Laura El-Tantawy had van WaterAid de opdracht gekregen om de emotionele en fysieke last in beeld te brengen van vrouwen die onder slechte hygiënische omstandigheden bevallen in gezondheidscentra zonder toegang tot schoon water of goede sanitaire voorzieningen. De serie die dit opleverde, Carrying Life: Motherhood and Water in Malawi, bevat bewegende beelden, geluidsopnamen en interviews met de vrouwen. © Laura El-Tantawy
Hoe fotografeer je een gevoel? Een voor de hand liggend antwoord kan zijn dat je een foto maakt van iemand die dat gevoel op dat moment ervaart, en focust op de details van hun gezichtsuitdrukking en lichaamstaal – de rimpels bij de ogen wanneer iemand lacht, of de samengebalde vuisten als iemand gespannen is. Maar dit is niet altijd de meest ethische – of effectiefste – aanpak. "Als je gevoelige zaken vastlegt, wil je geen foto maken van iemand die huilt, omdat dat een inbreuk is op iemands privacy. Op dat moment kun je iemand beter troosten dan je camera tevoorschijn halen", zegt documentairefotografe en Canon Ambassador Laura El-Tantawy. "Maar hoe breng je dat kwetsbare moment dat mensen met je delen op een andere manier in beeld?"
In Laura’s fotografie draait alles om intimiteit, en haar serie voor WaterAid en de Wimbledon Foundation uit 2023, Carrying Life: Motherhood and Water in Malawi, zit dan ook vol met emoties. De internationale NGO WaterAid vroeg haar een serie beelden te maken van vrouwen en baby’s in de Ntchisi-regio van Malawi, een gebied dat te maken heeft met een gebrek aan sanitaire voorzieningen, slechte hygiënische omstandigheden, en onvoldoende toegang tot schoon water. WaterAid werkt vaker samen met fotografen die een sterk visuele aanpak hebben. Zo vroegen ze eerder de Ethiopische fotografe en kunstenares Aïda Muluneh om een project te maken over waterschaarste en de impact hiervan op vrouwen in Afrika.