ARTIKEL

Made in Japan: makers van 's werelds beste denim, gefilmd met de EOS C300 Mark II

In a film still from Made in Japan, a denim factory worker holds a piece of fabric with indigo-stained hands.
De met de hand gemaakte denim die in de prefectuur Okayama van Japan met traditionele technieken wordt gemaakt, wordt algemeen erkend als het beste ter wereld. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark IV. © Jack Flynn en Nick David

De jeans is een bijna universeel kledingstuk dat overal ter wereld door iedereen wordt gedragen, van handarbeiders tot beroemdheden. Na het bekijken van de stijlvolle, nieuwe korte film van Jack Flynn en Nick David over het maken van ambachtelijk denim in Japan zul je beseffen dat niet alle jeans op dezelfde manier worden gemaakt.

Hoewel je in veel winkels massaproductie-jeans kunt kopen, kunnen hoogwaardige spijkerbroeken waaraan ervaren ambachtslieden maandenlang hebben gewerkt wel € 2.000 kosten. Het allerbeste denim wordt gemaakt in Japan, waar met de hand gemaakte en geverfde jeans de afgelopen 70 jaar op dezelfde manier zijn geproduceerd. Door respect voor vakmanschap en traditionele methoden is Japans denim een stof met een wereldwijde reputatie, geliefd bij modemerken vanwege de unieke kwaliteit. De ambachtslieden zijn niet alleen opgeleid in de kunst van het maken van stof, maar weten ook hoe ze de ouderwetse weefgetouwen moeten hanteren - vaardigheden die vaak van de ene generatie op de andere zijn overgedragen. Hoewel de ouderwetse schietspoelgetouwen veel langzamer zijn dan moderne machines, geven ze het denim zijn kenmerkende karakter.

"De Japanners hebben denim naar een ander niveau getild en ze nemen het heel serieus," legt Nick uit. "Voor velen is Okayama de plek waar de beste jeans ter wereld worden gemaakt."

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

De film van Jack en Nick, Made in Japan (waarvan je hierboven een clip kunt bekijken), is gemaakt met de Cinema EOS-camera Canon EOS C300 Mark II met Canon EF-prime-objectieven. De film is een stijlvolle weergave van de mensen, plaatsen en processen achter dit ambachtelijke werk. Hij volgt op het succes van The Big Cloth, hun film van vijf minuten over de productie van Harris Tweed in Schotland. Deze film werd meer dan twee miljoen keer bekeken, is te zien op de National Geographic-zender en nam deel aan een Europese filmtour met de Britse Raad om de aandacht te vestigen op duurzaamheid in de modebranche.

Het duo ontdekte verbazingwekkende parallellen tussen het maken van Japans denim en de eeuwenoude methoden die worden gebruikt voor de productie van Harris Tweed. "Ze gebruiken vergelijkbare technieken en we dachten dat het leuk zou zijn om dat te gaan bekijken," zegt Jack.

Nick voegt eraan toe: "Hoewel Japans denim erg belangrijk is, zijn er niet veel films over dit onderwerp gemaakt. We dachten dat er mogelijk belangstelling zou zijn voor een korte film in bioscoopstijl.”

A film still from Made in Japan of a vintage shuttle loom.
De stof wordt gemaakt op ouderwetse schietspoelgetouwen met vaardigheden die van generatie op generatie zijn doorgegeven. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV). © Jack Flynn en Nick David
A film still from Made in Japan of a pile of denim cloth.
Het resultaat is denim van hoge kwaliteit dat maar half zo breed is als de rollen stof die door nieuwere machines worden geproduceerd, maar wel een duurzamere afwerking heeft. © Jack Flynn en Nick David

Uitdagingen bij de interviews

Het maken van een film in Japan met een beperkt budget en binnen een kort tijdsbestek was wel iets anders dan filmen in het Verenigd Koninkrijk. Beide films zijn gericht op interviews met de ambachtslieden, dus de taalbarrière was een uitdaging. Het is lastig om mensen op hun gemak te stellen en te laten antwoorden wanneer je praat via een tolk. Bovendien waren veel van de mensen het niet gewend om te worden gefilmd terwijl ze werden geïnterviewd.

"Ze waren aanvankelijk wat terughoudend en op hun hoede om gefilmd te worden," zegt Nick. "De sleutel was om dichter bij hen te komen. We wilden niet alleen filmen hoe je een stukje stof maakt, maar we wilden ook wat menselijk contact en een beetje emotie. Onze aanpak is vrij ontspannen, wat helpt om mensen op hun gemak te stellen."

Filmmakers Jack Flynn and Nick David photograph an worker in a denim factory with Canon cameras.
"We wilden niet alleen filmen hoe je een stukje stof maakt, maar we wilden ook wat menselijk contact en een beetje emotie," zegt Nick. © Jack Flynn en Nick David
A worker standing in a field of Indigo plants.
Veel van de denimfabrieken kiezen nog steeds voor het met de hand met indigo verven van katoen. Dat wordt gedaan met behulp van de bladeren van de indigoplant, een techniek die voor het eerst werd gebruikt voor de kimonoproductie. De kleurstof wordt gemaakt door de bladeren van de indigoplant te laten weken en fermenteren. © Jack Flynn en Nick David

Met een strak opnameschema, een klein team en geen verlichting los van de camera, was het kiezen van de juiste apparatuur van essentieel belang. De camera's en objectieven moesten onder lastige lichtomstandigheden goed presteren en veelzijdig zijn, maar toch voldoende resolutie bieden om de fijne details van het denim te laten zien. De filmmakers wilden ook dat hun beeldmateriaal een onderscheidende, hoogwaardige uitstraling had.

De compacte Canon EOS C300 Mark II voldeed perfect aan de eisen. Voor foto's gebruikte Jack ook zijn Canon EOS 5D Mark III en Nick de Canon EOS 5D Mark IV, die beide dezelfde Canon EF-objectieven gebruiken als de cinecamera.

De drukke filmmakers moesten zowel achtergrondgeluid in de fabriek opnemen als interviews met de ambachtslieden. Daarom werd een richtmicrofoon op de Canon EOS C300 Mark II gebruikt om de fabriek in actie op te nemen, terwijl een wireless microfoon met een Zoom H4n handheld recorder werd gebruikt voor de interviews.

In a film still from Made in Japan, jeans hang across the entrance to Jeans Street, in the Okayama prefecture of Japan.
De jeansmakers van Kojima werken vanuit Jeans Street, een gebied voor alles op het gebied van denim. De prefectuur Okayama in Japan staat al lange tijd bekend om de textielindustrie, waar traditionele linten, kimonobanden en later schooluniformen werden gemaakt voordat de focus in de jaren zestig van de vorige eeuw naar denim werd verlegd. Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark IV. © Jack Flynn en Nick David
In a film still from Made in Japan, a smiling denim factory worker wears a blue denim robe, denim jeans and white boots.
Een medewerker in de Japanse denimfabriek. "Onze aanpak is vrij ontspannen, wat helpt om mensen op hun gemak te stellen," zegt Nick. © Jack Flynn en Nick David

Stille portretten en drukke fabrieken

Een van de belangrijkste soorten opnamen die in beide films worden gebruikt, is een stil, beschouwend portret van veel van de belangrijkste personages. Recht van voren, in een moderne, redactionele stijl en met een zeer geringe scherptediepte, mogelijk gemaakt door het grote diafragma van de snelle Canon-prime-objectieven.

"Dit is iets wat we in een aantal films hebben gedaan en gaat terug naar de fotografie," zegt Jack. "Nick en ik hadden beide interesse in een vergelijkbare vorm van documentairefotografie, en we zijn erg blij met die portretten. Ze voegen veel aan de film toe: wanneer we de persoon kunnen zien, maken we contact met hem of haar."

In a film still from Made in Japan, a denim factory worker stands in front of a stack of large fabric roll ends.
Veel van de hoofdpersonages van de film werden vastgelegd in moderne portretopnames. "Ze voegen veel aan de film toe," zegt Jack. "Wanneer we de persoon kunnen zien, maken we contact met hem of haar." Gemaakt met een Canon EOS 5D Mark IV. © Jack Flynn en Nick David
Filmmaker Bryan Fogel lies on a laboratory bed attached to a respirator.

De Canon-camera's achter Icarus van Netflix

Jake Swantko, de Director of Photography van de Oscarwinnende documentaire over sportdoping, laat zien hoe hij de documentaire heeft opgenomen met vier verschillende Canon-camera's.

Omdat ze maar vijf dagen hadden om alles te filmen, moest het duo snel werken om voldoende materiaal van elke locatie te verzamelen, evenals beeldmateriaal van hun reizen tussen de fabrieken.

"We hebben veel slow motion-opnamen gemaakt van de machines en de handen van de ambachtslieden," zegt Jack. "De film is eigenlijk een reportage. We nemen de kijker mee op eenzelfde reis als die wij maakten en laten wat van Japan zien."

Dankzij het lage gewicht en de veelzijdigheid van de Canon EOS C300 Mark II kon het team snel werken. Voor veel van de opnamen zetten ze de camera op een gemotoriseerde gimbal. "Het gebruik van statieven is niet echt geschikt voor ons werk," zegt Nick. "Je kunt veel flexibeler zijn als je de situatie gewoon kunt bekijken en niet te veel tijd hoeft te nemen om dingen op te stellen."

Jack voegt hieraan toe: "De handheld-look weerspiegelt het menselijke element dat je probeert vast te leggen. Het is alsof de kijker ook daar is en getuige is van wat er gaande is."

Filmmakers Jack Flynn and Nick David film a worker in a denim factory with Canon EOS C300 Mark II cameras attached to gimbals.
Om snel te kunnen bewegen, hebben Nick en Jack de camera aan een gimbal bevestigd. "Het gebruik van statieven is niet echt geschikt voor ons werk," zegt Nick. "Je kunt veel flexibeler zijn als je de situatie gewoon kunt bekijken en niet te veel tijd hoeft te nemen om dingen op te stellen.” © Jack Flynn & Nick David

Om het dynamische bereik in zoveel verschillende lichtomstandigheden te maximaliseren, gebruikte het duo de vlakke Canon Log-instelling van de Canon EOS C300 Mark II. Ze kozen ervoor de hele film op te nemen in HD, ondanks het feit dat de camera in 4K kan opnemen. "HD was de beste keuze, omdat we alles hebben opgenomen met 50 fps zodat we de mogelijkheid hadden om de video na de opname te vertragen," legt Nick uit. Hij houdt van de kwaliteit en de veelzijdigheid van de XF-AVC-codec van de cinemacamera.

"De grootste bonus van de camera voor ons is de ongelooflijke automatische scherpstelling," zegt Jack. Terwijl veel traditionele filmmakers voor het meeste werk nog steeds handmatig scherpstellen, gebruikten Jack en Nick de Dual Pixel CMOS AF van de camera, die ideaal is voor documentaires met veel beweging. "De autofocus is erg handig, vooral als je documentaires maakt, waarbij je vaak slechts een paar seconden hebt om de opname te maken," zegt Jack. "Je weet dat je geen camera-assistent nodig hebt, omdat de camera zelf voor de scherpstelling zorgt."

Filmmaker Jack Flynn uses a Canon EOS C300 Mark II camera to film a worker in a denim factory.
"De fabrieksomgevingen waren veel donkerder dan ik had gehoopt, toch zit er maar heel weinig ruis in het beeldmateriaal," zegt Jack. © Jack Flynn en Nick David

Een bioscoopuitstraling met EF-prime-objectieven

De filmmakers kozen voor de Canon EF 35mm f/1.4L II USM, een groothoekobjectief met een natuurlijk perspectief. "Net als de rest van de objectieven geeft het prachtige kleuren," zegt Nick. Voor haarscherpe close-ups schakelden ze over op de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM. "Close-ups geven je een ander beeld in de film. Hiermee kun je iets laten zien dat je normaal niet met het menselijk oog zou zien," zegt Nick.

Dankzij de snelle EF-prime-objectieven van Canon kon het duo de ISO-waarde van de camera voor de meeste opnamen op maximaal 800 houden, waarbij ISO 1600 alleen op zeer donkere plekken werd gebruikt. "De fabrieksomgevingen waren veel donkerder dan ik had gehoopt, toch zit er maar heel weinig ruis in het beeldmateriaal," zegt Jack. "Er is een beetje ruis in de film te zien, maar ik denk dat dit bijdraagt aan de esthetiek."

De film heeft een bioscoopuitstraling, met een stijlvol palet dat doet denken aan een hoogwaardig Hollywood-kleurenpalet. De filmmakers hebben maar weinig aan nabewerking gedaan. Ze hebben alleen wat gespeeld met curven en kleurcorrectie en een paar opnamen helderder gemaakt. "Ik doe het zelf in Adobe Premiere Pro," zegt Jack. "Op die manier heb je zelf het volledige overzicht en behoud je de creatieve controle."

Nick en Jack hebben een film gemaakt die eruitziet alsof hij met een groot budget tot stand is gekomen, zonder speciale effecten en met minimale nabewerking. Perfect passend bij een film vol lof over traditionele ambachten. Misschien kunnen ze het geld dat ze hebben bespaard, besteden aan een Japanse spijkerbroek...

Geschreven door Adam Duckworth


De uitrusting van Jack Flynn en Nick David

De essentiële uitrusting voor het maken van professionele films

Made in Japan filmmakers Jack Flynn and Nick David stand on a balcony filming a distant bridge.

Camera's

Canon EOS C300 Mark II

Een uiterst creatief productiehulpmiddel dat 4K-/Full HD-video vastlegt met een dynamisch bereik tot 15 stops. "De grootste bonus voor ons is de ongelooflijke automatische scherpstelling," zegt Jack. "De autofocus is erg handig, vooral als je documentaires maakt, waarbij je vaak slechts een paar seconden hebt om de opname te maken."

Objectieven

Canon EF 35mm f/1.4L II USM

Een professioneel groothoekobjectief met een natuurlijk perspectief, een diafragma van f/1.4 en zeer goede prestaties bij weinig licht. "Net als de rest van de objectieven geeft het prachtige kleuren," zegt Nick.

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Een prime-objectief met uitstekende macrofuncties. "Close-ups geven je een ander beeld in de film. Hiermee kun je iets laten zien dat je normaal niet met het menselijk oog zou zien," zegt Nick.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan