Scifi-stadsgezichten: beelden van Tokio bij nacht onder neonverlichting

Ontdek hoe art director en fotograaf Liam Wong de Canon EOS 5D Mark IV gebruikte voor sfeervolle beelden van de Japanse hoofdstad bij nacht.
Een enorme zee van paraplu's op een drukke kruising onder neonverlichting in het centrum van Tokio waar mensen in het donker de straat oversteken.

Een zee van paraplu's op de iconische Shibuya-kruising in Tokio, een van de drukste kruisingen van Japan. "Dit is een van de eerste beelden die ik heb gemaakt en meteen ook het beeld waardoor ik na middernacht wilde blijven schieten", zegt art director en fotograaf Liam Wong. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief, ingesteld op 105mm, 1/100 sec, f/4 en ISO1250. © Liam Wong

De in Schotland geboren fotograaf Liam Wong reisde in 2014 veel als art director voor een videogamebedrijf. Om zijn reizen vast te leggen en zijn familie te laten zien waar hij allemaal aan werkte, begon hij foto's te maken met zijn smartphone. Inmiddels is Liam een internationaal gevierd fotograaf. Zijn levendige, contrastrijke stadsgezichten van Tokio bij nacht zijn online miljoenen keren bekeken en zijn via crowdfunding tot stand gekomen boek TO:KY:OO is drie keer uitverkocht. Hier bespreekt hij de inspiratie achter het project en hoe hij de Canon EOS 5D Mark IV gebruikte om de Japanse hoofdstad bij nacht vast te leggen.

Aanvankelijk was fotografie slechts een hobby voor Liam, maar in 2015 kocht hij zijn eerste spiegelreflexcamera, een Canon EOS 5D Mark III, de voorganger van de Canon EOS 5D Mark IV. Nadat hij Memories of Tokyo had gezien, de cinematografische reis van Miguel Santana door de stad in de lente, voelde Liam zich zowel technisch als creatief geïnspireerd. "Ik voelde me erdoor gemotiveerd", herinnert hij zich. "Ik dacht, wow, dat wil ik ooit een keer bereiken."

Toen Liam voor zaken in Tokio was, begon hij te fotograferen en te delen wat hij tegenkwam. Hij stapte over op een Canon EOS 5D Mark IV en naarmate hij meer ervaring en onlinevolgers kreeg, zag hij welke onderwerpen de meeste indruk maakten bij zijn publiek. Zo kon hij zijn werk verfijnen tot een serie levendige stadsgezichten in de avond: contrastrijke beelden vol neonverlichting die de sfeer van de stad middels haar architectuur, stijl en bevolking weerspiegelen.

Twee mensen wandelen 's nachts door een met neon verlichte steeg in Shinjuku, Tokio.

Shinjuku is een van de allerdrukste wijken van Tokio en baadt in onheilspellend groenblauw licht dat een surreëel, bijna cinematografisch gevoel oplevert. De esthetiek die Liam nastreeft, is beïnvloed uit verschillende hoeken, waaronder ook film. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief, ingesteld op 24 mm, 1/30 sec, f/7.1 en ISO800. © Liam Wong

Een man met een uitgevouwen paraplu loopt in de regen en het donker door een met neon verlichte steeg in Tokio.

Liam gebruikt soms onderwerpen om de omvang van gebouwen en omgevingen duidelijk te maken. Hier loopt een man door een van de achterafstraatjes van Tokio terwijl er in de verte hoog boven de straat een trein voorbijkomt. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objectief, ingesteld op 24 mm, 1/60 sec, f/4.5 en ISO1000. © Liam Wong

Contrasten vastleggen

Liams publiek heeft dan wel bijgedragen aan de richting van zijn onderwerp, zijn stijl was toch echt uniek voor hemzelf: een samensmelting van zijn passie voor videogames, film, architectuur, kleur en grafisch ontwerp. Cyberpunkmotieven zoals neonverlichting, nachtelijke scènes en regen vormen een achtergrond voor de gebouwen van Tokio en het opvallende gebruik van licht, kleuren en contrast creëert impact.

"Als iemand mijn beelden ziet, wil ik dat hij of zij weet dat het mijn werk is", zegt Liam. "Ik laat me inspireren door regisseurs als Wong Kar-Wai, Ridley Scott en Gaspar Noé en door films die zodanig met kleur spelen dat het allemaal heel surreëel aanvoelt. Er zijn een hoop verwijzingen naar cyberpunk omdat ik een videogame-achtergrond heb", vervolgt hij. "Ik wil ook graag de tegenstellingen tussen oude en nieuwe architectuur vastleggen om een gevoel te geven van hoe iets door de jaren heen kan veranderen."

Unieke locatie

Om de onderwerpen te vinden die hij wilde fotograferen, zocht Liam Google Maps af naar interessante gebouwen of structuren en gebruikte hij Street View om de beste opnamehoeken te vinden. "Ik zag dan een interessant beeld vanuit een steegje en markeerde het op de kaart, zoals je in een videogame zou doen, een soort referentiepunt", vertelt Liam. "Ik liep uren lang, deed wel 40.000 tot 50.000 stappen."

Toen hij de bekendste punten van Tokio had gehad, zocht hij minder bekende onderwerpen op om een meer genuanceerd beeld van de stad te geven. "Ik stapte in een trein en stapte op een willekeurig station uit", zegt hij. "Of ik vroeg taxichauffeurs of mensen die het daar kennen of er iets was wat ik waarschijnlijk nog niet eerder had gezien." Als hij dan eenmaal daar was, fotografeerde Liam het vanuit verschillende hoeken, net zo lang tot hij tevreden was over wat hij had gemaakt.

Heb je Canon-apparatuur?

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Een vrouw onder een doorzichtige, plastic paraplu steekt 's nachts een straat over in Tokio.

Op een regenachtige nacht in het bruisende district Harajuku, Shibuya, staat een vrouw te wachten om de straat over te steken. Liam gebruikte zijn kennis van kleurtheorie en grafisch ontwerp om zijn levendige, met neon verlichte scènes in Tokio na middernacht te fotograferen. Gefotografeerd met een Canon EOS-5D Mark IV en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief (dat nu is vervangen door de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM), ingesteld op 70mm, 1/320 sec, f/2.8 en ISO5000. © Liam Wong

Gehuld in duisternis

Zijn reizen door de stad vonden meestal 's nachts plaats. Dit was deels om het nachtelijke aspect van zijn cyberpunkesthetiek te kunnen overbrengen, maar het was ook een opzettelijke tactiek vanuit een compositiestandpunt. Hij wilde Tokio met zo min mogelijk afleidingen laten zien. Hij maakt eenvoudige composities met het brandpunt in het midden of aan één kant. Hij zorgt dat er een minimum aan onderwerpen op het beeld staan, al voegt hij ze soms juist toe om te laten zien hoe groot of klein iets is.

In een stad met negen miljoen inwoners zorgen momenten in de nacht voor meer helderheid. De Canon EOS 5D Mark IV bood de creatieve flexibiliteit die Liam zocht en door af te wisselen tussen de Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM, Canon EF 24-70mm f/4L IS USM, Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM en de Canon EF 35mm f/1.4L II USM kon hij uiteenlopende manieren van werken in de stad onderzoeken.

Rotspartijen in Zion National park, Utah, VS, 's nachts. Er loopt een spoor van onscherp licht over de weg en de Melkweg is erboven in de lucht te zien.

De donkere kant: fotografie bij weinig licht

Valtteri Hirvonen ontwikkelde zijn techniek tijdens de donkere winters van Finland. Hier deelt hij zijn tips om opnamen te maken bij weinig licht.

Liams uitrusting heeft hem tevens geholpen de technische uitdagingen van het project te overwinnen. Het voornaamste obstakel was het licht. Om te zorgen dat zijn beelden scherp waren, moest hij vaak een kleiner diafragma kiezen. Hiervoor gebruikte Liam de bracketingfunctie op zijn Canon EOS 5D Mark IV. Zo legde hij beelden met verschillende belichtingen vast voor meer flexibiliteit tijdens de nabewerking. En soms gebruikte hij een flitser op afstand.

Hij kreeg ook te maken met omgevingen met een breed dynamisch bereik. Bijvoorbeeld fel verlichte uithangborden naast donkere steegjes. Dit kan leiden tot verlies van details in schaduwen en hooglichten. Wanneer dit probleem zich voordeed, onderbelichtte Liam zijn opnamen met opzet door zijn Canon EOS 5D Mark IV in te stellen op Auto ISO maar deze te beperken tot ISO2000. Dit zorgde ervoor dat de hooglichten niet overbelicht waren. Tegelijkertijd zorgden de prestaties van de camera bij weinig licht en de superieure automatische meetfunctie ervoor dat hij nooit hoefde in te leveren op details in schaduwpartijen. "Ik hoefde niet na te denken over hoe donkere partijen of hoe verlichting eruit zouden zien en ik kon er zelfs meer details uithalen", zegt hij. Door de belichting iets te verschuiven tijdens de nabewerking, kreeg Liam perfect belichte opnamen, ongeacht hoe extreem de lichtomstandigheden waren.

Een taxichauffeur staat buiten een hotel in Tokio te wachten. Op de achtergrond is een donkere straat zichtbaar die wordt verlicht door neonverlichting in uithangborden.

Een taxichauffeur staat in de regen op een stelletje te wachten bij de uitgang van een lovehotel. Om aan zijn onderwerpen te komen, vroeg Liam taxichauffeurs of lokale bewoners te helpen op de plekken met interessante gebouwen of plekken waar niet zo veel toeristen of andere mensen waren. "Dit was de foto waarmee mijn avontuur in de fotografie is begonnen", zegt Liam. Gefotografeerd met een Canon EOS 5D Mark IV met een Canon EF 70-200mm f/2.8 IS II USM-objectief, ingesteld op 200 mm, 1/30 sec, f/2.8 en ISO5000. © Liam Wong

Bewegingen onscherp maken

Liam gebruikte langere sluitertijden voor zijn cyberpunkachtige onscherpe regeneffecten, maar wilde geen onscherpe voorbijgangers in zijn beeld. "Om regen én bewegende mensen te fotograferen, gebruikte ik een sluitertijd tussen 1/50 en 1/100 sec", legt hij uit. In de vroege uurtjes, als de straten leger waren, kon hij de regen onscherper maken door nog langere sluitertijden te gebruiken. "Dan werkte ik meestal met 1/30 sec uit de hand."

Wanneer je een langere sluitertijd gebruikt, kan stabiliteit een rol gaan spelen en daarom gebruikte Liam soms een statief, maar dat was niet altijd een optie als hij lange afstanden moest lopen. De beeldstabilisatietechnologie in twee van zijn favoriete objectieven, de Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM en Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM hielpen hem als hij uit de hand werkte, en daarnaast trainde hij zichzelf zo stil mogelijk te kunnen staan. "Ik probeerde zelf het statief te zijn en deed er alles aan om mezelf te stabiliseren", zegt hij. "Ik kan nu met kortere of langere sluitertijden werken zonder erover te hoeven nadenken."

Cinematografische kleuren

Liam bewerkte zijn RAW-bestanden in Adobe® Photoshop® en in het begin gebruikte hij zijn kennis van grafisch ontwerp en kleurtheorie om de impact van zijn beelden te versterken door kleuren compleet te veranderen en videogame-effecten toe te voegen voor een nog sterkere cyberpunkuitstraling. "Fotografen proberen bijvoorbeeld altijd chromatische aberratie uit beelden te verwijderen, maar soms voegde ik die juist toe", zegt hij.

In de loop van de tijd is Liams aanpak wat zachter geworden. "Tegenwoordig ga ik voor een meer cinematografische stijl", zegt hij. "Ik verschuif kleuren soms een beetje om het beeld een koelere of warmere uitstraling te geven of ik haal kleuren er helemaal uit."

In 2018 publiceerde Liam met behulp van crowdfunding zijn boek, TO:KY:OO (2019) dat de vroege periode van het project laat zien. Het publicatieproces was noch snel noch eenvoudig, maar Liam heeft het toch als overweldigend positief ervaren. "Fysieke publicatie heeft mijn werk beschikbaar gemaakt voor mensen die geen internet gebruiken", zegt hij. "Ik hoop dat mijn boek mensen die niet konden reizen vanwege de COVID-19-pandemie heeft geholpen naar de toekomst te kijken."

Peter Wolinski

Gerelateerde artikelen

De beste Canon-objectieven voor straatfotografie

Reisfotograaf Joel Santos vertelt wat zijn favoriete professionele objectieven zijn voor prachtige straatfotografie en legt uit hoe en waarom hij ze gebruikt.

Haal alles uit meervoudige belichting

Fotografen Rob Payne en Matt Ben Stone laten een aantal creatieve toepassingen zien van de meervoudige belichtingsfunctie die op veel EOS-camera's te vinden is.

10 dingen die je nog niet wist over de Canon EOS 5D Mark IV

Ontdek de belangrijkste functies die zorgen dat deze DSLR een geweldige keuze is voor moderne fotografie en filmproductie.

Bevriezen van snel bewegende actie met de Speedlite EL-1

Actiesportfotograaf Dave Mackison deelt het verhaal achter de eerste professionele shoot met de krachtige en lichte professionele flitser van Canon.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro