Van modellen die over de catwalk paraderen tot journalisten en influencers die op de Parijse kasseien poseren – fashionweeks bieden fotografen de mogelijkheid om zowel extravagante catwalk-looks als de veel besproken streetstyle van bezoekers vast te leggen.
De Braziliaanse fashionfotograaf Leo Faria houdt van beide fotogenres. Zijn foto’s hebben hem een groot aantal volgers opgeleverd evenals opdrachten van grote namen en merken. Zijn werk stopt echter niet bij de fotoshoot: Leo vindt dat het creatieve proces alleen compleet is als van een foto ook een prachtige grootformaat print is gemaakt. "Ik vind mijn geprinte collectie even belangrijk als mijn digitale, en ik hang toch wel het meeste aan print", zegt hij.
PRINTEN
Catway versus street fashion: van shoot tot print
Leo maakt momenteel de overstap van spiegelreflexcamera’s naar Canon-systeemcamera’s – "Ik besef dat we aan het begin staan van een nieuw tijdperk", zegt hij. Hij gebruikt een Canon EOS R5 met vattingadapter en zijn favoriete zoomobjectieven uit de L-serie met groot diafragma, waarmee hij gemakkelijk modellen in beweging kan volgen, en in een handomdraai van gesloten naar open composities kan gaan. "Ik gebruik meestal een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief voor streetstyle-opnamen en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM of een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM voor de catwalk, waar je minder ruimte hebt", zegt hij.
Leo’s foto’s lijken soms bewust een gevoel van afstand op te roepen, door zijn keuze voor grotere brandpuntsafstanden. "Ik wil onopgemerkt kunnen fotograferen", legt hij uit. "Ik kies altijd voor een snelle camera en een helder zoomobjectief zodat ik afstand kan houden."
Catwalkfotograaf als toeschouwer
Hoewel het fotograferen van een indoor fashionshow heel anders is dan het maken van portretten in de buitenlucht, probeert Leo altijd een zelfde resultaat te krijgen. "Catwalkfotografie ligt in het verlengde van mijn streetstyle-werk", zegt hij. "Met beide stijlen ga ik op zoek naar het natuurlijke, het spontane, de echte beweging, het meest ongedwongen moment, en maak ik foto’s vanuit het gezichtspunt van de toeschouwer in het publiek of de voorbijganger op straat."
Leo gebruikt voor zijn opnamen de modus Handmatige belichting, zodat hij zelf de volledige controle houdt. "Het tempo van de straat heeft een grote invloed op mijn werkwijze", zegt hij. "Ik maak op straat soms meer dan 3000 foto’s op één dag en ik accepteer van mezelf geen enkele fout. Ik sta het mezelf niet toe een shot te missen, omdat dat moment misschien nooit meer terugkomt."
Waar hij ook werkt, Leo probeert zoveel mogelijk gebruik te maken van natuurlijk licht. "Ik meng mij niet in de omgeving en probeer met mijn foto zoveel mogelijk de realiteit te weerspiegelen", zegt hij. Hij maakt volop gebruik van de ISO- en autofocusmogelijkheden van de EOS R5, tot -6 EV, waardoor hij op fashionshows ook bij weinig licht foto’s kan maken met een groot dynamisch bereik, geheel zonder flits.
Heb je Canon-apparatuur?
Leren vertrouwen op je intuïtie
Als Leo al weet dat hij fotoprints wil gaan maken van een evenement, stelt hij van tevoren al nauwkeurig zijn camera in. "Ik fotografeerde eens in Hongkong, voor een artikel in een tijdschrift", herinnert hij zich. "Mij werd verteld dat de ISO die ik gebruikte niet geschikt was voor een bepaalde resolutie, maar ik wist precies wat ik deed."
"Van die foto met de ISO die 'in theorie' ongeschikt was voor die kleine tijdschriftpagina van slechts 22 x 31 cm, maakte ik een enorme print van meer dan 3 meter hoog voor een Canon-stand op een fotografiebeurs in São Paulo in Brazilië."
Leo won met deze foto zelfs de Prêmio Abril de Jornalismo-prijs voor de beste fashionfotografie van 2017.
"Ik vertrouw niet op regels want die zijn al snel achterhaald", legt hij uit. "Met de huidige technologie verandert alles heel snel."
Breng street fashion en catwalk tot leven met print
Leo print zijn foto's graag op groot formaat en gebruikt daarvoor een Canon imagePROGRAF PRO-4000 grootformaat printer, met een indrukwekkende productie-uitvoer van 44 inch (112 cm) en een imagePROGRAF PRO-1000 A2-desktopfotoprinter. Beide printermodellen hebben een systeem met 12 inktcartridges voor diepe zwarttonen en levendige kleuren, en werken naadloos samen met het Digital Fine Art- en fotopapier van Canson® Infinity.
"Ik zou ook heel graag nog een Canon imagePROGRAF PRO-6100 hebben", zegt Leo. "Ik houd sowieso van het tastbare van print, ongeacht het formaat. Maar mijn echte passie ligt bij het grote werk, bij enorme prints op groot formaat. Dit komt misschien voort uit het idee dat ik met zo’n foto makkelijker een andere realiteit kan binnenstappen. Met zo’n geprinte foto kan ik me soms op een heel andere plek wanen dan waar ik op dat moment ben."
Leo gebruikt Adobe Photoshop om zijn werk voor te bereiden voor print, maar vermijdt daarbij bewust het verregaand bewerken van huidtinten en kleuren, of dat nu is om een nauwkeurigere weergave of de gewenste look te krijgen. "Ik vind dat de foto al in de camera moet worden gemaakt, met de waarheid van dat moment", zegt hij. "Elke extra manipulatie van de foto vind ik toch een soort geschiedsvervalsing."
Hoe een professionele fashionfotograaf de nieuwste trends vastlegt met geavanceerde technologie
Kies het juiste papier
Leo drukt zijn stempel op een andere manier op het printresultaat – door zorgvuldig zijn printpapier te kiezen. Als merkambassadeur voor Canson® Infinity, gebruikt hij hun volledige assortiment Digital Fine Art- en fotopapier.
"Ik zie de keuze van je papier als de stof die je zou kiezen om een kledingstuk te maken", zegt hij. "Er zijn stoffen die niet geschikt zijn om een colbert van te maken – zijde bijvoorbeeld – terwijl andere stoffen hier perfect voor zijn. Ik gebruik momenteel vaak de ARCHES®-lijn van Canson® Infinity, papier dat onlangs op de markt is gekomen en dat uitgebreid is getest."
Jane Dixon, Vice President of Marketing bij Canson® Infinity, legt uit: "Er zijn verschillende manieren om printpapiersoorten te definiëren, en elk element heeft zo zijn invloed op de uiteindelijke look van de print. De coating van het papier, zoals mat, halfglans of glanzend, heeft invloed op hoe de foto wordt waargenomen door iemand. Dan heb je ook nog de structuur van het papier: van ultraglad zonder enige structuur, tot waterverfpapier met juist extra veel structuur.
"Door papier met een lichte, zachte structuur te gebruiken kun je de foto een zachte look meegeven, terwijl papier met veel structuur een bijna driedimensionaal effect kan geven aan bijvoorbeeld een landschap. Het gevoel van de print in je handen heeft ook invloed op hoe je de foto ervaart: het voelt anders als de print 100% katoen, een mix van katoen en alfacellulose, of hars-gecoat is."
Leo selecteert het papier op basis van de look and feel die hij aan de foto wil geven. "Zijn fashionfotografie waarbij vaak felle en levendige kleuren te zien zijn, zou bijvoorbeeld goed uitkomen op Baryta Prestige II, glanzend papier dat verzadigde zwarttonen en levendige kleuren eruit laat springen", zegt Jane. "Voor meer spontane straatfotografie kan een gladde, platte papiersoort, zoals ARCHES 88, de details en nuances van de foto naar voren halen zonder enige afleiding van de papierstructuur."
Door de juiste keuzes te maken wat betreft apparatuur en Canson® Infinity-papier en te vertrouwen op zijn creatieve intuïtie, weet Leo prachtige, professionele fashionprints te produceren met een spontane look. "Met mijn streetstyle- en catwalkfoto’s laat ik zien hoe mensen kleding gebruiken om een boodschap over te brengen", zegt hij. "Weet wat je apparatuur allemaal kan en benut alle mogelijkheden, daar is het tenslotte voor bedoeld."
Adobe en Photoshop zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.
Leo Faria's uitrusting
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Camera
Canon EOS R5
Met deze hybride systeemcamera kun je uitzonderlijke foto’s van 45 Megapixel maken bij 20 fps, en 12-bits 8K RAW-video-opnamen. "Dit is de camera die ik het meeste gebruik, maar ik kijk ernaar uit om ook de EOS R3 te gaan gebruiken die binnenkort naar Brazilië komt", zegt Leo.
Lenzen
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM
De opvolger van de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM die door Leo wordt gebruikt is ideaal voor bijna elk genre, wat hem tot een populair telezoomobjectief maakt onder fotografen. "Ik gebruik dit zoomobjectief bij mijn streetstyle-werk, omdat het een helder objectief is waardoor ik opnamen kan maken in verschillende lichtomstandigheden", legt hij uit. "Ik kan makkelijk van een open naar gesloten compositie gaan zonder van objectief te hoeven veranderen."
Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM
Een standaardzoomlens van professionele kwaliteit met uitstekende beeldkwaliteit en een snel diafragma van f/2.8 over het gehele zoombereik. "Met dit objectief kan ik ook in kleinere ruimten opnamen maken, bijvoorbeeld vanaf de eerste rij naast de catwalk", zegt Leo. "Het is een heel veelzijdig objectief."
Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM
Dit objectief heeft een constant diafragma van f/2.8, waardoor je het maximale uit het beschikbare licht kunt halen. "Dit groothoekzoomobjectief is ideaal voor catwalkfotografie, waarbij ik meestal van zeer dichtbij fotografeer, en met het grote diafragma kan ik ook bij weinig licht de beste momenten vastleggen", zegt Leo.
Printers en accessoires
Canon imagePROGRAF PRO-4000
Deze printer kan verbluffende grootformaat prints produceren met zijn productie-uitvoer van 44 inch. "Ik heb twee Canon imagePROGRAF-lijnprinters speciaal voor fine art", zegt Leo. "De imagePROGRAF PRO-4000 heeft een uitvoermond van 1,10 meter breed en werkt met rolpapier."
Canon imagePROGRAF PRO-1000
Maak prachtige prints van je foto's met rijke kleuren en haarscherpe details, op indrukwekkend A2-formaat. Dankzij 12 afzonderlijke inktcartridges en een geringe CO2-uitstoot kun je met energiebesparende precisie professionele foto's produceren vanaf je desktop.
Canon-vattingadapter EF-EOS R
Een serie vattingsadapters waarmee je EF- en EF-S-objectieven kunt gebruiken op EOS R System-camera's, zonder in te leveren op kwaliteit of functionaliteit.
Gerelateerde artikelen
-
ARTIKEL
Fashionfotografie op fine art-papier
De Braziliaanse fotograaf Leo Faria voegt fashion en straatcultuur samen in zijn opvallende foto's. Ontdek waarom hij prints zo belangrijk vindt.
-
ARTIKEL
De apparatuur van een fashionfotograaf
Fashionfotograaf Jaroslav Monchak vertelt over zijn favoriete Canon-camera’s en -objectieven voor het fotograferen van luxe fashion.
-
Artikel
Het grotere plaatje: Canon-apparatuur voor grootformaat printen
Wat heb je nodig om je eigen grootformaat fotoprints te maken, zodat ze de best mogelijke kwaliteit hebben en zo lang mogelijk meegaan? Jonas Classon doet een boekje open.
-
PRINTEN
De beste Canon-printer voor professionele fotografen
Lees hoe de krachtige functies van de Canon PRO-200, PRO-300 en imagePROGRAF PRO-1100 zich tot elkaar verhouden, en ontdek welke printer het beste aansluit op je printbehoeften.