Kersensiroop en steranijs al plonzend vastgelegd, de donkerrode kleur geaccentueerd door de donkere achtergrond. Door beweging in je foodfotografie te verwerken, kun je je werk naar een hoger niveau tillen en ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor creatieve foto's die in het oog springen. Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS met een Canon EF 85mm f/1.2L II USM-objectief ingesteld op 1/125 sec, f/9 en ISO200. © David Loftus
Culinaire fotografie is overal te vinden: in product- en supermarktreclames, in de social feeds van sterrenkoks en influencers en op de pagina's van kookboeken, dagbladen, tijdschriften, enzovoort.
De beste culinaire foto's zijn prachtig vormgegeven en uitgelicht en schenken veel aandacht aan kleur, textuur en compositie om het onderwerp er zo smakelijk mogelijk te laten uitzien. Van oudsher kon het niet anders dat culinaire foto's statische beelden van stillevens waren, maar contentcreators op socialemediakanalen, zoals TikTok, Instagram en Pinterest, maken steeds vaker gebruik van beweging om beelden met een speelser karakter te creëren die meteen in het oog springen. Onvermijdelijk vindt dat nu ook zijn weg in de commerciële wereld, waar het gebruik van beweging nu wordt beschouwd als een probaat middel om betrokkenheid en productverkopen te vergroten.
Door de populariteit van culinaire fotografie zijn er veel verschillende afzetgebieden voor beroepsfotografen, met beeldmateriaal en content die specifiek voor sociale media is bestemd. Hayley Sargent is lead creative bij Powerhouse, een studio voor contentproductie gevestigd in het Britse Leeds. Tot de klanten van het in culinair beeldmateriaal gespecialiseerd bedrijf behoren een groot aantal bekende supermarkten en voedingsmiddelenfabrikanten. David Loftus is al meer dan 20 jaar een van de belangrijkste Britse culinair fotografen, maar hij fotografeert ook portretten, mode, lifestyle en voor de reisbranche. In dit artikel leggen ze uit hoe en waarom ze beweging in hun werk gebruiken.