In de wereld van professioneel beelden maken waar de concurrentie steeds heviger wordt, hoe benutten fotografen hun kansen maximaal en brengen ze zichzelf in de beste positie om succesvol te zijn? Een van de manieren is investeren in het printen van foto's.
Printen maakt sinds 2014 onlosmakelijk deel uit van het werk van de Britse trouw- en portretfotograaf en Canon Ambassador Sanjay Jogia. Zijn specialisatie is het creëren van levendige beelden die het visuele spektakel vastleggen van Aziatische bruiloften en andere ceremonies op exclusieve locaties. Samen met zijn vrouw Roshni als zakenpartner runt hij zijn fotografiebedrijf vanuit Noord-Londen.
Hij legt zich onder andere toe op het maken van foto's en video's en onlangs is hij gaan experimenteren met het Canon RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye-objectief op zijn Canon EOS R5 om VR-content te creëren die hij mogelijk in de toekomst in zijn werk gaat integreren.
Maar voor Sanjay staat het maken van zijn eigen prints en wanddecoratie centraal in zijn uiterst zorgvuldige aanpak bij het maken en presenteren van beelden. "Doordat ik mijn eigen prints maak, heb ik controle over de kwaliteit en het resultaat en kan ik de uiteindelijke visie van het beeld realiseren, wat enorm belangrijk voor me is", zegt hij. Dit is ook een integraal deel van de manier waarop hij de winst maximaliseert.
Hier legt Sanjay uit hoe hij de kracht van print toepast in zijn bedrijf en geeft hij zijn beste tips over hoe je geld verdient met het printen van foto's.
Hoe je geld verdient met het verkopen van fotoprints
1. Investeer in je uitrusting, papier en inkt
Voor de best mogelijke resultaten is het enorm belangrijk dat je investeert in professionele printers en materiaal.
"Een professionele printer klinkt misschien als een dure aanschaf, maar als je je bezighoudt met de verkoop van prints, dan verdient zo'n apparaat zichzelf snel terug," zegt Sanjay. Volgens zijn berekening heeft hij met de verkoop van circa 15 grote prints op canvas (tegen verschillende prijzen op basis van maatwerk) een van zijn Canon-printers terugverdiend.
Sanjay heeft door de jaren heen meerdere professionele Canon-printers gebruikt, maar houdt het momenteel bij twee verschillende modellen: een Canon imagePROGRAF PRO-1000 voor A2-prints zonder witrand en een Canon imagePROGRAF PRO-4100, een grootformaat printer met een 44-inch productie-uitvoer. De keuze voor een van de twee laat hij afhangen van het volume dat hij moet printen.
"Ik gebruik de PRO-1000 voor kleinere, individuele prints tot A2-formaat", zegt hij, "maar als ik grote aantallen moet printen, neem ik de PRO-4100. Ik kan dan op papierrollen van 170 mm printen en daarna de foto's uitsnijden. Dat is veel voordeliger. Ik print ook voor andere professionele fotografen en het is geweldig om dan de verwerkingskracht van de PRO-4100, de grotere printkoppen en zijn inktsysteem te mogen ervaren bij het printen van complexe beelden.
Beide printers gebruiken een 12-kleuren inktsysteem voor een groter kleurengamma en meer details. Sanjay gebruikt daarbij altijd originele Canon LUCIA PRO-inkt. "Ik ga niet ergens op beknibbelen met het risico dat de kwaliteit slechter wordt", zegt hij. "Ik gebruik hoofdzakelijk Canon-papier, maar voor specialere toepassingen neem ik ook Canson®-papier vanwege het brede scala aan texturen en soorten finish."
Heb je Canon-apparatuur?
2. Werk met klanten samen om te bepalen welke foto's je gaat printen en verkopen
Het hele proces van klanten ontmoeten en met hen bezig zijn is essentieel om zoveel mogelijk prints te kunnen verkopen.
"Door klanten de tastbare prints te laten zien, kun je in feite pas echt zaken met ze doen omdat ze een concreet product zien", zegt Sanjay. "Als je dat niet doet, verzwak je jouw onderhandelingspositie in het proces omdat klanten zich geen beeld kunnen vormen van het eindresultaat. Wanneer je iets kunt laten zien, weten klanten wat ze kunnen verwachten.
"Iets concreets geeft je klant ook een betere indruk van de kwaliteit waarvoor jouw merk staat. Je maakt hun verwachtingen en enthousiasme groter en als je klanten enthousiast zijn, zijn ze meer bereid om met je samen te werken. Door fysieke prints en wanddecoratie tentoon te stellen, creëer je ook een psychologisch effect. Wanneer klanten die zien, zeggen ze bijvoorbeeld iets als 'ik dacht dat ik dat niet mooi zou vinden, maar nu ik het heb gezien, vind ik het fantastisch'. Dat kun je dan in je prijsberekening meenemen."
3. Moedig je klanten aan om je werkplek te komen bekijken
Wanneer Sanjay potentiële klanten in zijn studio uitnodigt voor een eerste gesprek, laat hij hen niet alleen zijn high-techruimte voor fotobewerking zien, maar ook zijn speciale showroom waar hij zijn prints tentoonstelt. Sanjay denkt dat deze aanpak klanten stimuleert om meer van zijn diensten af te nemen.
"Wanneer klanten zien hoeveel er in de bewerkingsruimte is geïnvesteerd en de hoge kwaliteit van de prints zelf kunnen beoordelen in de showroom, wek je daarmee onmiddellijk een indruk van professionaliteit, toewijding en meerwaarde", zegt hij. "Op deze manier maakt je klant kennis met je werkwijze en de verschillende onderdelen van het proces, waaronder het verwerken, retoucheren en aanbrengen van de final touches, zodat het resultaat precies volgens hun wensen is.
"Mijn ervaring is ook dat klanten minder onderhandelen over de prijs wanneer ze hier komen en alles zien, omdat ze dan precies weten waar we het over hebben. Naar mijn idee versterkt dit hun gevoel over hoe serieus wij ons werk nemen."
4. Verbind jezelf aan professionele organisaties
Sanjay's prints hebben ruim 100 prijzen gewonnen bij wedstrijden die elk jaar door de Wedding & Portrait Photographers International (WPPI) en de Society of Wedding and Portrait Photographers (SWPP) worden georganiseerd. De laatstgenoemde heeft hem ook een lidmaatschap toegekend. Hij woont fotografie-evenementen bij die door deze prestigieuze organisaties over de hele wereld worden gehouden en waar zijn prints worden tentoongesteld en bekeken door honderden bezoekers. Zijn samenwerking met deze organisaties geeft hem meer status wanneer hij potentiële klanten ontmoet.
"Hoewel het niet doorslaggevend is voor klanten, vinden ze het wel leuk om te weten dat je wereldwijd enige status in de branche hebt verworven en deze onderscheidingen geven je extra glans", zegt hij. "Er zijn een hoop digitale awards te winnen, maar aan de prijzen die professionele organisaties voor geprinte foto's uitreiken zijn veel hogere eisen, discipline en autoriteit verbonden."
5. Word een betere fotograaf door te printen – en pluk er de vruchten van
Sanjay is ervan overtuigd dat het proces van het printen je tot een betere fotograaf maakt en dat kun je laten terugkomen in je prijzen.
"Wanneer je je werk print, wordt echt elk klein foutje in je foto's zichtbaar", zegt hij. "Je realiseert je wat je in het begin al moet doen wanneer je een foto gaat maken om vervolgens betere prints te krijgen. Je leert beter met de camera om te gaan, zodat je de postproductie kunt verbeteren en daarmee je uiteindelijke prints.
Hoe printen je bedrijf kan helpen
"Als je een hogere kwaliteit gaat leveren, kun je je waarde en daarmee je prijzen verhogen. Je gaat geen workshop volgen om een betere fotograaf te worden en dat niet laten terugkomen in je prijzen. Dit is hetzelfde. Elke keer wanneer je print, geef je jezelf in feite een workshop. En dat geldt voor alle soorten fotografen."
6. Gebruik prints om je winst te maximaliseren
Het printen van zijn eigen foto's geeft Sanjay niet alleen een voldaan gevoel, maar krikt ook flink de winst van zijn bedrijf op. "De kracht van wat we doen zit in het printen, niet alleen in het maken van beelden", zegt hij.
"De meeste portretfotografen rekenen een nominale prijs voor de fotosessie en als ze geen prints verkopen, lijden ze verlies. Ze vertrouwen erop dat ze naderhand kunnen verkopen. Als ze alleen digitale foto's verkopen, verdienen ze er wel iets aan, maar dat is eigenlijk niet de moeite.
"Als je niet print, dan laat je volgens mij minstens 50% van je winst liggen. En hoe meer je print, hoe meer winst je natuurlijk maakt."
Gerelateerde artikelen
Professioneel huwelijksfotograaf Sanjay Jogia over de kracht van print
Huwelijksfotograaf Sanjay Jogia vertelt hoe hij dankzij het printen van zijn eigen foto's op de Canon imagePROGRAF PRO-1000 meer omzet weet te genereren.
De beste printsoftware voor professionele fotografen
Vooraanstaand bruidsfotograaf Sanjay Jogia onthult de beste software voor het maken van buitengewone prints.
Verhalen vertellen met print
Reisfotograaf Joel Santos onthult hoe je met geprinte foto's een verhaal kunt verlevendigen, je onderneming een boost kunt geven en je fotografie kunt verbeteren.
8K-video printen
Bruidsfotograaf Sanjay Jogia legt uit hoe hij met een imagePROGRAF PRO-300 prachtige prints maakt van 8K-videomateriaal dat is opgenomen met een Canon EOS R5.