De futuristische cyberpunkwereld van de Netflix-serie Altered Carbon is visueel overdonderend en ongelooflijk kleurrijk, dankzij de visie en het talent van de twee Directors of Photography (DOP's) van de serie, Neville Kidd en Martin Ahlgren. Neville vertelt hier hoe ze de sombere en toch levendige sfeer van de serie tot stand brachten via opnamen in 5K met cine-prime-objectieven van Canon.
Stel je voor hoe de wereld er over 350 jaar zal uitzien. Als het er zo aan toe zou gaan als in de sciencefictionserie Altered Carbon, dan wonen de rijken hoog in de wolken, in paleizen die baden in prachtig natuurlijk licht. Ze blijven honderden jaren leven, maar zien er toch nog steeds jong en prachtig uit, en ze laten hun digitale dataschijf regelmatig plaatsen in de beste nieuwe lichamen die beschikbaar komen. Tegelijkertijd leeft de resterende 99% van de bevolking beneden op straat, buiten het bereik van de zon, in donkere, benauwde ruimten die wordt verlicht door hologrammen, neonzuilen en rijdend verkeer.
Dit was de wereld die Neville en Martin vorm moesten geven op basis van scenarioschrijver Laeta Kalogridis' interpretatie van Richard K Morgans roman Altered Carbon uit 2002. Voor de twee werelden, een in de wolken en een op straat, waren twee totaal verschillende benaderingen vereist, zowel op het gebied van filmen als wat betreft belichting. In de wolken maakten ze gebruik van op afstand bediende telescopische camerakranen en zachte, natuurlijke belichting om de wereld van de rijken neer te zetten. Op de grond, waar de zogenoemde Grinders wonen in ruige straten, maakten ze opnamen vanuit de hand en gebruikten ze scherp licht om schaduwen te benadrukken en een gevoel van spanning tot stand te brengen.