STUDENT

Van fotografiestudent tot professional: Michele Spatari's reis als fotojournalist

Zijn deelname aan het Canon Student Development Programme was een keerpunt in Michele Spatari's leven. Hier vertelt hij over zijn eerste stappen in fotografie, wat hij leerde tijdens het programma en hoe het wonderen deed voor zijn carrière.
Een vrouw ligt op een bank, met haar handen boven haar hoofd en een mondkapje onder haar kin. In de hoek van de grijze kamer staat een kleine plant met feloranje bloemen.

Michele Spatari's persoonlijke project over de sociale en economische gevolgen van de coronapandemie, ‘No Place Like Hope’, werd bekroond met de Discovery Award tijdens het festival Encontros da Imagem in Portugal. Op deze foto ligt een 26-jarige dakloze vrouw genaamd Justice op een bank in een opvang in Johannesburg tijdens een landelijke lockdown in 2020. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objectief ingesteld op 1/320 sec, f/1.8 en ISO500. © Michele Spatari

De overstap van fotografiestudent naar professioneel fotojournalist is niet makkelijk. Een goede fotojournalist moet een passie voor fotografie hebben, krachtige foto's kunnen maken en meer dan genoeg originele ideeën kunnen bedenken. Om naam te maken in deze branche wordt echter ook aanbevolen om veel contacten te leggen en om advies te vragen van professionals die als mentor kunnen fungeren.

De Italiaanse fotograaf Michele Spatari heeft de sprong gemaakt van fotografiestudent naar professional. Na het afronden van zijn opleiding nam hij in 2018 deel aan het Canon Student Development Programme. Hij werkt nu als freelance fotograaf, met het persbureau Agence France-Press als zijn belangrijkste opdrachtgever.

Hij werkt tegenwoordig vanuit Johannesburg in Zuid-Afrika. Hier heeft hij enkele belangrijke gebeurtenissen gefotografeerd, terwijl hij ook aan zijn eigen persoonlijke documentaireprojecten werkte. Zijn foto's verschenen onder andere in The New York Times, The Washington Post en Time. Daarnaast heeft hij ook voor organisaties zoals UNICEF en het Wereld Natuur Fonds gewerkt. In 2020 werd hij geselecteerd als Canon Ambassador.

Een auto scheurt 's nachts over een circuit, terwijl toeschouwers langs de baan staan en foto's maken.

Michele heeft meerdere verhalen gefotografeerd voor het persbureau Agence France-Presse. Een daarvan is de Petrolheads Rodeo in Zuid-Afrika, waarin hij de populariteit van ‘spinning’ vastlegde: stunts uitgevoerd door aangepaste auto's op speciaal aangelegde racebanen aan de rand van Johannesburg. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 met een Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objectief ingesteld op 1/125 sec, f/1.8 and ISO3200. © Michele Spatari

Van architect tot fotograaf

Michele's carrière begon opvallend genoeg met een diploma in architectuur van de Universiteit van Ferrara. Aan het eind van zijn opleiding werkte hij een jaar aan zijn eindproject in Beiroet, Libanon.

"Ik was geïnteresseerd in de rol van openbare ruimten in na-oorlogse steden, waarbij mijn oog op Libanon viel," zegt hij. "Eenmaal daar gebruikte ik fotografie voor mijn onderzoek en sprak ik veel met fotojournalisten en documentairemakers.

"Door mijn ervaringen met deze professionals raakte ik gefascineerd door fotografie. Uiteindelijk besloot ik in hun voetsporen te treden. Ik besefte dat ik vooral gefascineerd was door steden en urbanisatie, en hoe mensen hun omgeving vorm geven. Ik gebruikte fotografie als een manier om deze thema's te verkennen en te begrijpen."

Twee mensen bestuderen de achterkant van een Canon-camera.

Volg je een opleiding in fotografie of videografie?

Canon's Future Focus brengt fotografie- en filmstudenten in contact met professionals.

Toen hij zijn opleiding Architectuur had afgerond, nam Michele contact op met mensen die hem konden vertellen hoe hij fotograaf kon worden. Een van hen was Canon Ambassador Marco Longari. Michele bewonderde zijn foto's van de Arabische Lente, gemaakt tussen 2010 en 2014.

"Marco was zo aardig om te antwoorden," vertelt Michele. "Hij zei dat ik de juiste ideeën en passie had, maar dat mijn foto's te wensen over lieten. Hij adviseerde me een opleiding fotojournalistiek en documentairefotografie te volgen." Michele koos voor een Masteropleiding in fotojournalistiek aan het ISFCI in Rome.

Aan het eind van de opleiding had Michele een langlopend project afgerond over openbare douches en de woningcrisis in Turijn. Hiervoor werd hij bekroond met de Canon Italy Young Photographer Award. "Maar," vervolgt hij, "ik was nog geen echte fotograaf." Hiervoor moest hij de volgende stap zetten.

Een selectie fotoprints ligt verspreid op een tafel.

Voor het 2022 Canon Student Development Programme zullen 100 geselecteerde deelnemers gedurende de zomer drie sessies volgen van een professionele mentor, om zo hun bestaande project te verbeteren. Hierna zullen 30 deelnemers workshops volgen in Perpignan. Hierbij zullen hun portfolio's worden beoordeeld, volgen ze praktische lessen en nemen ze deel aan discussies.

Een groep mensen zit om een ronde tafel die bezaaid ligt met fotoprints.

Het Canon Student Development Programme biedt een unieke kans voor deelnemers om hun werk te laten beoordelen door experts en Canon Ambassadors. "Met opbouwende kritiek kun je groeien als fotograaf," aldus voormalig deelnemer Michele Spatari.

Meedoen met het Canon Student Development Programme

Om vooruitgang te boeken in zijn carrière als fotograaf besloot Michele zich aan te melden voor het 2018 Canon Student Development Programme.

Het programma bood hem de kans om het internationale festival voor fotojournalistiek Visa pour l'Image bij te wonen in het Franse Perpignan en om kennis te maken met toonaangevende fotografen, redacteurs, galerie-curators en andere aanstormende fotojournalisten. Daarnaast kon hij deelnemen aan workshops en kon hij zijn portfolio laten beoordelen. "Het was overduidelijk een geweldige kans," aldus Michele.

Om in aanmerking te komen, moest Michele twee fotoverhalen indienen. Een daarvan was zijn Turijn-project genaamd ‘Rising Water’, en het andere verhaal was een kleiner project over de excentrieke eigenaar van een burlesque-nachtclub in Rome. Zijn inzending werd goed ontvangen en hij werd geselecteerd voor het programma.

Elke groep deelnemers werd toegewezen aan een mentor. Michele's mentor was de fotojournalist, Pulitzer-winnaar en Canon Ambassador Daniel Etter. De groep en Daniel bezochten diverse tentoonstellingen, en deelnemers werden aangemoedigd om foto's van dichtbij te bekijken en daarbij opbouwende kritiek te geven. Daarnaast werden hun portfolio's beoordeeld door professionals en woonden ze een reeks lezingen bij van Francis Kohn, voormalig fotoredacteur bij Agence France-Presse, en Thomas Borberg, hoofdredacteur bij de Deense krant Politiken. Michele maakte ook persoonlijk kennis met Marco Longari en werd geïntroduceerd aan zijn collega's van AFP.

Voor Michele was het Canon Student Development Programme niet alleen belangrijk vanwege alle waardevolle vaardigheden die hij opdeed, maar ook vanwege alle belangrijke contacten die hij legde. "Het was een geweldige ervaring. Niet alleen op professioneel vlak, maar ook op sociaal vlak," legt hij uit. "Ik heb veel vrienden gemaakt en nieuwe contacten gelegd: mensen met wie ik vandaag de dag nog steeds contact heb."

Een groep mensen op een houten terras. Ze eten hun lunch uit papieren zakken. Alle deelnemers dragen een rood sleutelkoord om hun nek. Een man houdt een Canon EOS R vast en kijkt door de zoeker.

Deelnemers van het Canon Student Development Programme krijgen niet alleen een mentor toegewezen, maar krijgen ook de kans om kennis te maken met andere jonge nieuws- en documentairefotografen om een netwerk op te bouwen.

Michele zegt dat de feedback die hij op zijn portfolio kreeg een van de meest waardevolle aspecten van het programma was. "Vooral Daniel was heel eerlijk tegen me en had ook puntjes van kritiek. In het begin voelde ik me daar rot bij," weet hij nog. "Maar juist dankzij zulke opbouwende kritiek kun je groeien als fotograaf. Als een fotograaf als Daniel, iemand met veel aanzien, mijn werk beoordeelt, dan kan ik daar veel van leren.

"Toen ik terugging naar Italië, paste ik alle adviezen die ik had gekregen toe op het Turijn-project. Ze hielpen me enorm bij het proces. Het werd uiteindelijk een interessanter en meer volwassen project, vergeleken met hoe het was vóór het programma."

Een groep Abchazische mannen zit om een tafel bij de zee en speelt onder een lamp een potje domino.

Van Canon-leerling tot Canon Ambassador

Documentairefotograaf Ksenia Kuleshova bespreekt haar carrière en geeft advies over hoe je verder komt in de fotojournalistiek.

Geïnteresseerden kunnen vanaf 28 maart hun inzendingen indienen voor het 2022 Canon Student Development Programme. Er worden 100 deelnemers geselecteerd, die gedurende de zomer zullen samenwerken met een professionele mentor. De beste 30 zullen een exclusieve vijfdaagse workshop bijwonen in Perpignan, die overlapt met het festival Visa pour l'Image. Uiteindelijk worden er vijf leerlingen geselecteerd om hun portfolio's te laten beoordelen in Hamburg, waarna ze zes maanden begeleid zullen worden door een mentor en Canon-apparatuur ontvangen ter waarde van € 9000 en een beurs van € 2000.

Michele benadrukt de voordelen van de mentor zoals hij die heeft ervaren. "Wanneer je klaar bent met je fotografieopleiding, is het lastig om iemand te vinden die de tijd wil nemen om je projecten te bekijken en met je te bespreken, en die je aanwijzingen en feedback geeft," zegt hij. "Deze begeleiding door een mentor is dan ook van onschatbare waarde."

Een man staat met dozen met eten voor rijen mensen. Een andere man reikt naar de dozen, maar wordt tegengehouden door de man naast hem.

Een foto van Michele's project ‘No Place Like Hope’, over de coronapandemie in Zuid-Afrika. Een man staat in de rij voor een voedselpakket in het zakendistrict van Johannesburg in mei 2020. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objectief ingesteld op 1/800 sec, f/1.8 en ISO800. © Michele Spatari

Michele's werk vandaag de dag

Dankzij de formele en informele contacten die Michele tijdens het programma opdeed, kon hij de verkiezingen van 2019 in Zuid-Afrika verslaan voor Agence France-Presse, waar hij de afgelopen drie jaar voor is blijven werken.

"Toen ik in Zuid-Afrika arriveerde, wilde ik eerst de juiste vaardigheden leren om een goede nieuwsfotograaf te worden," zegt hij. "Ik wilde er honderd procent zeker van zijn dat ik in elke situatie de beste foto's kon maken. Nu heb ik in vrijwel alle situaties vertrouwen in mezelf. Ik heb de technische vaardigheden die nodig zijn om de beste foto's te maken voor een persbureau."

Toen hij ongeveer een jaar in Zuid-Afrika woonde, hervatte Michele zijn persoonlijke projecten. Zijn eerste project was ‘No Place Like Hope’, waarvoor hij de sociale en economische gevolgen van de coronapandemie in Zuid-Afrika vastlegde. Dit leverde hem de hoofdprijs op in de categorie Covid-19 bij de WARS Photography Awards.

Momenteel werkt hij aan drie verschillende projecten: ‘Ingozi’, een langlopende reeks over de snel groeiende particuliere beveiligingsbranche in Zuid-Afrika, ‘Ballads From The End Of The Desert’, die hij beschrijft als ‘een visuele ontdekkingsreis door de Zuid-Afrikaanse Karoo-woestijn’, en een videodocumentaire van 15 minuten, opgenomen in Barcelona, 'over het verlangen naar schoonheid dat iedereen ervaart in het dagelijks leven".

Een man in een steekwerend vest staat voor een houten wand met een pet in zijn hand en een bandana over zijn mond en neus. Hij kijkt voorbij de camera.

Een van Michele's huidige persoonlijke projecten heet ‘Ingozi’ en gaat over de particuliere beveiligingsbranche in Zuid-Afrika. Op deze foto bidt een beveiliger voor zijn dienst in het onderkomen van zijn bedrijf in Johannesburg. Gefotografeerd met een Canon EOS R met een Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objectief ingesteld op 1/800 sec, f/1.8 en ISO2500. © Michele Spatari

Michele wil nieuwe fotojournalisten en documentairefotografen het advies geven dat het aanvankelijk heel moeilijk is om naam te maken, maar als je hard genoeg werkt, is de beloning heel hoog.

"Het is veeleisend, zowel op persoonlijk als op financieel vlak," zegt hij. "De eerste jaren zijn ontzettend zwaar. Maar zolang je niet vergeet waar je het voor doet, word je er steeds beter in. Als je het geluk hebt om werk te doen waar je van houdt, moet je doorzetten en jezelf blijven uitdagen. Het gaat niet vanzelf, maar op de lange termijn is het meer dan de moeite waard."

Michele adviseert studenten die aan de vooravond van hun professionele carrière staan om elke kans te grijpen die zich aandient, zoals prijzen, beurzen en portfoliobeoordelingen – en natuurlijk het Canon Student Development Programme. "Het Canon-programma is bijzonder, maar je moet elke kans grijpen om je werk te laten zien," zegt hij. "Niet verlegen zijn. Laat je werk aan iedereen zien. Dat is de beste manier om te groeien als fotograaf of als verteller van verhalen."

Hoe werkt het Canon Student Development Programme?

Het Canon Student Development Programme helpt fotografiestudenten uit heel Europa, het Midden-Oosten en Afrika met hun carrière, zodat ze de volgende stap kunnen nemen om professioneel fotograaf te worden.

  • Om in aanmerking te komen, dienen studenten een portfolio in met maximaal twintig foto's die een verhaal vertellen, samen met een beschrijving van hun project en een persoonlijke biografie. Leer meer over deelname, data en vereisten.
  • Inzendingen worden beoordeeld door redacteurs van de bekendste mediabureaus, waaronder AFP, Getty Images en Reuters.
  • Er worden 100 deelnemers geselecteerd voor persoonlijke begeleiding door een toonaangevende professional, die de deelnemer in drie sessies zal helpen zijn of haar portfolio te verfijnen.
  • Hierna zullen 30 deelnemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan een vijfdaagse Canon-workshop in Perpignan. Hier zullen ze praktische sessies volgen van Canon Ambassadors, worden hun portfolio's in groepsverband besproken en wonen ze lezingen bij van toonaangevende fotografen en redacteurs. Deelnemers krijgen vervolgens de kans om het fotofestival Visa pour l'Image bij te wonen.
  • De beste 5 deelnemers worden beloond met een exclusieve plek in de Hamburg Portfolio Review. Hun werk zal onder de loep worden genomen tijdens portfoliobeoordelingen en tentoon worden gesteld tijdens een fysieke tentoonstelling. Vervolgens hebben de studenten een reeks afspraken met internationale fotoredacteurs om hun carrière een vliegende start te geven.
  • De laatste vijf deelnemers krijgen ieder zes maanden begeleiding door een mentor en ontvangen Canon-apparatuur ter waarde van € 9000 en een beurs van € 2000.

David Clark

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro