UITRUSTING

RF-objectieven uit de Canon L-serie: hoe hoogwaardige optica en de baanbrekende RF-vatting professionals helpen geweldige foto's te maken

Ontdek wat RF-objectieven uit de Canon L-serie extra luxueus maakt, en geniet van de inspirerende galerij van enkele van de beste opnamen die met deze objectieven zijn gemaakt.
Een zwart-witfoto van water dat als een waterval van de staart van een reuzenwalvis stort zodra het dier de oceaan weer induikt.

De snelle automatische scherpstelling en indrukwekkende mogelijkheden qua beeldstabilisatie (IS) van het Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief gaven wildlifefotograaf Chris Fallows de mogelijkheid deze ongelooflijke opname te maken van de staart van een reuzenwalvis die boven het water uitsteekt. Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 124mm, 1/6400 sec, f/9 en ISO1250. © Chris Fallows

De volgende keer dat je naar een belangrijke sportwedstrijd of persmoment kijkt of een wildlifefotograaf in actie ziet, kun je er zeker van zijn dat je camera's ziet met objectieven die een kenmerkende rode lijn rond het uiteinde van de objectiefcilinder hebben. Dit zijn de objectieven uit de L-serie van Canon.

Professionele fotografen willen zowel de allerbeste beeldkwaliteit als een robuust ontwerp, en de L-serie van Canon voldoet aan beide eisen. Maar niet alleen professionele fotografen geven de voorkeur aan objectieven uit de L-serie, ook veel liefhebbers, studenten en aankomende professionals maken er gebruik van.

EF-objectieven uit de Canon L-serie zijn al sinds 1969 in omloop. De RF-serie kwam samen met het EOS R-systeem in 2018 op de markt. De serie is snel gegroeid: Canon biedt inmiddels RF-objectieven uit de L-serie voor een groot aantal brandpuntsafstanden, van het Canon RF 14-35mm F4L IS USM-groothoek- tot het Canon RF 1200mm F8L IS USM-superteleobjectief.

Maar welke voordelen brengt een investering in een objectief uit de Canon L-serie met zich mee? En wat kun je met deze objectieven bereiken?

Drie RF-objectieven uit de L-serie op een wit oppervlak.

Hoe zie je welke RF-objectieven uit de L-serie komen? Dat is heel eenvoudig. Als de objectiefnaam een L (voor ‘luxueus') bevat achter het diafragma, is het een objectief uit de Canon L-serie. Als dat niet het geval is, dan is het een standaard RF-objectief. Je kunt het ook zien aan het ontwerp. Een objectief uit de L-serie heeft een rode ring rond het uiteinde van de objectiefcilinder, terwijl standaard RF-objectieven dat niet hebben. Teleobjectieven uit de Canon L-serie zijn daarnaast ook nog eens wit, om verhitting tegen te gaan en de prestaties te verbeteren.

Een objectief wordt bevestigd op de RF-vatting van een Canon EOS R3-camera.

Veel van de prestatieverbeteringen in de RF-objectieven uit de L-serie worden mogelijk gemaakt door de innovatieve RF-vatting, die een veel snellere communicatie tussen objectief en camera mogelijk maakt.

Canon-objectieven uit de L-serie vs. standaard objectieven

Standaard RF-objectieven bieden een uitstekende constructie en beeldkwaliteit. De grotere en hoogwaardigere glas-elementen in de objectieven van de L-serie zorgen er samen met andere optische technologieën en lenscoatings echter voor, dat het glas van de L-serie nog betere resultaten oplevert. Door het ontwerp van de RF-vatting kan Canon voor haar RF-aanbod uit de L-serie bovendien kleinere en lichtere objectieven maken dan mogelijk is voor de EF-vatting.

Hoewel de specificaties van Canon-objectieven uit de L-serie en andere series soms erg op elkaar lijken, zit het verschil in de hogere kwaliteit van de interne optische elementen, betere AF-bediening en ingebouwde IS, en de superieure kwaliteit van de constructie. De hoogwaardigere optische elementen van de objectieven uit de L-serie houden niet alleen scherpere beelden dan die bij een standaard RF-objectief in, maar ook minder vertekening, minder vignettering en geen chromatische aberratie.

Het diafragma is een ander belangrijk verschil tussen Canon-objectieven uit de L-serie en standaard RF-objectieven. Objectieven uit de L-serie hebben doorgaans snellere diafragma's dan standaard objectieven. Bij de populaire brandpuntsafstand voor portretfotografie biedt Canon bijvoorbeeld de RF 85mm F1.2L USM en de RF 85mm F2 MACRO IS STM. Door het extra licht via het grotere diafragma kun je ook bij weinig licht goed fotograferen en effecten met geringe scherptediepte in je opnamen creëren.

Twee mensen bestuderen de achterkant van een Canon-camera.

Volg je een opleiding in fotografie of videografie?

Canon's Future Focus brengt fotografie- en filmstudenten in contact met professionals.
Schema van de gecombineerde IS-systemen in een Canon EOS R5.

De ingebouwde optische IS in veel van de RF-objectieven uit de L-serie, werkt samen met de In-body beeldstabilisatie (IBIS) van de EOS R-systeemcamera’s zoals de Canon EOS R5, om eventuele camerabewegingen te compenseren en een superstabiel beeld te produceren.

Veel RF-objectieven uit de L-serie kunnen bogen op een indrukwekkende optische IS. Dubbele gyro-sensoren zijn ontworpen om je bewegingen te detecteren en te corrigeren voor scherpere beelden. Door gebruik te maken van een RF-objectief uit de L-serie met IS op een Canon EOS R-systeem-camera met In-body beeldstabilisatie (IBIS), krijg je een nog beter niveau van stabilisatie, omdat het objectief en de camera met elkaar communiceren en samenwerken om cameratrillingen te verminderen. Dit betekent dat je vanuit de hand opnamen kunt maken bij weinig licht of onderweg met je camera foto's kunt maken, ideaal voor snelle fotojournalisten en documentairefotografen.

Objectieven uit de L-serie van Canon zijn tevens weerbestendig, wat betekent dat je ze in een groter aantal omgevingen en omstandigheden kunt gebruiken.

Canon Ambassador Sanjay Jogia gebruikt al objectieven uit de L-serie sinds hij in 2007 zijn bedrijf in bruidsfotografie oprichtte. "Objectieven uit de L-serie hebben een lange levensduur", legt hij uit. "Ze zijn stevig, maar ook zo goed ontworpen dat ze lang meekunnen. Je hoeft niet steeds nieuwe objectieven te kopen. Ze kosten misschien wat meer, maar je zult ze veel langer gebruiken dan een goedkoper objectief."

Sanjay zegt dat de RF-objectieven uit de L-serie weer een stap vooruit zijn in bediening en optische uitmuntendheid. "Behalve dat ze er mooier uitzien en fijner in de hand liggen, zijn ze ook veelzijdiger en bieden ze betere prestaties, door bijvoorbeeld de toevoeging van de programmeerbare Control Ring. En door de kortere flensdiepte tot de sensor zijn er meer ontwerpmogelijkheden voor interessante brandpuntsafstanden en diafragmagroottes."

We bekijken de RF-objectieven uit de L-serie en laten een aantal van de beste foto's zien die met elk van deze objectieven zijn gemaakt.

Een figuur in silhouet springt over een kreek en werpt een schaduw op het water. Op de achtergrond staat de zon laag aan de hemel.

Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 14-35mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 14mm, 1/3200 sec, f/4 en ISO320. © Valtteri Hirvonen

Canon RF 14-35mm F4L IS USM

"Ik had deze foto niet met een ander objectief kunnen maken", zegt Canon Ambassador Valtteri Hirvonen. "De beeldhoek zorgt ervoor dat de vijver heel groot lijkt en de persoon bevond zich op slechts een meter afstand. Ik maakte de foto in de richting van de laagstaande zon, wat voor een gouden weerkaatsing zorgde."

Valtteri voegt eraan toe: "Het is fijn om een objectief als de Canon RF 14-35mm F4L IS USM op je camera te zetten, omdat je wordt uitgedaagd om interessante hoeken te vinden, zoals reflecties in de zee. Natuurlijk zijn er ook situaties waarin je dit objectief gewoon nodig hebt, zoals bij opnamen in kleine ruimtes."

Een zwart-witfoto van drie fietsers die een haarspeldbocht op een bergweg naderen. De laagstaande zon achter ze werpt lange schaduwen op de weg.

Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 15mm, 1/500 sec, f/6.3 en ISO200. © Martin Bissig

Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM

"Deze foto werd gemaakt tijdens een campagne voor een grote Zwitserse fietsenwinkel. Het doel was om het licht van het ochtendgloren vast te leggen op de Flüelapas in de Zwitserse Alpen", vertelt Canon Ambassador Martin Bissig.

"Voor mij was het duidelijk dat we aanwezig moesten zijn zodra de zon achter de bergketen verscheen. Het tijdvenster was vrij klein om deze foto te maken. Als je 30 minuten later bent, zou het hele gevoel van de foto verdwijnen." Martin koos dit ultragroothoek-zoomobjectief omdat het hem de mogelijkheid gaf om zowel de volledige smalle bocht in de weg te tonen als dichter bij de atleten te komen.

"Ik fotografeer graag met een groothoekobjectief", voegt Martin eraan toe. Het plaatst de atleten die ik vastleg in een perspectief. Ik wil de kijker een idee geven van waar ze zijn, terwijl ik de focus niet te veel op de fietsers leg: 15 mm is het perfecte evenwicht voor het maken van foto’s met een groothoekobjectief zonder al te veel vertekening."

Twee balletdanseressen dansend op hun tenen in een zijwaarts profiel. Ze houden elkaar vast aan de armen, waarbij de ene danseres een been achter zich de lucht in heeft gestrekt, en de andere danseres één knie gebogen houdt, het andere been naar achteren gestrekt op de vloer.

Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 50mm, 1/125 sec, f/5.6 en ISO100. © Sascha Hüttenhain

Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM

"Ik heb deze foto gemaakt als onderdeel van een shoot met de twee danseressen in mijn studio. We waren het vóór de opname eens over de outfits. Om een symbiose te creëren, droegen ze allebei dezelfde outfit en vormden ze een eenheid met de pose", vertelt Canon Ambassador Sascha Hüttenhain.

Sascha voegt eraan toe: "Het Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objectief geeft me de ruimte en flexibiliteit om te reageren op snelle bewegingen en veranderingen. Dat maakt het soms eenvoudiger dan werken met een vaste brandpuntsafstand. Het is ook enorm snel en nauwkeurig. Er is niet veel dat je fout kunt doen met dit objectief. Dankzij de ingebouwde IS is hij ook heel gemakkelijk vanuit de hand te gebruiken, en dat maakt hem ook interessant voor scènes met weinig licht."

Een portret vanaf de schouders van een bruid die overdadige gouden sieraden draagt, waaronder een neusring en hoofdsieraad.

Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objectief, ingesteld op 105mm, 1/400 sec, f/4 en ISO320. © Sanjay Jogia

Canon RF 24-105mm F4L IS USM

Canon Ambassador Sanjay Jogia maakte deze foto op een uitbundige Hindoe-bruiloft met 700 gasten, waar het bereik van de brandpuntsafstanden van de Canon RF 24-105mm F4L IS USM onmisbaar was voor het vastleggen van zowel bredere opnamen van gebeurtenissen als het isoleren van afzonderlijke onderwerpen, zoals bij dit onbevangen bruidsportret.

"Het objectief is vrij licht voor het brandpuntsbereik, heeft een 5-stops Image Stabilizer voor scherpe foto's bij weinig licht en een prachtige bokeh, zelfs bij de breedste brandpuntsafstand bij opnamen bij f/4", zegt Sanjay. "Er is geen cilindervertekening en de kleurweergave is zuiver, consistent en betrouwbaar.

Waarschijnlijk zou ik fotografen aanraden eerst te investeren in dit professionele objectief, want het is bijzonder veelzijdig."

Een vrouw met een witte hoed en een lange witte jas loopt van de camera weg door een sneeuwlandschap.

Gefotografeerd met een Canon EOS R en een Canon RF 28-70mm F2L II USM-objectief, ingesteld op 28mm, 1/640 sec, f/9 en ISO200. © Félicia Sisco

Canon RF 28-70mm F2L USM

"Ik heb deze foto gemaakt tijdens een bruidsmodeshoot voor een wintercollectie", vertelt Canon Ambassador Félicia Sisco. "Ik wilde een soort verwarring creëren tussen het besneeuwde berglandschap en deze enorme jas, dus ik vertelde het model snel te bewegen zodat de jas om het lichaam heen zou dansen. Ik nam de foto's terwijl ik op het variangle scherm keek, zodat ik de camera tegen mijn buik kon houden. Ik gebruikte het Canon RF 28-70mm F2L USM-objectief op 28 mm en fotografeerde van dichtbij om de jas een gevoel van beweging te geven. Meestal fotografeer ik met grote diafragma's, maar voor deze foto moest ik een grotere scherptediepte hebben.

"Voordat ik dit objectief gebruikte, fotografeerde ik niet graag met zoomobjectieven, maar met een constant diafragma bij f/2. Maar door deze kwaliteit van de L-serie ben ik van gedachten veranderd!"

Een zwart-witfoto van water dat als een waterval van de staart van een reuzenwalvis stort zodra het dier de oceaan weer induikt.

Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 124mm, 1/6400 sec, f/9 en ISO1250. © Chris Fallows

Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM

Deze spectaculaire foto werd gemaakt voor de Zuid-Afrikaanse westkust in 2021, waarbij Canon Ambassador Chris Fallows de walvis fotografeerde vanuit een schommelende boot. "Het was een prachtig moment om omhoog te kunnen kijken naar de kolossale staart die boven het oceaanoppervlak uitkwam, een paar meter van waar ik op waterhoogte lag", zegt hij.

Chris koos voor het Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objectief vanwege het lage gewicht, de 5-stops IS en de snelle scherpstelsnelheid. "Een zeer snelle autofocus is erg belangrijk omdat de walvis letterlijk ineens zijn staart optilt. Dit objectief is gemakkelijk draagbaar en geeft je de mogelijkheid te fotograferen in situaties waar snelle reflexen voor nodig zijn. Je kunt er ook heel effectief mee tegen het licht in fotograferen en creatief zijn."

Handen in blauwe rubberen handschoenen houden een net gevangen krab vast.

Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 70-200MM F4L IS USM-objectief, ingesteld op 169mm, 1/2000 sec, f/4.5 en ISO200. © Lucia Griggi

Canon RF 70-200mm F4L IS USM

Canon Ambassador Lucia Griggi maakte deze opname op een vissersboot in de wateren rond het eiland Mull in Schotland. Ze voer met de vissers mee langs de kust en deze opname toont een krab die op die dag werd gevangen.

"De Canon RF 70-200mm F4L IS USM was het perfecte objectief om mee te nemen voor reisopnamen als deze", zegt ze. "Ik maakte veel foto's en door de snelle autofocus kon ik me heel snel op mijn onderwerpen richten. Door het lage gewicht van het objectief, kon ik de camera voor deze opname in één hand houden en achter uit de boot leunen om de brandpuntsafstand te krijgen die ik wilde, zonder een ander objectief te hoeven pakken."

Een close-up van het oog van een jan-van-gent.

Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief, ingesteld op 500mm, 1/250 sec, f/7.1 en ISO400. © Radomir Jakubowski

Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM-objectief

Canon Ambassador Radomir Jakubowski maakte deze foto terwijl hij een broedkolonie van jan-van-genten fotografeerde. "De jan-van-gent is een prachtige vogel met ongelooflijke ogen", vertelt hij. "Ik probeerde op de ogen scherp te stellen en een nieuw perspectief te vinden."

Voor deze aanpak had hij met technische uitdagingen te maken, die hij dankzij zijn EOS R-systeem-uitrusting wist te overwinnen. "Met de Canon EOS R5-systeemcamera en de Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM kan ik de AF Servo zelfs in de hoeken van het frame gebruiken, wat het een stuk gemakkelijker maakt om zo’n soort foto te maken", zegt hij. "Dit objectief biedt een uitstekende beeldkwaliteit, snelle AF en een zeer goede maximale vergrotingsratio.

"Om er alles uit te halen, is het belangrijk dat je hem stabiel houdt en je ademhaling onder controle houdt. Op die manier kun je langere belichtingstijden gebruiken, ook als je vanuit de hand fotografeert."

RF Prime-objectieven uit de L-serie van Canon

Een zwart-witfoto van een man die zijn hand omhoog houdt om een jong meisje een kever op zijn pink te laten zien.

Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 50mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/80 sec, f/1.4 en ISO100. © Helen Bartlett

Canon RF 50mm F1.2L USM

"Deze foto was volledig spontaan, haar broer sprong van boomstammen in de ene richting, en in de andere richting liet hun vader dit kleine meisje een kever zien. Mijn aandacht werd getrokken door haar nieuwsgierige uitdrukking en vrolijkheid, en de mooie hoek van het licht dat door een opening tussen de bomen boven ons naar binnen viel", legt Canon Ambassadeur Helen Bartlett uit.

"Ik maakte een opname bij een volledig geopend diafragma om een geringe scherptediepte te creëren en zo de aandacht op haar gezicht te vestigen. De Canon RF 50mm F1.2L USM is een echte alleskunner. Hij heeft een fijne en flexibele brandpuntsafstand die zowel close-upportretten als bredere actiefoto's mogelijk maakt. De camera stelt ongelooflijk snel scherp, zelfs met een volledig geopend diafragma bij f/1.2, en de scherpte bij de grootste diafragma's is gewoon ongelooflijk. De onscherpe zones zorgen voor een zachtheid waardoor je een foto die met dit objectief is gemaakt meteen herkent."

"Fotograferen met prime-objectieven geeft een heel bevrijdend gevoel", voegt Helen eraan toe. Als ik eens geen creatieve inspiratie heb, dan zet ik de 50mm op mijn camera en fotografeer ik een tijdje alleen met dat objectief. Door de brandpuntsafstand te beperken dwing je jezelf ertoe creatiever te zijn, te experimenteren met verschillende invalshoeken en benaderingen, en te zoomen met je voeten."

Het silhouet van een koppel dat elkaar omhelst tegen de achtergrond van een donkere bergketen in het licht van de ondergaande zon onder een oranje, bewolkte hemel.

Gefotografeerd met een Canon EOS R6 en een Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief, ingesteld op 1/4000 sec, f/2 en ISO125. © Fabio Mirulla

Canon RF 85mm F1.2L USM

"Ik heb deze foto gemaakt op het Toscaanse platteland, niet ver van Siena, een van mijn favoriete plekken", vertelt Canon Ambassador Fabio Mirulla. "Ik moest een manier vinden om de onderwerpen in silhouet te belichten tegen de donkere bergen op de achtergrond. De eenvoudigste oplossing was om van beneden te fotograferen, om ze als het ware in de lucht te positioneren. Niet ver van de locatie waar ik fotografeerde, was er toevallig een tractor in de velden aan het werk. Het stof dat daarbij omhoog kwam, gaf me de mogelijkheid tegenlicht te gebruiken.

"Met het Canon RF 85mm F1.2L USM-objectief kon ik qua grootte een perfecte verhouding krijgen tussen de elementen op de achtergrond en het onderwerp. Dit objectief is ook uitstekend geschikt in situaties met tegenlicht, wat in dit geval essentieel was voor het resultaat.

"Ik gebruik dit objectief voortdurend, vooral in combinatie met de EOS R6. Door de scherpstelsnelheid en de uitstekende scherpte bij elk diafragma is het een van mijn favorieten. Als je bij portretten bijvoorbeeld het grootste diafragma gebruikt in combinatie met de oogdetectie-AF van de EOS R6, kun je met dit objectief beelden krijgen met een ongeëvenaarde bokeh."

Een zwart-witportret van een man die recht in de camera staart.

Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 85mm F1.2L USM DS-objectief, ingesteld op 1/250 sec, f/1.2 en ISO800. © Clive Booth

Canon RF 85mm F1.2L USM DS

"Dit portret van Carlos Acosta, de legendarische danser en artistiek directeur van het Birmingham Royal Ballet, viel samen met zijn eerste productie voor BRB, Don Quixote", vertelt Canon Ambassadeur Clive Booth. "De opname werd gemaakt in een verduisterde studio, met continue belichting. Eenmaal voor de camera had ik Carlos direct in de zoeker met geweldig licht. Hij is waarschijnlijk het beste onderwerp dat ik ooit heb gefotografeerd wat betreft de prestaties.

Ik gebruik graag een brandpuntsafstand van 85 mm, en de bokeh van de DS-versie van het RF 85mm-objectief uit de L-serie geeft er net een andere draai aan. Het autofocussysteem van de Canon EOS R5 in combinatie met dit objectief is adembenemend; voor het menselijk oog is elk beeld scherp, zelfs bij opnamen bij f/1.2."

"Om zoveel mogelijk uit dit objectief te halen, fotografeer ik graag met een zeer geringe scherptediepte, vaak tussen f/1.2 en f/2.8", voegt Clive eraan toe. "Dit geeft mijn werk een ongelooflijke sfeer en betekent dat ik het scherpstelgebied kan isoleren, waardoor ik kijkers ertoe kan dwingen ergens naar te kijken."

Lees het verhaal over hoe Clive zijn opnamen maakt om meer te weten te komen over dit project en de fotoprints die ervan zijn gemaakt.

Een close-up van de kop van een slang met uitgestoken tong in een zijwaarts profiel.

Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objectief, ingesteld op 1/500 sec, f/4 en ISO6400. © Oliver Wright

Canon RF 100mm F2.8L MARCO IS USM

Wildlife- en avonturenspecialist Oliver Wright fotografeerde deze jonge tuinboa tijdens een shoot in het Tropical Butterfly House Wildlife Conservation Park in de buurt van Sheffield, Engeland. "Ik wilde het oog van de slang scherp in beeld hebben en met zo veel mogelijk van de tong naar buiten", zegt hij. "Ik fotografeerde de boa met een hoge ISO en een groot diafragma voor een korte sluitertijd, zodat de tong scherp zou zijn."

Het Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objectief fotografeert met een vergroting tot 1.4x, waardoor Oliver een groter gedeelte van het frame met het onderwerp kon vullen. "Hij heeft ook geen enkele moeite met het maken van foto's op de minimale scherpstelafstand. Bij een shoot als deze is de slagingskans veel groter dan met het soortgelijke EF-objectief."

Een alk met uitgestrekte vleugels scherp in beeld tegen een onscherpe achtergrond.

Gefotografeerd met een Canon EOS R5 en een Canon RF 400mm F2.8L IS USM-objectief, ingesteld op 1/2000 sec, f/3.5 en ISO2500. © Jonas Classon

Canon RF 400mm F2.8L IS USM

"De alken waren net begonnen met broeden op de indrukwekkende kliffen langs de zee bij Bridlington, Engeland, toen ik deze foto maakte", vertelt Canon Ambassador Jonas Classon. "Na een paar dagen het gedrag van de vogels te hebben bestudeerd, kwam ik op het idee om een alk vast te leggen die terugkwam van de zee en richting de top van de klif vloog. Ik wilde de Canon RF 400mm F2.8L IS USM gebruiken vanwege de zeer geringe scherptediepte om de bloemen, achter- en voorgrond zacht te maken en zo het onderwerp te isoleren.

"Om de alk te spotten, moest ik heel dicht bij de rand van de klif gaan zitten. Deze vogels zijn extreem snel en vliegen vanuit het water recht omhoog naar de klifrand vanuit een lastige hoek. Het was echt in de laatste halve seconde voordat ze landden dat ik ze in beeld kreeg. Om mijn AF te helpen het onderwerp zo snel mogelijk te vinden, stelde ik vooraf scherp op een rots waar ik verwachtte dat de vogel langs zou komen en drukte op de sluiter toen de vogel er langs vloog. De snelle autofocus van mijn EOS R5 en het snelle RF-objectief hielpen me om de vogel midden in de lucht te fotograferen. Ik gebruik waar mogelijk, vooral in extreme situaties met zeer snel vliegende vogels, vaak de scherpstelschakelaar voor de afstandskeuze op het objectief om snel te kunnen fotograferen met het juiste bereik."

De kop van een poema kijkt recht in de camera. De kop van de poema is scherp in beeld, terwijl de bladeren op de voor- en achtergrond onscherp zijn.

Gefotografeerd met een Canon EOS R3 en een Canon RF 600mm F4L IS USM-objectief en een Canon Extender RF 1.4x, ingesteld op 840mm, 1/400 sec, f/5.6 en ISO800. © Thorsten Milse

Canon RF 600mm F4L IS USM

Canon Ambassador Thorsten Milse was poema's op het spoor in het Torres del Paine National Park in Chili, toen hij dit vrouwtje op een afstand zag. "Vanwege een steile berghelling konden we niet dichterbij komen, dus was het een goed idee om de Canon RF 600mm F4L IS USM te gebruiken met een Canon Extender RF 1.4x. Hierdoor kon ik een goed portret van de kop maken. Het gaf ook nog eens een mooie bokeh op de voor- en achtergrond."

Thorsten zegt dat de draagbaarheid van het objectief het lopen van lange afstanden in bergachtige gebieden eenvoudiger maakte, terwijl de ultrasnelle AF in combinatie met de technologie voor het volgen van onderwerpen van de Canon EOS R3 hielp om snel scherp te stellen op de poema.


Zoals deze foto's laten zien, helpen de RF-objectieven uit de Canon L-serie fotografen bij het maken van foto's die ze voorheen niet voor mogelijk hielden. Ze zijn snel, compact en licht, en hebben een superieure optische kwaliteit, wat ze tot een goede investering maakt voor je fotografische carrière, in welk genre dan ook.

Jeff Meyer, David Clark and Ella Taylor

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro