Achter de actie: een gids voor het maken van sportportretten

Van het opbouwen van vertrouwen tot een voortdurend streven om het beter te doen: Canon Ambassador Łukasz Skwiot vertelt hoe hij te werk gaat om iconische sportportretten te maken.
Een gespierde turner met ontbloot bovenlijf en een krulsnor, met een grimas op zijn gezicht vanwege zijn inspanningen, hangt stil aan de ringen.

Als maker van sportportretten wil Canon Ambassador Łukasz Skwiot het drama en de passie van sport vastleggen, en op die manier een band scheppen tussen de kijkers en de atleet en de omgeving waarin die atleten hun sport beoefenen. "We wilden de spieren en het atletische vermogen van dit model laten zien, en daarom had ik een belichtingsopstelling gekozen waarbij veel contrast zou ontstaan", vertelt Łukasz over deze opvallende foto. "Bij commerciële foto's is dat sterke contrast tussen licht en schaduw vaak niet gewenst, maar voor deze foto had ik de vrije hand." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark III en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief (opgevolgd door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM), ingesteld op 80 mm, 1/250 sec, f/4 en ISO 160. © Łukasz Skwiot

Terwijl sommige sportfotografen op exotische, glamoureuze locaties hun werk doen, is sportportretspecialist Łukasz Skwiot juist vaak te vinden in kleine kleedkamers, met maar een paar minuten de tijd om een prachtige coverfoto te maken.

Voor zijn werk staat Łukasz niet alleen langs de lijn bij voetbal-, handbal- en basketbalwedstrijden, maar maakt hij bijvoorbeeld ook intieme portretsessies waarin hij, meestal met weinig tijd en altijd met hoge verwachtingen, aansprekende foto's moet maken in de meest uiteenlopende omgevingen. "Het is aan mij, als fotograaf, om te zorgen voor een concept dat een fantastisch resultaat oplevert", vertelt hij.

Hij vervolgt: "Ik werk graag met fel, contrasterend licht om scherpe, verzadigde foto's te maken en ik gebruik vaak speciale effecten zoals rook, stof of water om foto's te maken waar je niet zomaar langs loopt."

Hij benadrukt echter dat elk concept voor een shoot afhankelijk is van de sport en de persoon die wordt gefotografeerd. "Elke sport is anders, elke discipline is anders en om die reden beginnen we weer elke sessie van voor af aan", zegt hij. "Ik probeer de dynamiek van zowel de atleet als de discipline vast te leggen."

Een American football-speler die de bal in zijn arm tegen zijn lichaam houdt. Hij is omringd door witte rook en het lijkt alsof hij recht op de camera af komt.

"Dit is één van de moeilijkste foto's die ik tot nu toe in mijn carrière heb gemaakt", vertelt Łukasz over deze foto, die werd gemaakt als onderdeel van een marketingcampagne voor de kampioen van de Poolse American Football-competitie, Panthers Wrocław. "Het is een speler die door een wolk stof springt en wordt verlicht door drie externe studiolampen. Dankzij de sensor met 50,6 Megapixel van de Canon EOS 5DS, in combinatie met een groot diafragma, kreeg ik een haarscherpe foto die perfect was voor grootformaat reclamemateriaal." Gefotografeerd met een Canon EOS 5DS met een Canon EF 85mm f/1.4L IS USM-objectief, ingesteld op 1/125 sec, f/9 en ISO 320. © Łukasz Skwiot

Profvoetballer Robert Lewandowski, in een leren jack en een donkergrijs overhemd, houdt een goudkleurige trofee voor zijn borst.

Łukasz' carrière heeft een vlucht genomen dankzij succesvolle fotoshoots met een van de beste Poolse voetballers, Robert Lewandowski. "Dit was een sessie met Robert voor de cover van het tijdschrift Piłka Nożna. Ik had maar een paar minuten voor de foto, en dat is op zich al heel stressvol, maar als je dan ook nog werkt met de allerbeste spelers, zorgt dat voor nog meer stress", zegt Łukasz. Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X (opgevolgd door de Canon EOS-1D X Mark III) en een Canon EF 50mm f/1.4 USM-objectief, ingesteld op 1/250 sec, f/3.5 en ISO 320. © Łukasz Skwiot

De persoonlijke touch

Zijn foto's hebben een opvallende en geheel eigen stijl, maar zijn toch altijd persoonlijk. "Voor mij," zegt hij, "bestaat een perfecte foto uit 60% emotie en 40% licht."

Maar hoe lukt het hem om de emoties en persoonlijkheid van zijn onderwerpen vast te leggen, vooral als hij maar weinig tijd heeft?

"Ik werk met atleten, niet met modellen", geeft Łukasz toe. "Het is anders dan werken met professionele modellen. Atleten weten niet wat ze met hun handen moeten doen of hoe ze moeten gaan staan, dus het kan lastig zijn natuurlijke emotie vast te leggen. Het belangrijkste is om vertrouwen op te bouwen, je hebt dan meer controle en kunt de speler een betere pose laten aannemen."

Łukasz gebruikt hiervoor een persoonlijke aanpak. "Het is belangrijk dat je het een en ander weet over de atleet. Waar staat hij of zij om bekend? Misschien heeft de atleet tattoos en kun je die laten zien in de foto's. Viert diegene elk doelpunt op een speciale manier? Ik bereid me altijd goed voor en zorg ervoor dat ik iets afweet van de persoon, want anders kan ik geen band met hem of haar opbouwen en die verlegenheid wegnemen."

Aan de basis van Łukasz' benadering staat zijn eigen ervaring met zijn schroom overwinnen en een naam voor zichzelf maken in de industrie. "Ik ben van nature heel verlegen en wilde nooit foto's van mensen maken, maar door mijn werk als fotojournalist voor het tijdschrift Piłka Nożna besefte ik dat ik door wilde gaan met het maken van sportportretten."

"Ik moest gewoon foto's maken", legt hij uit. "Toen ik voor het eerst een portretfoto van een voetballer maakte, voelde ik me daarbij helemaal niet op mijn gemak. Het was alsof ik van een rots in het water spong, maar ik moest het doen. Het was niet perfect, maar het betekende dat ik de volgende sessie kon doen, en de sessies daarna."

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services.
Atleet Marcin Lewandowski in een groene sporttop zonder mouwen, met uitstrekte armen in een wolk fijne kalk.

Łukasz gebruikte een Canon EOS R5 voor deze foto van de Poolse middellange-afstandsloper Marcin Lewandowski. "Met de geweldige resolutie van de EOS R5 kun je afzonderlijke stofdeeltjes vastleggen", vertelt Łukasz. "Daarnaast bleven Marcins ogen scherp dankzij de AF en waren ze goed zichtbaar in al die fijne kalk. Bij dit soort foto's krijg je geen tweede kans, de camera moet meteen goed werken." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 47 mm, 1/200 sec, f/9 en ISO 100. © Łukasz Skwiot

Atleet Marcin Lewandowski, in een blauwe trui en een lichtgrijs colbert, poseert voor de camera in een kleine ruimte met sterke achtergrondverlichting.

Nog een foto uit de portretsessie van Łukasz met Marcin Lewandowski, nu in nette kleding. Łukasz: "Ik heb hier sterke achtergrondverlichting gebruikt, zodat het licht het silhouet van het model benadrukt." Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 60 mm, 1/200 sec, f/9 en ISO 100. © Łukasz Skwiot

Planning en belichting

Naarmate hij meer zelfvertrouwen kreeg, kreeg Łukasz opdrachten die steeds uitdagender werden, met daarbij de ultieme test: shoots voor de cover van tijdschriften. "Ik vertel de atleten vaak niet dat de foto bestemd is voor de cover, want meestal zijn ze dan niet meer ontspannen, en dat wil ik juist voorkomen", vertelt hij. Hij heeft ook geleerd om niet te veel aandacht te besteden aan fotograferen met een bepaalde lay-out in het hoofd. "Je moet rekening houden met het kadreren en ruimte vrij laten voor de titel en tekst die op de cover komt te staan", legt hij uit. "Maar het is voorgekomen dat de geplande coverfoto niet zo interessant was, en de redacteuren kunnen de lay-out van het tijdschrift veranderen, dus ik probeer al mijn materiaal op hetzelfde niveau te houden."

Łukasz is al voordat de shoot begint bezig met de details. "Een belangrijke fase is het plannen van de sessie en het maken van een moodboard", legt hij uit. "Mijn vriendin Angelika heeft de artistieke leiding bij veel van mijn sessies, en ze helpt me heel veel. Het type verlichting, het aantal lampen en het soort modifiers worden geselecteerd op basis van het sessieconcept en het effect dat ik, of de klant, wil bereiken."

Łukasz werkt het liefst in de studio, waar hij controle heeft over de verlichting, maar hij fotografeert ook vaak op locatie. "Bij sessies in de buitenlucht ben je afhankelijk van het weer en meestal meer in beweging, dus ik heb dan minder apparatuur bij me", zegt hij. "In een sportschool of een fitnessclub is het vaak moeilijk om een compositie te maken die niet de aandacht afleidt van de atleet. Sportscholen zijn gemaakt om in te sporten, niet voor fotografie, dus het is aan de fotograaf om ervoor te zorgen dat het uiteindelijke effect zo interessant mogelijk is."

A portrait of a model in a white jacket in front of a busy but blurred street.

De beste Canon-objectieven voor portretfotografie

Fotografen Guia Besana en Félicia Sisco geven samen met Mike Burnhill van Canon deskundig advies over de beste Canon-objectieven voor perfecte portretten.
Poolse UFC-vechter Marcin Tybura, met gebalde vuisten, klaar voor het gevecht, kijkt dreigend in de camera.

De Poolse UFC-vechter Marcin Tybura poseert voor de camera van Łukasz. "Voor deze sessie heb ik een achtergrond met van achteren verlichte oranje strepen gebruikt in de kleuren van de sponsor voor wie ik deze reclamecampagne maakte", vertelt Łukasz. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark III (opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) en een Canon EF 85mm f/1.8 USM-objectief, ingesteld op 1/200 sec, f/8 en ISO 100. © Łukasz Skwiot

Uitrusting kiezen voor de opdracht

Als het beeldformaat niet het belangrijkste is, kiest Łukasz voor de Canon EOS-1D X Mark III. "Met de geweldige snelheid van 16 fps in combinatie met snelle studiolampen kan ik ongelooflijk dynamische foto's maken", legt hij uit.

De laatste tijd kiest hij echter voor de technologie van Canon's full-frame EOS R-systeemcamera's, met als favoriete combinatie de Canon EOS R5 en het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief. "Met de sensor met 45 Megapixel krijg ik de geweldige resolutie die nodig is voor reclamecampagnes, en kleuren met fantastische dynamiek", vertelt hij. "Maar het grootste verschil voor mij is de autofocus. Daarmee kan ik kan me concentreren op het kadreren in plaats van op de scherpstelling. Ik kan de atleet in de hoek van het kader zetten en er zeker van zijn dat hij of zij perfect scherp is. Met autofocuspunten binnen het hele frame wordt het een heel stuk gemakkelijker. Omdat ik nu alleen maar aan de kadrering hoef te denken, kan ik sneller werken."

"Het RF 85mm F1.2L USM-objectief geeft me de perfecte afstand vanaf het model om goed te kunnen communiceren, en omdat er geen vertekening is, zijn de verhoudingen perfect. En wat belangrijker is: het heeft een fantastisch optisch ontwerp — ik ben weg van de scherpte van het objectief. Ik gebruik ook sterk tegenlicht dat op de camera is gericht, dus ik stel de afwezigheid van schittering en overstraling erg op prijs."

Łukasz voegt hieraan toe dat wanneer hij een bewegend onderwerp fotografeert, het vermogen van de AF om het onderwerp in het hele frame te volgen, in combinatie met de continue opnamesnelheid met 12 fps van de EOS R5, "ervoor zorgt dat ik de beste kans heb om het bij de eerste poging meteen goed te hebben."

Een zwart-witfoto van een American football-speler in een stadion, onder het felle licht van een spotlight. Hij duikt door de lucht met de bal in zijn uitgestrekte hand.

Of hij nu aan het werk is in een studio of op locatie, Łukasz plant zijn shoots altijd tot in het kleinste detail. "Ik maak bijna nooit zwart-witfoto's voor mijn klanten, maar voor deze sessie kwam ik op het idee om een set met heel veel contrast te maken, met een witte outfit die wordt aangevuld door felle spotlights, tegen de donkere nachtelijke hemel. De switch naar monochroom versterkte dit idee en maakte de foto intenser", vertelt hij. Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 31 mm, 1/200 sec, f/5 en ISO 640. © Łukasz Skwiot

Een ander beeld

Succesvolle shoots met Robert Lewandowski, aanvoerder van het nationale voetbalelftal van Polen, en met Panthers Wrocław, de kampioen van de Poolse American Football-competitie, hebben Łukasz' bekendheid zeker vergroot. Maar hij gaat het niet rustiger aan doen.

"Als je iets wilt bereiken, moet je erin geloven en jezelf blijven verbeteren", zegt hij. "De markt is op dit moment erg dynamisch, dus op je lauweren rusten is er niet bij. Ik probeer elke volgende sessie beter te maken dan de vorige. Ik wil voortdurend meer leren, mijn gebruik van licht verbeteren en de manier waarop ik foto's verwerk perfectioneren om mijn klanten werk van de hoogste kwaliteit te bieden."

Łukasz' passie voor fotografie wordt geëvenaard door zijn zoektocht naar nieuwe uitdagingen en mogelijkheden. "Ik heb nog geen kans gehad om atleten met een handicap te fotograferen, maar ik vind het heel belangrijk om sport in al zijn facetten te laten zien. Ik hoop dat ik in de toekomst de kans krijgen om met een of twee gehandicapte atleten uit verschillende disciplines samen te werken, misschien als onderdeel van een persoonlijk project. Ik denk dat dit heel indrukwekkende foto's zou opleveren."

Mark Alexander

Łukasz Skwiots uitrusting

Het belangrijkste materiaal dat professionals gebruiken om foto's te nemen

Łukasz Skwiot's kitbag containing Canon cameras, lenses and accessories.

Camera's

Canon EOS R5

De ongeëvenaarde prestaties van de EOS R5 veranderen je manier van fotograferen en filmmaken radicaal. Łukasz: "De EOS R5 biedt geweldige beeldkwaliteit, hoge resolutie en een groot dynamisch bereik, terwijl de Eye AF je werk gemakkelijker maakt omdat je je kunt concentreren op het kadreren in plaats van op het scherpstellen."

Canon EOS 5DS

De Canon EOS 5DS biedt cruciale scherpte wanneer het er echt toe doet en transformeert daarmee de manier waarop je naar de wereld kijkt. "De EOS 5DS biedt een fantastische resolutie, tot wel 50,6 Megapixel. De scherpte en hoeveelheid details zijn ongeëvenaard", zegt Łukasz.

Objectieven

Canon RF 85mm F1.2L USM

Het ultieme portretobjectief voor beeldverwerking van de volgende generatie. Łukasz: "Ik vind de scherpte van dit objectief geweldig en omdat ik vaak sterk tegenlicht gebruik dat op de camera is gericht, ben ik ook weg van de Air Sphere Coating, waarmee je schittering en overstraling voorkomt."

Canon EF 50mm f/1.4 USM

Dit is een compact, hoogwaardig 50-mm standaardobjectief dat dankzij het snelle, maximale diafragma en vliegensvlugge scherpstelsysteem uitstekende prestaties levert bij elk type fotografie.

Gerelateerde artikelen

Aan de slag als sportfotograaf: professionele tips

Van de beste uitrusting tot de kenmerken van een geweldige foto, drie professionele sportfotografen delen hun 15 beste tips om van je hobby je beroep te maken.

Actiesporten komen samen met architectuurfotografie

Canon Ambassador Lorenz Holder vertelt hoe hij met een telezoomobjectief met snel diafragma een skateboarder in actie onder een viaduct vastlegde.

Dubbele belichting: een verhaal over mensen en mooie locaties

Ontdek hoe documentairefotograaf Aline Deschamps portretten en een landelijke omgeving combineert om de kracht van een Italiaanse gemeenschap vast te leggen.

De vijf beste tips voor het maken van portretten van sportsterren

Van verlichting en achtergronden tot poses en rekwisieten, Canon-ambassadeur Andrey Golovanov deelt zijn beste tips en technieken voor het maken van sportportretten.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro