ARTIKEL

Geld verdienen als wildlifefotograaf – hoe doen de profs het?

A mother bear with her cub in silhouette. Photo by Marina Cano on a Canon EOS-1D X Mark II.
Canon-ambassadeur Marina Cano vertelt dat toen zij begon als wildlifefotografe, het belangrijk bleek veel volgers op sociale media te krijgen. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) met een Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM-objectief en een Canon Extender EF 1.4x III ingesteld op 420 mm, 1/2500 sec, f/4.0 en ISO1000. © Marina Cano

Hoe kun je geld verdienen met wildlifefotografie? Van het fotograferen van de prachtige 'Big Five' op safari tot de natuur dichter bij huis, wildlifefotografie is een van de populairste genres onder amateurs. Met zoveel hobbyisten om mee te concurreren en de dalende opbrengsten van traditionele gedrukte media is het essentieel voor professionele wildlifefotografen om hun activiteiten uit te breiden.

In plaats van alleen foto's te verkopen, verkopen ze nu een stijl, een merk of zelfs een ervaring. Veel professionals hebben meerdere inkomstenbronnen, variërend van workshops en seminars tot fotoboeken en innovatieve vormen van publicatie.

De succesvolle wildlifefotografen Marina Cano, Vladimir Medvedev en Radomir Jakubowski vertellen hoe je geld kunt verdienen met het fotograferen van de natuur, waarbij ze elk hun eigen prioriteiten in aanpak aangeven.

1. Zorg voor volgers op sociale media

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

De Spaanse fotografe Marina Cano heeft een bloeiende carrière opgebouwd met het wereldwijd fotograferen van wildlife en is met name bekend geworden vanwege de dramatiek en emotie tussen de dieren in haar foto's. Haar liefde voor wildlifefotografie begon in het natuurpark Cabárceno, op slechts 15 minuten van haar huis in Santander in het noorden van Spanje. Daar heeft ze haar vaardigheden op het gebied van fotografie aangescherpt en een portfolio samengesteld waaruit haar eerste boek ontstond.

Het opzetten van betrokken community's op sociale media, waaronder een half miljoen volgers op Facebook, is een integraal onderdeel van haar succes. "In het begin was ik erg aanwezig op Facebook en mijn community bleef maar groeien", vertelt Marina. "Tien jaar geleden postte ik elke dag berichten en sprak veel met mensen. Ik investeerde er veel tijd in, maar ik vond het ook geweldig.

Facebook en Instagram waren erg belangrijk voor mijn carrière, dus ik moedig mensen altijd aan om aanwezig te zijn op sociale media, werk te delen en te reageren op mensen. Het zijn ook geweldige platforms om het werk van andere fotografen te bekijken en ervan te leren."

Dankzij dergelijke contacten kan ze de populariteit van verschillende foto's peilen, waarbij emotionele shots het populairst blijken te zijn. "Ik ben ook gek op dit soort foto's: moeders en baby's, of een dramatische band tussen twee dieren, of tussen dieren en het landschap, zoals bij een stormachtige lucht. Mijn werk is zeer emotioneel, ik zoek het niet op, maar het komt op me af. Ik maak alleen de foto's."

Haar vele posts op sociale media en haar gespecialiseerde website betalen zich ook direct terug via het werk dat naar haar toe komt. "Mensen hebben via tijdschriften contact met me opgenomen om artistieke prints te kopen en boeken te publiceren, of om me te vragen een lezing te geven. Dit is het belang van sociale media, want die mensen hebben mij online gevonden. [Maar] je moet strikt zijn over wat je publiceert en alleen je beste werk online zetten."

A fox in snow. Photo by Radomir Jakubowski.
Canon-ambassadeur Radomir Jakubowski heeft in heel Europa diverse prijzen gewonnen voor wildlifefotografie. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) met een Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender-objectief, ingesteld op 260mm, 1/1000 sec, f/4.0 en ISO800. © Radomir JakubowskiCanon EOS-1D X

2. Publiceer fotoboeken

Na zijn studie economie besloot de Duitse fotograaf Radomir Jakubowski om van zijn liefde voor wildlifefotografie zijn beroep te maken. "Ik vroeg mezelf hoe ik hier geld mee kon verdienen", vertelt hij. "Wildlifefotografie is erg populair, maar je hebt een product nodig dat meer is dan alleen fotografie."

Meer dan 10 jaar later heeft hij in heel Europa allerlei prijzen gewonnen voor wildlifefotografie. Radomir: "Ik verdien mijn geld op veel verschillende manieren en fotografie is daar één van."

Hoewel Radomir een innovatief bedrijf met allerlei activiteiten runt, blijft de regelmatige publicatie van artikelen en uitgave van fotoboeken een belangrijke pijler van zijn bedrijf. "Ik schrijf meestal één lang tijdschriftartikel per maand", vervolgt hij. "Naast mijn foto's bestaat dit uit zes tot twaalf pagina's over natuurfotografie, natuurbehoud of fotografische technieken." Hij heeft twee natuurfotografieboeken gepubliceerd, en een derde wordt in 2020 uitgegeven. In alle gevallen werd hij door redacteurs benaderd met een voorstel.

Traditioneel publiceren in tijdschriften en fotoboeken is ook een belangrijke bron van inkomsten voor Marina. Ze heeft vier boeken gepubliceerd: Cabárceno, Drama & Intimimacy, Inspiración + Naturaleza en Wild Soul, waarvan er twee zijn uitverkocht. Op dit moment werkt ze aan een vijfde boek.

"Er zijn verschillende manieren om boeken te publiceren", vertelt ze. "Het eerste boek, over het park, liet ik aan de directeur zien, die het leuk vond en het daarna liet drukken. Soms kwamen mensen naar me toe en soms deed ik het zelf." Haar tweede boek gaf ze in eigen beheer uit, voor haar derde en vierde boek werd ze benaderd door redacteurs.

Four giraffes in back and white. Photo by Marina Cano on a Canon EOS-1D X Mark II.
Marina's werkzaamheden zijn divers. Ze geeft bijvoorbeeld ook workshops over wildlifefotografie. Genomen met een Canon EOS-1D X Mark II en een Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 1/200 sec, f/10 en ISO250. © Marina Cano
A lion in profile. Photo by Marina Cano on a Canon EOS-1D X Mark II.
Marina maakt foto's met een Canon EOS-1D X Mark II, en nu met een Canon EOS-1D X Mark III, meestal met een Canon EF 600mm f/4L IS II USM-objectief of een Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x-objectief. Deze opname is gemaakt met een Canon EOS-1D X Mark II waarbij het laatste objectief was ingesteld op 530 mm, 1/1250 sec, f/5.6 en ISO1250. © Marina Cano

3. Geef workshops

A mountain ridge with cloud sweeping over the top.

Jonge fotograaf: landschappen met verhalen

De jonge fotografe Michaela Nagyidaiová duikt in de landschapsfotografie die een milieuverhaal vertelt, met professionele mentor Toby Smith.

"Educatie is een andere manier om geld te verdienen", zegt Marina. "Dankzij digitale fotografie maken steeds meer mensen foto's. Zo heb je natuurlijk wel meer concurrentie, maar het betekent ook dat er veel mensen zijn die betere fotografen willen worden. Daarmee is educatie een geweldige bron van inkomsten geworden."

Marina geeft regelmatig workshops en één-op-één-lessen in het natuurpark Cabárceno. Ze leidt ook safari's door Afrika en heeft in het verleden rondreizen door Namibië, Botswana en Kenia georganiseerd.

Zo geeft ook Radomir al sinds 2012 workshops over fotografie en hij schat dat die een kwart van zijn inkomsten leveren. In plaats van zich te richten op locatiefotografie, zoals gebruikelijk is in de branche, organiseert hij themaworkshops rond een bepaald dier of fotografietechniek.

"Mijn klanten zijn echt ambitieuze natuurfotografen die zeer goed uitgerust zijn", vertelt hij. "Het is inspirerend om samen te werken met andere mensen die de wereld net iets anders zien dan jij. We richten ons gewoonlijk drie of vier dagen op één soort dier, zoals een steenbok of een gems. Of ik geef heel artistieke workshops, bijvoorbeeld in Zwitserland, waarbij ik mensen zich laat concentreren op de vormen en kleuren van stenen en bergen."

A large bear walks though a forest. Photo by Vladimir Medvedev on a Canon EOS 5D Mark III.
Voormalig Canon Ambassador Vladimir Medvedev heeft verschillende prijzen gewonnen voor wildlife- en natuurfotografie en is met name bekend om zijn foto's van dieren in hun natuurlijke leefomgeving. Gefotografeerd met een EOS 5D Mark III (opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 75mm, 1/200 sec, f/2,8 en ISO400. © Vladimir Medvedev

4. Creëer je merk

"Wildlife is echt het populairste en spannendste genre onder fotografen", aldus Vladimir Medvedev. "Tegenwoordig beperkt de concurrentie zich niet tot een stad of land, omdat het internet alle grenzen heeft gewist. Er staan nu duizenden prachtige wildlifefoto's online, dus je moet de beste ter wereld zijn als je op dit gebied succes wilt boeken."

De prestaties van Vladimir, van het winnen van de Eric Hocking Portfolio Award bij Wildlife Photographer of the Year in 2012 voor zijn foto's van Banff National Park in Canada tot zijn voorzitterschap van de Russian Union of Wildlife Photographers, hebben ervoor gezorgd dat hij erkend wordt als één van de beste natuurfotografen van zijn land. Hij weerstond de drang om zich net als velen te richten op de bekende natuurgebieden en heeft zijn succes te danken aan de niche die hij voor zichzelf heeft gecreëerd met artistiek getinte foto's van wildlife en hun leefgebied.

"Als je wilt verkopen, moet je niet hetzelfde doen als anderen, je moet bijzonder zijn", zegt hij. "Na mijn prijs bij Wildlife Photographer of the Year besefte ik dat het tijd was om nieuwe doelen te vinden en na te denken over wat ik graag wilde doen. Ik heb de niche van creatieve natuurfotografie ontdekt, op het randje van kunst en woninginrichting. Ik hou verkoopstatistieken bij, dus ik weet wat mensen het mooiste vinden en wat ze gaan kopen. Een van mijn meest gewilde foto's is bijvoorbeeld In the Mirror of the Marshes. Deze informatie is erg belangrijk voor mij.

"Nu bouw ik mijn eigen merk op en vertel ik verhalen over mijn leven. Mensen raken emotioneel betrokken en willen een deel van mijn verhaal mee naar huis nemen. Ze kopen mijn foto's, hangen ze aan de muur en vertellen hun visite verhalen over mij en die foto's. Een foto in je interieur is niet alleen een massaal vervaardigde poster, het weerspiegelt je persoonlijkheid."

Je hoeft niet de nieuwste uitrusting te hebben, maar nieuwe en verbeterde functies in nieuwe apparatuur zouden goed van pas kunnen komen. Als je opvallender werk wilt maken, kan het best slim zijn om in een nieuwe camera te investeren. Toen Marina aan de slag ging met de Canon EOS-1D X Mark III, was dat "een grote stap vooruit". Dankzij de mogelijkheid om opnamen met maximaal 20 fps te maken in de Live View-modus, met intelligente AF voor het volgen van onderwerpen, kon ze snel bewegende dieren goed vastleggen en hoefde ze geen moment meer te missen. De verbeteringen in deze camera zijn volgens haar werkelijk verbluffend.

A mountain reflected in marsh water. Photo by Vladimir Medvedev on a Canon EOS 5D Mark II.
Vladimir vertelt dat deze foto, In the Mirror of the Marshes, een van zijn meest gewilde foto's is. Genomen met een Canon EOS 5D Mark II met een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 16mm, 1/10 sec, f/13 en ISO100. © Vladimir Medvedev

5. Verkoop prints en exposeer

Dankzij de prestigieuze prijs bij Wildlife Photographer of the Year kon Vladimir fulltime creatieve prints verkopen en voelde hij zich erkend. "Ik besefte dat ik een winnaar kon zijn en dat een zeer vakbekwame jury mijn foto's had beoordeeld. Hierdoor kon ik groeien. Financieel gezien is het moeilijk te zeggen wat de prijs me heeft opgeleverd. Misschien heeft iemand mijn foto's gekocht vanwege de prijs, maar over het algemeen denk ik dat het me alleen het directe prijzengeld heeft gebracht."

Vladimir doet al acht jaar niet meer mee aan fotowedstrijden, omdat hij de markt oververzadigd vindt. Hij wil ook niet langer geld verdienen via tijdschriften, waaraan hij op slechts 16-jarige leeftijd zijn eerste werk verkocht. Hij vindt dat ze niet bij zijn stijl van creatieve foto's passen en beter als promotiemiddel voor zijn tentoonstellingen, prints en andere inkomstenbronnen kunnen worden ingezet.

Hij haalt echter wel professionele voldoening en financiële beloning uit het exposeren van zijn werk. "Mensen kunnen de kwaliteit van foto's alleen bij tentoonstellingen volledig waarderen", vertelt hij. "Het gebruikelijke printformaat bij mijn exposities is 1 x 1,5 m, waardoor je volledig kunt opgaan in de foto's. Een goede expositie is duur, maar het is de enige plek waar je klanten de definitieve versie van foto's als product kunnen bekijken, die indrukken jarenlang kunnen onthouden en daardoor hopelijk iets voor in hun huis kopen."

"Er zijn veel verschillende manieren om inkomsten te genereren", voegt Marina toe. "Ik verkoop kunstprints en posters, en heb zelfs kussens met foto's erop geproduceerd." Ze geeft ook aan dat beeldkwaliteit van cruciaal belang is bij haar "zeer grote" prints. Bij het fotograferen van nachtdieren, zoals de schubdieren in de Kalahari-woestijn, met de Canon EOS-1D X Mark III kon ze met haar camera printwaardige resultaten maken die ze eerder nooit had gemaakt. "De ISO-prestaties van de EOS-1D X Mark III zijn fenomenaal en er is helemaal geen kleurruis", zegt ze. De DIGIC X-processor is het hart van de EOS-1D X Mark III en zorgt ervoor dat de hoeveelheid ruis bij elke ISO-waarde zo laag mogelijk is. Ook worden de afbeeldingen scherper dankzij de nieuwe helderheidsaanpassing en het grotere dynamische bereik. Zo maak je foto's die op elk formaat een prachtige blikvanger zijn.

A deer sits in a field in front of mountains, with traffic lights blurring past. Photo by Vladimir Medvedev on a Canon EOS 5D Mark II.
Vladimir fotografeert vaak met een Canon EOS 5D Mark III- en Canon EOS 5D Mark IV-camera, gecombineerd met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief, een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief, een Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-objectief, een Canon EF 500mm f/4L IS-objectief, een Canon EF 24mm f/1.4L II USM-objectief of een Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objectief. Deze foto is gemaakt met een Canon EOS 5D Mark II met een Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-objectief, ingesteld op 140mm, 5.0 sec, f/10 en ISO100. © Vladimir Medvedev

6. Onderzoek innovatieve formats

Voortbouwend op het succes van zijn exposities onderzoekt Vladimir de groeiende trend van presentaties door fotografen die hun foto's op een groot scherm vertonen en bespreken. "Je moet begrijpen dat mensen veranderen en dat het niet meer voldoende is om naar een tentoonstelling te gaan en mooie foto's te bekijken", zegt hij. "Mensen willen actie, een interactieve ervaring. Met spannende verhalen, persoonlijk contact, gesprekken en inspiratie wordt het een kleurrijke en educatieve gebeurtenis. Ik ben ervan overtuigd dat dit format minstens zo populair zal worden als wedstrijden en exposities."

Het is een medium dat Vladimir gebruikt door zijn betrokkenheid bij de non-profitorganisatie Russian Union of Wildlife Photographers, die meer dan 300 toonaangevende fotografen heeft samengebracht. "Een van de doelen is het creëren van formats die natuurfotografen kunnen helpen om hun vaardigheden efficiënt toe te passen op hun creatieve werk en tegelijkertijd een redelijke beloning te krijgen", legt hij uit. "We proberen van de liveoptredens een prachtige, levendige show te maken, een eerbetoon aan de fotografie. Het is belangrijk dat fotografen niet alleen foto's kunnen maken, maar ook levendige verhalen kunnen vertellen. Het eerste forum, Nature Photo Talks, werd in april 2019 gehouden en ondersteund door Canon. De zaal was volledig uitverkocht."

A young deer leaps playfully. Photo by Radomir Jakubowski.
Radomir maakt zijn wildlifebeelden met een Canon EOS 5DS R en Canon EOS-1D X Mark II, (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) in combinatie met een Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM-objectief, een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief of een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief. Deze foto is gemaakt met een Canon EOS-1D X met een Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM-objectief en een Canon Extender EF 1.4x III, ingesteld op 1/640 sec, f/4.0 en ISO400. © Radomir JakubowskiCanon EF 400mm f/2.8L IS III USM

7. Maak verschillende producten om te verkopen

Door zijn foto's te beschouwen als "unieke kunstwerken om te verkopen", heeft Radomir ze succesvol kunnen verkopen aan diverse uitgevers buiten de traditionele media. "Ik werk samen met toonaangevende kalenderproducenten in Duitsland en verkoop veel ansichtkaarten", vertelt hij. "Ik denk zo'n 50.000 per jaar, iets wat ik nooit had kunnen bedenken. Het bedrijf vroeg me of ik dit wilde doen en ik dacht: "Waarom niet?" Ik geef ze het recht om de foto's te printen en vier keer per jaar stuur ik een factuur. Dit is dus een erg goede samenwerking voor mij."

Door buiten het geijkte stramien te denken, heeft Radomir ook een succesvol bijproduct ontwikkeld en haalt hij een passief inkomen uit de online verkoop van fotografieproducten. Vladimir: "Ik werk veel met de fotografie-industrie. Dus als ik een cool idee of product zie, probeer ik het naar Europa te brengen en te verkopen via een van mijn distributieklanten." Hij introduceert fotoproducten in Duitstalige landen.

"Als je van fotografie wilt leven, moet je je eigen fotografiestijl ontwikkelen en unieke ideeën verkopen", zegt hij. "De eerste stappen zijn moeilijk, maar na je eerste successen gaat het vaak vanzelf. Mensen praten met elkaar over jou, of iemand ziet je werk op internet en vraagt of je een project wilt doen. Ik denk dat een goed netwerk het belangrijkste is voor een professionele fotograaf. Ik begon mijn bedrijf met slechts een paar connecties en het was niet eenvoudig, maar ik heb het in de loop der jaren rustig opgebouwd. Dus ik denk dat iedereen het kan."

Marina is het daarmee eens. "Mensen komen veel problemen tegen als ze wildlifefotograaf willen worden. Het is moeilijk, maar niet onmogelijk." Als je er veel passie, veel liefde en veel werk in steekt, kun je net als ik een fulltime wildlifefotograaf worden."

Geschreven door Lucy Fulford


De uitrusting van Marina Cano

De essentiële kit voor wildlifefotografie

Marina Cano’s Canon kit is laid out, showing different lenses and cameras.

Camera

Canon EOS-1D X Mark II

20,2 Megapixel full-frame sensor. 61-punts AF-systeem. Tot 14fps. ISO tot 409.600. "De beeldkwaliteit, de ISO-prestaties en de betrouwbaarheid onder alle weersomstandigheden maken deze camera tot de beste voor wildlifefoto's", vertelt Marina.

Canon EOS-1D X Mark III

Canon heeft een nieuw paradepaardje. Deze DSLR kan opnemen met maximaal 20 fps, beschikt over deep-learning-algoritmes, heeft een fantastisch dynamisch bereik en biedt uitzonderlijke prestaties bij weinig licht: de ISO kan tot wel 812600 worden uitgebreid. "Ik denk dat het de beste camera ter wereld is", zegt Marina.

Objectieven

Canon EF 600mm f/4L IS III USM

Een ultrakrachtig objectief uit de L-serie met Image Stabilizer en diafragma van f/4, perfect voor wildlifefotografie. Marina: "Voor mij is dit onmisbaar in de wildernis. Je kunt uitzonderlijke details in de huid of het gezicht van dieren vastleggen."

Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM

De professionele supertelezoomlens voor sportfotografie met een groot diafragma van f/2.8 en Image Stabilizer. "Ik ben dol op de fantastische onscherpe achtergronden die ik met dit objectief kan maken", vertelt Marina.

Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x

Een professionele f/4-lens met ingebouwde 1,4x extender voor veel flexibiliteit en een groot brandpuntsbereik voor sport- en wildlifefotografie. "Veelzijdig met de kwaliteit van een vast objectief en de zoomvoordelen", vertelt Marina. "Een van mijn meest favoriete objectieven ooit."

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan