TECHNIEKEN

8 fouten die contentcreators maken en hoe je ze kunt voorkomen

Op hun weg van beginner naar pro hebben deze contentcreators wel het een en ander geleerd over wat ze wel moeten doen, en ook wat vooral niet. Hier delen ze de lessen en adviezen die ze zelf aan den lijve hebben ondervonden.
Presentator Tomi Adebayo en contentcreator Laura Hannoun zitten aan een tafel bij een raam in een café in Parijs.

Presentator Tomi Adebayo interviewde voor de Canon Europe Learning-serie Laura Hannoun van Les Paris de Laura en andere contentcreators over hun leerproces en de fouten die ze hebben gemaakt.

Naar schatting 50 miljoen mensen1 noemen zichzelf 'contentcreator' en dat is nog zonder de mensen die pas net hun eerste stappen zetten. In de 21e eeuw willen meer dan twee keer zoveel kinderen een ster worden op YouTube dan astronaut.2

De creator-economie is hot en belooft een carrière zonder dat je je slaapkamer uit hoeft: geen diploma's nodig, je hoeft niemand om toestemming te vragen en je kunt doen wat je het allerleukste vindt. Klinkt voor veel mensen aanlokkelijk, maar door de laagdrempeligheid liggen er ook veel potentiële fouten op de loer. Creators leren namelijk met vallen en opstaan. Er komt veel meer kijken bij het maken van professionele content dan je in eerste instantie denkt.

Voor de Canon Europe Learning-serie spraken we met drie succesvolle contentcreators, Steven Herteleer, Laura Hannoun en Harrison Brown, over de fouten die ze maakten terwijl ze hun vak leerden, zodat jij niet dezelfde fouten maakt.

Laura Hannoun, de Franse fashioncreator en brunchliefhebber achter Les Paris de Laura, plaatst recepten en recensies van restaurants in Parijs op haar social media, waar ze 122.000 volgers heeft en reels met elk tot wel 3,3 miljoen weergaven.

Steven Herteleer is een fotograaf met meer dan twintig jaar ervaring die heeft gewerkt voor toonaangevende tijdschriften over de hele wereld en merken zoals LVMH en L'Oreal. Maar zijn reis begon in 2002 toen social media nog in de kinderschoenen stond. Nu heeft hij meer dan 500.000 volgers op verschillende socialmediaplatforms.

Een man met een Canon-camera in zijn hand lacht en praat met een andere man.

Canon Learning-serie op YouTube

Van portretten tot wildlife en van flitsers tot nabewerking, werk aan je fotografie- en videovaardigheden met de nieuwste serie van Canon.

Harrison Brown wil dat je iets voelt als je naar zijn foto's kijkt. Meer dan 128.000 socialmediagebruikers, 91.800 TikTokkers en 5090 YouTube-abonnees volgen online zijn internationale reizen. De content bestaat uit een palet van levendige kleuren, poëtische composities en elegant licht, maar dat is niet uit de lucht komen vallen.

Wat hebben deze succesvolle creators door de jaren heen geleerd en hoe kunnen contentcreators in de dop leren van hun ervaringen? Dit zijn hun belangrijkste tips & tricks.

Laura Hannoun lacht terwijl ze een foto maakt van koffie en croissants in een café in Parijs.

Laura heeft geleerd dat ze vooral haarzelf moet zijn op social media, dat is haar grootste troef. Ze recenseert restaurants in Parijs met een lach en veel kleur. Haar volgers vinden het geweldig.

Een foto van bovenaf van een tafel in een café met vier borden vers bereid eten, drinken, bloemen en notitieboekjes. Gefotografeerd door Laura Hannoun. Een paar handen houdt een mes en vork vast en staat op het punt om in één van de maaltijden te snijden.

Laura zorgt ervoor dat in haar foto's haar echte smaken en personaliteit zichtbaar zijn en neemt foodfotografie met een korreltje zout. Gefotografeerd met een Canon EOS R6 Mark II en een Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objectief, ingesteld op 1/400 sec, f/2 en ISO 1000. © Laura Hannoun 

1. Vergeet niet wie je bent

"Ik denk dat mijn grootste fout was om te proberen iemand anders te zijn dan mezelf", zegt Laura. "Ik houd wel van een beetje drukte in mijn foto's. Ik gebruik veel kleuren en probeer altijd levendige beelden te maken. Heel even had ik opeens het gevoel dat ik een serieuzere stijl moest hanteren, maar ik wil helemaal niet doen alsof ik een serieuze vrouw ben die haar koffie drinkt met haar zonnebril op." Er zijn geen regels voor hoe je content eruit moet zien of hoe juist niet. Laura adviseert dan ook om vooral jezelf te zijn.

2. Kom alles te weten over video-indelingen

De tweede fout waar Laura voor wil waarschuwen is een technische. "Ondertiteling is een van de grootste fouten die ik tegenkom. Als je op social media tekst onder in de video zet, kun je het soms niet lezen door de interface van de app." Om ervoor te zorgen dat je ondertiteling niet overlapt met de informatietekst die apps onder in je video plaatsen, kun je tekst het beste iets hoger in het scherm plaatsen, een stukje onder het midden.

Steven Herteleer fotografeerde de bliksem boven een stad.

"Als je een winkel zou hebben, zou je een etalage hebben waar mensen voorbij lopen. Met social media heeft iedereen je etalage in hun broekzak", zegt contentcreator Steven Herteleer. De foto's die je daar laat zien, moet je dan ook zorgvuldig kiezen. Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 24 mm, 1/40 sec, f/2.8 en ISO 1000. © Steven Herteleer

Steven Herteleer kijkt op het LCD-scherm van een Canon-camera. Naast hem liggen nog een camera en twee objectieven.

Steven heeft in de loop van de jaren geleerd dat het belangrijk is om de best mogelijke apparatuur te kopen. Hij gebruikt Canon-camera's en -objectieven voor zijn content op social media. Maar hij benadrukt ook dat je er met alleen goede technologie niet komt.

3. Breng wat je hebt geleerd in de praktijk: publiceer je werk en accepteer kritiek

Leer zoveel als je kunt, maar wacht niet tot je denkt alles onder de knie te hebben met het posten van je content. "Bekijk tutorials, gratis op YouTube of bij workshops, maar op een bepaald moment moet je de stap zetten", zegt Steven. "Praat met klanten, laat je werk zien, accepteer kritiek en groei. Mensen wachten soms jarenlang om de stap te zetten omdat ze denken dat ze niet goed genoeg zijn, maar daar heb je alleen maar jezelf mee. Op een dag zijn je foto's misschien duizenden euro's waard, maar er zijn ook opdrachten waarmee je € 500 verdient. En dat is prima. Probeer de best mogelijk kwaliteit te leveren en te groeien. Naarmate je beter wordt, kun je je prijzen verhogen."

4. Bied je volgers iets waardevols

"Een veelgemaakte fout is dat mensen dingen op social media plaatsen die zij zelf leuk vinden", zegt Steven. Ze zouden juist moeten bedenken wat hun volgers willen zien. "Vergeet niet dat mensen op social media dingen voor zichzelf zoeken. Je moet de content delen waar mensen naar op zoek zijn. Praat over dezelfde onderwerpen, maar in plaats van 'Kijk mijn nieuwe apparatuur eens', zeg je 'Ik heb iets nieuws geprobeerd dat de look van mijn foto's compleet heeft veranderd en ik ga je vertellen waarom'. Over een restaurant kun je bijvoorbeeld zeggen: 'Ik heb echt een toprestaurant gevonden voor een avondje uit met je vriendin. Ik ga het je laten zien. Laat het me weten als je meer plekken zoals deze wilt zien.' Breng het op een manier waar mensen wat aan hebben in plaats van pocherig over te komen. Door iets waardevols te delen, breng je het gesprek op gang."

Een man in het zwart staat op de hoek van een straat. Hij heeft een Canon EOS R5-camera in zijn hand en houdt deze op borsthoogte. Hij kijkt omlaag naar het LCD-scherm van de camera.

Effectieve social-first-video – strategie en tips voor het maken van opnamen

Contentcreator Harry Seaton deelt zijn technieken voor het maken van video-opnamen voor sociale media en hij legt uit waarom de EOS C70 en EOS R5 zijn favoriete camera's hiervoor zijn.

5. Focus niet alleen op de fotokwaliteit

"Het is belangrijk om een goede camera te hebben. Ik kocht daarom gelijk de beste camera en het beste objectief dat ik kon betalen. Maar dan ben je er nog niet", zegt Steven. "Netwerken, strategie, storytelling en ook financiën zijn belangrijk. Je kunt nog zulke goede foto's maken, maar als je een van de andere aspecten niet beheerst, dan wordt het een lastig verhaal. Misschien weet je niet hoe je met een klant moet praten of werk je voor € 100, maar is je werk eigenlijk € 10.000 waard, of misschien weet je niet hoe je jezelf moet verkopen."

Harrison Brown, gefotografeerd tegen een bergachtige achtergrond, lacht en houdt een Canon-camera vast.

Harrison Brown weet dat het belangrijk is om te blijven leren. Door te experimenteren met je apparatuur en al doende content te uploaden, krijg je feedback en kun je groeien als creator.

Een foto van achteren van het silhouet van Harrison Brown, die naar een waterval kijkt.

Harrison had het liefst eerder geleerd dat het delen van je werk en feedback krijgen de beste manier is om jezelf te verbeteren. Volgens hem moet je vooral genieten van je eigen creatie en onthouden dat jij het belangrijkste puzzelstukje bent, dat kan het minder eng maken om je werk met anderen te delen. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 70-200mm f/F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 168mm, 1/320 sec, f/2.8 en ISO 640. © Harrison Brown

6. Wees niet bang om content te uploaden

"Ik denk dat mijn grootste fout was dat ik bang was om bepaalde dingen te uploaden", zegt Harrison. "Ik postte mijn werk niet omdat ik dacht dat het niet goed genoeg was, maar dat maakt helemaal niet uit. De enige manier om te groeien is door foto's te plaatsen en feedback te krijgen, en dat proces steeds te herhalen. Als je zo bang bent om iets te posten dat je uiteindelijk helemaal niets uploadt, dan leer je ook niets. Ik en mijn werk zijn belangrijk, niet de mening van anderen. Mijn grootste fout was dat ik dat niet eerder doorhad."

Photographer Steven Herteleer stands amongst rocks in the mountains, holding a Canon camera in front of him and looking at the viewscreen, in a still from the Canon Learning Series.

7. Investeer niet in apparatuur als je niet weet hoe je het moet gebruiken

"In video's zie ik vaak dat mensen de verkeerde framerate gebruiken om op te nemen", zegt Harrison. "Video's zien er daardoor schokkerig uit, wat heel irritant is. Videografen zien zoiets direct. Al heb je de beste of duurste apparatuur, als je niet weet hoe je deze moet gebruiken, dan kun je net zo goed met je telefoon filmen. Leer eerst hoe een product werkt voordat je apparatuur koopt, en niet andersom. Een praktische tip is om de sluiterwaarde altijd in te stellen op het dubbele van je framerate. Dus als je een framerate van 25 fps hebt, stel je de sluiter in op 50. Dit geeft je een vloeiende, oogstrelende look, zoals in de bioscoop."

Harrison Brown en Tomi Adebayo praten over het maken van content, met op de achtergrond een besneeuwde berg.

Volgens Harrison is het belangrijk om van tevoren goed te beseffen waar je aan begint en wat er allemaal bij komt kijken. Tomi interviewde hem en andere contentcreators op locatie voor de Canon Europe Learning-serie om een goed beeld te krijgen van de omgeving waarin ze werken en welke aanpak ze hanteren bij het maken van content.

8. Zorg dat je de juiste insteek hebt

"Ik merk dat veel mensen een verkeerd beeld krijgen van wat een travelinfluencer doet, op basis van wat ze zien", zegt Harrison. "Reizen is niet allemaal rozengeur en maneschijn: je bent weg van je familie, je slaapt waarschijnlijk in krakkemikkige hostels, voedselvergiftiging ligt op de loer. Ik denk dat mensen met fotografie en videocontent beginnen omdat ze er hopen beroemd mee te worden of om veel online volgers te krijgen. Als dat je insteek is, dan is de kans groot dat je binnen een paar jaar een burn-out hebt en er niet van geniet. De juiste instelling is om het voor jezelf te doen, voor je eigen werk. Dan houd je het werk langer vol, heb je meer plezier en maak je consistentere content waarmee je je loopbaan verder kunt ontwikkelen."

Bekijk de afspeellijst van de Canon Europe Learning-serie op YouTube voor meer inspiratie en advies van contentcreators.

Emma-Lily Pendleton

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro