ARTICLE
De beste Canon-objectieven voor macrofotografie
Deskundig advies van fotografen Christian Ziegler, Eberhard Schuy en Ilvy Njiokiktjien, plus Mike Burnhill van Canon, over de beste Canon-objectieven voor het maken van macrofoto's.
ARTICLE
Het is misschien wel het grootste probleem bij macrofotografie: je komt dicht bij je onderwerp en kiest meestal een groot diafragma om zoveel mogelijk licht te vangen, maar als gevolg daarvan wordt de scherptediepte erg klein, waardoor een groot deel van de afbeelding onscherp is. Of je nu macrofoto's maakt van kleine insecten of een uitgestrekt landschap, soms heb je een grotere scherptediepte nodig dan je met één opname met één objectief kunt krijgen. Het gebruik van een klein diafragma biedt mogelijk niet voldoende scherpte in het hele frame, vooral bij het maken van macrofoto's. Dan kan focus stacking je helpen.
Als je foto's met focus stacking wilt maken, begin je met de bracketing van een aantal opnamen van hetzelfde onderwerp, waarbij op iets van elkaar verschillende delen van dat onderwerp is scherpgesteld. Deze beelden worden vervolgens in de nabewerking samengevoegd of 'gestapeld' om één beeld te produceren met een grotere scherptediepte, waarbij het onderwerp scherp is in het hele frame. Dit is een geweldige manier om de natuurlijke grenzen van een objectief te verleggen en beelden te maken die buitengewoon scherp en gedetailleerd zijn.
Maar hoe maak en stapel je nu met succes beelden met focus stacking? Hoe anders is de techniek als je landschappen fotografeert in plaats van macro, wat is de beste uitrusting om te gebruiken en hoe zet je een reeks opnamen om in één gedetailleerd beeld? Canon Ambassador en natuurfotojournalist Christian Ziegler, macrospecialist Matt Doogue en landschaps- en reisfotograaf David Clapp vertellen hoe ze focus stacking gebruiken om detailrijke foto's te maken.
Matt Doogue begon zeven jaar geleden met het fotograferen van insecten en spinachtigen. Hij heeft zijn focus-stacking-techniek verfijnd om een extreem kleine scherptediepte te voorkomen bij het fotograferen van kleine onderwerpen met een hoge vergroting. Hij gebruikt meestal een Canon EOS 6D (inmiddels opgevolgd door de Canon EOS 6D Mark II) in combinatie met een Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro of Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief, vanwege hun grote diafragma en vergrotingsfactor.
"De meeste mensen denken dat je door het gebruik van zeer kleine diafragma's meer van het onderwerp scherp in beeld krijgt", zegt hij. "Dat is juist, maar dat veroorzaakt ook diffractie, waarbij licht wordt verspreid en de beeldscherpte wordt verminderd. En je sluitertijden zijn veel langer.
"Bij opnamen met een groot diafragma, zoals f/2.8, wordt diffractie voorkomen en kan ik meer licht toelaten, zodat ik kortere sluitertijden kan gebruiken. Maar fotografeer ik een spin met een vergroting van 5x op mijn 65mm-macro-objectief, dan krijg ik alleen de twee ogen aan de voorkant scherp en is de rest volledig wazig. Dankzij focus stacking kan ik het hele gezicht scherp maken om een geweldig portret te maken."
Omdat hij levende, bewegende onderwerpen fotografeert, moet Matt vaak snel werken om meer dan één foto van een onderwerp te maken met iets van elkaar verschillende focuspunten. Om dit te doen, fotografeert Matt bijna al zijn werk vanuit de hand, waardoor hij meer bewegingsvrijheid heeft. In plaats van de scherpstelring op het objectief te bewegen, waardoor ook de vergroting op een macro-objectief verandert, beweegt hij de camera naar voren en naar achteren tijdens het maken van opnamen.
Hoeveel opnamen Matt van een onderwerp maakt, hangt deels af van het vergrotingsniveau waarmee hij werkt. Als hij bijvoorbeeld met een vergroting van 1x fotografeert, heeft hij drie of vier foto's nodig om het hele onderwerp scherp te krijgen. Met een vergroting van 2x heeft hij acht opnamen nodig, enzovoort.
Het aantal opnamen is deels afhankelijk van het aantal opnamen dat hij kan maken voordat het onderwerp beweegt. "Springspinnen bewegen bijvoorbeeld vaak, dus dan ben ik blij als ik twee of drie opnamen kan maken," legt hij uit. "Van onderwerpen zoals kevers of spinnen in het web, probeer ik altijd minimaal acht opnamen te maken. Maar hoe meer opnamen je kunt maken met verschillende focuspunten, hoe beter. Want hoe meer opnamen je hebt, hoe groter de scherptediepte in de uiteindelijke afbeelding."
Christian Ziegler heeft onlangs de focus-stacking-techniek gebruikt voor een serie afbeeldingen van bloemen en planten. Deze maakte hij in Schotland met zijn Canon EOS-1D X Mark III met een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief.
“Ik ontdekte focus stacking opnieuw tijdens de COVID-19-lockdown, toen we allemaal thuisbleven," zegt hij. "Ik gebruikte deze techniek misschien vijftien jaar geleden in Panama voor bloemen, maar het was toen veel ingewikkelder. Nu is de nabewerking zo eenvoudig dat het makkelijk is om een paar foto's te maken, wat te experimenteren en te zien of het werkt.
"Ik heb veel tijd besteed aan het documenteren van het begin van de lente. Ik hou vooral van lentebloemen en jonge bladeren. Ik heb vele soorten verzameld en ze meegenomen naar mijn studio om ermee te experimenteren, door meerdere foto's te maken en deze vervolgens te stapelen om een perfect scherp beeld te krijgen. Ik denk dat deze techniek heel goed werkt voor natuurlijke details zoals bloemen, zaadkoppen en insecten. Ik wilde de schoonheid en de delicate aard van deze onderwerpen laten zien."
Terwijl Matt zijn techniek heeft ontwikkeld om genoeg details van zijn bewegende onderwerpen vast te leggen voordat ze van positie veranderen, kan Christian de tijd nemen met zijn stilstaande onderwerpen om de kleinste details vast te leggen. Hij neemt bloemen zoals klaprozen en boshyacinten, maar ook planten zoals varens en brandnetels, mee naar zijn studio. Hier kan hij het licht precies controleren en heeft hij geen last van de wind die zijn onderwerpen beweegt tijdens en tussen belichtingen. Hij fotografeert meestal tussen vier en zeventien belichtingen om onderwerpen scherp te stellen vanaf het dichtstbijzijnde tot het verste punt, zodat elke trichoom (plantenhaar) en markering scherp zijn.
Christian bevestigt zijn camera op een statief voor perfecte stabiliteit en fotografeert de bloemen tegen een zwarte achtergrond om de aandacht te vestigen op hun vorm, structuren en kleuren. Het Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief is de ideale keuze voor plantenfoto's met focus stacking, omdat "het echt scherp is", zegt hij.
Als het gaat om het fotograferen van statische onderwerpen in een binnenomgeving, zegt Christian dat als je systematisch bent in je aanpak, je goede resultaten zult krijgen. "Ik denk niet dat je echt de fout in kunt gaan met deze techniek," vervolgt hij. "Ik moedig mensen aan om meerdere verschillende onderwerpen uit te proberen: close-ups van planten, schimmels of insecten werken echt goed. Ik zou zeggen dat de enige fout die ik heb gemaakt, was om op een stormachtige dag buiten foto's proberen te maken - dat werkte niet! Het onderwerp moet echt stilstaan."
Focus stacking is ook een handige techniek voor landschapsfotografie. Landschaps- en reisfotograaf David Clapp gebruikt het al meer dan tien jaar om beelden te maken met een scherpe focus van voorgrond tot achtergrond.
Hij gebruikt deze functie voornamelijk wanneer hij de scherptediepte uitbreidt tot voorbij de capaciteit van het objectief dat hij gebruikt, met name teleobjectieven. Hij gebruikt focus stacking ook als hij bij weinig licht fotografeert en het niet mogelijk is om met een zodanig korte sluitertijd te fotograferen dat beweging van het onderwerp wordt voorkomen en tegelijkertijd alle vereiste elementen scherp blijven.
David maakt opnamen met de Canon EOS 5D Mark IV en objectieven zoals de Canon EF 24-70mm f/4L IS USM en de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM (inmiddels opgevolgd door de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM). Met de handmatige scherpstelling in gebruik begint hij met het objectief scherpgesteld op oneindig. Geleidelijk verandert hij zijn scherpstelpunt tot het dichtstbijzijnde deel van de voorgrond wordt bereikt. Zijn camera is altijd op een statief gemonteerd.
“Als je opnamen maakt met groothoekobjectieven en kleine diafragma's, heb je veel eigen scherptediepte. Dan hoef je niet zoveel foto's te maken om een volledig scherpe foto te creëren", legt hij uit. "Maar hoe langer de brandpuntsafstand, hoe beter je moet nadenken over hoe je een afbeelding samenstelt. Als je bij weinig licht werkt, zijn de aanpassingen in de scherpstelling tussen elk frame erg klein, omdat het diafragma groter is en de scherptediepte op elk frame dus kleiner is. De ergste nachtmerrie van de ‘focus stacker’ is dat er een heel klein stukje van de scène niet scherp is tussen twee beelden."
Bij het maken van landschapsopnamen met focus stacking moet je rekening houden met verschillende zaken. "Als je op zachtere oppervlakken zoals zand werkt, verander je elke keer dat je de camera aanraakt de positie van het statief een heel klein beetje. Je moet ervoor zorgen dat dit stevig in de grond is ingegraven en niet beweegt. Bovendien moet je opnamen maken met handmatige belichting, omdat het gebruik van een automatische modus ertoe kan leiden dat de camera de belichting of witbalans tussen frames wijzigt. Daardoor kunnen er complicaties ontstaan in de nabewerkingsfase."
Sommige Canon-camera's, zoals de Canon EOS R5, Canon EOS R6, Canon EOS RP en Canon EOS 90D, zijn voorzien van ingebouwde automatische focus bracketing, zodat je nog gemakkelijker foto's met focus stacking kunt maken. Hiermee kun je de camera instellen om het gewenste aantal opnamen te maken met geselecteerde focusstappen. De camera start met focusbracketing vanaf het dichtstbijzijnde punt en werkt richting het oneindige. Hoe groter het diafragma, hoe geleidelijker de focusstappen zijn en hoe groter het aantal opnamen.
Nadat ze hun onderdelen van de samengevoegde foto hebben gemaakt, kunnen de drie fotografen hun uiteindelijke ‘gestapelde’ foto's op verschillende manieren maken, met behulp van algemene beeldbewerkingssoftware of speciale programma's voor focus stacking. Maar hun proces na de opnamen is vergelijkbaar: de opnamen die het grootste bereik van focuspunten geven, worden geselecteerd en bewerkt. Vervolgens worden ze uitgelijnd en gecombineerd tot één samengestelde opname, waarbij eventuele afwijkingen worden verwijderd (zoals de poot van een insect die tussen belichtingen heeft bewogen in het werk van Matt).
Canon's Digital Photo Professional (DPP)-software, gratis te downloaden voor eigenaars van Canon EOS-camera's, is het perfecte hulpmiddel. Versie 4.10 en nieuwer bevatten een functie voor dieptecompositie, die compatibel is met foto's gemaakt met camera's met focus bracketing, samen met de Canon EOS R, Canon EOS RP en Canon EOS 5D Mark IV. Met deze functie kunnen beelden op bepaalde manieren automatisch worden aangepast, bijvoorbeeld het verzachten van de compositiegrens. De samengestelde afbeelding kan worden aangepast met behulp van het hulpmiddel Depth Compositing Editing om één perfect scherpgestelde afbeelding te creëren.
Geschreven door
ARTICLE
Deskundig advies van fotografen Christian Ziegler, Eberhard Schuy en Ilvy Njiokiktjien, plus Mike Burnhill van Canon, over de beste Canon-objectieven voor het maken van macrofoto's.
ARTIKEL
Als een van de eerste fotografen die deze lang verwachte Canon EOS 6D Mark II in handen kreeg, probeerde David Clapp de camera uit door landschappen in het Verenigd Koninkrijk te fotograferen.
ARTIKEL
Heb je ooit flitsers gebruikt in het regenwoud? Christian Ziegler haalt fijne details op in zijn prachtige foto's met de Speedlite 430EX III-RT's.
ARTIKEL
Bioloog en fotograaf Christian Ziegler legt uit hoe hij de fantastische wilde dieren in het regenwoud fotografeert met een macro-objectief.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro