5. Leer de regels los te laten
"Vergeet de regel van derden, de perfect belichte foto, het idee dat 'alles scherp moet zijn' of dat landschappen horizontaal en portretten verticaal zijn," zegt Kevin. "Internet zit vol met deze regels en ik denk dat ze het grootste gevaar voor je fotografie vormen. Wanneer ik een landschap in beeld breng, bereken ik niet waar de horizon moet zijn of waar het onderwerp moet worden gepositioneerd. Ik volg gewoon mijn gevoel."
Enkele van de meest succesvolle beelden van Kevin overtreffen alle verwachtingen. Zo werd zijn foto van flamingo's in Bolivia midden op de dag genomen, rond 13:00 uur, "wanneer andere landschapsfotografen wellicht een dutje zouden doen omdat ze niet zouden denken dat ze iets moois zouden kunnen maken", lacht hij. Dankzij de felle schittering en de afwezigheid van schaduwen krijgt de foto de zachte, dromerige, pastelkleurige uitstraling die Kevin leuk vindt. Vaak maakt hij opnamen tegen het licht in, wat veel landschapsfotografen vermijden om de omgeving duidelijk te houden en overstraling te voorkomen - tenzij dat specifiek is wat ze willen.
Natuurlijk is Kevins bereidheid om de conventies van stijl en techniek opzij te schuiven een weerspiegeling van zijn algemene visie. Hij voelt zich aangetrokken tot subculturen, buitenstaanders die aan de rand van de doorsnee maatschappij leven - worstelaars of eilandbewoners, hippies in het zelfvoorzienende ecodorp Matavenero in Spanje, antiluchthavenactivisten in het ZAD-protestkamp in Frankrijk. "Ik heb altijd al van het buitengewone dicht bij huis gehouden," legt hij uit. "Er is zoveel te ontdekken onder het oppervlak."