"Voor mij is dit project een manier geweest om oorlog beter te begrijpen en om wat meer begrip te kweken bij anderen," zegt Magnus. "Als je in een land als Zweden woont, waar het al 200 jaar vrede is, is het bijna onmogelijk om oorlog te begrijpen. Maar wat ik wel kan begrijpen is de relatie tussen een vader en een kind, en tussen een kind en een ouder. Daarom kan ik me eigenlijk alleen door de ogen van een kind een voorstelling maken van oorlog."
De sprekende foto van Maha (bovenste foto) trok wereldwijd de aandacht toen hij vorig jaar de eerste prijs won bij de World Press Photo Awards in de categorie People Singles. Ook Magnus' film 'Fatima's Drawings, over een ander vluchtelingetje (bekijk hem hieronder), kreeg erkenning. Magnus wil niet alleen fondsen werven voor de vluchtelingenorganisatie van de VN, hij hoopt ook dat zijn foto's – genomen in zijn kenmerkende zachte, melkachtige stijl met zijn Canon tilt-shiftobjectief – mensen zullen raken.
"Mijn doel is dat mensen zich druk gaan maken over dit conflict en over wat er allemaal aan de hand is," zegt hij over zijn fotoserie. Daarin kijken sommige kinderen in de camera, waardoor hun beproevingen akelig dichtbij komen. "Je ziet dit soort foto's in het nieuws, maar het is makkelijk om weg te kijken. Voor mij als vader is het heel moeilijk om mijn ogen te sluiten als kinderen in het bos moeten slapen, of als ze appels van de bomen moeten stelen om iets te eten te krijgen. Dat is heel moeilijk om aan te zien. Het is een ingewikkeld conflict. Oorlog is altijd ingewikkeld. Maar het is niet moeilijk om te begrijpen dat kinderen een veilige plek om te slapen nodig hebben."