Hoe een minimalistische documentaire van slechts 90 seconden een wedstrijd won

Daniel Simpkins vertelt over het maken van de korte documentaire waarmee hij de Canon-wedstrijd Stories in Motion won en wat de prijs voor hem betekent. Ook geeft hij tips aan andere jonge filmmakers.
Een man leunt achterover tegen een rode tractor in het midden van een veld, terwijl een bruin-witte koe er een eindje naast staat, in een still uit de korte film Farm Life van Daniel Simpkins.

Daniel Simpkins maakte de opnamen voor zijn bekroonde film op de boerderij van zijn oom in Wiltshire, in het VK. "Veel moderne documentaires worden erg vanuit de hand geschoten en plaatsen je heel dicht bij de onderwerpen", zegt hij. "Farm Life voelde meer als nadenken over het onderwerp. Ik doe een stap terug en observeer." © Daniel Simpkins

Toen filmmaker Daniel Simpkins een paar dagen wat camera-apparatuur te leen kreeg, had hij geen idee dat hij daarmee een bekroonde film zou gaan maken. Maar een paar maanden later won hij de hoofdprijs in de nieuwe Canon-wedstrijd voor korte films in het VK, Stories in Motion.

"Ik was echt verbaasd dat ik won, omdat er veel getalenteerde filmmakers meededen", aldus de 26-jarige Daniel. "Ik vond het zelf wel een aardige film, maar verwachtte niet dat ik er iets mee zou winnen."

Daniels film Farm Life is een prachtig gefilmde documentaire – van slechts 90 seconden – over de jonge boer Jeff. De film is doordacht, ingetogen en gefilmd in letterbox-formaat, en bestaat uit stilstaande beelden en zorgvuldig gearrangeerde bewegende beelden, met alleen Jeffs voice-over en omgevingsgeluiden van de boerderij op de soundtrack. De inspiratie voor het maken van de film kwam uit Daniels eigen familieachtergrond.

Hij is geboren en getogen in het zuidwesten van Engeland, en daardoor erg bekend met het plattelandsleven. De boer Jeff uit de film is Daniels neef. "Als je opgroeit op het platteland, blijft dit altijd een onderdeel van je", zegt hij. Daniel is al sinds zijn tienerjaren geïnteresseerd in film en media en volgde een filmstudie aan Falmouth University, waar zijn passie voor documentaires werd geboren. "Ik raakte gefascineerd door het maken ervan en realiseerde me dat de echte wereld net zo interessant is als fictie", voegt hij toe.

Na zijn afstuderen werkte Daniel korte tijd als runner in de filmproductie voordat hij zijn huidige baan als technicus bij een cameraverhuurbedrijf kreeg. Zijn werkgever stimuleert hem om camera's te lenen en apparatuurkennis te ontwikkelen door zelf te filmen, en zo ontstond Farm Life.

Een rij zwartbonte koeien staat achter hekken in een koeienstal en kijkt naar de camera in een still uit de korte film Farm Life van Daniel Simpkins.

In Farm Life heeft de kijker altijd enige afstand tot de onderwerpen, afgezien van één close-up van Jeff. "Je observeert en kijkt voortdurend", zegt Daniel. "Ik denk dat we dat tegenwoordig missen met dingen als TikTok. Mensen hebben een steeds kortere aandachtsspanne. Het is leuk om eens achterover te kunnen leunen en te kijken naar iets dat een langzamer tempo heeft." © Daniel Simpkins

De jonge filmmaker Daniel Simpkins staat met een stapel dozen met Canon-apparatuur in zijn handen naast presentator Alex Zane, die hem de hoofdprijs van de Canon-wedstrijd voor jonge filmmakers Stories in Motion overhandigt.

Daniel ontving de hoofdprijs in de Canon-wedstrijd voor jonge filmmakers Stories in Motion tijdens een speciale ceremonie in het Everyman Theatre in Londen. "Ik heb soms erg last van angsten, maar ben tegelijkertijd enorm gedreven", vertelt hij. "Dat ik iets voor mezelf kon maken, was op een bepaalde manier een enorme ontlading van creativiteit en spanning, omdat ik het heb ook echt heb gedaan." Te zien is hoe Daniel zijn prijs in ontvangst neemt van presentator Alex Zane. © Fran Hales

Farm Life en succes bij de wedstrijd

"Ik zat in een creatief dal en had mijn zelfvertrouwen verloren, omdat veel van de films die ik had gemaakt nooit werden afgemaakt of ik er niet tevreden over was", vertelt Daniel. "Ik ben een beetje een perfectionist; als ik ergens niet tevreden over ben, laat ik het aan niemand zien omdat ik het altijd nog beter wil maken."

Toen zijn baas vertelde dat er apparatuur moest worden getest, kwam Daniel op het idee om zijn neef te vragen of hij bij hem kon filmen, gewoon als experiment. "Het leek mij een interessant onderwerp en ik had zo de kans weer wat tijd op het platteland door te brengen", vervolgt hij. "Het was een heel comfortabele situatie met een locatie en een persoon die ik goed kende, dus ik greep de kans en ging ermee aan de slag."

Daniel koos voor een ingetogen filmstijl, deels beïnvloed door oude Britse Pathé-documentaires. Hij filmde Jeff en de scènes op de boerderij zo eenvoudig mogelijk zodat het onderwerp voor zichzelf zou spreken. Op de set werd hij bijgestaan door zijn vader Philip en bracht hij een dag door met filmen en een dag later met monteren van de opnamen.

Daniel had op dat moment vrij weinig zelfvertrouwen, waardoor het project daar gemakkelijk had kunnen eindigen, maar een bevriende filmeditor zag zijn film en hielp hem de beelden te bewerken. Daniel had in eerste instantie geen geluid opgenomen. Daarom ging hij terug naar de boerderij en nam een interview op met Jeff die vertelde over het boerenleven. Ook nam hij geluiden op uit de omgeving van de boerderij. Daarna werd alles samengevoegd en was de film compleet.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Daniel had een advertentie gezien voor de Canon-wedstrijd Stories in Motion. Met wat aanmoediging van zijn vrienden besloot hij mee te doen. En ze hadden gelijk; de jury was helemaal weg van Farm Life en koos deze film uit een enorm aantal inzendingen als winnaar van de documentairecategorie en als algehele winnaar.

Hij ontving zijn prijs tijdens een speciaal evenement in het Everyman Theatre in Londen. "Het feit dat ik als winnaar uit de bus kwam, gaf me veel vertrouwen dat ik films van hoge kwaliteit kon maken en de verzekering dat ik de goede kant op ging", zegt Daniel. "Het heeft me zeker gestimuleerd om zelf meer films te maken."

Een man in stoffige blauwe kleding en met een rode helm met hierop een hoofdlamp kijkt recht in de camera, in een still uit Daniel Simpkins' huidige documentaireproject dat zich afspeelt in verlaten mijnen in Cornwall.

Daniel werkt momenteel met zijn Canon EOS C70 aan een documentaire over de Carbis Bay Crew, een groep hobby-mijnverkenners in het Engelse Cornwall. "Ik wil voorlopig documentaires blijven maken, maar zou uiteindelijk graag de stap willen maken naar fictie als ik tevreden ben over wat ik op dat moment in mij heb", zegt hij. © Daniel Simpkins

Een man abseilt in een oude mijnschacht en kijkt omhoog naar zijn touwen in een still uit Daniel Simpkins' huidige documentaireproject dat zich afspeelt in verlaten mijnen in Cornwall.

Daniel maakt het liefste documentaires met een ingetogen stijl. "Een film hoeft niet altijd overweldigend te zijn of een spannend einde te hebben om mensen geïnteresseerd te krijgen", zegt hij. "Ik houd van het idee om gewoon naar iemand te kijken. Als je zoiets goed filmt, kan iedereen naar mijn idee interessant zijn om naar te kijken." © Daniel Simpkins

Op ontdekkingsreis in het mijnbouwverleden van Cornwall met de Canon EOS C70

Daniel won een Canon EOS C70 en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, dat hij gebruikte om in het Engelse Cornwall een nieuwe documentaire te maken. Het graafschap was tot de jaren 90 van de vorige eeuw de thuisbasis van een bloeiende tinmijnindustrie en Daniels film volgt de leden van de Carbis Bay Crew, een groep speleologen en duikers, die als hobby de verlaten mijnen van Cornwall verkennen.

"Elk lid van de crew is een karakter op zich", zegt Daniel. "Het kan een behoorlijk gevaarlijke hobby zijn, maar ze hebben elk hun eigen reden om de mijnen in te gaan. Soms hebben ze een geschiedkundige interesse, of gaan ze voor de adrenalinekick. Anderen zoeken gewoon een gemeenschap van gelijkgestemden met wie ze elk weekend op pad kunnen gaan. Ik ging dus mee ondergronds en filmde ze tijdens het werk."

Daniel begon met het maken van de film voordat hij de wedstrijd won, maar hij was op een punt gekomen dat hij niet zeker wist of hij ermee door kon gaan, omdat hij het risico niet durfde te nemen om met geleende apparatuur in zo'n omgeving te gaan filmen. Hij had echter zelf een Canon EOS C70 waardoor hij de vrijheid had om zijn werk voort te zetten. Hij vertelt dat de camera hiervoor echt perfect was.

"Ik was al bekend met Canon-camera's, maar ik ben gek op de EOS C70 omdat hij interne ND-filters heeft, alles zich binnen handbereik bevindt en hij gewoon zo compact is", vertelt hij. "Deze camera is ideaal voor het filmen van documentaires. Het is echt heel speciaal als je kunt werken met 4K-beelden en opnamen kunt maken in Canon RAW-indeling. Hij is ook heel robuust, zodat ik echt unieke beelden kon opnemen."

Cinematograaf Tania Freimuth buigt over een Canon EOS C70, die is bevestigd op een statief.

Zo start je je indie-filmcarrière

Cinematograaf Tania Freimuth vertelt ons hoe een onafhankelijke film tot stand komt en geeft tips over wat je moet filmen, hoe je je uitrusting optimaal benut en hoe je kunt samenwerken met andere professionals.

Uiteindelijk wil Daniel fictie maken, maar voor de nabije toekomst is hij van plan door te gaan met documentaires. "Met documentaires ontmoet je mensen die je anders nooit zou ontmoeten en hoor je andere meningen en manieren van denken. Het opent je geest echt wat meer", zegt hij. "Als je bij familie en vrienden bent, heb je de neiging om de wereld op een bepaalde manier te zien. Met documentaires dwing je jezelf om erop uit te gaan om andere mensen te ontmoeten en met hen te communiceren. Ik vind het echt leuk om de meningen van anderen te horen en over verschillende manieren van leven te leren."

Op de vraag welke tips hij andere jonge filmmakers kan geven die hun eigen projecten willen nastreven, antwoordt Daniel: "Veel jonge filmmakers trappen in de valkuil dat ze te ambitieus worden over wat ze willen doen, of dat hun projecten te groot worden om nog af te ronden. Maar ik denk dat als je gewoon rondkijkt naar wat zich al om je heen bevindt, je dan waarschijnlijk genoeg stof ziet om een film van te maken.

"Wat ik uit de hele ervaring heb geleerd, is dat je niet bang moet zijn om zelf een film te maken. Je hoeft niet op anderen te wachten om de boel in gang te zetten. In mijn geval haalde ik veel voldoening uit het zelf regisseren, filmen en produceren van de film. Het heeft me echt gemotiveerd, want ik heb aan mijzelf bewezen dat ik het kan."

David Clark

Gerelateerde artikelen

Achter de schermen van Haulout

Evgenia Arbugaeva vertelt over het maken van de voor een Oscar genomineerde documentaire, de apparatuur die ze gebruikte en waarom ze zowel graag met foto's als met video werkt.

Hoe de Canon Video Grant jou kan helpen

Michaël Zumstein, Camille Millerand en Irene Baqué waren de eerste drie winnaars van Canon's prijs voor filmmakers van korte documentaires. Zij delen hier hun ervaringen en tips.

Wat is de beste Canon-apparatuur voor het maken van films?

Voor het maken van films en video's heb je camera's en objectieven nodig die binnen je budget passen. We geven je hier de beste opties voor elk filmbudget, wat je ook te besteden hebt.

All That Breathes: een door Sundance ondersteunde documentaire, gefilmd met Canon-apparatuur

Cineast Ben Bernhard legt uit hoe hij de effecten van Delhi's toenemende vervuiling en maatschappelijke spanning in beeld brengt met de Canon EOS C500 Mark II.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro