De legendarische fotograaf en fotojournalist Robert Capa zou ooit hebben gezegd: "Als je foto's niet goed genoeg zijn, ben je niet dichtbij genoeg!" Maar dicht op de actie zitten is niet altijd een garantie voor goede foto's. Soms is zelfs het tegengestelde waar, wat luchtfotograaf en Canon Ambassador Massimo Sestini bewijst.
Massimo begon in de jaren '90 als een gewone nieuwsfotograaf, maar langzamerhand specialiseerde hij zich in luchtfotografie, waarbij hij op honderden meters hoogte vanuit snel bewegende helikopters en militaire vliegtuigen fotografeert.
Op zijn foto's zijn oceanen, landschappen en stadslandschappen te zien vanuit een perspectief dat de meeste mensen niet snel zelf zullen ervaren. Hij heeft de schoonheid van Toscane, die toch al op talloze manieren is vastgelegd, op een frisse, nieuwe manier weten te fotograferen voor het lokale toerismebureau en maakte foto's van de Frecce Tricolori, het stuntteam van de Italiaanse luchtmacht, boven adembenemende berglandschappen en nachtelijke steden.
ARTIKEL
Een ander perspectief: plaatsen en gebeurtenissen vanuit de lucht
Zijn foto's boden bovendien een uniek referentiekader en een gevoel van schaal aan belangrijke nieuwsverhalen, zoals de begrafenis van Paus Johannes Paulus II in 2005 en het gekapseisde cruiseschip de Costa Concordia in 2012. Zijn iconische luchtfoto van honderden vluchtelingen die op elkaar gepakt in een boot zitten die de Middellandse Zee oversteekt, waardoor de migrantencrisis een heel nieuw gezicht kreeg, werd in 2015 bekroond met de tweede plek in de categorie General News – Singles van de World Press Photo-wedstrijd.
Hier vertelt Massimo over de kracht van verschillende perspectieven en de praktische aspecten van zijn werkwijze, die de zwaartekracht lijkt te tarten.
Waarom kies je luchtfotografie en hoe wordt de uiteindelijke foto bepaald door hoe de wereld er van bovenaf uitziet?
"Wanneer je vanaf een grote afstand fotografeert, krijg je markantere foto's die meer indruk maken dan wanneer je dichtbij bent, omdat het zo'n ongebruikelijk perspectief is. Het is moeilijk om in de fotografie iets nieuws te doen, vooral omdat tegenwoordig iedereen met een smartphone foto's kan maken.
"Van alles wat tegenwoordig gebeurt, wordt een foto gemaakt en lang niet altijd door professionals. Het vormt een bedreiging voor het bestaansrecht van fotojournalisten. Maar als je iets vanaf grote hoogte kunt fotograferen met een groot teleobjectief, of dat nu een verkiezing, bruiloft, aardbeving of een protest is, dan lever je foto's af die echt indruk zullen maken."
In welke mate plan je de compositie van je foto's? Bestudeer je het landschap van tevoren?
"Je moet goed nadenken over wat je gaat fotograferen voordat je vertrekt, want als je uit een helikopter hangt, heb je je aandacht wel voor wat anders nodig. Sterker nog: als ik op zo'n grote hoogte fotografeer, kan ik die foto's niet eens bekijken. Je bent zó ver weg en de helikopter vliegt met 300 km/uur. Het is best een onvoorspelbare manier van fotograferen. Voorafgaand aan de fotosessie bestudeer ik aan mijn bureau de vliegroute van de helikopter, de wind, enzovoort, maar wanneer ik bezig ben, zie ik niks. In de loop van de jaren heb ik geleerd hoe ik foto's kan maken die je op het moment zelf niet kunt visualiseren. Je bereid je voor en hoopt maar dat het goed gaat."
Heb je Canon-apparatuur?
Hoe ben je begonnen met luchtfotografie?
"In het begin van de jaren '90 werkte ik als internationale nieuwsfotograaf en versloeg ik de mafiamoord op de Siciliaanse rechter Giovanni Falcone. Ter plekke stond ik in een lange rij naast al mijn collega's. Niemand zou mijn foto's kopen als ze precies hetzelfde waren als die van de fotograaf van Agence France-Presse. Dus ik dacht bij mezelf: "Wat kan ik doen?" Ik realiseerde me dat als ik met een 500mm- of 600mm-teleobjectief de hoogte in zou gaan, ik dan iets heel anders zou kunnen creëren. De bomexplosie waardoor Falcone om het leven kwam, had de hele snelweg opgeblazen en eigenlijk kon je alleen vanuit de lucht pas echt goed zien wat er was gebeurd."
Je gaat vaak op pad met het leger of de politie, maar hoe werkt het wanneer je zelfstandig luchtfotoprojecten uitvoert, praktisch gezien?
"Als je foto's van een grote gebeurtenis maakt die de publieke aandacht heeft, dan hoef je geen toestemming te vragen. Je hebt alleen maar een betrouwbare piloot nodig. Ik werk altijd met dezelfde piloot, namelijk mijn goede vriend Marco Savoia. Ik heb vijftien jaar met een andere piloot gewerkt, Maurizio Scarpelli, maar die is helaas omgekomen bij een helikopterongeluk.
"Normaal gesproken maak ik eerst foto's en die verkoop ik dan aan persbureaus, dus ik moet rekening houden met de kosten voor het inhuren van helikopters. Dat kan vrij duur zijn, maar ik zie het als een investering, net zoals fotograferen ook in camera's en andere apparatuur moeten investeren."
Luchtfotografie: volg de patronen
Wat is je standaarduitrusting voor luchtfotografie?
"Om mijn nek hangen drie camerabody's met verschillende objectieven. Ook draag ik een parachutistenbril en kniestukken. Mijn camera voor luchtfotografie moet heel snel zijn en goede prestaties leveren, dus ik gebruik de Canon EOS-1D X Mark III of de Canon EOS R5 met diverse objectieven voor een scherpstelbereik tussen 11 en 1000mm.
"Ik gebruik camera's met grote pixels in de sensor, omdat grotere pixels meer licht inlaten. Je krijgt minder ruis wanneer je met een hoge ISO werkt en het verkleint het risico dat je foto's bij weinig licht wazig lijken. Ik kan niet wachten om de mogelijkheden voor automatische scherpstelling van de EOS R3 te testen; het is moeilijk om handmatig scherp te stellen wanneer je vanuit een snelle helikopter fotografeert.
"De Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM is voor mij het handigste objectief omdat deze, op een hoogte van zo'n 150 m, een scherpstelbereik heeft waardoor ik dichtbij kan komen maar ook een superscherpe opname kan maken. Ik gebruik ook het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief veel; ik kies mijn brandpuntsafstand op basis van mijn afstand tot het onderwerp, en dat is vaak afhankelijk van de weersomstandigheden."
Hoe is luchtfotografie voor jou veranderd sinds je in de jaren '90 begon?
"Dankzij de cameratechnologie kan ik nu dingen doen die nog niet eerder mogelijk waren. Ik kan 's nachts werken, in volledige duisternis op zee met alleen de maan en de sterren. Dat was, voordat de technologie zich zo heeft ontwikkeld, echt ondenkbaar.
"Er is meer vraag naar luchtfotografie, niet alleen in de fotojournalistiek maar ook als kunst. Met behulp van luchtfotografie kun je eenvoudig foto's maken die zo mooi zijn dat mensen ze als kunst in huis willen hangen."
Wat voel je als je op honderden meters hoogte fotografeert?
"Boven de wolken voel ik me zo vrij als een vogel, denk ik nergens meer aan en heb ik volledige creatieve vrijheid. Ik vind het echt helemaal geweldig."
De uitrusting van Massimo Sestini
De belangrijkste apparatuur die professionals gebruiken om foto's te nemen
Camera's
Canon EOS R5
Maak sensationele foto's van 45 Megapixel met maximaal 20 fps of 12-bits 8K RAW-video over de volledige breedte van de camerasensor. "De R5 is mijn favoriete camera, voor portretten en voor algemeen gebruik", zegt Massimo.
Canon EOS-1D X Mark III
De ultieme creatieve uitrusting met uitstekende prestaties bij weinig licht, deep learning-AF en 5,5K RAW-video. Massimo zegt: "De EOS-1D X Mark III is de ultieme camera bij weinig licht. Ik gebruik deze vaak voor onderwaterfotografie, luchtfotografie en sport."
Canon EOS-1D X Mark II
Het hart van de EOS-1D X Mark II is een door Canon ontwikkelde CMOS-sensor. Deze sensor luidt een nieuw tijdperk in op het gebied van professionele beeldkwaliteit in het assortiment EOS-producten. "Ik gebruik de EOS-1D X Mark II in combinatie met de Mark III als ik vaak tussen verschillende objectieven moet wisselen", zegt Massimo.
Objectieven
Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM
Canon's meest lichtsterke ultragroothoekzoom met een Nano USM-motor, 5-stops beeldstabilisatie, plus 3 asferische elementen en 2 UD-elementen voor verbluffende scherpte.
Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM
De RF 24-70mm F2.8L IS USM is een van de drie essentiële f/2.8 RF-objectieven van Canon. Het heeft een lichtsterk diafragma en beeldstabilisatie plus een Nano USM-motor voor stille scherpstelling.
Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM
Leg de wereld vast met uitzonderlijke flexibiliteit en kwaliteit dankzij een supercompact f/2.8 telefoto-objectief met een 5-stops Image Stabilizer voor fantastische resultaten vanuit de hand, een kortere scherpstelafstand tot 0,7 m en de snelste AF ooit.
Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM
Een groothoek prime-lens met een snel grootste diafragma van f/1.8 en macrokenmerken.
Canon RF 50mm F1.2L USM
Tilt fotografische prestaties naar een ongekend hoog niveau en biedt superieure scherpte, meer creatieve vrijheid en buitengewone prestaties bij weinig licht.
Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM
Een hoogwaardig ultragroothoekobjectief met een constant grootste diafragma van f/2.8 voor de best mogelijke beeldkwaliteit, zelfs bij weinig licht.
Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM
Een standaardzoomlens van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik.
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM
Een compacte, hoogwaardige 100-400mm zoomlens die ideaal is voor sport-, actie- en wildlifefotografie.