Bij sporten op een bijzondere locatie zoals skiën, skitochten en paragliden is de omgeving net zo belangrijk als de fysieke activiteit. In een video wordt meestal maar aan een van deze elementen tegelijk recht gedaan. Wat als je de actie via meeslepende 3D VR-beelden zou kunnen ervaren, met de vrijheid om 180 graden om je heen te kijken?
Mountainbikeliefhebber en Canon Ambassador Martin Bissig heeft zijn carrière als outdoorfotograaf ontwikkeld in de bergachtige regio Davos in Zwitserland, vlak bij zijn woonplaats. Zijn sensationele beelden van extreme mountainbiketerreinen en durfallen zoals trialbiker Danny MacAskill zijn in meer dan twintig landen gepubliceerd voor klanten zoals National Geographic en Red Bull. Martin staat bekend om de verbluffende landschappen in zijn foto's, van de bergen in 'zijn' Zwitserland tot kliffen in Kroatië en door de wind gevormde woestijnduinen van Oman. Zijn klanten kloppen bij hem aan voor een ervaring en zowel de extreme sporten als de omgeving waarin die plaatsvindt spelen daarin een cruciale rol. Het is aan Martin om beide elementen tot leven te brengen.
"Als ik een shoot doe in de natuur, is dit moeilijk na te maken met foto's en video's. Je mist de 3D-look en het gevoel dat je omringd wordt door het landschap", zegt hij. Het revolutionaire Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE-objectief, ontworpen voor het maken van stereoscopische VR-opnamen van 180 graden, heeft dit helemaal veranderd.
"Als professional ben ik altijd nieuwsgierig naar nieuwe technologieën, technieken en uitrusting", aldus Martin. "Ik ken geen ander objectief van dit type. Met het EOS VR System van Canon heb ik alles wat ik nodig heb om VR-opnamen te maken. Met de EOS R5 en de EOS VR Utility-app van Canon kan ik als fotograaf en filmmaker mijn werkveld verbreden met dit systeem."
Voor zijn eerste productie bevestigde Martin het Dual Fisheye-objectief op de EOS R5 waarmee hij regelmatig werkt. Hiermee maakte hij een meeslepende stereoscopische 3D VR-video van 180 graden voor het toerismebureau van Davos om te laten zien welke winteractiviteiten je in de besneeuwde bergen kunt doen, zoals fietsen, sneeuwschoenwandelen, skitochten, skiën, paragliden en sleeën.
Meeslepende 3D VR-video's maken met het revolutionaire Dual Fisheye-objectief van Canon
Krachtig en draagbaar
Met de EOS R5 in combinatie met het RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE-objectief kunnen 3D VR-video's met hoge resolutie worden vastgelegd. Het dynamisch bereik en de kleurreproductie zijn fantastisch dankzij de krachtige 8K full-framesensor van de EOS R5. Dergelijke videokwaliteit kon eerder alleen worden bereikt door zware rigs met meerdere camera's te gebruiken, wat erg veel tijd kostte. Dit is gewoon geen optie als je snelle actieopnamen op uitdagend terrein maakt met een strakke deadline.
"Driekwart van mijn opnamen bestaat uit foto's, de rest is video. Na twee jaar werken met de EOS R5 is het voor het werk dat ik doe nog steeds de beste camera die ik ooit heb gebruikt qua beeldkwaliteit, snelheid, formaat en gewicht", zegt Martin. "Nu kan ik het VR-objectief bevestigen en mijn favoriete systeemcamera veranderen in een VR-camera. Echt super!
"Ik was verrast door het compacte formaat van het objectief. Ik kan het zo heel eenvoudig meenemen en op een gimbal bevestigen", voegt hij toe.
De lichte en draagbare combinatie werkte volgens Martin bovendien perfect in koude omstandigheden en op grote hoogtes. Zo had hij bijvoorbeeld geen beschermhoezen nodig voor de camera of het objectief. Dit gaf hem de vrijheid om te experimenteren met verschillende cameratechnieken, waaronder vanuit de hand, op een gimbal en met een helmbevestiging. "Ik heb geen enkel statief gebruikt. Ik moet namelijk met het onderwerp kunnen meebewegen en de kijker het gebied laten ontdekken", aldus Martin.
Martin zit zelf ook niet stil. Als zijn onderwerp op een fiets zit, dan zit hij dat meestal ook. "Ik wil de kijkers het gevoel geven dat ze de actie zelf beleven en op de fiets zitten. En hoe kan ik dat beter doen dan hun te laten zien wat ik mijn eigen ogen zie terwijl ik mijn fiets door de sneeuw stuur? Met een gimbal zou dat niet werken, dus daarom heb ik de Canon-apparatuur op een speciale helm bevestigd."
Een gimbal zorgde wel voor vloeiende bewegingen bij activiteiten te voet, zoals skitochten. Voor paraglidingvideo's kon Martin om veiligheidsredenen alleen vanuit de hand filmen. "Je kunt met deze uitrusting sportvideo's filmen die met grotere rigs gewoon niet mogelijk zijn", zegt hij. "Deze [professionele] uitrusting die ik gebruikte, was zo compact en licht als maar zijn kan."
Heb je Canon-apparatuur?
Controle over 3D VR-bewegingen
"Het leuke aan het VR-concept voor sport is dit: wanneer je door een bijzondere omgeving trekt waarin de actie plaatsvindt, heeft de kijker de vrijheid om 180 graden om zich heen te kijken", zegt Martin. "De aandacht is niet puur gericht op de atleet of de sport zelf, maar op de scène als geheel."
Met wat vallen en opstaan lukte het Martin om de juiste balans te vinden tussen het onderwerp en de omgeving. "Het 3D-effect werkte het beste als ik het onderwerp in actie op ongeveer twee meter afstand filmde, met een aantrekkelijk uitzicht op de achtergrond om de prachtige natuur te laten zien."
Zijn onderwerpen en Martin zijn constant op korte afstand van elkaar in beweging, waardoor goede communicatie belangrijk is. Ook moesten ze wat experimenteren met camerabewegingen. Zo liet hij bijvoorbeeld zijn onderwerp vaart minderen en gebruikte hij langzamere camerabewegingen om meeslepende 3D VR-video's te maken, zonder dat de kijker er misselijk van wordt. De camera is dan wel in beweging, maar de kijkers met de headset zitten tenslotte stil.
Bij bepaalde activiteiten, zoals skiën, was de beperkte beweging een nadeel bij het filmen, maar bij andere was het juist een voordeel, zoals sneeuwschoenwandelen en mountainbiken. "Het werkt het beste als ik het onderwerp in een vloeiende, voorwaartse beweging volg, dus de richting waarin je van nature loopt. Als je je naar achteren beweegt en het onderwerp op je afkomt, voelt dat niet natuurlijk aan voor de kijker."
Voor Martin was het ook verleidelijk om de omgeving te pannen, maar met een effectieve beeldhoek van zo'n 180 graden legt de camera al genoeg vast zonder dit te doen. Martin zegt: "Als cameraman moet je de verleiding weerstaan om de camera alle kanten op te richten en naar de omgeving te kijken. Dan ga je de mist in. Je moet de camera zo stabiel mogelijk houden. De kijkers bepalen dan uiteindelijk zelf waar ze in het beeld naar kijken. Als de camera te veel beweegt, dan doen de beelden dat ook, zonder dat de kijkers hun hoofd bewegen. Dat maakt het moeilijk om de bewegingen te volgen."
Verruim je horizon: maak kennis met het baanbrekende virtual reality-objectief
Klaar voor de headset
Martin filmt meestal in standaard 4K, maar voor 3D VR met het Dual Fisheye-objectief moet de maximale 8K-resolutie van de camera een 3D VR-bestand met een hoge resolutie produceren, met een uiteindelijke bestandsgrootte van 4K per lens. Dat komt omdat de beelden van de beide lenzen, die het zicht van het linker- en rechteroog nabootsen, tegelijkertijd naast elkaar worden geregistreerd op de sensor van de EOS R5.
Om de beelden klaar te maken voor de headset, moeten de cirkelvormige fisheye-beelden van het linker- en rechteroog met de Canon EOS VR Utility-software van plek worden verwisseld en omgezet in twee platte, vierkante 4K-afbeeldingen naast elkaar (ook wel afstandsgetrouwe projectie genoemd, die wordt gebruikt voor VR-output). Het geëxporteerde VR-bestand kan vervolgens worden bewerkt met een geschikt videobewerkingsprogramma. Met de EOS VR Plugin voor Adobe Premier Pro* van Canon kan het hele proces worden teruggebracht tot één stap, door automatisch de originele Dual Fisheye-beelden om te zetten en deze tegelijkertijd rechtstreeks te importeren in het mediavenster van Adobe Premier Pro. Na de conversie kan er met de reguliere videobewerking worden begonnen. "Ik film met de EOS R5 in Canon Log 3 met de BT2020-kleurruimte, plus het LUT-profiel van Canon om alles direct om te zetten naar Rec. 709-standaardbeelden", zeg Martin. "Als je weet hoe je kleurgradaties kunt aanpassen in normale beelden van je camera, dan is er niet echt een verschil met VR-beelden. Je hebt geen extra kennis nodig, dus dat is makkelijk."
Voor de laatste nabewerking uploadde Martin een aantal video's van die dag naar zijn headset om te kijken welk materiaal het beste zou werken in 3D VR. Hij vond dat de Canon-apparatuur vooral goed werk had verricht tijdens het paragliden. De beelden waren erg vloeiend. De kijker kan om zich heen kijken naar de uitrusting en door zijn benen naar het landschap ver onder hem. Perfect voor een persoonlijk perspectief. Snelle bewegingen vormden een grotere uitdaging. Bij de geselecteerde framerate van 8K 25 fps (PAL) had de EOS R5 bijvoorbeeld moeite om vloeiende bewegingen vast te leggen in een sequentie waarin de skiër voor de camera langs gleed. Het RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE-objectief kan worden gebruikt met de EOS R5 C, die 8K bij 30 fps biedt, of 60 fps (met RAW LT met externe voeding en een andere RAW-workflow/extern programma voor VR-conversie). Zo wordt de uitrusting alleen wel groter en minder wendbaar, terwijl de draagbaarheid voor Martin juist van groot belang was om de meeslepende sportvideo's te maken, net zo belangrijk als de kwaliteit van de camera en het objectief.
"De beeldkwaliteit van het objectief met een EOS R5 is geweldig, gezien het formaat", zegt hij. "De details van het beeldmateriaal lieten niets te wensen over. Het was ideaal voor de huidige hardware en kwaliteit van VR-brillen.
"Ik filmde buiten in een zonnige omgeving met een diafragma van ongeveer f/13. Ik had dus een scherptediepte vanaf mijn voeten tot in de verste verte en alle details waren haarscherp. De kwaliteit van de details is belangrijk, maar je wordt ook aangetrokken tot de driedimensionale wereld om je heen. Je wilt om je heen kijken en de hele scène ervaren, en niet alleen focussen op hoe scherp de details zijn. Het voelt zo realistisch. Je wordt echt de omgeving ingezogen."
Martin gebruikte twee of drie clips van elke activiteit om een video te maken van niet meer dan twee minuten. "Ik heb nu een showreel die ik kan delen met klanten zodat ze deze op een headset kunnen bekijken. Dit komt het dichtst in de buurt van het ervaren van een gebied en een activiteit. Het is de toekomst.
"De toepassing van VR bevindt zich wat mij betreft nog in de beginfase. Ik denk dat er een enorm potentieel is om deze technologie voor outdoorsporten, toerisme en de reisbranche te gebruiken."
*Adobe en Adobe Premiere zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.