Canon EOS R
Een innovatieve full frame systeemcamera die nieuwe standaarden zet. "Het formaat van de Canon EOS R was precies goed voor dit project – klein, licht en snel," zegt Jérôme.
ARTIKEL
Twintig jaar geleden kwam Jérôme Sessini aan in het uitgestrekte, dichtbevolkte Mexico-Stad. Zonder het toen al te beseffen trad hij in de voetsporen van Henri Cartier-Bresson, die daar meer dan 60 jaar eerder op 26-jarige leeftijd was geweest. "In zekere zin is Mexico de plek geweest waar hij fotograaf is geworden, en met mij is het ook zo gegaan," zegt Jérôme.
De Franse fotojournalist en Canon-ambassadeur heeft grote nieuwsgebeurtenissen in het Midden-Oosten, Afrika en op de Balkan gefotografeerd, maar wat zijn carrière sinds 2008 heeft bepaald, is zijn lopende werk over Mexicaanse drugskartels onder de titel "So far from God, too close to the USA". Toen hij de kans kreeg om deel te nemen aan het project Magnum Retold, dat ter gelegenheid van het 70-jarig bestaan van het agentschap de Magnum-fotografen van nu uitnodigt om terug te kijken op het werk van hun voorgangers, koos hij voor de Mexico-serie van Cartier-Bresson.
En toch, op de vraag door wie hij is beïnvloed, noemt Jérôme Amerikaanse documentairefotografen uit de jaren 50 en 60, zoals Mark Cohen en Diane Arbus, en niet zozeer Cartier-Bresson. "Dit Mexicaanse werk is een uitzondering [binnen het geheel van zijn werk], maar daarom vind ik het juist leuk," zegt hij. "Cartier-Bresson had het nog niet over het beslissende moment. Het was vrijer. Voor mij zit er een duistere poëzie in dit werk, die ik in zijn latere werk niet terugvind, want dat is meer klassiek, meer clean, meer gecontroleerd."
Eén beeld in het bijzonder inspireerde Jérôme om zich te richten op het Mexico van Cartier-Bresson. Dat van een vrouw in het zwart met een slapend baby'tje dat nog net zichtbaar is onder de doorschijnende stof van de sluierachtige sjaal die ze over de voorkant van haar lichaam heeft gedrapeerd. "Iets in dit beeld doet me aan de dood denken, maar het kind op haar arm lijkt een tegenstrijdigheid te zijn, tussen leven en dood," legt Jérôme uit.
"Op deze en andere foto's weet Henri Cartier-Bresson echt de sfeer van de stad te vangen. Mexico-Stad is een vreemde en surrealistische plek. Sommige buurten zijn in vijftig jaar tijd niet veranderd en lijken daardoor gestold in het verleden, niet alleen qua architectuur, maar ook qua sfeer."
Deze tijdloosheid is wat Jérôme wilde vastleggen in zijn eigen werk. "Ik wilde niet naar dezelfde plekken, ik wilde niet laten zien hoe de stad is veranderd," zegt hij. "Ik wilde de geest van een bepaald gedeelte van de stad laten zien, dat voor mij nooit zal veranderen."
Tot nu toe is Jérôme twee keer naar Mexico geweest om aan dit project te werken, eind 2018 een paar weken en daarna nog een keer een maand. Hij is van plan om in december 2019 terug te keren voor een laatste bezoek. Hij besloot voor de serie de Canon EOS R te gebruiken, omdat dat wat hem betreft de meest geschikte camera was.
"Het formaat van de Canon EOS R was precies goed voor dit project – klein, licht en snel," zegt hij. "Ik werkte voornamelijk op straat, verplaatste me te voet of per metro, dus ik mocht beslist niet opvallen. Diefstal is een groot probleem in Mexico-Stad, dus je moet oppassen dat je je apparatuur niet laat zien."
De afgelopen zes of zeven jaar heeft Jérôme een voorkeur gehad voor een beeldverhouding van 4:3 en met de EOS R kon hij in de camera zelf de middenformaat-look bereiken die hij in gedachten had, zonder achteraf te hoeven bijsnijden.
In zijn tas had hij drie objectieven: een Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, een Canon RF 24-105mm F4L IS USM en een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, plus een Canon Vattingadapter EF-EOS R. Hij nam ook een flitser mee en een plakboek met twintig foto's van Cartier-Bresson om inspiratie op te doen.
Jérôme wist niet alleen welke plekken hij wilde verkennen, maar ook dat hij boksers wilde fotograferen. "Boksen heeft me altijd al gefascineerd, vooral in Mexico, omdat het daar bijna een religie is," vervolgt hij. "De boksers vertegenwoordigen voor mij het geweld en de worsteling van het Mexicaanse volk. Mexico is altijd al gewelddadig geweest en het wordt alleen maar erger. Tien jaar geleden was het alleen [gewelddadig] aan de grens in het noorden, en was Mexico-Stad veilig, maar nu hebben de kartels het voor het zeggen."
Zijn foto's van de boksers van Mexico-Stad, gemaakt bij weinig licht, weerspiegelen die sombere sfeer. Op een van de opnamen is een bokser te zien die tegen een bokszak slaat, de omtrek van zijn gezicht in hard licht afgetekend tegen een gitzwarte achtergrond. Met zijn CMOS-sensor met 30,3 Megapixel en snelle scherpstelling kwam de Canon EOS R helemaal tot zijn recht in zo'n omgeving. "Er was geen greintje licht, de man ramde op een bokszak, het was een actiefoto," zegt Jérôme. "Maar zelfs in deze situatie produceerde de camera scherpe en nauwkeurige beelden."
Hoewel Cartier-Bresson later bekend stond om zijn ogenbliksfotografie, maakte hij in Mexico geposeerde portretten van dichters, schilders, sekswerkers en andere bohemiens uit de sociale onderbuik. Jérôme besloot ook formele portretten te maken, waaronder een set van vijftien rondom het Plaza Garibaldi, een plein in het historische centrum van de stad, waar Mexicanen tijdens het weekend in groten getale naar mariachimuziek komen luisteren. Hij gebruikte een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objectief, met een flitser die door een assistent werd vastgehouden.
"Ik vraag mensen om in de camera te kijken – ik probeer niet net te doen alsof ik geen foto's maak," zegt hij. "Ik gebruik flitslicht, omdat je daarmee van die diepe details op de huid krijgt, en het 100mm-objectief, omdat ik daarmee een close-up van het gezicht kan maken, maar tegelijkertijd voldoende afstand kan houden tot de persoon die ik fotografeer. Mensen voelen zich niet op hun gemak wanneer je de camera recht in hun gezicht duwt. Ik vond de kwaliteit van de macro ook erg goed."
Jérôme's verslag van de Santa Muerte-rozenkrans ligt daarentegen in tussen straat- en reportagefotografie. Deze gebedsdienst, die plaatsvindt in Tepito, in Mexico-Stad, op de eerste zondag van de maand, is gewijd aan de Heilige Dood. "Mexico heeft altijd al een zekere cultuur rond de dood gekend, maar sinds ongeveer 2008 is het sterker geworden na een grote oorlog met het kartel," legt Jérôme uit.
"Als reactie zijn sommige mensen de dood gaan vereren. Het is een reëel probleem voor de Katholieke Kerk. Tijdens de ceremonie zijn veel mensen high en bijna in trance – door weed, crystal meth of drank."
Om de ceremonie te fotograferen bij wisselend licht voorzag Jérôme de Canon EOS R van een Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objectief. “'s Morgens zet je hem aan en dan doet hij het tot 's avonds laat," zegt hij. "Overdag was het licht te sterk en ik was niet tevreden met de opnamen die ik had gemaakt, dus besloot ik later terug te komen, tussen 20:00 en 22:00 uur. 's Nachts is de sfeer indringender. Normaal gesproken is het een gevaarlijke buurt, maar de mensen gaan zo op in de ceremonies dat ze je zonder enig probleem foto's laten maken. Ik heb de gevoeligheid verhoogd van ISO 3200 naar 6400 om de scène vast te leggen."
Hoewel hij meer dan twintig keer in Mexico is geweest en in Mexico-Stad in 2001 zelfs zijn vrouw heeft ontmoet, had Jérôme daar tot nu toe nog niet gewerkt. "Het is een enorme stad, een echt ruige stad," legt hij uit. "De eerste keer dat ik naar Mexico ging, boezemde de grootte van de stad me ontzag en angst in. Ik had er gemengde gevoelens bij. Daarna heb ik Mexico-Stad altijd achter me gelaten, omdat ik het er te gewelddadig vond."
Bij het werken aan dit project moest hij wel denken aan de vrijheid die Cartier-Bresson al die jaren eerder had genoten, voordat de kartels de baas waren, in een tijd dat fotografen minder werden gewantrouwd en reizen meer een noviteit was.
"De Atlantische Oceaan oversteken naar Latijns-Amerika was toen zoiets als een reis naar de maan," zegt hij. “Dat moet ongelooflijk zijn geweest. Ik kende Mexico-Stad, dus ik keek er niet met dezelfde ogen naar, en ik moest alles van tevoren voorbereiden. Cartier-Bresson werkte op straat en maakte opnamen van alles wat hij maar wilde. Het is een totaal andere benadering."
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Een innovatieve full frame systeemcamera die nieuwe standaarden zet. "Het formaat van de Canon EOS R was precies goed voor dit project – klein, licht en snel," zegt Jérôme.
Een groothoek prime-lens met een snel grootste diafragma van f/1.8 en macrokenmerken.
Een zeer veelzijdige 24-105 mm zoomlens die fotografen en filmmakers de ideale balans biedt tussen prestaties, draagbaarheid en beeldkwaliteit.
Deze veelzijdige lens biedt geweldige resultaten bij portretwerk en filmen vanuit de hand, dankzij de combinatie van geringe scherptediepte met prachtige bokeh, ingebouwde Hybrid Image Stabilization en het lichte ontwerp.
De adapters van het EOS R-systeem zijn volledig compatibel met de EF- en EF-S-objectieven van Canon, zodat gebruikers van de EOS R en de EOS RP de objectieven die ze al bezitten, kunnen blijven inzetten.
ARTIKEL
In de loop van tien jaar bezocht Maciek Nabrdalik de vervreemdingszone van de stad een aantal keer. Daarbij nam hij foto's met verschillende Canon-camera's, waaronder de EOS R.
ARTIKEL
De onverschrokken Franse fotojournalist vertelt over haar drijfveren, en de vaardigheden en technieken die je nodig hebt om gevaarlijke groepen mensen te fotograferen.
Artikel
Fotojournalist en Magnum Photos-lid Patrick Zachmann deelt het beste advies dat hem hielp tijdens zijn carrière.
ARTIKEL
Fotojournalist Daniel Etter fotografeerde de donkere en archaïsche omstandigheden in Roemeense kolenmijnen met het full-frame Canon EOS R-systeem.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro