Canon EOS 5D Mark IV
Deze full-frame 30,4 Megapixel DSLR biedt ongelooflijk scherpe details, zelfs bij extreem contrast, en met de continue 7fps-opnamen leg je het perfecte moment gegarandeerd vast.
ARTIKEL
Lyndsey Goddard beschrijft zichzelf als een 'documentaire-huwelijksfotografe'. Het klinkt misschien niet anders dan een gewone huwelijksfotograaf, maar haar werkwijze is origineel en openhartig.
De fotografe uit Londen maakt intieme foto's van onbewaakte momenten, waardoor je net een onzichtbare toeschouwer bent en helemaal opgaat in de unieke sfeer van die dag. Lyndsey: "Ik wil in de huid kruipen van de bruiloft zelf en het volledige verhaal vertellen. Ik leg niet alleen de belangrijkste momenten vast, maar ook alle kleine, leuke momentjes ertussen."
Lyndseys carrière als huwelijksfotografe begon in 2003, toen een vriend van de familie haar carte blanche gaf om hun grote dag te fotograferen. Ze maakte analoge foto's en gebruikte crossprocessing om ze te ontwikkelen [film met opzet ontwikkelen in een chemische oplossing die eigenlijk voor een ander soort film bedoeld is] en hoewel de ultrablauwe hemel en felgroene en gele jurken van de bruidsmeisjes niet echt geslaagd waren, wilde ze vanaf dat moment dolgraag unieke, creatieve manieren bedenken om bruiloften te fotograferen.
In dit artikel lees je Lyndseys acht beste tips om originele huwelijksfoto's in documentairestijl te maken.
1. Vind je eigen identiteit
"In het begin wist ik wel wat voor huwelijksfotografe ik wilde zijn: iemand die het verhaal van de dag vertelt zonder het verloop ervan te beïnvloeden of momenten te orkestreren. Het probleem was dat ik geen klanten had die deze fotografiestijl wilden. Het gebeurde wel eens dat ik niet de juiste fotograaf was voor hen en zij niet de juiste klanten voor mij. Ze boekten me, misschien omdat ik goedkoop werkte, en dan stuurden ze me foto's die ze van het internet hadden geplukt en vroegen ze me 'kun je dit soort foto's maken?'. Nu ben ik erg open over mijn stijl en vertel ik koppels meteen wat ze kunnen verwachten. De mensen die niet willen dat ik mijn eigen stijl volg, haken dan af."
2. Schat de situatie in - en zeg nooit nee tegen thee
"Vaak zie ik koppels pas voor het eerst op de huwelijksdag zelf. Ik arriveer 's ochtends, begroet alle aanwezigen, pak mijn cameratas uit en neem altijd dankbaar het onvermijdelijke kopje thee aan. Ik denk dat de mensen in de kamer (meestal de bruidsmeisjes, de bruid en soms haar ouders) vanaf dat moment aan mijn aanwezigheid wennen. Zodra mijn kopje thee leeg is, begin ik met fotograferen. Op dat moment voel ik me nog heel erg 'de fotograaf', dus doe ik mijn best om niet te vroeg opdringerig te lijken of te dichtbij te komen. Volgens mij helpt het wel dat ik een vrouw ben: je komt vaak binnen in een kamer vol vrouwen, dus raakt de sfeer niet verstoord als er eentje bij komt.
"Wanneer de bruid zich gaat klaarmaken, schat ik in of ze te verlegen is of genoeg zelfvertrouwen heeft om zich om te kleden terwijl ik erbij ben. Als er veel open ruimte en natuurlijk licht is, probeer ik wel eens een mooi silhouet te maken van de bruid die haar jurk aantrekt, of gebruik ik bijvoorbeeld een witte muur als negatieve ruimte. Als de kamer bomvol spullen staat of gewoon niet mooi is, ga ik voor details en fotografeer ik bijvoorbeeld een schouder waarop een schouderbandje wordt gelegd. Of ik concentreer me op een bepaald moment, zoals wanneer de bruid in de jurk stapt."
3. Ga op in de menigte
"Dit is misschien niet wat je zou verwachten. Ik wil niet op een afstand gaan staan met een objectief van 85 mm of nog langer. Nee, ik ben liever vlak bij de mensen die ik fotografeer. Als je je in de struiken verstopt en mensen merken je op, dan voelen ze zich onzeker, alsof je hen op iets wilt betrappen. Tijdens de receptie met drankjes meng ik me gewoon tussen de groepjes pratende mensen. Ik luister naar hun grapjes en hou mijn camera klaar voor de pointe. Ik praat zelf ook de hele dag door met mensen: zo verlaag je de drempel en voelen ze zich veel vertrouwder met je aanwezigheid. Er vraagt bijna altijd wel iemand hoe ik het koppel ken, omdat ze denken dat ik een vriendin ben in plaats van een professional die voor haar werk wordt betaald. Dat vind ik geweldig, want het betekent dat ik niet stoor."
4. Wees spontaan
"Sommige van mijn favoriete foto's heb ik op een volledig onverwacht moment gemaakt. Veel cliché-trouwfoto's zijn georkestreerd door de fotograaf: hij begeleidt het onderwerp, zegt welke pose mensen moeten aannemen of wat ze moeten doen, maakt meerdere foto's om het beeld 'precies goed' te krijgen. Toen die fotograaf dat soort foto voor het eerst maakte, was het misschien uniek, maar daarna wordt het ook zijn achilleshiel. Heel wat andere bruiden willen vanaf dat moment immers dezelfde 'unieke' foto. Als je menselijk contact als uitgangspunt neemt in al je foto's, dan kun je ze moeilijk namaken en kunnen ze geen clichébeeld worden, want je weet nooit wat de aanwezigen precies zullen doen."
5. Wacht op de kleine momenten
"Ik zorg ervoor dat ik de belangrijkste foto, het 'grote moment', vastleg, maar daarna blijf ik rondwandelen om andere hoeken te proberen of de momenten erna te fotograferen. Een voorbeeld hiervan is mijn foto van een bloemenmeisje dat dromerig naar het bruidsboeket zit te staren (hierboven). De foto is tijdens het ondertekenen van het trouwregister genomen, nadat ik het koppel aan de andere kant van de tafel had gefotografeerd. Toen die foto achter de rug was, liep ik naar de achterkant van de tafel om de ouders en bruidsmeisjes mooi in beeld te krijgen. En toen zag ik haar."
6. Plan de belangrijkste foto's vooraf
"Ik bel elk koppel de week voor de bruiloft om de details te bespreken. Tijdens dat gesprek komen ook de groepsfoto's aan bod. Die moeten zo snel mogelijk na de ceremonie gebeuren. Als de receptie begint voor de groepsfoto's zijn genomen, wordt het moeilijk om 100% te focussen op documentairefoto's omdat je steeds de klok in het oog moet houden. Als het tijd is voor het diner en de groepsfoto's nog steeds niet achter de rug zijn, dan heb je een probleem! Ik werk het liefst in een open ruimte met schaduw, bij voorkeur met een donkere, sobere achtergrond. Dan zet ik de groep op een afstand van de achtergrond, ga ik zelf een afstandje van de groep weg staan en maak ik foto's met een 85 mm.
"Soms is dat niet mogelijk. In het stadhuis van Islington, waar ik vaak werk, is er bijvoorbeeld een trap bij de ingang. Dat zou de meest logische plaats zijn om een groepsfoto te maken voordat iedereen naar de receptie gaat. Maar het is er zo druk dat je geen foto kunt maken met een 85mm-objectief - er lopen voortdurend mensen in het beeld. Dus moet je met een brede hoek werken. Dat vind ik minder geslaagd, maar in zulke gevallen is dat de beste werkwijze."
7. Gebruik het beschikbare licht
"Deze foto is genomen in de auto tijdens een bruiloft in februari. Het licht was onvoorspelbaar: meestal was het erg donker, maar zo nu en dan brak er een zonnestraal door de wolken. Ik stelde mijn camera in op de lichte delen, waar de zon op het gezicht van de bruid scheen. Daarna wachtte ik op het perfecte moment: de bruid die uit het raam keek met het zonlicht op haar gezicht. Het was een meer gecontroleerde werkwijze. Als ik de camera-instellingen voortdurend had aangepast aan het veranderende licht, dan had ik dit moment waarschijnlijk gemist omdat ik te druk bezig was met de technische kant van het fotograferen."
8. Werk sneller met een tweede body
"Mijn camera staat in de handmatige modus - ik gebruik de sluitertijd- of diafragmavoorkeuze niet. Als een koppel bijvoorbeeld de kerk uit loopt, fotografeer ik hen in de kerk met een 85mm-objectief en een correct ingestelde camera: niet trager dan 1/160 sec en een diafragma van maximaal f/2.8, met de juiste ISO voor het licht in de kerk. Op mijn andere body zit een 24-70mm-objectief en heb ik de instellingen al aangepast aan het licht buiten. Ik kies mijn sluitertijd en f-stop en pas indien nodig de ISO aan zodra ze buitenkomen."
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Deze full-frame 30,4 Megapixel DSLR biedt ongelooflijk scherpe details, zelfs bij extreem contrast, en met de continue 7fps-opnamen leg je het perfecte moment gegarandeerd vast.
Dit objectief met vast f/2.8 diafragma over het gehele zoombereik levert prachtig werk bij weinig licht en geeft je absolute controle over de scherptediepte.
Een kort teleobjectief dat bij elk diafragma scherpe beelden oplevert. Zijn Super Spectra-coating zorgt voor een levensechte kleurbalans, verbetert het contrast en vermindert overstraling en reflecties.
ARTIKEL
Professionele fotograaf Rosie Hardy vertelt het verhaal achter haar eerste portretopnamen met de Canon EOS R en het RF 85mm F1.2L USM-objectief.
ARTIKEL
Russische huwelijksfotografe Katya Mukhina vertelt over fotograferen met het EOS R-systeem op locatie in IJsland.
ARTIKEL
Zelfverklaarde 'controlfreak' Quentin Caffier vertelt over zijn fotografische proces en onthult hoe hij tot zijn unieke stijl komt…
ARTIKEL
Topportretfotograaf Tom Barnes over hoe je het beste haalt uit 'lastige' portretten met zijn Canon-camera en -lenzen
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro