ARTIKEL

Molly Darlington: hoe je kunt doorbreken in sportfotografie

Van urenlang wedstrijden bestuderen tot het temperen van je verwachtingen: voorlopig Canon Ambassador Molly Darlington deelt zes belangrijke tips en tricks met jonge sportfotografen.
Carli Lloyd, aanvoerder van het Amerikaanse vrouwenvoetbalelftal, houdt een glimmende gouden trofee omhoog terwijl haar teamgenoten juichen in een stortvloed van confetti.

Sportfotografe Molly Darlington heeft de grootste wedstrijden van het vrouwenvoetbal vastgelegd, waaronder de finale van 's werelds belangrijkste toernooi. Ze is vastberaden om ooit ook de mannelijke evenknie te fotograferen. "Dat is het hoogtepunt voor elke voetbalfan," zegt ze. Gemaakt met een Canon EOS-1D X Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 200mm, 1/1250 sec, f/2.8 en ISO640. © AMA Sports Photo Agency / Molly Darlington

Hoewel ze nog een relatief nieuw gezicht is in de wereld van sportfotografie, heeft freelance sportfotografe en voormalig Canon Ambassador Molly Darlington op haar 23ste al een indrukwekkend cv waar doorgewinterde fotografen jaloers op zijn. Ze heeft verslag gedaan van belangrijke kampioenschappen in motorsport en van nationale en internationale voetbalcompetities, en dit jaar fotografeert ze zelfs 's werelds grootste multi-sportevenement.

Maar bij Molly, afkomstig uit het Engelse Northwich, gaat het niet alleen om haar eigen succes. Sportfotografie wordt over het algemeen gezien als het vakgebied van oudere, ervaren fotografen, waardoor het voor veel leerlingen en jonge amateurs lastig is om door te breken in deze tak van de fotografie. Molly wil graag iets veranderen aan deze manier van denken. Ze daagt nieuwkomers uit om in haar voetsporen te treden: niet alleen om hun eigen carrière een boost te geven, maar ook het genre waar ze zo gek op is.

"Sportfotografie is de beste baan ter wereld. Ik wil graag meer jongeren aansporen om voor deze richting te kiezen," legt ze enthousiast uit. "Hiervoor raad ik jonge fotografen aan om zoveel mogelijk vaardigheden te leren en om zich te laten begeleiden door ervaren fotografen. Als je hard genoeg werkt, kun je alles bereiken."

Hier deelt Molly zes waardevolle tips en tricks voor beginnende sportfotografen.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Todd Cantwell van Norwich City FC en Juninho Bacuna van Huddersfield Town FC strijden om de bal op het zonnige voetbalveld.

Molly gebruikt vaak de Canon EOS-1D X Mark II (nu opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) bij wedstrijden, vanwege de uitstekende AF om scherp te stellen, zelfs in snel veranderende situaties. "Het klinkt gek," zegt ze, "maar ik heb een aantal collega's gesproken en iedereen zegt hetzelfde: met deze camera is het makkelijker om de doelpunten vast te leggen." Gemaakt met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 1/1600 sec, f/2.8 en ISO100. © Actiefoto's via Reuters / Molly Darlington

1. Gebruik je leeftijd en onervarenheid in je voordeel

Het is niet erg als je nog geen ervaring hebt. Sterker nog: als je net begint, bekijk je dingen vaak vanuit een ander perspectief, zegt Molly. Neem contact op met mensen in het wereldje en vraag ze gerust om hulp en feedback om betere foto's te leren maken.

"Dit heeft mij enorm geholpen," bekent Molly. "Er zijn veel fotografen die je kunnen adviseren. Wanneer je net begint, kan het best uitdagend zijn, maar veel mensen willen je graag begeleiden."

"Stel een portfolio samen en ontwikkel een netwerk vol contactpersonen," vervolgt ze. "De meeste sportfotografen zullen reageren op je vraag om hulp. Misschien niet meteen, aangezien we niet allemaal communicatief vaardig zijn, maar uiteindelijk zullen ze reageren met goede adviezen. Wil je dat iemand even naar je foto's kijkt? Er zijn genoeg fotografen die je hierbij willen helpen."

Jonge spelers vechten om de bal tijdens een wedstrijd tussen Manchester Metropolitan University en de University of Manchester in Engeland.

"Het beste dat je kunt doen, is oefenen, oefenen, oefenen," zegt Molly, die nu Premier League- en internationale wedstrijden verslaat na jarenlang universiteitswedstrijden en amateurwedstrijden te hebben gefotografeerd. "Wedstrijden in lagere divisies zijn een uitstekende manier om beter te worden in je vak." Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) met een Canon EF 70-200mm f2.8L IS II USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM), ingesteld op 140mm, 1/1000 sec, f/2.8 en ISO500. © Molly Darlington

2. Maak veel uren

Veel mensen denken dat een jonge fotografe als Molly vast veel mazzel heeft gehad om zover te komen. Ze weten echter niet dat ze bijna tien jaar lang keihard heeft gewerkt om te komen waar ze nu is. Zo begon ze op haar zestiende al te fotograferen bij de lokale voetbalclub.

"Ik zag een vacature bij mijn lokale voetbalclub, 1874 Northwich F.C. Ze zochten iemand die foto's voor ze kon maken om zo ervaring op te doen," legt ze uit. "Dat heb ik bijna vier jaar gedaan. Ik volgde ze naar alle wedstrijden door het hele land. Ik genoot er met volle teugen van. Om die reden ben ik een stap verder gegaan. Ik weet zeker dat ik het zover heb geschopt omdat ik keihard heb gewerkt en omdat ik vastberaden ben."

Daarom is een van Molly's belangrijkste adviezen om veel uren te maken en te blijven oefenen. "Wanneer jonge fotografen mij om advies vragen, zeg ik altijd: 'Blijf foto's maken'. Ik was echt heel slecht toen ik net begon. Ik had geen idee waar ik mee bezig was. Ik maakte er regelmatig een rommeltje van, maar ik bleef experimenteren met de instellingen."

3. Verwacht niet te veel

"Wanneer ze net beginnen, moeten jonge fotografen beseffen dat ze beter worden door zoveel mogelijk wedstrijden te fotograferen, op alle niveaus," zegt Molly. "Je hoeft niet meteen een Premier League-wedstrijd te verslaan in je eerste jaar. Leer eerst het vak, dan komen de grotere sportwedstrijden vanzelf. Je moet ook bereid zijn om te leren en openstaan voor adviezen."

Molly zegt ook dat je in het begin vooral wedstrijden van amateurverenigingen zult fotograferen. Laat je niet uit het veld slaan als je weinig vooruitgang lijkt te boeken. Molly heeft jarenlang kleine wedstrijden gefotografeerd voor ze de grotere wedstrijden mocht doen.

Molly geeft toe dat het voor kleinere clubs soms moeilijk is om fotografen te betalen. "Gewoon blijven fotograferen," adviseert ze dan ook. "Blijf oefenen. Leer met je apparatuur te werken zodat je niets mist in de snelle wereld van sportfotografie."

England and New Zealand rugby players in a ruck, photographed by Marc Aspland.

6 manieren waarmee ik mijn sportfoto's heb verbeterd: Marc Aspland

De bekroonde sportfotograaf Marc vertelt meer over de technieken en benaderingen die zijn fotografie hebben verbeterd.
Een rij dichte klapstoelen in een voetbalstadion, waarbij een aantal is gemarkeerd met 'hier zitten' en een groter aantal met 'hier niet zitten'.

Als ze het achtergrondverhaal van de wedstrijd wil vertellen, verlaat ze het voetbalveld om fans, lege stoelen of andere sportgerelateerde zaken te fotograferen. Op deze foto zie je bijvoorbeeld stickers voor de anderhalve meter afstand op stoelen in een leeg voetbalstadion, aangezien de wedstrijden tijdens de coronapandemie achter gesloten deuren plaatsvonden. "Het is belangrijk om een verhaal te vertellen. Fotografie is meer dan: 'Er was een wedstrijd en dit is er gebeurd.' Je moet er een verhaal van maken," legt Molly uit. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 24-70mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/1000 sec, f/4 en ISO1600. © Actiefoto's via Reuters / Molly Darlington

4. Zorg voor emotie, ook als die er niet is

"Je moet bij elke wedstrijd een verhaal vertellen. Dat kan soms moeilijk zijn, vooral halverwege het seizoen. Als een team wordt gepromoveerd, gedegradeerd of naar de play-offs gaat, zie je meer emotie dan wanneer er niets van de wedstrijd afhangt. In die gevallen moet je zelf emotie creëren waar mensen zich in kunnen herkennen. Fans herbeleven zo het gevoel dat ze hadden tijdens de wedstrijd."

Molly raadt fotografen aan om de unieke omgevingsdetails van elke wedstrijd te gebruiken, zoals het stadion en het publiek, om je beelden extra diepgang en emotie te geven. Ook hiervoor zijn de kleinere divisies perfect om te oefenen, benadrukt ze. "Tover elke wedstrijd om tot een groot event en licht de unieke details uit. Ik ging laatst naar een wedstrijd in de derde divisie in Carlisle. Omdat het een oud stadion was, besloot ik het karakter van de omgeving te gebruiken voor mijn foto's. De nieuwe stadions lijken allemaal op elkaar. Omdat het de derde divisie was, hoefden de foto's niet met alle geweld in het sportkatern van elke krant te komen. Dit betekende dat ik creatiever te werk kon gaan."

John Obi Mikel van Stoke City FC en George Evans van Millwall FC strijden om de bal in een leeg stadion tijdens de coronapandemie.

Gebruik je tijd om voetbal te bestuderen en te fotograferen. Op deze manier wordt het volgen van de wedstrijd een tweede natuur, aldus Molly. "Dan gaat het fotograferen bijna vanzelf. Het wordt net als autorijden," zegt ze. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM), ingesteld op 1/1600 sec, f/2.8 en ISO100. © Actiefoto's via Reuters / Molly Darlington

5. Leer alles over de sport

Als sportfotograaf is het ook van groot belang dat je verstand hebt van de sport die je fotografeert. Volgens Molly kun je alleen dan de belangrijke momenten vastleggen.

"Ik ben dol op voetbal. Mijn vader is ook voetbalfan. Mijn broer ook," vertelt ze. "Omdat ik al mijn hele leven voetbal kijk, ken ik de sport goed. Als een speler langs de zijkant rent, moet je snel denken: 'Loopt hij langs mij of gaat hij toch de andere kant op?' Je moet op de hoogte zijn van alles wat er gebeurt. Je moet de sport kennen en kunnen inschatten wat er zal gebeuren."

De optie voor continue opnamen op je camera is geschikt voor sport, maar je hoeft hem volgens Molly niet altijd te gebruiken. "Als een speler op me afkomt met de bal, wacht ik tot hij vlak voor me is, waarbij ik de foto maak zodra de speler het frame vult. Ik heb liever minder foto's met een mooi frame dan dat de speler in elke foto te ver weg staat."

Molly adviseert om bij elke hoek of elk vast punt waaruit je wilt fotograferen, een denkbeeldige begrenzing te gebruiken. Hierbij moet je wel veel verstand hebben van de sport. Het kan even duren voor je timing klopt, maar uiteindelijk zullen je foto's meer indruk maken.

"Ik maak alleen een foto buiten deze begrenzingen als er misschien een doelpunt wordt gescoord, of bij een ander belangrijk moment," zegt ze.

Een voetballer in een wit shirt en zwarte shorts rent weg met de bal in een foto die wordt ingekaderd door de barrière tussen de fotograaf en het veld.

Molly gebruikt regelmatig een ultragroothoekobjectief voor creatieve, spannende panorama's of prachtige groothoekopnamen van hele stadions. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 16-35mm f2.8L II USM-objectief (nu opgevolgd door de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM), ingesteld op 16mm, 1/1600 sec, f/2.8 en ISO4000. © Actiefoto's via Reuters / Molly Darlington

6. Stippel je eigen carrière uit

Een specifieke opleiding kan een fantastische manier zijn om fotografie te leren en de hulp van experts te krijgen, maar als je een andere weg kiest, kun je het ook heel ver schoppen, aldus Molly.

"Veel cursussen aan de universiteit zijn niet toegespitst op sportfotografie," legt ze uit. "Ik stuitte gelukkig niet op problemen. Mijn opleiding en modules werden aangepast, aangezien men wist dat ik veel uren maakte buiten de cursus om."

"Maar vergeet niet dat er meerdere routes zijn, die vaak afhankelijk zijn van wie je kent en van wie je leert. Het lijkt beangstigend om in je eentje aan de slag te gaan, maar het valt reuze mee. Toen ik 16 was, vond ik deze tak van de fotografie doodeng. Nu heb ik er geen problemen meer mee."

Peter Wolinski

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro