Het was 16 juli 1979, de dag voordat President Anastasio Somoza Debayle Nicaragua ontvluchtte en de Sandinistische opstandelingen de macht in het land overnamen. Terwijl de Amerikaanse documentaire-fotograaf Susan Meiselas op haar sluiter drukte en het moment vastlegde dat Pablo de Jesus "Bareta" Araúz een Molotov-cocktail gooit, creëerde ze hetgeen is uitgegroeid tot een iconisch beeld van de revolutie. In 2016 riep het tijdschrift Time de foto, bekend als de Molotov Man, uit tot één van de 100 meest invloedrijke foto's aller tijden.
Susan, sinds 1976 lid van Magnum Photos, heeft meer dan 40 jaar lang sociale en politieke kwesties vastgelegd in Latijns-Amerika en wereldwijd. Ze heeft als eerste projecten ontwikkeld om cultureel en sociaal geheugen vast te leggen, waaronder het samenstellen van honderd jaar fotografische geschiedenis van Koerdistan en het zes jaar durende project met de inheemse bevolking van de hooglanden van Papoea.
Susan, die nog steeds werkt hoewel ze al over de zeventig is, won de Deutsche Börse Photography Foundation Prize 2019. De organisatoren van deze prijs verklaarden dat ze "consequent een uitstekende bijdrage aan de fotografie heeft geleverd, door de manier te beïnvloeden waarop het publiek de vorm ziet en begrijpt en door betrokkenheid te tonen en persoonlijke investering in haar aandachtsgebied en onderwerpen die een onuitwisbare stempel op de geschiedenis van de fotografie hebben gedrukt."
Ook heeft ze de Kraszna-Krausz Fellowship Award 2019 in ontvangst genomen, die "erkenning biedt aan fotografen wier carrière een voorbeeld is voor de hoogste normen op het gebied van de productie van fotoboeken en die tot creativiteit hebben geïnspireerd, rigoureuze projecten hebben gecreëerd en een blijvende invloed hebben gehad op zowel hun collega-kunstenaars als op de praktijk van beeldvorming."
Susan heeft boeken geschreven over veel van haar grote projecten, van Carnival Strippers, waarin de reizende 'girl shows' in Amerika aan het begin van de jaren zeventig werden vastgelegd, tot A Room of Their Own, dat ervaringen portretteert van vrouwen in een vrouwenopvangcentrum in het Verenigd Koninkrijk. "Boeken zijn voor mij altijd een essentiële manier geweest om mijn werk samen te brengen, gebaseerd op wat ik heb gezien, waarbij ik ruimte geef aan andere invalshoeken en het materiaal een context verleen", zegt ze.
Susan deelt hier vijf dingen die ze heeft geleerd tijdens haar vooraanstaande carrière en leven in fotografie, van haar creatieve aanpak tot de voortdurende ontwikkeling van haar beeldmateriaal.