PRINTEN

Hoe je geld verdient met het verkopen van fotoprints

Sanjay Jogia, gespecialiseerd in het fotograferen van Aziatische bruiloften in het Verenigd Koninkrijk en over de hele wereld, geeft fotografen advies over hoe zij hun kunst kunnen omzetten in geld door te printen.
Fotograaf Sanjay Jogia buigt zich over een Canon imagePROGRAF PRO-1000 waaruit een grote print van een foto van een vrouw met lang donker haar rolt.

Als je je eigen foto's print, heb je volledige controle over je werk. Het is bovendien veel winstgevender dan je printwerk uitbesteden. "Als je prints verkoopt, verdient een professionele printer zichzelf terug zonder daarvoor kilometers te moeten maken", zegt trouwfotograaf en printspecialist Sanjay Jogia. © Sanjay Jogia

In de wereld van professioneel beelden maken waar de concurrentie steeds heviger wordt, hoe benutten fotografen hun kansen maximaal en brengen ze zichzelf in de beste positie om succesvol te zijn? Een van de manieren is investeren in het printen van foto's.

Printen maakt sinds 2014 onlosmakelijk deel uit van het werk van de Britse trouw- en portretfotograaf en Canon Ambassador Sanjay Jogia. Zijn specialisatie is het creëren van levendige beelden die het visuele spektakel vastleggen van Aziatische bruiloften en andere ceremonies op exclusieve locaties. Samen met zijn vrouw Roshni als zakenpartner runt hij zijn fotografiebedrijf vanuit Noord-Londen.

Hij legt zich onder andere toe op het maken van foto's en video's en onlangs is hij gaan experimenteren met het Canon RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye-objectief op zijn Canon EOS R5 om VR-content te creëren die hij mogelijk in de toekomst in zijn werk gaat integreren.

Maar voor Sanjay staat het maken van zijn eigen prints en wanddecoratie centraal in zijn uiterst zorgvuldige aanpak bij het maken en presenteren van beelden. "Doordat ik mijn eigen prints maak, heb ik controle over de kwaliteit en het resultaat en kan ik de uiteindelijke visie van het beeld realiseren, wat enorm belangrijk voor me is", zegt hij. Dit is ook een integraal deel van de manier waarop hij de winst maximaliseert.

Hier legt Sanjay uit hoe hij de kracht van print toepast in zijn bedrijf en geeft hij zijn beste tips over hoe je geld verdient met het printen van foto's.

Een Canon imagePROGRAF PRO-1000 met in de uitvoerlade een grote print van een foto van een vrouw met lang, donker haar.

Sanjay gebruikt momenteel de Canon imagePROGRAF PRO-1000 voor kleine aantallen prints tot A2-formaat. Deze dynamische printer gebruikt LUCIA PRO-pigmentinkten met lange levensduur. Prints met deze inkt gaan tot 200 jaar mee in een album of tot 60 jaar wanneer ze aan licht worden blootgesteld. © Sanjay Jogia

1. Investeer in je uitrusting, papier en inkt

Voor de best mogelijke resultaten is het enorm belangrijk dat je investeert in professionele printers en materiaal.

"Een professionele printer klinkt misschien als een dure aanschaf, maar als je je bezighoudt met de verkoop van prints, dan verdient zo'n apparaat zichzelf snel terug," zegt Sanjay. Volgens zijn berekening heeft hij met de verkoop van circa 15 grote prints op canvas (tegen verschillende prijzen op basis van maatwerk) een van zijn Canon-printers terugverdiend.

Sanjay heeft door de jaren heen meerdere professionele Canon-printers gebruikt, maar houdt het momenteel bij twee verschillende modellen: een Canon imagePROGRAF PRO-1000 voor A2-prints zonder witrand en een Canon imagePROGRAF PRO-4100, een grootformaat printer met een 44-inch productie-uitvoer. De keuze voor een van de twee laat hij afhangen van het volume dat hij moet printen.

"Ik gebruik de PRO-1000 voor kleinere, individuele prints tot A2-formaat", zegt hij, "maar als ik grote aantallen moet printen, neem ik de PRO-4100. Ik kan dan op papierrollen van 170 mm printen en daarna de foto's uitsnijden. Dat is veel voordeliger. Ik print ook voor andere professionele fotografen en het is geweldig om dan de verwerkingskracht van de PRO-4100, de grotere printkoppen en zijn inktsysteem te mogen ervaren bij het printen van complexe beelden.

Beide printers gebruiken een 12-kleuren inktsysteem voor een groter kleurengamma en meer details. Sanjay gebruikt daarbij altijd originele Canon LUCIA PRO-inkt. "Ik ga niet ergens op beknibbelen met het risico dat de kwaliteit slechter wordt", zegt hij. "Ik gebruik hoofdzakelijk Canon-papier, maar voor specialere toepassingen neem ik ook Canson®-papier vanwege het brede scala aan texturen en soorten finish."

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.

2. Werk met klanten samen om te bepalen welke foto's je gaat printen en verkopen

Het hele proces van klanten ontmoeten en met hen bezig zijn is essentieel om zoveel mogelijk prints te kunnen verkopen.

"Door klanten de tastbare prints te laten zien, kun je in feite pas echt zaken met ze doen omdat ze een concreet product zien", zegt Sanjay. "Als je dat niet doet, verzwak je jouw onderhandelingspositie in het proces omdat klanten zich geen beeld kunnen vormen van het eindresultaat. Wanneer je iets kunt laten zien, weten klanten wat ze kunnen verwachten.

"Iets concreets geeft je klant ook een betere indruk van de kwaliteit waarvoor jouw merk staat. Je maakt hun verwachtingen en enthousiasme groter en als je klanten enthousiast zijn, zijn ze meer bereid om met je samen te werken. Door fysieke prints en wanddecoratie tentoon te stellen, creëer je ook een psychologisch effect. Wanneer klanten die zien, zeggen ze bijvoorbeeld iets als 'ik dacht dat ik dat niet mooi zou vinden, maar nu ik het heb gezien, vind ik het fantastisch'. Dat kun je dan in je prijsberekening meenemen."

Een kleine, witte showroom met een comfortabele zwarte leunstoel in het midden, een grote print op de muur erachter en een ingelijste print op een ezel aan de zijkant.

Sanjay heeft een speciale showroom op zijn bedrijfslocatie ingericht met zijn prints, zodat klanten deze zien bij het eerste gesprek. "Door je prints te laten zien, zorg je voor een wow-gevoel bij je klanten waardoor de kans groter is dat ze prints kopen als onderdeel van het pakket", zegt hij. © Sanjay Jogia

3. Moedig je klanten aan om je werkplek te komen bekijken

Wanneer Sanjay potentiële klanten in zijn studio uitnodigt voor een eerste gesprek, laat hij hen niet alleen zijn high-techruimte voor fotobewerking zien, maar ook zijn speciale showroom waar hij zijn prints tentoonstelt. Sanjay denkt dat deze aanpak klanten stimuleert om meer van zijn diensten af te nemen.

"Wanneer klanten zien hoeveel er in de bewerkingsruimte is geïnvesteerd en de hoge kwaliteit van de prints zelf kunnen beoordelen in de showroom, wek je daarmee onmiddellijk een indruk van professionaliteit, toewijding en meerwaarde", zegt hij. "Op deze manier maakt je klant kennis met je werkwijze en de verschillende onderdelen van het proces, waaronder het verwerken, retoucheren en aanbrengen van de final touches, zodat het resultaat precies volgens hun wensen is.

"Mijn ervaring is ook dat klanten minder onderhandelen over de prijs wanneer ze hier komen en alles zien, omdat ze dan precies weten waar we het over hebben. Naar mijn idee versterkt dit hun gevoel over hoe serieus wij ons werk nemen."

Een grote print van een trouwfoto waarop een bruid en bruidegom naast een crèmekleurige Mercedes cabrio voor een groot gebouw poseren. De print is ingelijst en staat op een ezel in een rood geverfde kamer.

Naast het printen van foto's voor bruidsparen en geportretteerden maakt Sanjay af en toe prints voor exclusieve locaties. "Als we op de lijst van een locatie willen komen [zodat ze ons bij hun klanten aanbevelen], geven we ze meestal een print cadeau in ruil voor de opdrachten die we via hen krijgen", zegt hij. © Sanjay Jogia

4. Verbind jezelf aan professionele organisaties

Sanjay's prints hebben ruim 100 prijzen gewonnen bij wedstrijden die elk jaar door de Wedding & Portrait Photographers International (WPPI) en de Society of Wedding and Portrait Photographers (SWPP) worden georganiseerd. De laatstgenoemde heeft hem ook een lidmaatschap toegekend. Hij woont fotografie-evenementen bij die door deze prestigieuze organisaties over de hele wereld worden gehouden en waar zijn prints worden tentoongesteld en bekeken door honderden bezoekers. Zijn samenwerking met deze organisaties geeft hem meer status wanneer hij potentiële klanten ontmoet.

"Hoewel het niet doorslaggevend is voor klanten, vinden ze het wel leuk om te weten dat je wereldwijd enige status in de branche hebt verworven en deze onderscheidingen geven je extra glans", zegt hij. "Er zijn een hoop digitale awards te winnen, maar aan de prijzen die professionele organisaties voor geprinte foto's uitreiken zijn veel hogere eisen, discipline en autoriteit verbonden."

5. Word een betere fotograaf door te printen – en pluk er de vruchten van

Sanjay is ervan overtuigd dat het proces van het printen je tot een betere fotograaf maakt en dat kun je laten terugkomen in je prijzen.

"Wanneer je je werk print, wordt echt elk klein foutje in je foto's zichtbaar", zegt hij. "Je realiseert je wat je in het begin al moet doen wanneer je een foto gaat maken om vervolgens betere prints te krijgen. Je leert beter met de camera om te gaan, zodat je de postproductie kunt verbeteren en daarmee je uiteindelijke prints.

Een print van een skiër die minuscuul afsteekt tegen de enorme steile berg waar hij vanaf skiet. Foto door Richard Walch.

Hoe printen je bedrijf kan helpen

Actiefotograaf Richard Walch zegt dat jezelf onderscheiden van de rest essentieel is om klanten aan je te binden. Het printen van zijn eigen foto's is voor hem dan ook een wezenlijk onderdeel.

"Als je een hogere kwaliteit gaat leveren, kun je je waarde en daarmee je prijzen verhogen. Je gaat geen workshop volgen om een betere fotograaf te worden en dat niet laten terugkomen in je prijzen. Dit is hetzelfde. Elke keer wanneer je print, geef je jezelf in feite een workshop. En dat geldt voor alle soorten fotografen."

Aan de rode muur hangt en grote print van een Indiase vrouw met een donkerrode trouwsari met goudborduursel, plus gouden sieraden en henna patronen op haar handen. Het beeld wordt gereflecteerd op een plastic paneel op een andere muur links van de lijst.

Sanjay maakt al zijn ingelijste prints en wanddecoratie zelf, ook de prints op canvas. Met zijn prints heeft hij al meer dan 100 prijzen gewonnen. "De onderscheidingen zijn geweldig", zegt hij, "maar het mooiste ervan is de uitdaging om prints van hoge kwaliteit te maken. Dat stimuleert mij om een betere fotograaf te worden." © Sanjay Jogia

Fotograaf Sanjay Jogia staat gebogen over een Canon imagePROGRAF PRO-4100 waaruit een grote print van een trouwfoto tevoorschijn komt.

Wanneer Sanjay grote aantallen moet printen, gebruikt hij voornamelijk de Canon imagePROGRAF PRO-4100. Onlangs printte hij voor een huisdierfotograaf een foto van een zeer donkergekleurde hond op een donkere achtergrond. "Ze had de foto bij een lab laten printen en het resultaat was vreselijk", zegt hij, "maar de PRO-4100 had er geen enkel probleem mee en produceerde prachtige kleurschakeringen." © Sanjay Jogia

6. Gebruik prints om je winst te maximaliseren

Het printen van zijn eigen foto's geeft Sanjay niet alleen een voldaan gevoel, maar krikt ook flink de winst van zijn bedrijf op. "De kracht van wat we doen zit in het printen, niet alleen in het maken van beelden", zegt hij.

"De meeste portretfotografen rekenen een nominale prijs voor de fotosessie en als ze geen prints verkopen, lijden ze verlies. Ze vertrouwen erop dat ze naderhand kunnen verkopen. Als ze alleen digitale foto's verkopen, verdienen ze er wel iets aan, maar dat is eigenlijk niet de moeite.

"Als je niet print, dan laat je volgens mij minstens 50% van je winst liggen. En hoe meer je print, hoe meer winst je natuurlijk maakt."

David Clark

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro