ARTIKEL
Het verhaal achter de Canon L-serie
Van het eerste Canon-objectief met fluoriet in 1969 tot de nieuwste technologische ontwikkelingen voor objectieven: deze tijdlijn geeft een interessant overzicht van de geschiedenis van de L-serie.
Voormalig Canon Ambassador David Noton maakte deze foto van de Cerro de Siete Colores (Heuvel van de Zeven Kleuren) bij zonsopgang in Purmamarca, Quebrada de Humahuacha in de Argentijnse provincie Jujuy. "Ik stelde mijn camera op met de sterke vorm van een cactus op de voorgrond en het dorp onder aan het beeld", vertelt David. "Het objectief dat ik voor deze zonsopgang koos, was de Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM. Die zit nu bijna altijd in mijn cameratas: hij heeft zelfs bij zijn grootste diafragma een indrukwekkende resolutie van hoek tot hoek, een handige brandpuntsafstand en hij is erg duurzaam gemaakt. Ik stelde het beeld zorgvuldig samen, stelde scherp en wachtte tot het licht de rotsen aan de andere kant van de vallei beschilderde. Een paar minuten later baadde mijn compositie in een oogverblindende zijbelichting, precies zoals ik me het had voorgesteld, met zachte wolkenslierten in de hemel als bonus." © David Noton
"Hoewel ik vaker Durdle Door [in Dorset, Engeland] heb gefotografeerd dan dat ik ooit warme maaltijden heb gegeten, had ik nog nooit geprobeerd de Melkweg boven het iconische beeld van de Jurassic Coast in Dorset vast te leggen", vertelt fotograaf David Noton. "Ik had vernomen dat het galactische centrum (het helderste deel) van de Melkweg zichtbaar zou zijn op 15 augustus 2017... Ik had al veel goeds gehoord over de prestaties van de Canon EOS 5D Mark IV 's nachts, dus wilde ik ook zelf ontdekken of die geruchten klopten. Wie de nachtelijke hemel wil fotograferen, moet zo veel mogelijk sterrenlicht opnemen met een sluitertijd korter dan 20 seconden. Daarvoor heb je een kwaliteitsobjectief nodig - hoe groter en sneller, hoe beter. Ik had de EF 16-35mm f/2.8L III USM lens al eerder getest en was toen onder de indruk van zijn hoek-tot-hoekprestaties bij een grootste diafragma van f/2.8, zelfs op zijn grootste brandpuntsafstand van 16 mm. Ik had een compositie in gedachten die de boog van de Melkweg bovenaan in balans bracht met de bogen van het strand en de Durdle Door onderaan. Met mijn 16-35mm-objectief ingesteld op zijn grootste hoek en diafragma stelde ik het beeld samen. Daarna stelde ik scherp op het licht in de verte, zoomde ik in op Live View om de nauwkeurigheid na te kijken en zette ik de scherpstelling vast door naar de handmatige modus over te schakelen. Ik stelde de instellingen in, controleerde of alles waterpas stond, stelde de compositie bij en wachtte op het magische moment." © David Noton
Canon Ambassador Guia Besana nam deze foto tijdens een reis naar Longyearbyen, Spitsbergen, Noorwegen, op 15 februari 2018. "Ik was onderweg naar de auto na een vijf uur lange wandeling en toen ik me naar de zee draaide, zag ik plots een rendier naar me kijken", zegt Guia. "Hij stond in de wildernis, omgeven door een prachtig, delicaat licht. Het Canon EF 40mm f/2.8 STM-objectief is perfect voor dit soort foto's: het is licht genoeg om gemakkelijk mee te nemen, veelzijdig en stil. Dit is een objectief waarmee je zo comfortabel werkt dat je je camera gewoon niet meer terug in je rugzak stopt, zodat je geen bijzondere momenten mist. Het objectief reageert ook uitstekend wanneer er weinig licht is." © Guia Besana
Canon Ambassador Jérôme Sessini fotografeerde betogers tijdens een mars door het centrum van Kiev op 10 december 2017. Ze eisten dat president Petro Poroshenko zou worden afgezet en dat de vroegere Georgische president Mikheil Saakashvili, die op 8 december 2017 werd gearresteerd, zou worden vrijgelaten. © Jérôme Sessini
"Deze foto nam ik in de fjord dicht bij mijn thuis, net buiten Tromsø in het noorden van Noorwegen, in december 2015. Het was -18 °C en de luchtvochtigheid was erg hoog. Het was zo koud dat bijna alle boten aanmeerden", vertelt Canon Ambassador Audun Rikardsen. "Vanuit mijn raam zag ik de nevel over het water hangen, en in het licht van de laaghangende middagzon zag ik de schimmen van orka's die op haring jaagden. Ik greep mijn camera en flitser en sprong in mijn boot om mijn kans te grijpen. Ik had altijd al gedroomd deze foto te kunnen nemen. Ik koos het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief omdat ik wist dat ik in de mist dicht bij de orka's zou kunnen komen en omdat ik een sterk, betrouwbaar objectief nodig had in die extreme omstandigheden. Toen ik eenmaal buiten was, kon ik de orka's niet zien in het duister van de namiddag, dus stelde ik vooraf scherp en fotografeerde ik blindelings in de richting van waaruit ik de orka's hoorde ademen. Toen ik het resultaat achteraf zag, besefte ik hoeveel geluk ik had gehad. Nu is het een van mijn favoriete en bekendste foto's. Ik heb er ook al meerdere internationale fotowedstrijden mee gewonnen." © Audun Rikardsen
"De laatste winters zijn er honderden bultrugwalvissen in Tromsø in het noorden van Noorwegen gearriveerd om te jagen op de haring die er komt overwinteren", vertelt Canon Ambassador Audun Rikardsen. "Ze komen tijdens de poolnacht, wanneer de zon nooit boven de horizon komt. Daardoor zijn de licht- en weersomstandigheden niet bepaald gunstig. De robuuste Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, met zijn grote diafragma en nauwkeurige scherpstelling bij weinig licht, is mijn favoriete objectief om de walvissen tijdens deze periode te fotograferen. Het objectief levert steeds puik werk, zelfs in de moeilijkste omstandigheden!" © Audun Rikardsen
Canon Ambassador Audun Rikardsen maakte deze foto, 'Arctic Showtime', waarop bultrugwalvissen zich ontspannen aan de kust van het Noorse Tromsø na hun haringjacht van die dag. "Tegen het einde van de dag worden ze vaak speels. Dan springen ze uit het water en plonsen ze in het donker", zegt Audun. "Dat wilde ik vastleggen, dus maakte ik zelf een flitsersysteem met twee Canon Speedlite 600EX II-RT-flitsers, een felle zaklamp en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief." © Audun Rikardsen
In 'Night Feeding' eten bultrugwalvissen overwinterende haringen tijdens de poolnacht. "Door het wisselvallige weer en het weinige beschikbare licht tijdens de poolnacht in het noorden van Noorwegen, eten de bultrugwalvissen meestal in het donker. Dat maakt het moeilijk om dit te fotograferen", aldus Canon Ambassador Audun Rikardsen. © Audun Rikardsen
Met het raam als enige belichting nemen de hoofddansers van het Birmingham Royal Ballet, Jenna Roberts en Tyrone Singleton, even pauze tijdens de repetitie van 'Romeo and Juliet'. "Het is een ongelooflijk privilege om twee dansers van dit kaliber van dichtbij te zien dansen", zegt Canon Ambassador Clive Booth. "Het Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objectief werkt zo snel dat ik foto's kan nemen waar ik vroeger alleen maar een prime-objectief kon gebruiken." © Clive Booth
"Ik wilde een aparte foto nemen van een hooglanderkoe. Toen ik onderweg was naar huis na een dag fotograferen op het eiland Islay in de Binnen-Hebriden, Schotland, kwamen we deze jongen tegen", vertelt Canon Ambassador Clive Booth. "Het was een late namiddag in februari en hij stond met tegenlicht tegen een neutrale achtergrond. Ik hou van de details in deze foto, die ik heb genomen met f/4 en ISO32000. Je kunt zelfs de haartjes zien die aan de uiteinden van zijn hoorns hangen. Door zijn scherpte, Image Stabilizer en het gemak waarmee ik hem kan ronddragen is de veelzijdige Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM een objectief dat altijd in mijn tas zit." © Clive Booth
Stormwinden razen over de kust van Port Wemyss op het eiland Islay in de Binnen-Hebriden, Schotland. Ik bezoek Islay het liefst in de winter. Dan is er een prachtig contrast tussen het weer en het licht: in één dag tijd kun je de zon, wolken, nevel, mist, regen, hagel en sneeuw zien", vertelt Canon Ambassador Clive Booth. "Mijn camera en objectieven worden vaak blootgesteld aan de natuur, maar toch stellen ze me nooit teleur." © Clive Booth
De ferry vaart uit Port Ellen op het eiland Islay in de Binnen-Hebriden. Hij vertrekt op een twee uur durende tocht naar het Schotse vasteland. "Wat ik ook fotografeer, voor mij is de sfeer altijd een belangrijk element om een foto intrigerend en interessant te maken", zegt Canon Ambassador Clive Booth. "Door zijn grote diafragma, ongeëvenaarde optiek en geweldige bokeh is de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM mijn standaardobjectief voor foto's met weinig licht en een grotere afstand. Zelfs na het bijsnijden zijn de bestanden nog steeds overal even scherp." © Clive Booth
Canon Ambassador Eddie Keogh gebruikte het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objectief om dit surreële tafereel vast te leggen tijdens een voetbalwedstrijd tussen Yacht Tavern en CDA in Southampton, Engeland, op 11 december 2016. Eddies foto's van voetbalwedstrijden op zondagochtend in het hele VK hebben hem de 'Highly Commended'-prijs in de categorie 'Specialist Sports Portfolio' van de Sports Journalist Awards 2016 opgeleverd. © Eddie Keogh
Canon Ambassador Christian Ziegler maakte deze foto toen hij door het woud in Centraal-Panama wandelde. Plots kruiste een groepje witschouderkapucijnaapjes (Cepus capucinus) zijn pad. "Een moeder en haar jongen liepen achteraan. Ik had slechts een paar seconden de tijd om deze foto te nemen voor ze weer verdwenen", zegt Christian. "Ik had het Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief bij me omdat het licht, maar krachtig is. "Meestal wandel ik veel rond wanneer ik wildfoto's neem, en in de jungle is het warm en vochtig, dus is het beter om niet te veel gewicht en massa mee te nemen." © Christian Ziegler
"De halsbandarassari (Pteroglossus torquatus), een neefje van de toekan, is meestal hoog in het gebladerte van het woud te vinden. Maar toen ik door het tropische woud dicht bij mijn huis in Panama wandelde, zag ik plots deze twee vogels. Ze zaten erg laag en dichtbij", vertelt Canon Ambassador Christian Ziegler, die deze foto nam met een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objectief. "Ik denk dat ze van de schaduw zaten te genieten, zo tijdens de middag. Ze bleven enkele minuten zitten terwijl ik in de buurt was. Dat was lang genoeg om deze foto te nemen." © Christian Ziegler
Adelaarjager Bokesh woont in Bayan-Ölgii, de meest westelijke provincie van Mongolië en de thuishaven van de etnische groep Kazachen, traditioneel een semi-nomadisch herdersvolk. Een dikke leren handschoen beschermt de arm van Bokesh tegen de enorme klauwen van zijn steenarend. Voormalig Canon Ambassador Alessandra Meniconzi droomde er al achttien jaar van ooit adelaarjagers te fotograferen, nadat ze na haar eerste ontmoeting met hen in Kazachstan in de late jaren 90 gefascineerd raakte door hun jachttechnieken. In oktober 2017 reisde ze naar het Altajgebergte in Mongolië om haar droom waar te maken. "Met de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM kan ik de proporties van het gezicht beter in beeld brengen en met het diafragma van f/2.8 heb ik een zeer goede scherptediepte. Daarnaast is het objectief ook zeer licht en degelijk. Ik kan er bovendien de kleinste details mee vastleggen - de foto's zijn echt haarscherp! Ten slotte kan ik ook heel erg dicht bij het onderwerp komen." © Alessandra Meniconzi
Zamanbol, een dertienjarig meisje dat in de Mongoolse provincie Bayan-Ölgii woont, drinkt zwarte thee met melk en water op een koude herfstdag. "Ik zal de ongelooflijke gastvrijheid, het eenvoudige leven en de ziel van de Kazachen nooit vergeten", zegt Alessandra Meniconzi. Toen ze hen fotografeerde, wilde Alessandra hun eeuwenoude levensstijl afbeelden in de stijl van een Nederlandse meesterschilder. "Ik besloot een low-keyportret met Rembrandtbelichting te maken. Deze belichting geeft het beeld een dramatische toets - precies zoals ik het me had voorgesteld", vertelt ze. "Tijdens mijn reis naar het Altajgebergte zou ik veel portretfoto's maken, maar ook foto's van het leven in kleine huizen en gers (typisch Mongoolse en Kazachse tenten) en landschapsfoto's. Daarom nam ik mijn Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief mee, zodat geen enkel detail in de portretten en het ijs verloren zou gaan." © Alessandra Meniconzi
Dinislam (bijnaam Dilka) is het twee jaar oude zoontje van adelaarjagers Lamsy en Bazarbai, een moeder en vader van 24 en 25 jaar oud. De geheimen van de adelaarjagers worden al eeuwen van generatie op generatie doorgegeven. Het gebruik van de steenarend, een krachtig spiritueel symbool, is daarbij erg belangrijk in de cultuur van de Kazachse nomaden: ze geloven dat dit een sterke band smeedt tussen de mens, de natuur en het bovennatuurlijke. Alessandra Meniconzi nam een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief mee op reis en gebruikte het voor al haar portretten omdat ze niet te veel gewicht wilde meenemen in het vliegtuig en omdat ze helemaal weg is van de manier waarop dit objectief alle details en gezichtsproporties vastlegt. © Alessandra Meniconzi
ARTIKEL
Van het eerste Canon-objectief met fluoriet in 1969 tot de nieuwste technologische ontwikkelingen voor objectieven: deze tijdlijn geeft een interessant overzicht van de geschiedenis van de L-serie.
ARTIKEL
De ontwikkelaars van de EF 85mm f/1.4L IS USM vertellen alles over hoe ze het nieuwe objectief hebben ontwikkeld.
ARTIKEL
Tijdens een opdracht voor National Geographic moest wildlife- en reservaatfotograaf Christian Ziegler bonobo's in het wild fotograferen. Er was maar één objectief geknipt voor die taak...
VERHALEN
De voormalig Canon Ambassador vertelt het verhaal achter haar portret van een meisje met een havik op haar hoofd dat ze maakte bij het meisje thuis in Mongolië.