"Hoewel het leven steeds meer digitaal wordt, zijn we allemaal diep van binnen analoge wezens", vertelt Canon Ambassador Joel Santos. "We blijven steeds meer verbonden met andere mensen via sociale media en instantmessaging en delen afbeeldingen online, maar we geven nog altijd de voorkeur aan tastbare dingen. Wat foto's betreft, denk ik dat er niks boven print gaat. Als ik een foto bijzonder vind, wil ik die graag printen."
Joel woont in Portugal en is reisfotograaf en maker van documentairefilms. In zijn werk richt hij zich hoofdzakelijk op mensen die op traditionele wijze leven op afgelegen plekken over de hele wereld, zoals China, Mongolië, India en Ethiopië. Het printen van zijn verhalen vormt een belangrijk onderdeel van zijn fotografie, zowel voor tentoonstellingen en printverkoop als voor cadeaus. "Als je iemand iets geeft dat ze fysiek kunnen hebben, vasthouden, aanraken en ruiken, waarderen ze het meer", zegt hij.
Joel gelooft dat print absoluut ook commerciële voordelen voor zijn onderneming heeft. "Het verkopen van prints is niet mijn belangrijkste inkomstenbron, maar ik krijg wel volop verzoeken van bedrijven en particulieren die mijn foto's mooi vinden en een print aan hun muur willen hangen", vertelt hij.
Joel geeft hier advies voor storytelling met print en bespreekt de voordelen van de Canon PIXMA PRO-200.
Hoe Joel Santos prints gebruikt om verhalen te vertellen
Focus op het verhaal, niet je publiek
Als hij foto's aan het maken is, denkt Joel niet aan het einddoel, of ze in een fotolijst terechtkomen of de cover van een tijdschrift zullen sieren. Nee, hij wil altijd zijn eigen verhaal vertellen en niet alleen maar het publiek vermaken. "Wat je nu veel op sociale media ziet, is dat mensen foto's maken waarvan ze weten dat anderen die leuk zullen vinden en niet wat zij zelf willen vastleggen", vertelt hij. "Je bereikt tot op zekere hoogte wel een commercieel doel, maar je gaat ook steeds meer op alle andere fotografen lijken.
"Als ik foto's maak, wil ik dat altijd instinctief doen, reagerend op de dingen die ik zie en de mensen die ik ontmoet. Ik wil unieke verhalen vertellen, niet verhalen die iedereen kan doen."
Het proces van het samenstellen van een verhaal start als Joel begint met printen en hoewel er voor een verhaal meerdere beelden nodig zijn, moet elk beeld ook afzonderlijk werken. Dat geldt voor elke situatie, of je nu een speciale viering met de familie, zoals kerst of een verjaardag, vastlegt of een verhaal vertelt over een inheems volk in een afgelegen gebied.
"Als je niet de juiste ingrediënten gebruikt, krijg je ook geen goede foto", zegt hij. "Je hebt een uitstekende verlichting en een goede compositie nodig. Je hebt maar een beperkte ruimte om mee te werken in een foto en alles erin moet een doel hebben. Voor mij draait het bij compositie niet over alles wat je in een foto kunt proppen, maar juist wat je eruit kunt halen om het verhaal zo opvallend mogelijk te maken."
Heb je Canon-apparatuur?
Ga voor spontaniteit in plaats van geposeerde opnamen
Wanneer hij een verhaal vertelt, wil Joel spontane momenten vastleggen. "Deze momenten zijn natuurlijk, niet vooraf opgezet zoals de meeste mensen doen voor Instagram of een fotoalbum", zegt hij. "Om dat 'gemaakte' gevoel te voorkomen, kun je het beste geen flits gebruiken aangezien die het moment kan verpesten en de aandacht naar de fotograaf trekt."
Joel raadt aan een helder en onopvallend objectief te gebruiken zoals de Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM of de Canon RF 50mm F1.8 STM. Dankzij de geweldige prestaties bij weinig licht van EOS R System-camera's kun je ook bij zwak licht met een groot diafragma foto's maken zonder dat je zeer hoge ISO-waarden nodig hebt. Bovendien heb je een duidelijk onderscheid tussen onderwerp en achtergrond.
Joels werkwijze levert scherpe, heldere prints met weinig ruis op waarin spontane momenten zijn vastgelegd die heel erg anders zijn dan geposeerde, blije foto's die met flits zijn genomen.
"Als er geen fluorescerende of ledverlichting is, gebruik je de elektronische sluiter", adviseert Joel. "Hiermee kun je een snellere opnamemodus gebruiken zonder dat je daarbij geluid maakt, waardoor je het perfecte moment kunt vastleggen. Met een EOS R System-camera is het ook een goed idee om Eye AF in Servo-modus in te schakelen. Hiermee houd je de focus op de compositie in plaats van dat focuspunten veranderen."
Foto's kiezen om te printen
Net zoals wanneer je opnamen maakt, doorloop je een heel beoordelingsproces als je de beste foto's uitkiest om een verhaal te vertellen. Joel begint soms met duizenden foto's van een bepaald onderwerp. Hij brengt die langzaam maar zeker terug tot tien of vijf foto's die precies zeggen wat hij wil vertellen.
"Je moet kieskeurig zijn bij wat je print", stelt hij. "Als je dat doet, begin je met het oproepen van een beeld in je hoofd van wat je echt nodig hebt om het verhaal te vertellen. Hoeveel foto's zijn er nodig, zijn er aspecten die nog ontbreken, zitten er gaten in het verhaal die je moet opvullen? Een verhaal heeft ritme, afwisseling en verschillende invalshoeken nodig.
"Hoe meer je print, hoe beter je als fotograaf wordt", voegt Joel daaraan toe, omdat dit proces zowel je foto- als vertelvaardigheden verbetert voor de volgende fotosessie. "Het is beter dat je weet wat je nodig bent als je in het veld staat dan dat je daar pas achter komt als je weer thuis bent."
Nabewerking
Hoewel nabewerking een belangrijk onderdeel van het proces is, vindt Joel het belangrijk om op de camera al het best mogelijke beeld te krijgen. "Je moet het bewerkingsproces nooit zien als iets om een probleem op te lossen waarbij je fouten kunt corrigeren, maar als een middel waarmee je al het goede wat een foto al bevat naar voren kunt halen", stelt hij.
Joel gebruikt de PPL-software (Professional Print & Layout) van Canon, die naadloos als een plug-in werkt voor Adobe Photoshop Lightroom, waarmee hij zijn foto's bewerkt. Met de software krijgt Joel de beste printresultaten met de ingesloten ICC-uitvoerprofielen voor imagePROGRAF- en PIXMA PRO-printers in combinatie met verschillende inkt- en papiersoorten. Hij gebruikt ook de soft-proofingfunctie in PPL voor een nauwkeurige simulatie van de print op het scherm die de gekozen instellingen opleveren.
"Doordat de software zo geavanceerd is, hoef je de instellingen niet vaak aan te passen voor nauwkeurige kleurenreproductie, wat ik nodig heb voor een reportage of documentaire", vertelt Joel. "Maar soms wil ik kleurinstellingen afstemmen omdat kleur soms een kwestie van smaak is. Het gaat erom wat jij persoonlijk mooi vindt of wilt."
Maxime Aliaga: de orang-oetan redden met print
Printen met de Canon PIXMA PRO-200
Joel gebruikt de Canon PIXMA PRO-200-printer al sinds begin 2021. De PIXMA PRO-200 is de ideale keuze voor fotoliefhebbers en beginnende fotografen. De printer biedt een 8-kleuren dye-inktsysteem en wireless connectiviteit in een compacte en lichte behuizing.
"Thuis printen kan een gedoe zijn en het kleurverschil tussen wat je op het scherm zag en wat je op je prints ziet, kan een verschrikking zijn", vindt Joel. "Ik liet mijn foto's voorheen in mijn favoriete winkel printen, maar nu krijg ik met deze printer professionele resultaten waar ik zeer tevreden mee ben.
"De manier waarop de software met de printer communiceert is heel soepel", vervolgt hij. "De printer kan tot A3+ aan, wat meer dan genoeg is voor archivering en cadeaus. Voor mij past die precies in mijn straatje, zowel voor zakelijk als persoonlijk printen."
Joel heeft vaak nieuwe klanten gekregen nadat ze prints van zijn foto's op een tentoonstelling zagen. "Als mensen een grote print zien waar ze echt kunnen waarderen wat er in die foto zit, wordt je waarde als fotograaf alleen maar groter", zegt hij.
Papier en formaat kiezen
Een van de belangrijkste redenen waarom Joel print is voor archiveringsdoeleinden, zodat hij over een blijvende, hoogwaardige collectie beschikt die zijn beste foto's bevat. "Ik print op het allerbeste papier zodat de prints lang meegaan", zegt hij. "Ik houd er ook van op grote formaten, het liefst op A3-formaat, te printen, zodat ik alle prachtige, subtiele details zie die mijn camera vastlegt. Dat vind ik echt fantastisch. Het is voor mij niet logisch opnamen met een Canon EOS R5 te maken en dan de foto's op een telefoonschermpje te bekijken."
Joels persoonlijke voorkeur is premium printpapier zoals Pro Platinum-, Pro Luster en Pro Premium Matte-papier van Canon. "Meestal kies ik voor Pro Platinum voor cadeaus en de andere papiersoorten voor tentoonstellingen of archiveren", zegt hij. "Canon produceert uitstekende papiersoorten en pigmenten, waardoor je de kleurweergave en lichtgradatie krijgt die je ook in de afbeelding op het scherm ziet."
Voor prints die als cadeau voor familie en vrienden worden gemaakt raadt Joel aan op A4-formaat te printen. "Hoewel ik A3 fantastisch vind, hebben de meeste mensen gewoon niet genoeg plek aan hun muur voor een ingelijste print van dat formaat."
Zowel Joel als zijn vrouw Magali Tarouca (ook een fotograaf) geven vaak een print cadeau, niet alleen aan familie en hechte vrienden maar ook aan zakelijke contacten. "Als je een foto geeft, is dat iets unieks en zeldzaams, net als een diamant. Het is echt persoonlijk en laat zien dat je er aandacht aan hebt besteed."
Adobe, Lightroom en Photoshop zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.
Gerelateerde artikelen
10 misverstanden over het printen van foto's
Canon Ambassador Joel Santos bespreekt welke misverstanden er bestaan over het printen van foto's en legt uit hoe hij schitterende prints maakt met de Canon PIXMA PRO-200.
Zes manieren waardoor je dankzij print een betere fotograaf wordt
Door dieper in de wetenschap van het printen van foto's te duiken kun je je compositie verbeteren, je je bewustzijn van kleuren vergroten en meer - misschien wel zonder dat je je het realiseert, aldus Keith Cooper.
6 tips om professioneel foto's te printen
Canon Ambassador Clive Booth en Canon-printexpert Suhaib Hussain vertellen hoe je jouw eigen fotoprints van professionele kwaliteit kunt maken.
Je eigen fotoprints verkopen: advies van een professional
Door haar eigen fotoprints van de kust van Cornwall te verkopen, tilde Carla Regler haar carrière naar een hoger plan. Lees hier hoe ze dit deed.