PRINTEN

Denk groot: tips van Canon voor printen op groot formaat

Wildlifefotograaf Pie Aerts vertelt ons meer over hoe je met de Canon imagePROGRAF PRO-1000 op verschillende manieren de impact van je foto’s kunt vergroten.
Een neushoorn kijkt naar voren, zijn lange hoorn naar links gericht, een tweede neushoorn staat op de achtergrond, op een zwart-witfoto gemaakt door wildlifefotograaf Pie Aerts in Kenia.

De foto The Last is gemaakt in Solio Ranch, Kenia, en illustreert bij uitstek het geduld van wildlifefotograaf Pie Aerts en de toewijding aan zijn werk. ''Pas op de laatste dag, vlak voordat ik het wilde opgeven, lukte het'', vertelt hij over de moeite die het hem heeft gekost om deze krachtige foto te maken. ''En dat laatste moment, waarop je op het punt van instorten staat, dat is het beste gevoel, in de meest pure vorm van in contact komen met de natuur.'' De foto is een van de vele wildlifeprints van Pie die op groot formaat extra impact krijgt. Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 16 mm, 1/500 sec, f/9 en ISO 800. © Pie Aerts

Wanneer je de meest reusachtige wezens op aarde fotografeert, komen die niet altijd goed op een A5-print tot hun recht. Canon Ambassador Pie Aerts maakt spectaculaire foto’s van de ‘reuzen‘ van de natuur – giraffen en neushoorns, leeuwen en olifanten – en print zijn foto’s op A2- en A1-formaat en zelfs nog groter, soms op een formaat van tot wel 2 x 3 meter. ''Deze dieren komen pas volledig tot hun recht wanneer ze groot worden gepresenteerd'', zegt hij, ''bijna levensgroot''.

De Nederlandse Pie legt al tien jaar wildlife in Afrika vast. Hij organiseert internationale tentoonstellingen, geeft masterclasses en verkoopt limited-edition kunstprints. Een percentage van de opbrengst doneert hij aan natuurbehoud- en gemeenschapsprojecten in Afrika. Hier geeft hij een aantal tips voor grootformaat printen met Canon-printers, en vertelt hij waarom hij zo enthousiast is over printen op groot formaat – hoe groter, hoe beter – zodat onderwerpen en foto’s de impact krijgen die ze verdienen.

Handen halen een grote print van een luipaard in een boom uit de lade van een Canon imagePROGRAF PRO-1000 printer, een tweede print ligt bovenop de printer.

Het intuïtieve gebruiksgemak van de Canon imagePROGRAF PRO-1000 is nog een pluspunt van deze printer. ''Je kunt eenvoudig tussen printformaten en papiersoorten schakelen met een paar eenvoudige aanpassingen in de instellingen'', zegt Pie.

Wat zijn grootformaat printers en waar worden ze voor gebruikt?

'Grootformaat printen' is printen op groter dan A3-formaat. De Canon imagePROGRAF PRO-1000 is ideaal om thuis op fine art-fotopapier posters tot A2-formaat te printen, of kunstprints om tentoon te stellen in een galerie of te verkopen aan verzamelaars. Dezelfde technologie wordt gebruikt in de rolprinters uit dezelfde serie: de imagePROGRAF PRO-2100 (24 inch), -4100 (44 inch) en -6100 (60 inch). De UV-flatbedprinters uit de Canon Arizona-serie produceren prachtige prints op harde media tot wel 2,5 x 3 meter breed en 50 mm dik. Arizona-printers worden vaak gebruikt voor foto- en kunsttoepassingen, voor printoppervlakken met textuur en reliëf en voor media als glas, metaal, hout en zelfs steen.

Met de Canon Colorado UVgel roll-to-roll-productieprinters kun je posters, banners, creatief behang, foto’s en kunstprints tot 1,625 m breed printen in grote oplagen. Bovendien zorgt de toegevoegde witte inkt ervoor dat je nog creatiever kunt worden met hoogwaardige toepassingen voor magnetische, gekleurde en metallic mediasoorten.

Print en leer

"Je leert een hoop door je werk te printen", legt Pie uit, die ondertussen zo ervaren is, dat hij van achter zijn camera al weet hoe de print eruit komt te zien – het resultaat van jarenlange praktijkervaring, en leren van je fouten. Canon biedt een ruime keuze aan printers voor grootformaat printen. Met de Canon imagePROGRAF PRO-1000 heb je de flexibiliteit om op A5-, A4-, A3- en zelfs A2-formaat te printen, waarbij je eenvoudig tussen formaten en mediatypen kunt schakelen.

Deze veelzijdigheid zorgt ervoor dat de printer ideaal is om te experimenteren en je techniek te verfijnen. "Door te printen leer je hoe je foto’s maakt en welke onderwerpen je moet kiezen", zegt Pie. "Soms leg ik kleinere prints op de grond of hang ik ze op de muur en maak ik een fotoreeks. Ik vraag anderen ernaar te komen kijken, zodat ze me kunnen helpen met ideeën voor de bewerking."

Dankzij deze veelzijdigheid kan hij in de verschillende fasen van zijn workflow dezelfde printer op verschillende manieren gebruiken.

Een technicus met witte handschoenen maakt de sensor van een Canon-camera schoon.

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).
Twee leeuwen staan dicht bij elkaar en laten hun hoofd tegen elkaar rusten op een foto gemaakt door Pie Aerts.

''Ik heb er jaren over gedaan om met nabewerkingssoftware de juiste emotie te pakken te krijgen'', zegt Pie, die fotobewerkingssoftware alleen gebruikt om minimale aanpassingen te doen. Een slechte foto wordt geen mooie foto door die te bewerken. ''Je moet eerst leren hoe je goede foto’s maakt met je camera.'' Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x-objectief, ingesteld op 560 mm, 1/200 sec, f/5.6 en ISO 500. © Pie Aerts

Vergroot je impact

In dit digitale tijdperk is er het risico van een overdaad aan content. "Overal zie je foto’s", zegt Pie. "Het is belangrijk om een duidelijk onderscheid te maken tussen digitale en offline foto’s. Ik heb altijd al iets gehad met papier en boeken. Tegenwoordig gaat alles heel erg snel. Ik print zodat ik dat proces wat kan vertragen." Met het bekijken van een foto op A2-, A1- of groter formaat krijg je ook een compleet andere ervaring. "Fotografie, en kunst in het algemeen, vergt tijd en geduld", zegt Pie. "Goede foto’s roepen vragen op en ik wil mensen uitnodigen om mijn foto’s nog eens te bekijken, de tijd te nemen om het verhaal in zich op te nemen."

Op deze schaal printen zegt iets over de waarde die je aan je werk toekent. "Kunst hoort niet thuis op een klein scherm van 800 pixels met achtergrondverlichting", vervolgt Pie zijn verhaal. "Kunst hoort mooi geprint, op speciaal uitgekozen papier, met een speciale inkt, in een grote lijst in een museum te hangen."

Een zwart-witfoto van de vrouwelijke leiders van een kudde olifanten in Kenia, twee staan dichtbij en drie staan verderop, gefotografeerd door Pie Aerts.

De foto Land of Giants is gemaakt in Amboseli, Kenia, en laat de vrouwelijke leiders van een kudde olifanten zien. Wanneer je op groot formaat print, breng je de voorgrond, achtergrond en het midden van de compositie prachtig in beeld. Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 20 mm, 1/500 sec, f/11 en ISO 640. © Pie Aerts

Maak meer details zichtbaar

"Hoe groter je iets print, des te meer details er zichtbaar worden", zegt Pie. Houd dit in gedachten wanneer je de juiste compositie zoekt. "Goede foto’s bestaan uit verschillende lagen, namelijk een voorgrond, achtergrond en midden. Ze vormen samen één verhaal."

Een voorbeeld hiervan is Pie’s foto Land of Giants (zie hierboven). Naarmate je de foto beter bekijkt, ontdek je meer over de dingen die je ziet. Van de olifanten die dichtbij staan tot de rest van de kudde die daarachter staat, en tot slot het landschap dat verderop zichtbaar is. "Als je deze foto op een telefoon bekijkt, zou je niet zien wat je op een grote print ziet", legt Pie uit.

"Mijn Canon EOS R5 maakt opnamen met een resolutie van 45 Megapixel. Het is een van de beste camera’s in de branche voor grootformaat printen. In combinatie met de Canon imagePROGRAF PRO-1000 krijg je ongelooflijke details", voegt hij eraan toe. De PRO-1000 heeft een breed kleurengamma. Hiernaast zorgen de hoogwaardige LUCIA PRO-inkten en contrasttechnologie voor nauwkeurige reproductie van kleuren en details, zodat fotografen zelfs de meest subtiele tinten in een scène kunnen vastleggen. Met Canon Professional Print & Layout-software kun je je printer ook kalibreren met de ICC-profielen van het fine art-papier dat je wilt gebruiken. "De software legt je geweldig uit hoe je een foto kunt laden en de juiste kleurprofielen kunt gebruiken", zegt Pie. De Canon imagePROGRAF PRO-1000 wordt geleverd met twaalf afzonderlijke cartridges, één voor elke kleur. "Zo vervang je de cartridge alleen wanneer die helemaal leeg is en verspil je nooit inkt", zegt Pie.

Een print van een skiër die minuscuul afsteekt tegen de enorme steile berg waar hij vanaf skiet. Foto door Richard Walch.

Hoe printen je fotografiebedrijf kan helpen

Richard Walch legt uit hoe hij met zijn Canon-printer fotoprints maakt en deze zelf inlijst om klantrelaties op te bouwen en reclame te maken voor zijn bedrijf.
Een zwart-witfoto van twee neushoorns die in gevecht tegenover elkaar staan, gefotografeerd door Pie Aerts.

Als een verzamelaar in een grote print investeert, geeft dat extra betekenis aan het werk. ''Ik waardeer het dat mensen bereid zijn om in dit soort werk te investeren'', zegt Pie. ''Er ontstaat een sterkere band tussen de kunstenaar, het kunstwerk en de koper. Bij kunst draait het om de emotionele verbinding.'' Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 200 mm, 1/400 sec, f/2.8 en ISO 400. © Pie Aerts

Verhoog je omzet

"Als je focus op limited-edition kunstwerken ligt, verbeter je op deze manier het beeld van je werk als kunstenaar", zegt Pie. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor fotografen, maar ook voor grafisch ontwerpers of illustratoren. Op zijn website verkoopt Pie prints in verschillende formaten, van klein (30 x 45 cm) tot extra groot (100 x 150 cm). Van het kleinste formaat zijn er slechts 25 prints beschikbaar en van het grootste formaat slechts 5.

"Hoe groter je prints zijn, hoe hoger je winstmarges", legt Pie uit. Bij grotere oplagen van kleinere prints gaat er meer werk in het verwerken en verzenden zitten, waardoor ze minder opleveren. Met verschillende formaten prints zorg je er ook voor dat er voor ieder wat wils is. "Sommige mensen vinden het niet belangrijk of iets een beperkte oplage heeft", zegt Pie. "Ze willen gewoon een mooi kunstwerk in huis hebben. Anderen zijn juist weer bereid om heel veel geld voor een kunstwerk neer te leggen omdat ze weten dat een foto maar vijf keer wordt geprint."

Twee silhouetten van twee giraffen onder een boom, de lucht achter de dieren is oranje, de hemel boven blauw, op een foto gemaakt door Pie Aerts.

Wanneer Pie foto’s maakt, werkt hij al met de print in gedachten en bedenkt hij wat op groot formaat de meeste impact heeft. ''Als je weet dat je wilt gaan printen heeft dit een grote invloed op je compositie en belichting. Maar ook op welke onderwerpen je fotografeert'', legt hij uit. Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief, ingesteld op 35 mm, 1/1250 sec, f/4 en ISO 320. © Pie Aerts

Begin klein om groot te worden

De wildlifefotograaf geeft beginners het volgende advies: wees niet bang om klein te beginnen en je werk langzaam op te bouwen. "We moeten allemaal ergens beginnen. Het is helemaal niet erg om te beginnen met je werk kleinschalig te printen en verkopen", zegt hij. "Je kunt niet verwachten dat je van de een op de andere dag de aandacht van grote verzamelaars trekt. Bouw een reputatie op, ontwikkel je vakmanschap als fotograaf en printer, en je marktwaarde zal vanzelf stijgen. Verkoop je werk eerst aan familieleden en vrienden, mensen die je kent, die je kunnen ondersteunen. Het laten groeien van je bedrijf bestaat uit veel kleine stappen. Wanneer ik terugkijk op mijn eigen carrière van de afgelopen zeven jaar, is die niet zonder slag of stoot verlopen. Het is een langzaam proces. Omarm die ontwikkeling en leer de waarde van je werk kennen."

Een kudde olifanten van bovenaf vastgelegd tegen een licht landschap, overbelicht in een foto van Pie Aerts.

Bij grootformaat printen gaat het niet altijd om de details. Rustige zwart-witbeelden kunnen op groot formaat bijzonder veel impact maken. ''Er gaat een hele wereld voor je open als je leert om in zwart-wit te denken en te zien'', zegt Pie. Wanneer hij foto’s zoals The Long Way Home maakt, overbelicht hij soms de foto om de look te krijgen die hij zoekt. Gefotografeerd met een Canon EOS R5, een Canon-vattingadapter EF-EOS R en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief, ingesteld op 105 mm, 1/400 sec, f/4.5 en ISO 200. © Pie Aerts

Prints met een betekenis

Het gaat voor Pie niet alleen om het maken van grote, prachtige prints. Fotografie is een hulpmiddel in de belangrijke strijd die we voeren voor natuurbehoud, om ecosystemen tegen instorten, en diersoorten tegen uitsterven te beschermen. "Het is enorm belangrijk om bewustzijn te creëren, maar de eerste stap is dat ze verliefd moeten worden op wat ze zien", legt hij uit. "Pas wanneer mensen om iets geven, zijn ze bereid om ervoor te vechten."

Wat je drijfveer voor je eigen fotografie ook is, of het nu om wildlife of iets anders gaat, door op groot formaat te printen komt je boodschap gegarandeerd duidelijker over. Hopelijk komt er op deze manier, in Pies eigen woorden, "niet alleen bewustzijn, maar ook actie".

Rachel Segal Hamilton

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro