ARTIKEL

Marc Aspland over het vastleggen van snelle sportactie

Image1_1200
Toptennisser Nicholas Hilmy 'Nick' Kyrgios op een tennistoernooi in Spanje, foto exclusief genomen voor The Times (mei 2016). Genomen met een Canon EOS-1D X Mark II en een EF 400mm f/2.8L IS II USM-objectief. © Marc Aspland

"Mijn foto moet het verhaal van de wedstrijd vertellen," zegt Marc Aspland. "De gezichtsuitdrukking van een coach die zojuist zijn team een voorsprong zag weggeven, of de superster die zojuist een kans voor open goal heeft gemist."

Als Chief Sports Photographer voor de krant The Times ziet Marc het als zijn taak om de belangrijkste sportmomenten op een creatieve manier vast te leggen. Kwaliteit gaat boven kwantiteit, en na jaren met een Canon te hebben gewerkt, helpt de EOS-1D X Mark II hem om nog creatiever te werken.

image2_1
Cambridge University viert de overwinning op Oxford met tweeënhalve bootlengte in 18 minuten en 38 seconden op de Tideway tussen Putney en Mortlake in Londen, Engeland (27 maart 2016). Genomen met een Canon EOS-1D X Mark II en een 200-400mm f/4L IS USM-objectief. © Marc Aspland

Dat is mogelijk door de functies die de camera te bieden heeft, Marc zijn streven om creatief te werk te gaan en zijn goede verstandshouding met de krant waarvoor hij werkt. Hij gaat iets anders te werk dan veel andere sportfotografen. Hij legt namelijk niet direct alles vast wat hij in zijn omgeving ziet, maar wacht tot het moment waarop dat ene shot zicht aandient. "Ik wil niet aan de lopende band foto's sturen naar mijn editor, zoals fotografen van fotoagentschappen doen omdat hun markt veel groter is," aldus Marc. "Ik weet wat mijn sporteditor wil en ik weet over welke spelers onze journalisten schrijven, dus kan ik veel selectiever te werk gaan bij het inzenden van mijn foto's."

Met zijn camera kan hij in verschillende situaties probleemloos de belangrijkste momenten vastleggen, zonder de gebruikelijke belemmeringen. "Als ik tijdens een voetbalfinale een situatie in weinig licht zie die de andere 20 fotografen naast me niet zien, hoef ik alleen maar op de ISO-knop te drukken." De camera focust snel op het onderwerp en houdt het scherp. "Ik hoef dan alleen maar mijn camera te richten op de speler die in mijn richting rent om hem of haar met een supersnelle en uiterst nauwkeurige focus vast te leggen, zelfs bij f/8 met een lang objectief." Hij kan zich razendsnel aanpassen aan weinig licht en doen waarvoor hij is gekomen: de essentie van livesport vastleggen.

A close-up of rugby winger Jack Nowell
Rugby-ster Jack Nowell in een exclusieve fotoreportage voor The Times genaamd 'My Sporting Body' (februari 2016). Genomen met een Canon EOS-1D X Mark II en een EF 400mm f/2.8L IS II USM-objectief. © Marc Aspland

Ik verleg mijn grenzen omdat ik weet dat mijn camera dat ook kan.

Marc heeft de body van zijn camera veranderd, maar zijn favoriete objectieven zijn nog steeds dezelfde. "Ik gebruik nog steeds alle EF-objectieven die ik ook voor de 1D X gebruikte. Van de 15mm f/2.8 Fisheye tot de 70-200mm f/2.8L en de 200-400mm f/4L IS USM EXTENDER 1.4x, " aldus Marc. "Tijdens een voetbalfinale gebruikte ik bijvoorbeeld een 2x Extender waarmee ik een brandpuntsafstand van 800 mm haalde. Ik heb van alles, van 15 mm tot 800 mm. Materiaal waar geen enkele sportfotograaf zonder kan."

De framerate is een van de belangrijkste verbeteringen in de nieuwe camera ten opzichte van de originele 1D X. De Mark II biedt een continue opname met 14 fps van RAW- of JPEG-bestanden met volledige resolutie en de mogelijkheid om foto's te maken met 16 fps in de Live View-modus. Heeft Marc deze indrukwekkende verbeteringen van de camera al uitgeprobeerd? "Ja. Ik kan het winnende doelpunt tijdens een grote finale nu in vier, vijf of zes frames vastleggen met een snelheid van 1/2000 sec. Zodra de speler uithaalt, kan ik hét moment van de wedstrijd vastleggen. Dankzij de verbeterde framerate kan ik creatiever te werk gaan. Ik verleg mijn grenzen omdat ik weet dat mijn camera dat ook kan. Zo maak ik betere foto's."

Marc heeft ook al ondervonden hoe het is het juiste shot in één keer vast te leggen. "De helderheid en de scherpte van de foto zijn ongekend. Met een 85mm f/1.2-objectief bij f/1.2 kan ik ook door de zoeker kijken en perfect zien waar ik op focus," aldus Marc.

A low-level shot of a racehorse
De lage hoek toont hoe paard en ruiter aan de leiding gaan op het parcours van Cheltenham (maart 2016). Genomen met een Canon EOS-1D X Mark II en een EF 16-35mm f/2.8 L II USM-objectief. © Marc Aspland

Volgens Marc kan elke fotograaf zijn voordeel doen met de 1D X Mark II, of ze nou actiefoto's of portretachtige foto's van sportpersoonlijkheden maken. "De camera is geschikt voor verschillende soorten foto's, dus als fotograaf overweeg je ook sneller een ander soort foto te maken," legt hij uit. "De echte topfotografen treden waarschijnlijk in details over de technische mogelijkheden van de camera, maar ik zou nooit tegen een fotograaf zeggen: je moet deze camera kopen vanwege de Cfast-kaart en de leessnelheid voor RAW-bestanden van 16 frames per seconde. Dat is niet zo belangrijk. Het belangrijkste is dat deze camera het mogelijk maakt voor fotografen om foto's te 'zien' en te maken die ze eerder niet voor mogelijk hielden."

Neem een kijkje op de productpagina van de 1D X Mark II voor meer informatie.

Geschreven door Steve Fairclough


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Canon Professional Services

Leden krijgen toegang tot CPS Priority Support, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle Fast Track-reparatieservice en mogen, afhankelijk van het niveau van het lidmaatschap, gratis materiaal lenen en profiteren van een kosteloze retourzending plus kortingen bij onderhoud. Ook kunnen ze gebruikmaken van exclusieve ledenaanbiedingen.

Aanmelden

Ontdek meer

Canon Professional Services