DoP Peter Zuccarini was nog maar 12 toen hij foto's begon te maken onder water. Hij bracht zijn jeugd in Key Biscayne, Florida door met het verkennen van de stranden van het eiland en hij leerde freediven om kreeft te vangen toen hij 11 was.
"Ik had besloten dat ik niet alleen dingen uit zee wilde halen en dacht dat fotografie een goed alternatief was", legt hij uit. "Ik heb al mijn geld van verschillende baantjes opgespaard en een onderwatercamera, een behuizing en duikuitrusting gekocht en ben op heel jonge leeftijd begonnen met fotograferen."
Het was het begin van een levenslange passie voor het vastleggen van het zeeleven. Nadat Peter aan Brown University was afgestudeerd, werkte hij als vaste videograaf bij een onderzoekslaboratorium voor haaien. Nadat hij zich een aantal jaren had gespecialiseerd in het filmen van haaien en contacten had opgedaan in de wereld van wildlifefilmen, stapte hij over op meer algemeen onderwaterwerk en vervolgens op de filmbranche.
Peter is sindsdien uitgegroeid tot een van 's werelds meest gewilde onderwaterspecialisten met een reeks Hollywood-kaskrakers op zijn naam, waaronder Life of Pi, Jurassic World, Venom, de Pirates of the Caribbean-reeks en de aankomende Avatar-delen.
Toen de COVID-19-pandemie het drukke opnameschema van Peter lamlegde, ging hij terug naar Key Biscayne, waar hij de gelegenheid kreeg om terug te keren naar zijn roots en het zeeleven in de buurt te filmen. Hier vertelt hij hoe hij met de Canon ME20F-SH-videocamera zeldzame koraalvoortplanting in bijna totale duisternis kon vastleggen en hoe het compacte formaat van de Canon EOS R5 onderwatervideografie voor hem radicaal heeft veranderd.
Diepe duisternis: in de nacht onderwater filmen met de Canon ME20F-SH en EOS R5
Zien in het donker met de Canon ME20F-SH
In de eerste maanden van de pandemie hield Peter zich bezig met tuinieren en het fotograferen van de vele leguanen die het zwembad van zijn gezin bezochten. Toen de universiteit van Miami vroeg of hij kon helpen bij het vastleggen van een tijdgevoelige onderwatergebeurtenis, stemde hij meteen toe.
Het team wilde de zeldzame voortplanting van koraal vastleggen op een rif op een paar kilometer van het eiland waar Peter woont. Wetenschappers aan de universiteit groeiden al een paar jaar koraal in het laboratorium en toen het koraal geslachtsrijp was, introduceerden ze het in het rif. Dit jaar zou de eerste keer zijn dat het koraal zich in het wild zou voortplanten.
Heb je Canon-apparatuur?
"Het was een zeer succesvolle manier om koraal terug te plaatsen in de zee en meer groei op deze riflocaties te stimuleren", zegt Peter. "De uitdaging was dat het koraal zo gevoelig is voor licht dat het team in het donker wilde werken, met heel weinig extra licht."
Peter koos een camera die hij eerder had gebruikt, de Canon ME20F-SH, die is gemaakt voor videografie bij weinig licht. Dankzij een full-frame CMOS-sensor van 35 mm met ultrahoge gevoeligheid kan de ME20F-SH Full HD-video opnemen bij lichtniveaus van minder dan 0,0005 lux bij een maximale versterking van 75 dB. Dat komt overeen met 4,5 miljoen ISO.
Peter maakte 's avonds testbeelden van de leguanen in zijn zwembad met de ME20F-SH in een onderwaterbehuizing. "De gevoeligheid was zo groot dat ik ermee kon werken zonder licht, echt alleen het licht van de lucht", zegt hij. "Ik bracht de superdigitale versterking terug waarbij je in vrijwel totale duisternis kunt zien, om te zien wat er gebeurde als ik slechts één zaklamp of een geschikt filmlicht onder water toevoegde. Ik wilde weten wat ik met de camera kon doen bij verschillende lichtintensiteiten. Dat heb ik allemaal in mijn zwembad uitgetest."
Opnamen maken met een hoge ISO met weinig ruis
Overdag zetten de wetenschappers die aan het rif werkten onderwaterpaden uit met chemische glowsticks die een zacht, fosforescerend licht uitstralen, zodat ze de weg konden vinden naar de koralen zodra het nacht werd.
"Ik omarmde de parameters die de wetenschappers mij gaven om de koraalvoortplanting niet te verstoren", zegt Peter. "Hierdoor kon ik zeggen dat ik me niet te druk zou maken over de uitdagingen van de belichting, en dat ik in het donker zou zwemmen en beelden van hun werk zou maken met beperkt tot geen licht, waardoor de camera het zware werk moest doen om te kunnen zien wat ze deden."
De met een Emmy Award bekroonde Canon ME20F-SH
Bij het filmen in vrijwel totale duisternis, met slechts de kleinst mogelijke hoeveelheid licht, kwam de ME20F-SH echt tot zijn recht. Dankzij een grotere pixelgrootte optimaliseert de sensor met 2,26 Megapixel de mogelijkheden voor het opvangen van licht en levert zo ultieme opnamen bij weinig licht met weinig ruis.
"We hebben foto's gemaakt op het equivalent van ISO80000, misschien zelfs nog één stop sneller, en het beeldmateriaal was fantastisch", zegt Peter. "Het was zo helder. Wanneer je hoort over een camera die in het donker 'ziet', stel je je van die korrelige monochrome wildlifefilms van leeuwen voor. Maar het beeldmateriaal van de ME20F-SH heeft kleur." Veel mensen die zijn beeldmateriaal bekeken, beseften niet hoe moeilijk de opnameomstandigheden waren, zegt hij. "Je kunt echt zien wat de wetenschappers aan het doen waren. Het ziet eruit als een normale foto, maar hij is gemaakt met ongelooflijk weinig licht."
De beelden die Peter heeft vastgelegd, worden gebruikt om de lokale gemeenschap te betrekken bij het herstel van koraal. "Iedereen die in een omgeving als Zuid-Florida woont, weet hoe waardevol koraal is voor de lokale wilde dieren en het milieu. De universiteit gebruikt dit om te laten zien wat er kan worden gedaan om het koraal te redden."
Levendige beelden met Canon's kleurwetenschap
Tijdens zijn carrière heeft Peter uiteenlopende Canon-camera's gebruikt, van de EOS 5D Mark II (opgevolgd door de EOS 5D Mark IV) tot de EOS-1D C (opgevolgd door de EOS-1D X Mark III) en de Canon EOS R. "Terwijl ik van Canon-camera op Canon-camera overstapte, heb ik altijd gevonden dat de sensoren een ongelooflijk kleurenbereik hebben", vertelt hij enthousiast. "De sensoren zijn heel kleurgevoelig."
Het meest recent heeft Peter dit in actie gezien op de Canon EOS R5. "Voor mij als filmpersoon voelde de EOS R5 als de volgende versie van de EOS 5D Mark II", zegt hij. "Toen die uitkwam, kwamen de DoP's voor films er echt op af vanwege het compacte formaat. Hij voldeed aan de behoefte aan een kleine camera die je gemakkelijk op iets kon bevestigen of kon gebruiken terwijl hij een lijn afloopt om actie vast te leggen.
"Toen de EOS R5 met RAW-video-opnamen van 8K uitkwam, was het al een tijdje geleden dat ik camera's met een kleine body had gebruikt. Om die hoge resolutie en zo'n groot dynamisch bereik in zo'n klein object te kunnen krijgen, is een ongelooflijk handig hulpmiddel voor mij. Het formaat van een Canon-spiegelreflexcamera in een onderwaterbehuizing is ook ideaal voor het maken van opnamen tijdens het freediven. Duiken zonder duikuitrusting maar met een kleine maar krachtige camera maakt snel naar boven zwemmen en herpositioneren mogelijk om composities van vluchtige momenten met dieren te maken."
Tijdens een recente opdracht voor een ngo die onderzoek deed naar plastic op de zeebodem, kwam Peter een familie lamantijnen tegen die zeegras aten. "Ik wilde ze niet storen, ik wilde niet eens dat ze wisten dat ik er was", zegt hij. "Met de EOS R5 kon ik gemakkelijk om ze heen zwemmen en deze kleine camera gebruiken om ongelooflijke 8K-foto's van ze te maken terwijl ze aan het grazen waren. De kleur is gewoon heel mooi."
Voor Peter heeft de onderwaterwereld een bepaalde magie die voortkomt uit het unieke spectrum van kleur en licht. "Als je toen je opgroeide over de wereld hebt geleerd via je relatie met water of veel tijd in het water hebt doorgebracht, is het iets dat onderdeel van je gaat uitmaken en dat heel moeilijk is om te beschrijven", zegt hij. "Het is het kleurenpalet, dat alles sterk verzadigd is met groen en blauw, en de manier waarop het licht uit het donker komt."
Gerelateerde artikelen
Regisseur van de elementen: een orka op indrukwekkende wijze vastgelegd door Audun Rikardsen
Voor de wetenschapper en fotograaf moesten de zon, de golven en de orka op precies het juiste moment samenkomen voor de perfecte onderwaterfoto.
Plasticvervuiling wordt kunst
Ontdek hoe Mandy Barker plastic afval gebruikt om haar prachtige maar schokkende beelden te maken die de plasticvervuiling van de wereldzeeën in de schijnwerpers zetten.
Sprong in het diepe: freediven in de oceaan
Het verhaal achter de adembenemende foto's van onderwaterfotograaf Franck Seguin met als onderwerp freediver Guillaume Néry die tussen de walvissen zwemt.
Epische landschappen, adrenaline… en 'een waanzinnige sport'
Ontdek hoe regisseur Regan Hall de extreme sport basejumpen vastlegde met Canon Cinema EOS-camera's.