’s maken van de skateboardcommunity waar ik deel van uitmaak."

In de twintig jaar dat Josh nu fotografeert, heeft hij een echte liefde ontwikkeld voor het vastleggen van beweging met flits, en zijn run-and-gun-benadering betekent dat hij hiervoor vertrouwt op zijn Canon Speedlites. Hij vertelt: "Flits geeft je een gevoel van controle waarmee je de chaos van het omgevingslicht kunt beteugelen – je bedenkt hoe je de zon te slim af kunt zijn of hoe je deze als uitgangspunt neemt, het is altijd een spannende uitdaging. Het feit dat ik met de apparatuur in mijn rugzak controle kan houden over de lichtomstandigheden is ongelooflijk. Het gaat er dan om zo creatief mogelijk te zijn en het licht het werk voor me te laten doen. De Canon Speedlite El-1-flitsers zijn perfect hiervoor."

Er zijn een drietal thema’s die voortdurend terugkomen in het dynamische portfolio van Josh: een beslissend moment, beweging met lange belichtingstijd en beeldreeksen met meervoudige belichting. Hier verkennen we deze thema’s verder en geven we een aantal tips voor flitsfotografie.

Bij het invallen van de duisternis voert een skateboarder een stunt uit op een grote trap in een met kunst ingerichte tuin – foto gemaakt van de voorkant met een Canon EOS R6-camera door Josh Katz.

"Normaal gesproken gebruik ik voor een foto iets te weinig belichting en voeg ik dan extra belichting toe om het onderwerp eruit te laten springen", zegt Josh. "Die techniek werkt goed als er een donkere achtergrond of lucht is. Het doel is om de flitsen óf verborgen óf net buiten het frame te houden om de output te maximaliseren." Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief ingesteld op 59mm, 1/500 sec, f/2.8 en ISO1600. Josh heeft hiervoor twee Canon Speedlite 600EX II-RT-flitsers gebruikt, ingesteld op Manual Flash (Handmatige flits) op half vermogen en met de flitszoom op 24mm, gepositioneerd in een hoek van 45° ten opzichte van de camera en wireless geactiveerd door de Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT. © Josh Katz

1. Houd je fanatiek bezig met je onderwerp

Om bij actieopnamen het beslissende moment te kunnen vastleggen, moet je precies weten wat er gaat gebeuren van begin tot eind, en op welk moment de actie haar hoogtepunt bereikt voor het beste shot. Vooral als je een full-power flits gebruikt, omdat je mogelijk maar één kans krijgt dat beslissende moment te pakken. "Niemand kan een subcultuur beter fotograferen dan de personen die er zelf deel van uitmaken", zegt Josh.

"Als skateboarder blader ik al twintig jaar door skateboardtijdschriften. Ik weet bij het fotograferen dan ook precies waar ik op moet letten. We weten voor elke stunt welk moment beslissend is en wanneer het hoogtepunt wordt bereikt, dit geldt ook voor de meeste andere actiesporten."

Die kennis en ervaring moet je gewoon hebben. Als een sport als skateboarden nieuw voor je is, ga dan naar het skatepark en verdiep je in de scene.

2. Werk samen

Voor het op het juiste moment vastleggen van de actie, of het toepassen van een creatieve techniek zoals onscherpte, is ook een zekere samenwerking nodig met de personen die je fotografeert. Om foto's te maken die door mensen in de sport en in subculturen zoals de skateboardwereld worden gewaardeerd, raadt Josh fotografen aan eerst hun ego opzij te schuiven. "Het is bij het fotograferen van subculturen erg belangrijk dat je jezelf nederig opstelt", zegt hij.

"Het perfecte shot ontstaat in samenwerking met de skateboarder. Door te luisteren naar wat ze van plan zijn, ze te vragen je de stunt uit te leggen, wat het beste shot zou zijn, waartoe ze in staat zijn, ze bij je werk te betrekken en te vragen wat ze van je ideeën vinden. Soms moet je gewoon een hele dag met mensen doorbrengen."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

3. Gebruik lange belichtingstijden voor het vastleggen van beweging

Josh heeft geconstateerd dat in de skateboardcommunity het gebruik van lange belichtingstijden met flits een populaire techniek is voor het vastleggen van beweging. "Fotografie met lange belichtingstijd is alsof je een nieuwe interpretatie geeft aan een moment in de tijd: een foto waarbij we kunnen begrijpen wat er gebeurt, maar die daarbij een enorm surrealistische uitstraling heeft", zegt Josh. "Onscherpte roept daarnaast een gevoel van snelheid en beweging op in de foto."

Je moet eerst voor voldoende omgevingslicht zorgen zodat je de bewegingssporen kunt vastleggen en deze niet verloren gaan door de helderheid van andere elementen zoals straatverlichting. "Ik werk met zowel een wat kortere sluitertijd van 1/15 als een langere sluitertijd van 1/5 seconde. Ik kan zelfs kiezen voor een sluitertijd van 1 seconde als ik wil experimenteren", voegt Josh eraan toe.

"Het volgen van de beweging bij de stunt is het belangrijkste – van begin tot het eind, en daarbij alvast goed weten in welke positie je het onderwerp wilt hebben. Als ik de foto maak en vervolgens pan, kan de beweging wat schokkerig zijn, dus in plaats daarvan zorg ik ervoor dat ik met mijn camera klaar ben om te pannen voordat ik de uiteindelijke foto met flits maak, en ga ik door met pannen na het beslissende moment."

4. Maak lichtsporen

Een andere manier waarop je onscherpte kunt vastleggen met flits en een lange belichtingstijd is door lichtsporen in de foto te benadrukken. Je doet dit door gebruik te maken van de zoombeweging van het objectief. Hier gelden vrijwel dezelfde principes als bij het maken van alle andere opnamen met lange belichtingstijd met flits; Josh start de zoombeweging voordat hij de belichting en flits activeert en zet die zoombeweging voort nadat de flits is afgegaan.

In de foto aan het begin van dit artikel, is er minder omgevingslicht op de voorgrond. Daarom is er geen bewegingsonscherpte te zien bij de met flits belichte skateboarder en omgeving. In plaats daarvan is het sterkere omgevingslicht dat van de wolkenkrabbers op de achtergrond vandaan komt, het focuspunt van de zoombeweging met lange belichtingstijd. "Het is belangrijk om het onderwerp in het midden van het frame te hebben omdat bij dit shot alle lichten samenkomen in het midden, wat een gecentraliseerd beeld geeft", zegt Josh.

Een actiefoto genomen met een Canon Speedlite EL-1, laat een stuntrijder zien die langs trappen omlaag fietst, waarbij opspattende waterdruppels door de flitser worden opgevangen.

Bevriezen van snel bewegende actie met de Speedlite EL-1

Actiesportfotograaf Dave Mackison deelt het verhaal achter de eerste professionele shoot met de krachtige en lichte professionele flitser van Canon.
Een foto van een skateboarder die naar beneden glijdt over een reling in een vrijwel verlaten straat in een stad, gefotografeerd met een Canon EOS 6D Mark II-camera door Josh Katz.

"Ik houd van deze dramatische look", zegt Josh. "Flits belicht de voorgrond, het marmer vangt het licht, de skateboarder is perfect belicht en er is belichting op de achtergrond gebruikt op hem eruit te laten springen." Gefotografeerd met een Canon EOS 6D Mark II en een Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) ingesteld op 73mm, 1/180 sec, f/6.3 en ISO400. Josh heeft hiervoor twee Canon Speedlite 600EX II-RT-flitsers gebruikt, ingesteld op Manual Flash (Handmatige flits), op 1/1 full-power en met de flitszoom op 24mm, gepositioneerd op 90° ten opzichte van de camera en wireless geactiveerd door de Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT. © Josh Katz

5. Voorste gordijn versus achterste gordijn voor het vastleggen van beweging met lange belichtingstijd

Bij gebruik van het eerste gordijn gaat de flits af aan het begin van een lange belichtingstijd; bij gebruik van het achterste gordijn gaat de flits af aan het einde van de belichtingstijd. De flits van het eerste gordijn is een stuk eenvoudiger te gebruiken voor het vastleggen van snelle bewegingen. Josh vertelt: "Normaal gesproken visualiseer ik in mijn hoofd de hele beeldreeks van de stunt zodat ik de sluiterknop kan indrukken op het beslissende moment. Deze benadering werkt goed met het eerste gordijn omdat de seconde dat je op de sluiterknop drukt het moment is waarop de actie gebeurt."

Josh vervolgt: "Maar soms is het juist interessant om het achterste gordijn te gebruiken, zodat je bijvoorbeeld kunt vastleggen hoe de skateboarders een lichtspoor achterlaten, wat een nog dynamischer bewegingseffect oplevert op de foto. Gebruik van het achterste gordijn voegt snelheid en variatie toe."

Flits van het achterste gordijn is echter lastiger te gebruiken omdat de fotograaf het belangrijkste moment vóór moet zijn om het onderwerp te kunnen belichten met flits. "Je moet dan anticiperen in plaats van reageren", zegt Josh. "Je drukt de sluiterknop in waarbij je anticipeert op de lengte van de belichtingstijd en het hebben van de flits op het beslissende moment. Pannen en anticiperen is echt lastig als je het hebt over seconden."

Een foto met meervoudige belichting toont drie mannen met maskers op die aan het breakdancen zijn, terwijl een andere man over ze heen springt in een saltobeweging, gefotografeerd met een Canon EOS R6 door Josh Katz.

"Ik heb deze vijf frames gekozen omdat ze precies de juiste spreiding hadden en samen een mooie boog vormen waardoor de beweging van die saltosprong nog beter overkomt", zegt Josh. Meerdere foto’s gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon EF 8-15mm f/4L II USM-objectief ingesteld op 13mm, 1/250 sec, f/4 en ISO6400. Josh heeft hiervoor twee Canon Speedlite EL-1-flitsers gebruikt op 1/512 vermogen, ingesteld op Manual Flash (Handmatige flits), gepositioneerd op 45° ten opzichte van de camera, met de flitszoom op 24mm en wireless geactiveerd door de Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT. © Josh Katz

6. Fotografie met meervoudige belichting

De Canon Speedlite EL-1 heeft een flitsrecycletijd van 0,9 seconde na een full-power flits, maar die recycletijd kan aanzienlijk worden verminderd als handmatig de flits-output wordt gereduceerd. "Wanneer ik 'micro'-flits gebruik op ongeveer 1/128 of 1/512 seconde in plaats van full-power flits, is de recycletijd echt waanzinnig snel", zegt Josh. "Voor het shot hierboven kon ik kiezen uit ongeveer 15 frames, dan was een enorme luxe."

Josh vervolgt: "Normaal moet ik beslissen of ik één frame maak met belichting, of een beeldreeks zonder belichting. Met de EL-1 hoef ik nu niet langer te kiezen, en heb ik nog steeds een ongelooflijk draagbare uitrusting – geweldig gewoon. Met deze techniek kun je geweldige opnamen maken bij nacht omdat je heel snelle beeldreeksen kunt maken waarbij elk frame wordt belicht."

De geselecteerde shots worden samengevoegd in de nabewerking, en hoewel het lijkt of zijn beeldreeks is gemaakt met een camera op een statief, heeft Josh zijn foto’s vanuit de hand gemaakt en daarbij het maximale uit de beeldstabilisatie van de Canon EOS R6 kunnen halen. Het effenen van de natuurlijke variatie in de verschillende frames en het komen tot één scherp samengesteld beeld bleek daarna heel eenvoudig te zijn.

Een man op een rek een aantal meters boven de grond, vastgelegd terwijl hij rond het rek zwaait.

7. Video’s uit meerdere opnamen met flits

Het maken van beeldreeksen met meervoudige belichting beperkt zich niet tot fotografie. Omdat de flitsrecycletijden van de Canon Speedlite EL-1 slechts een fractie van een seconde zijn bij gereduceerde flits-output, is het ook mogelijk om videoachtige beeldreeksen te maken.

Gebruik van praktisch dezelfde techniek als de fotobeeldreeks hierboven, inspireerde Josh om een video te maken van een reeks met flits belichte foto's. "De skateboarder liet me een coole stunt zien waarbij hij na een skateboard-loop weer terugkwam op het startpunt. Ik dacht je kunt hier ook een eindeloos aantal rondjes van maken, en het in die vorm bijvoorbeeld op Instagram laten zien", zegt hij. "Ik koos ervoor om opnamen te maken direct van de voorkant, vanwege de vorm van de skateboardconstructie en positioneerde twee Speedlites in een hoek van 45° aan beide kanten – mijn favoriete positie voor flitsers."

8. Maak opnamen met Canon Speedlites

De Canon Speedlite EL-1 heeft aanzienlijk snellere recycletijden ten opzichte van de Speedlite 600EX II-RT en biedt Josh veel nieuwe mogelijkheden, zoals de beeldreeks van meerdere opnamen hierboven. De serie flitsers van Canon is onlangs verder uitgebreid met de komst van de nieuwe Canon Speedlite EL-5.

"De Canon Speedlite EL-5 is ontworpen voor gebruikers van de nieuwste camera’s met een Multi-function shoe (met uitzondering van de Canon EOS R5 C), en heeft dezelfde belangrijkste functies, bediening en prestaties als het vlaggenschipmodel EL-1, maar met een, overigens nog steeds indrukwekkende recycletijd van1,2 seconde", vertelt Mark Fensome, Product Specialist bij Canon Europe. "Hij presteert beter dan de 600EX II-RT, tegen een veel lagere prijs, wat deze flitser buitengewoon aantrekkelijk maakt voor geavanceerde Speedlite-fotografie."

Ondersteund door de nieuwste technologie, is het met Canon’s Speedlites makkelijker dan ooit om eropuit te gaan, subculturen van nabij te ervaren, de locatie in een studio te veranderen, en op creatieve wijze beweging vast te leggen. "Speedlites geven je de controle over je belichting in een oncontroleerbare wereld", concludeert Josh. "Je kunt studioachtige set-ups realiseren in de 'middle of nowhere' met apparatuur die zo licht is dat je alles gewoon met je mee kunt dragen – dat is de kracht van Canon Speedlites. Je houdt de controle in de chaos van de wijde wereld en kunt elke plek direct in een studio veranderen: daarom houd ik er zo van om flits te gebruiken."

Tim Coleman

Gerelateerde artikelen

Leg de sportwereld vast met een groothoekobjectief

Professioneel sportfotograaf Jakub Frey onthult de creatieve technieken die hij gebruikt om zijn actiesportfoto’s een nieuw perspectief te geven.

De beste Canon-apparatuur voor sportfotografie

Sportfotografen Jorge Ferrari en Richard Heathcote vertellen op welke Canon-apparatuur zij vertrouwen voor hun buitengewone actiefoto's.

Buitenportretten met flitser

Fotojournalist Nikolai Linares gebruikt de EOS R3 voor een fotosessie in een skatepark en laat zien hoe de Speedlite EL-1 een perfecte flitser voor buitenportretten is.

Tips van een professional voor de perfecte belichting met flitsers bij weinig licht

Redline Challenge-mentor Lorenz Holder onthult zijn drie favoriete technieken om 's nachts en bij zonsondergang foto's te maken.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro