INTERVIEW
Hoe het studentenprogramma van Canon carrières in de fotojournalistiek opbouwt
Tijdens de Professional Week van Visa pour l'Image, dat dit jaar plaatsvond in Perpignan (Frankrijk), brachten Canon en Magnum Photos 200 van de beste fotografiestudenten van universiteiten uit heel Europa samen. Drie dagen lang konden ze presentaties bijwonen, workshops volgen, hun portfolio laten beoordelen en netwerken. Het programma was bedoeld om jong talent te ontdekken, op weg te helpen en achter de schermen te laten kijken in de steeds veranderende sector van de fotojournalistiek. Een van die fotografen is de 28-jarige Ksenia Kuleshova, masterstudente aan de Fachhochschule Dortmund in Duitsland. Kuleshova haalde alles uit elk moment op dit evenement. Ze verscheen zelfs op de New York Times Lens-blog met haar project in Abchazië, een gekwelde staat in Georgië.
"Bij de Visa-workshops waren heel wat fotografen aanwezig met erg uiteenlopende ervaringen en achtergronden. We praatten veel over wat we moeten doen als freelance-fotografen, hoe we ons werk presenteren en promoten, wat voor ideeën en plannen we hebben voor de toekomst", vertelt de 28-jarige Ksenia Kuleshova. "Het draait niet alleen om ideeën uitwisselen en feedback krijgen van professionals, maar vooral om je motivatie en wat je uit het programma meeneemt. Ook wanneer je weer thuis bent, moet je blijven nadenken."
De fotografe uit Rusland begon haar loopbaan in de PR-sector, maar verhuisde daarna naar Duitsland om fotografie te gaan studeren. Ze werkt al sinds haar bacheloropleiding aan haar project over Abchazië. Officieel is Abchazië een streek in Georgië. In de jaren 90 woedde er een vreselijke burgeroorlog tussen de door Rusland gesteunde rebellen en het Georgische leger. Het conflict werd nooit opgelost. Vandaag de dag erkennen enkel Nicaragua, Venezuela, Nauru en Rusland de onafhankelijkheid van Abchazië.
"Ooit was het een populaire bestemming voor toeristen uit het Keizerrijk Rusland en daarna de Sovjet-Unie. Nu wordt het beschouwd als een vazalstaat van Rusland", legt Kuleshova uit. "Het is een blinde vlek op de wereldkaart. De mensen leven er in een luchtbel. Ze proberen een bestaan op te bouwen binnen die onzekerheid, binnen een systeem dat geen toekomst heeft en ook niet bedoeld is om een toekomst te hebben. Ik vind alle politieke en maatschappelijke problemen die daaruit volgen, razend interessant." Maar Kuleshova was vastberaden om niet te focussen op de meest voor de hand liggende problemen waarmee de Abchazen te kampen hebben: de vernielde gebouwen, de nasleep van de oorlog. "Ik wilde de ziel vinden", zegt ze.
Ik volgde mijn intuïtie en vertrouwde mensen omdat zij mij ook vertrouwden.
Tijdens drie reizen, waarbij ze een Canon EOS 5D Mark III en daarna een Mark IV met haar EF 35mm f/1.4L II USM-objectief gebruikte, volgde Kuleshova een bewust organische aanpak. Ze liet zich leiden door de banden die ze smeedde met mensen. "Ik volgde mijn intuïtie en vertrouwde mensen omdat zij mij ook vertrouwden", vertelt ze. "Ik vroeg of ze me hun favoriete plekjes wilden tonen en me wilden meenemen naar evenementen die zij belangrijk vonden."
"Ik hoorde zoveel onvergetelijke verhalen. In het dorp Ilor klopte ik aan bij een huis en een oude vrouw deed de deur open. Ze zag mijn camera en zei dat ze de gelukkigste vrouw ter wereld was. Ze hoopte al 20 jaar dat ze ooit een journalist zou zien. Urenlang toonde ze me alles wat ze had en vertelde ze me het tragische verhaal van haar familie. Ik voelde me schuldig toen ik moest vertrekken." De moeilijkste uitdaging was het evenwicht behouden, vertelt ze. "Iedereen stond klaar om me te helpen met dit verhaal. De Abchazen waren zo vriendelijk en open. Hoewel ik me niet wilde concentreren op de negatieve kant, was het belangrijk om objectief te blijven. Dit was immers geen PR-campagne."
Voor ze werd uitgenodigd om deel te nemen aan het Canon-programma, had Kuleshova zich al voorbereid. "Ik had het verhaal naar de redacteurs gestuurd waarvan ik wist dat ze aanwezig zouden zijn, met de vraag of ik mijn project tijdens het festival mocht tonen en met hen kon bespreken." Die strategie wierp haar vruchten af. Een ontmoeting met New York Times-fotograaf en redacteur James Estrin leidde tot een artikel over het project op Lens, de fotografieblog van The Times waar Estrin aan meewerkt. En na Visa heeft ze een LHSA-fotografiebeurs gewonnen van $ 5.000,-, die ze wil gebruiken om haar project om te zetten in een boek.
De kans om mensen zoals Estrin te ontmoeten is een van de vele voordelen die het programma biedt, zegt prof. Dirk Gebhardt, een docent van Kuleshova. "Voor een fotografiestudent is een trip naar Perpignan vaak te duur. Een jonge fotograaf deze kans bieden, is dus het beste wat je kunt doen om hem of haar te helpen", zegt hij. "Universiteiten kunnen moeilijk een beeld scheppen van de sector. Ons doel is om jonge fotografen te leren hun eigen taal te vinden in de fotografie. Hier leren ze ook hoe de markt werkt."
Gebhardt ziet de toekomst voor Kuleshova rooskleurig in. Hij koos haar en een andere student, Jann Höfer, om deel te nemen aan het Canon-programma. "Ik vind haar visie op fotojournalistiek erg puur en authentiek, maar tegelijk hebben haar foto's een metaforische betekenis. Er zit meer in dan wat je ziet, iets dat niet in woorden kan worden uitgedrukt", legt hij uit. "Dat is de kracht van haar werk."
Geschreven door Rachel Segal Hamilton
Raadpleeg de productpagina voor meer informatie over de nieuwste EOS 5D-camera, de EOS 5D Mark IV.
Canon Professional Services
Leden krijgen toegang tot CPS Priority Support, zowel lokaal als op grote evenementen, een snelle Fast Track-reparatieservice en mogen, afhankelijk van het niveau van het lidmaatschap, gratis materiaal lenen en profiteren van een kosteloze retourzending plus kortingen bij onderhoud. Ook kunnen ze gebruikmaken van exclusieve ledenaanbiedingen.