Reisfotografie is een van de aantrekkelijkste fotografiegenres, maar tegelijkertijd ook een van de moeilijkste om een inkomen mee te verdienen. Er is enorm veel concurrentie op de markt en fotografen moeten dan ook beschikken over een indrukwekkend portfolio, bereid zijn te diversifiëren in hun werk, en nadrukkelijk aanwezig zijn op sociale media.
Veel reisfotografen proberen verschillende inkomstenbronnen te genereren, die uiteenlopen van het maken van videocontent tot het houden van workshops. Canon praat met drie reisfotografen over hoe het hen lukt een acceptabel inkomen te verdienen. Matthew Vandeputte is gespecialiseerd in timelapse-fotografie, waarbij hij op verschillende manieren geld verdient in deze nichemarkt. Annapurna Mellor is een Britse reisfotografe die heeft geleerd om flexibel te zijn, vooral toen ze tijdens de covid-19-pandemie niet kon reizen. En Canon Ambassador Lucia Griggi reist de hele wereld rond voor haar wildlife- en avonturenfotografie, en gebruikt daarbij andere vaardigheden zoals videografie om haar portfolio uit te breiden.
Hieronder vind je zes tips om een acceptabel inkomen te verdienen met reisfotografie.
REIZEN
Geld verdienen als reisfotograaf: hoe doen de profs het?
1. Plan reizen met een uniek uitgangspunt en voor de juiste outlet
Bij reisfotografie draait alles om het vinden van de juiste markt. Dit betekent dat je zoveel mogelijk onderzoek moet doen, niet alleen om de beste outlet voor je werk te vinden, maar ook om je reizen op een unieke manier onder de aandacht te brengen.
In de woorden van Lucia: "Doe je huiswerk en gebruik een aanpak die anders en origineel is."
De gemakkelijkste manier om dit te doen is door veel tijd te steken in het bestuderen van verschillende reisboeken en onlinebronnen. "Zorg ervoor dat je vertrouwd bent met de verschillende publicaties van de outlet en de stijl van het werk dat ze uitgeven", vertelt Annapurna. "Als je een idee wilt pitchen, kan het nuttig zijn om te kijken of ze pas iets vergelijkbaars of uit dezelfde regio hebben gepubliceerd."
Bepaalde reisbestemmingen zijn voor sommige redacteuren interessanter dan andere. "Gevaarlijke plekken of plekken die politiek instabiel zijn, zijn bijvoorbeeld niet geschikt voor reistijdschriften, omdat daarin de bestemming niet kan worden weergegeven als een plek waar lezers naartoe zouden willen gaan", vervolgt Annapurna. "Maar tijdschriften of kranten die documentairefoto's publiceren, hebben daar misschien juist wel belangstelling voor."
Ze vertelt dat je ook rekening moet houden met levertijden bij het onder de aandacht brengen van ideeën voor artikelen. "Bij de meeste publicaties werken ze meestal minstens een paar maanden vooruit. Als je dus bijvoorbeeld een verhaal vertelt dat te maken heeft met de winter in Europa, moet je het idee rond het einde van de zomer aandragen zodat het relevant is voor publicatie in de winter."
Heb je Canon-apparatuur?
Voor commercieel werk raadt Matthew je ook aan om gewoon merken te vragen wat ze nodig hebben. "Als een merk bijvoorbeeld een nieuw product op de markt brengt en foto's van dat product nodig heeft in een lifestyle- of reissetting, breng dan een gesprek op gang over waar jij, tegen betaling, een product mee naartoe zou kunnen nemen op reis, in ruil voor een bepaalde hoeveelheid content", stelt hij voor.
2. Ontwikkel een niche
Reisfotografie is een nichemarkt op zich, maar het is zeker de moeite waard om zoveel mogelijk richtingen binnen het genre te verkennen. Matthew heeft goed gebruikgemaakt van zijn vaardigheden door timelapse- en hyperlapse-video's te maken (zie het voorbeeld hierboven), en heeft gewerkt voor grote internationale merken zoals Google en Ford.
"Ik zeg altijd dat het hebben van een niche belangrijk is, en als reisfotograaf zijn er honderden niches die je zou kunnen ontwikkelen, van solo tot duurzaam reizen tot bestemmingen voor vegans", vertelt hij. "Er is een niche voor alles – en voor elke niche is er iemand die er uitspringt met hun content. Met een beetje geluk zou jij die persoon kunnen zijn."
Het werk van Lucia is ook internationaal gepubliceerd voor onder andere National Geographic, Condé Nast Traveller en de BBC. Hiernaast heeft ze commerciële klanten zoals Jeep en Patagonia. Ze raadt iedereen die een acceptabel inkomen wil verdienen met reisfotografie aan om uit te zoeken naar welke bestemmingen de meeste vraag is. "Voor mij is dat de Noordpool of de Zuidpool, omdat dit verafgelegen locaties zijn die voor de meeste mensen niet echt toegankelijk zijn", zegt ze.
Voor Matthew zijn het de plekken die nog niet door sociale media zijn ontdekt. "Ik ga graag naar plekken waarover je nog niet bent doodgegooid met Instagram-foto's", zegt hij. "Omdat mijn focus vaak ligt op de pure natuurlijke schoonheid van een omgeving of de lucht, kies ik geen clichélocaties of plekken die tot in den treure zijn gefotografeerd. Tot mijn favoriete content behoren foto's die zijn gemaakt in afgelegen delen van de Vanuatu-eilanden in het zuidelijke deel van de Stille Oceaan."
3. Zorg dat je reageert en flexibel bent
Als reisfotograaf moet je flexibel zijn. Er zijn veel verschillende subgenres, variërend van landschappen en wildlife tot portretten, en alles daartussenin. Je moet je ook snel kunnen aanpassen als de reismogelijkheden beperkt zijn of moeilijk zijn te vinden.
Annapurna is een reis- en documentairefotografe, en heeft gewerkt voor bladen zoals National Geographic en voor commerciële klanten zoals Intrepid Travel. "Het is een industrie waarin het moeilijk is om door te breken, en nu de reiswereld twee jaar lang op zijn kop heeft gestaan, is dat nog moeilijker geworden", legt ze uit. "Toen de pandemie uitbrak, raakte ik veel internationaal werk kwijt. Ik werk nu samen met de National Trust, een liefdadigheidsinstelling in het Verenigd Koninkrijk voor het behoud en beheer van historische locaties, en reis in plaats daarvan nu het VK rond."
Ook nu geldt nog steeds dat het belangrijk is om andere genres uit te proberen bij het zoeken naar opdrachten. "Ik zou niemand aanraden alleen in de reisbranche werk te zoeken", vervolgt Annapurna. "Zorg ervoor dat je je talenten ook op andere gebieden in de fotografie kunt inzetten en zoek ook in die gebieden naar werk."
4. Leer andere vaardigheden en investeer in je uitrusting
Vandaag de dag nemen de meeste succesvolle reisfotografen ook video in hun werk op. "Hoewel er nog steeds een plek is voor fotografen en fotografie," zegt Lucia, "zijn er in het digitale tijdperk, waarin het gaat om dingen als contentmarketing of zelfs online publicaties, meer mogelijkheden voor creatieve mensen die zich kunnen ontwikkelen.
Een natuurlijke volgende stap bij het maken van foto's is werken met bewegende beelden. Hierbij kan het gaan om korte films voor klanten, of zelfs om een vorm van assetbeheer. Alles is nu sneller, dus je moet bereid zijn om daarin mee te gaan."
Het is ook enorm belangrijk om de beste apparatuur voor reisfotografie te hebben. Je uitrusting moet veelzijdig, aanpasbaar en betrouwbaar zijn – iets wat met name belangrijk is voor reisfotografen die op locatie werken. Daarom zijn camera's zoals de Canon EOS R3, EOS R5 en EOS R6 zo geschikt voor het genre: je kunt er video's en foto's met hoge resolutie mee maken en ze werken goed bij weinig licht. Bovendien zijn ze zo compact en licht dat je ze gemakkelijk mee kunt nemen op reis.
"De huidige serie systeemcamera's van Canon is geweldig en naarmate je verzameling objectieven groeit, zul je waarschijnlijk lichtere apparatuur willen aanschaffen", voegt Annapurna toe.
5. Zorg voor volgers op sociale media
Tegenwoordig zijn veel opdrachten en andere mogelijkheden voor werk een direct resultaat van een groot aantal volgers op sociale media. "Als ik een team voor een lucratievere shoot moet samenstellen, dan kijk ik vooral naar het Instagram-kanaal van iemand om een idee te krijgen van hun werk voordat ik contact met hen opneem", vertelt Lucia. “Sociale media zijn ontzettend belangrijk. Welke platforms het best zijn verandert voortdurend, dus het is verstandig om zo up-to-date mogelijk te zijn en bereid te zijn om in te spelen op veranderingen."
Volgens Matthew, die zegt dat een "behoorlijk deel" van zijn inkomsten afkomstig is van sociale media, gaat het vooral om de mate van betrokkenheid van de volgers van je socialemediakanalen. "Ik heb mezelf altijd een beetje als een underdog beschouwd vergeleken met mijn branchegenoten", vertelt hij. "Ik heb vrienden die miljoenen volgers hebben, terwijl ik er maar zo'n 92.000 heb op Instagram. Maar ik heb liever een kleiner account met toegewijde volgers dan een groter account waarbij het voor niemand iets uitmaakt wie je bent of wat je doet."
Hij zegt dat je als fotograaf bereid moet zijn om je werk zo vaak mogelijk op sociale media te plaatsen, maar dat niet alles wat je plaatst helemaal af of perfect hoeft te zijn. "Plaats ook wat content die een blik achter de schermen geeft – mensen willen graag zien hoe dingen werken", raadt hij aan. "Je kunt ook iets laten zien waar je nog aan werkt, of wat je allemaal meeneemt voor een bepaalde reis. Veel mensen vinden camera-apparatuur superfascinerend, dus laat die ook gewoon zien."
Landschappen als bron van inkomsten
6. Maak andere producten die je kunt verkopen
Naast fotografie- en videocontent zijn er nog veel meer (fysieke en digitale) producten die je als reisfotograaf kunt verkopen om geld mee te verdienen. Zo kun je denken aan prints en andere producten met prints zoals kleding, boekenleggers en mokken, of digitale producten zoals downloadbare voorinstellingen en onlinelessen.
Matthew is nu zo'n expert op dit gebied dat hij zelfs e-books verkoopt waarin hij andere fotografen leert hoe ze een passief inkomen kunnen opbouwen, of waarin hij instructies geeft voor het maken van timelapse-opnamen. Hij verkoopt ook andere producten zoals cursussen en voorinstellingen die kunnen worden gedownload. "Waar het uiteindelijk op neerkomt, is dat je meerwaarde voor mensen creëert in de vorm van kennis."
Een eenvoudig onderzoek naar wat goed verkoopt kun je al doen met een snelle zoekopdracht via Google. "Ik googel 'timelapse maken met…' en dan laat ik Google de rest automatisch aanvullen", legt Matthew uit. "Een van de resultaten was 'timelapse maken met de Canon EOS R5', en omdat die automatisch werd aangevuld, weet ik dat veel mensen daarnaar gezocht hebben. Als er niemand is die die content maakt, kan ik hem maken. En als er wel iemand is, dan kan ik het beter."
'Affiliate links' zijn een andere mogelijkheid waarmee reisfotografen hun inkomen kunnen aanvullen, en Matthew zegt dat dit ongeveer 20% van zijn passieve inkomen vormt. Door een bepaald product op je socialemediafeeds of website te noemen en (nog belangrijker) aan te geven waar het te koop is, heb je een fantastische manier om geld te verdienen met je content. De meeste grote onlinewinkels hebben een affiliate link-programma; je moet er alleen even naar zoeken.
Of je nu reisfoto's maakt voor commerciële opdrachten of voor artikelen, of andere manieren vindt om inkomsten te genereren, volgens Matthew zijn er altijd mogelijkheden voor werk in dat genre. "Vakantiebestemmingen, hotels en andere merken in de reissector zijn altijd op zoek naar originele content en nieuwe creators", zegt hij. Lucia is ook positief over reizen als bron van inkomsten. "Zo'n 80 tot 90% van mijn werk bestaat uit reisfotografie", zegt ze. "Het is een grote markt - je moet je eigen niche vinden of een unieke benadering hebben bij het vertellen van de verhalen over verschillende plekken."
Gerelateerd artikel
-
ARTIKEL
Young Photographer: reisfotografie leren
Hoe begin je een carrière in de reisfotografie? Professioneel reisfotografe Anapurna Mellor geeft advies aan nieuw talent Henry Jay Kamara.
-
ARTIKEL
Je eigen fotoprints verkopen: advies van een professional
Door haar eigen fotoprints van de kust van Cornwall te verkopen, tilde Carla Regler haar carrière naar een hoger plan. Lees hier hoe ze dit deed.
-
ARTIKEL
Langzaam reizen en wilde avonturen met de RF 70-200MM F4L IS USM
Dolfijnen, rotsachtige kustlijnen en portretten vol persoonlijkheid – hoe Lucia Griggi de ruige wildernis van de Binnen-Hebriden vastlegde met de RF 70-200MM F4L IS USM.
-
ARTIKEL
Zeven manieren om geld te verdienen met wildlifefotografie
Wildlifefotografen Marina Cano, Vladimir Medvedev en Radomir Jakubowski vertellen hoe ze geld verdienen met het fotograferen van de natuur.