De Weather Man-serie van Evgenia Arbugaeva bevat foto's van de meteoroloog Slava Korotkiy tijdens zijn werk op een afgelegen schiereiland aan de noordkust van Rusland. Hier kijkt Slava uit het raam voordat hij naar buiten gaat om metingen te doen. "Het was tamelijk donker, maar door de reflectie van de sneeuw buiten straalt er zacht licht op hem", zegt Evgenia. "De witbalans was niet helemaal goed in mijn instellingen, maar ik vond het resultaat mooi: blauw en kalm, waarbij de kleur van Slava's ogen wordt benadrukt." Genomen op een Canon EOS 5D Mark III (nu opgevolgd door de Canon EOS 5D Mark IV) met een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-lens bij 33 mm, 1/60 sec, f/3.2 en ISO3200. © Evgenia Arbugaeva
Foto's die bij weinig licht zijn gemaakt, hebben een uniek uiterlijk en bijzondere sfeer. Ze zijn gedempt, bevatten minder alledaagse details en hun kleuren en tinten hebben vaak een vreemde, bijna etherische kwaliteit. Schaduwgebieden kunnen de algehele sfeer verbeteren en creëren een gevoel van mystiek. Door te fotograferen bij weinig licht kan een gewoon onderwerp veranderen in iets ongewoons en aantrekkelijks.
Documentairefotograaf en Canon Ambassador Evgenia Arbugaeva is gespecialiseerd in het maken van magische sfeervolle foto's met weinig licht. Het gebruik van duisternis vormt een centraal element in haar stijl en ze heeft haar technieken op diverse plekken overal ter wereld gebruikt, van een afgelegen weerstation in het noorden van Rusland tot een halfverlaten instituut voor wetenschappelijk onderzoek in Tanzania.
Evgenia heeft vanaf het moment dat ze met fotograferen begon, met weinig licht gewerkt. Het begon aanvankelijk als een noodzaak, aangezien ze opgroeide in Tiksi, een stad in het noorden van Rusland binnen de poolcirkel. Maar later werd het een esthetische keuze.
"In het poolgebied is het een paar maanden lang nacht. In de winter is er dus geen licht", zegt ze. "Er zijn heel veel verschillende schaduwen en tinten die onzichtbaar zijn voor onze ogen maar die voor een camera wel waarneembaar zijn. Hierdoor werd de camera voor mij een middel om deze tinten vast te leggen. Toen ik meer met weinig licht en donkerte had gewerkt, realiseerde ik me dat dit mijn werk vorm gaf. Op een vreemde manier heeft dit richting gegeven aan mijn stijl en heeft het me geholpen mijn eigen fotografische taal te vinden."
Hier praat Evgenia over haar ervaring met het werken in deze omstandigheden en geeft ze tips voor het maken van mooie foto's met weinig licht.