The lens on a Canon EOS R being changed.
Technologische ontwikkelingen maken het eenvoudiger – en betaalbaarder – dan ooit om met filmmaken te beginnen. Dankzij de prestaties bij weinig licht en het dynamische bereik van full-frame body's zoals de Canon EOS R en Canon EOS 5D Mark IV en de nieuwe generatie Cinema EOS System-camera's zoals de Canon EOS C500 Mark II, kunnen filmmakers opnamen maken met minimale externe belichting.

In 2008 ontketende Canon een revolutie op het gebied van onafhankelijke films met de lancering van de Canon EOS 5D Mark II, 's werelds eerste full-frame DSLR die in Full HD kan opnemen. Met zijn grote sensor, uitmuntende beeldkwaliteit, compacte formaat en betaalbaarheid, werd de camera omarmd door grote studio's, onafhankelijke lowbudget­filmmakers en hobbyisten.

Dit werd gevolgd door de introductie van het Canon Cinema EOS-camerasysteem en deze ontwikkelingen legden samen de basis voor de videofuncties en prestaties van de nieuwste DSLR's, full-frame systeemcamera's en professionele XA/XF-videocamera's. Tot op de dag van vandaag werkt de kwaliteit, het gebruiksgemak en de betaalbaarheid van het Canon-assortiment drempelverlagend voor beginnende filmmakers, aldus toonaangevende cinematograaf en Director of Photography, Claudia Raschke. Met name vrouwelijke filmmakers ervaren obstakels, geeft Claudia aan. Maar ze zegt dat een groot deel van het Canon-assortiment zich op een "prijsniveau bevindt dat binnen het bereik ligt van een veel grotere groep mensen. Hierdoor kunnen veel meer mensen toetreden tot de filmwereld."

Het intuïtieve bedieningspaneel en de eenvoudig te begrijpen menu's van de cinema-camera's van Canon zijn "geweldig" voor iedereen die begint, voegt ze toe. Cinematograaf Laura Bellingham is het hiermee eens. "Het menusysteem in het hele Cinema EOS-assortiment is erg vertrouwd" merkt ze op. "Dat is handig, want als je een nieuw model voor het eerst gaat gebruiken, kun je er meteen mee aan de slag."

Hier onderzoeken we een deel van de Canon-technologie die de conventionele beperkingen van kosten, complexiteit en tijd blijft uitdagen, waardoor het maken van films steeds toegankelijker wordt.


Lees ook het volgende eens:

Ulla Lohmann standing on a cliff with a tripod.
Met de optionele Canon Log-upgrade voor de Canon EOS 5D Mark IV kan de camera filmen met een groter dynamisch bereik van 12 stops bij ISO400. © Ulla Lohmann

4K-opnamen (en hoger)

De 4K-camera's van Canon bieden meer creatieve mogelijkheden voor een grotere groep filmmakers. Daarnaast wordt de beeldkwaliteit naar een hoger niveau getild door de voor 5,9K geschikte Canon EOS C500 Mark II en Canon EOS C700 FF – samen met de 5,5K-opnamen van de Canon EOS-1D X Mark III en de adembenemende 8K-videoresolutie van de Canon EOS R5.

Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

"Content wordt nu op meerdere platforms bekeken en tenzij je voor een heel specifiek project opnamen maakt, weet je niet of jouw video wordt bekeken op een groot projectorscherm, een enorm OLED- of QLED-tv-scherm of op een smartphone", legt Paul Atkinson, Product Specialist voor professionele video bij Canon Europe uit. "Je moet dus beelden produceren die er op het grootst mogelijke formaat nog goed uitzien.

Het mooie van het maken van opnamen met 5,9K is dat je een scherper en gedetailleerder beeld krijgt in een veel groter bestand. In de nabewerking kan dit bestand weer worden gecomprimeerd voor het uiteindelijke gewenste formaat." Een extra voordeel dat de oorspronkelijke hogere resolutie biedt, is de flexibiliteit om beelden in de nabewerking bij te snijden en opnieuw te kadreren. "Je kunt er ook voor kiezen om op te nemen in 4K, 2K of Full HD, maar deze resolutie wordt bereikt met oversampling. Hierdoor kan de volledige capaciteit van de sensor worden gebruikt maar krijg je een kleinere bestandsgrootte wat betreft de uitvoer naar de geheugenkaart."

The Canon XF705 being used to film in a park.
De Canon XF705 was de eerste professionele camcorder van Canon met het bestandstype: XF-HEVC (H.265). Hierdoor kan 4K UHD 4:2:2 10-bits HDR-beeldmateriaal worden opgenomen op een standaard SD-kaart, een betaalbare en makkelijk verkrijgbare opslagoptie.

Efficiënte bestandsformaten

Cinema RAW Light, de eigen bestandsindeling van Canon die werd geïntroduceerd in de Canon EOS C200 en nu ook beschikbaar is in de Canon EOS C500 Mark II, zorgt voor aanzienlijk kleinere bestanden. Hierdoor is het mogelijk interne RAW-opnamen te maken terwijl de flexibiliteit bij het bewerken van deze opnamen behouden blijft.

"Cinema RAW Light produceert een veel beter te hanteren bestandsgrootte", aldus Paul. "Opnemen in Cinema RAW Light betekent dat je geen omkijken hebt naar externe opnameapparaten, externe aansluitingen, extra voedingen en een complexere workflow, om nog maar te zwijgen van het extra gewicht en de kosten die dat met zich meebrengt. De opnamen kunnen worden bewerkt op bewerkingsplatforms die minder veeleisend zijn in vergelijking tot wat je nodig hebt voor een volledige RAW van bijvoorbeeld de Canon EOS C700 FF."

Niet elke camera kan RAW-opnamen maken en het is ook niet voor elke taak de juiste keuze. Canon Log is dan de beste oplossing, want dat biedt een veelzijdig bestand waarmee je in de nabewerking volop mogelijkheden hebt. Canon Log is een belangrijk onderdeel van Canon's Cinema EOS System-serie en is ook beschikbaar in EOS-camera's, waaronder de Canon EOS R, de Canon EOS-1D X Mark III en (via een optionele upgrade) de Canon EOS 5D Mark IV.

Canon Log is een logaritmische gammacurve die is ontworpen om het maximale dynamische bereik – tot 12 stops – in een hanteerbare bestandsgrootte vast te leggen. Dit maakt het mogelijk om in de nabewerking meer details te laten zien zonder de ruis te verergeren. De voordelen van het maken van opnamen in Canon Log wegen op tegen de vereiste extra kleurcorrectie. Hierdoor kunnen filmmakers uiteindelijk onder bepaalde instellingen het maximaal mogelijke dynamische bereik van de sensor krijgen.

Heb je geen tijd voor een uitgebreide kleurgradatie? Wanneer de doorlooptijd van cruciaal belang is, kun je de instelling groot dynamisch bereik gebruiken. Hiermee wordt een dynamisch bereik vastgelegd dat vergelijkbaar is met Canon Log, maar zonder dat er nabewerking nodig is.

Cinematographer Julie Monière filming in Katmai National Park, Alaska.

Vrouwelijke filmmakers: doorbreken in de filmwereld

Toonaangevende vrouwelijke filmmakers vertellen hoe ze hun grote doorbraak in de filmbranche kregen en geven advies aan vrouwen die in hun voetstappen hopen te treden.

Een naadloos systeem

Productiekosten zijn altijd een struikelblok geweest voor het maken van films, maar één van de voordelen van het EOS System is gewoonweg dat het een samenhangend systeem is.

"Neem de universele EF-vatting", zegt Paul. "Gebruikers die hebben gefilmd met Canon EOS DSLR's en die willen overstappen naar een Cinema EOS System met camera's zoals de Canon EOS C100 Mark II of de Canon EOS C200 kunnen hun bestaande Canon-lenzen blijven gebruiken en hoeven niet meteen over te schakelen naar speciale cinema-objectieven." Dankzij de vermaarde optische kwaliteit en het oplossend vermogen van Canon-lenzen geeft de camera hoe dan ook een uitstekend resultaat.

Veel projecten vragen om meerdere camera's, met een compactere of meer betaalbare B-camera. Door beschikbare opties zoals Canon Log vinden filmmakers het eenvoudig om beeldmateriaal van verschillende camera's te koppelen. "Als je opnamen maakt voor een project met verschillende platformen, bijvoorbeeld door een DSLR of systeemcamera en Cinema EOS in dezelfde productie te combineren, kun je de camera's zo instellen dat de vastgelegde beelden erg op elkaar lijken qua look", zegt Paul. "Natuurlijk is het met de Canon EOS-1D X Mark III en de mogelijkheid om zowel RAW- als Canon Log-opnamen te maken zelfs gemakkelijker om beelden van deze camera te koppelen met die van een speciale videocamera van Canon."

Marina Cano using the Canon EOS-1D X Mark III to photograph a meerkat.
De Canon EOS-1D X Mark III is geschikt voor interne 5,5K RAW-opnamen of 4K-opnamen bij 60p met Canon Log en is daarmee een perfecte B-camera. Bovendien is de output eenvoudiger te koppelen aan de beelden van andere videocamera's. © Fergus Kennedy

Beeldstabilisatie

Hoewel er situaties zijn waarin alleen een vastgezette camera volstaat, helpt de mogelijkheid om stabiele beelden op te nemen zonder dat je statieven en gimbals moet opbouwen en afbreken, cameramannen met één camera daadwerkelijk bij het filmen volgens de 'run-and-gun'-methode.

Naast de beeldstabilisatietechnologie in sommige cinema-objectieven heeft Canon een breed assortiment EF-objectieven met beeldstabilisatie (Image Stabilizer), waarin de IS-prestaties kunnen worden geoptimaliseerd voor de brandpuntsafstand van het objectief. De innovatieve RF-vatting in het hart van de EOS R System-camera's van Canon is voorzien van een revolutionaire 12-pins aansluiting die een snellere communicatie met een hogere bandbreedte tussen het objectief en de body mogelijk maakt en potentie heeft voor nog effectievere stabilisatie en lensoptimalisatie met RF-objectieven.

Elektronische stabilisatie met sensoren heeft ook zijn voordelen, aangezien het met ieder objectief kan werken. "De Canon EOS C500 Mark II was de eerste Cinema EOS System-camera die een in de body geïntegreerde stabilisatie introduceerde", legt Paul uit. "Het is vergelijkbaar met sommige XF- en XA-modellen. Uniek aan dit systeem is dat het zelfstandig kan werken of in combinatie met een IS-objectief kan zorgen voor beeldstabilisatie over 5 assen. Met optische stabilisatie kun je dus beschikken over stabilisatie via 3 assen wanneer dat nodig is, en kun je de in de body geïntegreerde stabilisatie activeren om de beweging in de twee assen te compenseren die het objectief niet corrigeert."

Het Canon EOS R System beschikt ook over geavanceerde Digital Movie IS, dat met 5-assige beeldstabilisatie zorgt voor prachtig stabiel beeldmateriaal, zelfs bij opnamen vanuit de hand. En de Canon EOS R5 tilt dit naar een hoger plan door ultieme kwaliteit te leveren in superscherpe trillingsvrije beelden en films.

The Canon EOS C100 Mark II being used to film on a residential street.
De Canon EOS C100 Mark II is een ideale opstap voor DSLR-filmmakers die een speciale filmcamera willen waarmee ze gebruik kunnen maken van een Log-workflow en beelden een filmische uitstraling kunnen geven. © Julian Love

Nauwkeurige scherpstelling met Dual Pixel CMOS AF

Dankzij de enorme toename van het aantal opnamen met hoge resolutie op grote sensoren is nauwkeurig scherpstellen van cruciaal belang. Het Dual Pixel CMOS AF-systeem van Canon met fasedetectie is ontwikkeld om aan deze vraag te voldoen. Met name voor de solisten onder de fotografen is het grensverleggend. De functie zorgt niet alleen voor een automatische vloeiende scherpstelling van het beeld, maar biedt ook nauwkeurige scherpstelling bij bewegende onderwerpen, met name door de toevoeging van Gezichtsdetectie-AF en Eye AF.

Filmmakers die volledige handmatige controle over de scherpstelling nodig hebben, profiteren ook van de Dual Pixel CMOS AF-technologie. Hiermee ontgrendel je de Dual Pixel Focus Guide op een aantal camera's uit de Cinema EOS- en XF-serie. Dit is een visuele gids om de draairichting van de scherpstelring te bepalen zodat details scherper worden.

"Dit hulpmiddel werkt ook met objectieven met EF-vatting die geen mogelijkheden voor automatische scherpstelling hebben", voegt Paul toe. "Voor een kleine crew of één fotograaf is de mogelijkheid om de Dual Pixel Focus Guide te bekijken en snel te controleren of het gekozen scherpstelpunt haarscherp is, erg handig."

Setting up the Canon EOS C500 Mark II for a day of filming.
De Canon EOS C500 Mark II legt niet alleen Cinema RAW Light-opnamen intern vast met 5,9K, maar ondersteunt ook de XF-AVC-indeling van Canon in 4K 4:2:2 10-bits met ALL-I-compressie in een MXF-formaat. Dat betekent dat deze camera in een handomdraai verandert in een professioneel bewerkingssysteem. © Brett Danton

Aanpasbare, draagbare camera's

Voor kleine teams en zelfstandige fotografen is het een groot voordeel om een camera te hebben die compact en licht is, maar toch in staat is om een hoogwaardig beeld te produceren.

De full-frame EOS DSLR's en systeemcamera's van Canon bieden het ultieme gebruiksgemak, kunnen beelden met de uitstraling van een groot formaat leveren tegen de prijs van een voordeliger formaat en lenen zich uitstekend voor onopvallend opnemen. Het compactere formaat helpt ook om de kosten van extra accessoires zoals gimbals te beperken.

De professionele camcorders uit de XF-serie van Canon hebben een meer traditionele videocameraconfiguratie en hun compacte, alles-in-één-benadering is geschikt voor vele producties. "Voor documentairemakers die een draagbare, zelfstandige unit willen die gebruiksvriendelijk is maar toch een uitstekende beeldkwaliteit biedt, is een camera zoals de Canon XF705 een uitstekende keuze," zegt Paul.

Je hoeft daarbij ook niet aan draagbaarheid in te leveren als je overstapt naar de Cinema EOS-lijn. Dankzij het modulaire ontwerp van de Canon EOS C200 en de Canon EOS C500 Mark II kunnen ze snel naar behoefte worden uitgebreid of gestript, zoals het monteren met follow-focus-installaties of het strippen voor drone-activiteiten.

Op al deze manieren maakt de technologie van Canon filmmaken toegankelijk. Tegelijkertijd, zoals Laura Bellingham het zegt, "ontstaat er ruimte en wordt het bewustzijn groter. Er is een soort honger om verschillende soorten mensen aan het werk te zien, die hun verhalen op verschillende manieren vertellen. Vooral vrouwen. Dit is de juiste tijd om een vrouwelijke cinematograaf te zijn."

Geschreven door Marcus Hawkins


Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan