"Mijn uiteindelijke doel is het delen van de schoonheid van de natuur. Dat is wat me drijft om te fotograferen. Ik wil emoties delen en de kijker raken", zegt de Franse wildlifefotograaf Maxime Aliaga, Canon Ambassador en Associate Fellow van de International League of Conservation Photographers. Maxime fotografeert al meer dan tien jaar allerlei diersoorten in landen over de hele wereld, waarbij hij vaak samenwerkt met niet-gouvernementele organisaties (NGO's) die belangrijk werk op het gebied van natuurbehoud verrichten.
ARTIKEL
Maxime Aliaga: de orang-oetan redden met print
In Maximes werk staat de communicatie met zijn publiek over natuurbeschermingskwesties centraal. Het printen en inlijsten van foto's vormt een essentieel onderdeel van dat proces.
"Ik heb het geluk dat ik veel exposities houd en mijn werk met het publiek kan delen. En daarom is de kwaliteit van mijn prints bijzonder belangrijk", zegt hij. "Alle keuzes die ik maak, inclusief de grootte van de foto en het papier waarop die wordt geprint, dragen bij aan het succes van het evenement en helpen om mijn werk op de beste manier te delen."
In dit interview vertelt Maxime over zijn orang-oetanproject, waarvoor hij regelmatig het Indonesische eiland Sumatra bezocht. Hij legt uit hoe geprinte foto's bijdragen aan de verspreiding van zijn boodschap over natuurbehoud en de bescherming van kwetsbare diersoorten.
Heb je Canon-apparatuur?
Hoe ben je begonnen met het fotograferen van orang-oetans?
"Ongeveer vijf jaar geleden begon ik het werk te volgen van een niet-gouvernementele organisatie (NGO) in Indonesië, de Sumatran Orangutan Conservation Programme (SOCP). Als natuurfotograaf voelde ik me geroepen een bijdrage te leveren, dus ik bood aan om hun werk te documenteren. Daarna ging ik bijna elk jaar terug en ontstond er een bijzonder contact met de organisatie. Ik mocht een paar zeer afgelegen plekken bezoeken. Door dit werk kon ik ook de Tapanuli-orang-oetan fotograferen toen die in 2017 werd erkend als een aparte orang-oetansoort, en mijn foto's werden over de hele wereld bekeken."
Wat is er voor jou zo bijzonder aan orang-oetans?
"Ten eerste zijn ze speciaal omdat we van dezelfde familie afstammen en 97% van ons DNA overeenkomt met dat van hen. Ik vind het behoorlijk schokkend te weten dat een van de soorten die het dichtst bij mensen staan, op het punt staat uit te sterven. Toen ik tijd doorbracht met orang-oetans in de vrije natuur, voelde ik een sterke band met hen. De bescherming van orang-oetans is belangrijk omdat het een paraplusoort is. Dit houdt in dat we door hen te beschermen, indirect ook andere diersoorten beschermen in dezelfde regenwoudhabitat. Het helpt ook onszelf te beschermen, omdat regenwouden heel belangrijk zijn voor het klimaat op aarde."
Hebben je foto's orang-oetans geholpen?
"In het begin was het mijn doel om de SOCP te helpen, omdat ze foto's nodig hebben om te laten zien wat ze doen en welke diersoorten ze proberen te beschermen. Later werd ik een soort orang-oetanambassadeur en begon ik de boodschap wereldwijd te verspreiden door middel van artikelen en exposities. De boodschap over het natuurbehoud is het belangrijkste aspect, dus na mijn ervaringen moest ik de foto's woorden geven om het verhaal over het werk van de NGO te vertellen."
Waarom vind je het belangrijk om je foto's te printen?
"We leven tegenwoordig in een digitale wereld en elke dag krijgen we via onze schermen duizenden beelden voorgeschoteld, maar die roepen niet dezelfde emotie op als een geprinte foto. En de print is ook een manier om het publiek te ontmoeten. Het is een soort uitnodiging aan mensen om een band met de foto aan te gaan."
Wat bracht je ertoe om je orang-oetanfoto's in een boek te publiceren?
"In mijn boek, Pongo, gaat het in de eerste plaats om het verhaal. Ik vond het de beste manier om de boodschap te verspreiden, beter dan een verzameling van mijn beste foto's. Voor mij was het een manier om een verhaal met een structuur op te bouwen. Ik heb een paar heel mooie foto's die niet in het boek staan, omdat ze niet nodig waren om het verhaal te vertellen. Ik heb het boek niet gemaakt als kunstwerk. De bedoeling ervan is dat mensen orang-oetans leren kennen."
Heeft de wetenschap dat je een foto gaat printen invloed op hoe je fotografeert?
"Ja, soms maak ik zeer grote prints, dus ik denk tijdens het fotograferen ook aan het eindresultaat. Met nieuwe camera's zoals de Canon EOS R5 zijn de ISO-prestaties heel goed, dus dan hoef ik er niet aan te denken. Ik werk vaak bij weinig licht met ISO3200, maar met wat nabewerking is dat geen probleem. Het belangrijkste aspect vind ik de resolutie van een camera. Ik heb een groot bestand nodig, het liefst een sensor met 45 of 50 Megapixel, zoals in de EOS R5, zodat ik kan bijsnijden en nog steeds op groot formaat kan printen."
Eén shoot. Drie camera's. Miljoenen vlinders.
Je heb een Canon PIXMA PRO-100. Waarom heb je voor die printer gekozen?
"Het belangrijkste vind ik de nauwkeurigheid van de kleuren en de diepe zwarttinten in mijn prints. En die heb ik altijd gekregen van Canon-printers. Een paar jaar geleden heb ik de Canon PIXMA PRO-100 gekocht. Ik heb deze printer veel gebruikt en ben zeer tevreden met de resultaten. De printer produceert prints tot A3-formaat en ik heb hem voornamelijk gebruikt om mijn portfolio op te bouwen, hoewel ik een paar van deze prints ook heb verkocht. Wanneer ik mijn werk laat zien, maakt een geprinte portfolio veel meer indruk dan foto's op een scherm."
Sinds kort probeer je zijn opvolger uit, de Canon PIXMA PRO-200. Hoe is die in vergelijking met het eerdere model?
"De Canon PIXMA PRO-200 is compacter en volgens mij zijn de kleuren nog beter dan bij de Canon PIXMA PRO-100. Dit nieuwe model print tot A3-formaat en heeft een 3-inch display, wat handig is. De printer is net als de PRO-100 heel gebruiksvriendelijk, maar nog sneller."
Hoe is je workflow in de nabewerkingsfase?
"Ik werk voor mijn nabewerkingen graag met Adobe® Photoshop® Lightroom®. Daarin kan ik rechtstreeks Canon's programma Professional Print & Layout (PPL) openen, want dat is heel handig om in mijn workflow op te nemen. Ik gebruik PPL om mijn definitieve printinstellingen te doen, bijvoorbeeld of ik een marge wil en de grootte van het papier en het type papier dat ik wil gebruiken. Na een paar laatste aanpassingen in de kleurgradaties is mijn foto klaar om te worden omgezet in een levensechte, mooie print."
Welk papier gebruik je wanneer je thuis print?
"Voor makkelijk en betaalbaar printen, gebruik ik Canon Plus Glossy II en Canon Plus Semi-Gloss, dat een satijnglans heeft. Ik gebruik ook andere merken, zoals Hahnemühle. Daarvan vind ik vooral de papiersoorten uit de Natural Line mooi, want die zijn gemaakt van duurzame materialen, zoals vlas."
Hoe laat je de prints voor exposities maken?
"Voor mijn exposities werk ik met Colorpix, een door Canon erkend printbedrijf van grootformaat digitale prints in Frankrijk. Daar ga ik al heen sinds ik begon met fotograferen. Ik gebruik dat laboratorium voor exposities, omdat ik zeer grote prints nodig heb — ze kunnen een breedte tot 1,2 m aan — en zij die kunnen leveren op Dibond met een lamineerafwerking. De eigenaar heeft een ware passie voor printen en ik weet dat ik perfecte resultaten krijg."
Wat zijn je plannen voor de toekomst?
"Veel van mijn reizen zijn geannuleerd sinds het begin van COVID-19, maar dit heeft me meer tijd gegeven om aan mijn fotoarchief te werken, artikelen te schrijven en plannen te maken om mijn werk te laten zien.
"Later dit jaar houd ik exposities van mijn orang-oetanfoto's in Frankrijk en België, en op meerdere festivals elders in Europa. Ik heb een idee om binnenkort een andere bedreigde diersoort te fotograferen, maar mijn werk met orang-oetans is nog niet klaar. Ontbossing vindt nog steeds plaats, orang-oetans zijn nog steeds bedreigd en ik ga door met het uitdragen van die boodschap."
Adobe®, Lightroom® en Photoshop® zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.
De uitrusting van Maxime Aliaga
Het belangrijkste materiaal dat professionals gebruiken om foto's te nemen
Camera
Canon EOS R5
Wat je ook fotografeert, hoe je het ook fotografeert, met de EOS R5 kun je je creativiteit de vrije loop laten als nooit tevoren. "Ik werk graag met deze systeemcamera omdat gewicht belangrijk voor me is, en deze body is licht. De onderwerptracering is gewoonweg super en dankzij de prestaties bij weinig licht kan ik nu foto's maken die drie jaar geleden onmogelijk waren", aldus Maxime.
Objectieven
Canon RF 24-105mm F4L IS USM
Een zeer veelzijdige 24-105 mm zoomlens die fotografen en filmmakers de ideale balans biedt tussen prestaties, draagbaarheid en beeldkwaliteit. Maxime: "De RF 24-105mm F4 heeft een zeer snelle AF en dankzij de stabilisatie van het objectief, naast de stabilisatie in de EOS R5, kun je bij weinig licht vanuit de hand fotograferen."
Canon EF 16-35mm f/4L IS USM
Leg adembenemende landschappen en architectonische beelden vast met dit compacte en lichte, hoogwaardige ultragroothoekzoomobjectief met f/4 vast diafragma en Image Stabilizer.
Canon EF 70-200mm f/4L IS USM
Dit objectief levert een uitstekende beeldkwaliteit in verschillende situaties en door het compacte formaat en het lichte gewicht is het gemakkelijk mee te nemen op reis.
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM
Een compact, hoogwaardig 100-400mm zoomobjectief dat ideaal is voor sport-, actie- en wildlifefotografie. "Wanneer je uren door de bossen loopt, heb je een heel licht objectief nodig met een goede brandpuntsafstand voor onderwerpen op grotere afstand", aldus Maxime.
Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
De combinatie van uitzonderlijke Hybrid IS, het f/2.8-diafragma en het snelle USM-autofocussysteem maakt dit objectief werkelijk uniek. Het presteert bijzonder goed, zowel voor fotografen die af en toe macrofoto's maken als voor fotografen die zich in macro willen specialiseren. Maxime zegt: "Ik heb dit objectief altijd bij me voor het geval ik bijvoorbeeld een heel mooie vlinder tegenkom."
Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM
De nieuwste versie van het favoriete objectief van Maxime is het hoogwaardige supertele-objectief uit de L-serie met 4-stops beeldstabilisatie (3 modi), ideaal voor allerlei soorten actiefotografie. "Ik vind dit een fijn objectief vanwege de scherpte en hoge kwaliteit van de foto's, en de prachtige bokeh die het produceert", vertelt Maxime.
Accessoires
Canon Speedlite 600EX II-RT
De opvolger van de 600EX die Maxime gebruikt, is ontworpen voor het maken van opnamen met snelle framerates en presteert in de meest veeleisende situaties. Maxime: "Wanneer ik in het regenwoud ben, heb ik de Speedlite 600EX bij me, omdat die echt een verschil kan maken voor het fotograferen van macro-onderwerpen bij weinig licht."
Vattingadapter EF-EOS R
Met de EF EOS R-vattingadapter kunnen EF-S- en EF-lenzen probleemloos op EOS R-camera's worden gebruikt.
Canon PIXMA PRO-200
De PIXMA PRO-200 print in levendige kleuren en is veelzijdig en gebruiksvriendelijk. Het is de ideale printer voor hobbyfotografen en ambitieuze fotografen. "Dit nieuwe model print tot A3-formaat en heeft een 3-inch display, wat handig is", zegt Maxime. "De printer is net als de PRO-100 heel gebruiksvriendelijk, maar nog sneller."
Gerelateerde artikelen
-
ARTIKEL
Groot risico, grote voldoening: Chris Fallows over het fotograferen van haaien
Wildlifefotograaf en Canon Ambassador Chris Fallows vertelt over zijn liefde voor haaien en hoe hij een opmerkelijke ontdekking over hun gedrag deed.
-
PRINTEN
De beste Canon-printer voor professionele fotografen
Lees hoe de krachtige functies van de Canon PRO-200, PRO-300 en imagePROGRAF PRO-1100 zich tot elkaar verhouden, en ontdek welke printer het beste aansluit op je printbehoeften.
-
ARTIKEL
Plasticvervuiling wordt kunst
Ontdek hoe Mandy Barker plastic afval gebruikt om haar prachtige maar schokkende beelden te maken die de plasticvervuiling van de wereldzeeën in de schijnwerpers zetten.
-
ARTIKEL
Geef je geprinte portfolio een professionele uitstraling
Zelfs met een studentenbudget kun je jezelf onderscheiden met een geprinte portfolio waarin je fotografievaardigheden volledig tot hun recht komen.