A BMX rider performs a stunt in a giant rust-coloured tube, casting a shadow against the side. Photo by Jaime de Diego.
Canon-ambassadeur Jaime de Diego wil het contrast tussen licht en schaduw in zijn sportfotografie benadrukken met behulp van maximaal zeven externe flitsers. "Mijn fotografie is erg contrastrijk en agressief", vertelt hij. "Ik probeer een hoge kleurverzadiging te bereiken, alsof ik foto's tegen de zon in neem." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 105mm, 1/2000 sec, f/5 en ISO400. © Jaime de Diego

Wanneer de BMX-rijder in de lucht springt, wordt de tijd stilgezet en hangt hij in de enorme buis als een pop die met zijn eigen schaduw danst. De foto ziet er moeiteloos uit, maar de instellingen van de actiesportfoto's van Jaime de Diego vragen veel tijd en planning, en de artistieke resultaten zijn het bewijs van de vaardigheid en ervaring van zowel de fotograaf als de rijder. Om kunstjes met scherpe details vast te leggen, gebruikt Jaime maximaal zeven flitsers waarmee de actie wordt bevroren en de kleuren nog meer verzadigd worden.

"Het is erg belangrijk dat je een grondige kennis hebt van elke sport voordat je deze gaat fotograferen, en om het perfecte moment vast te leggen, de perfecte truc", aldus de Spaanse fotograaf Jaime, wiens portfolio bestaat uit motorsport, mountainbiken en hardlopen. Sinds hij in 2003 prof werd, heeft hij zijn kenmerkende en bijzondere stijl ingezet bij campagnes voor een aantal grote klanten, zoals Adidas, Nike, Red Bull, BMW en Ford.

Omdat er zoveel variabelen moeten worden beheerd, heeft Jaime een uitrusting nodig waarop hij kan vertrouwen. Hij heeft altijd gekozen voor Canon vanwege de snelheid, betrouwbaarheid en kwaliteit van haar optische eigenschappen. "Ik heb autofocus nodig met een zeer snelle reactietijd en objectieven die hun extreme scherpte behouden", zegt hij. "De objectieven uit de L-serie van Canon zijn perfect voor mij." Jaime gebruikt vaak langere teleobjectieven, zoals het Canon EF 100-400mm f/4.6-5.6L IS II USM-objectief of het superbrede Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objectief voor een overdreven perspectief. Maar het absolute werkpaard waar hij op vertrouwt, is net als voor veel andere sportprofessionals het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief.

A BMX rider rides up the inside of a giant tube.
De Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM is het favoriete objectief van Jaime. De 3,5-stops Image Stabilizer vermindert het risico op onscherpe foto's als gevolg van camerabewegingen, en het snelle f/2.8-diafragma laat twee keer zoveel licht binnen als een f/4-objectief, waardoor het ideaal is voor het maken van foto's bij weinig licht. "Er bevinden zich veel dingen in het kader, maar je ogen gaan altijd naar de rijder", vertelt Jaime. "Ik dacht dat de beste manier om een geweldige compositie te maken de toepassing van de regel van derden zou zijn." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 130mm, 1/1250 sec, f/7.1 en ISO200. © Jaime de Diego
Canon Professional Services

Heb je Canon-apparatuur?

Registreer je apparatuur voor gratis advies van experts, onderhoud van apparatuur, toegang tot inspirerende evenementen en exclusieve aanbiedingen met Canon Professional Services (CPS).

Een werkpaard van een objectief

"Ik zou het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief willen aanraden voor alle fotografie waarbij je een geringe scherptediepte of een scherpere hoek in je compositie wilt hebben, of als je ver van de onderwerpen die je gaat fotograferen wilt staan, of als je een snelle autofocus en scherpte nodig hebt", zegt hij.

"Ik vind het effect mooi dat je krijgt als je een teleobjectief gebruikt: de geringe scherptediepte waarbij de achtergrond vervaagt, het perfecte perspectief en lijnen zonder vertekening. Het bokeh is aantrekkelijk en van hoge kwaliteit. Het objectief presteert zoals je verwacht, elke keer weer.”

A BMX rider jumping off the inside of a large tube.
De Canon EOS-1D X Mark II heeft zes AF-voorinstellingen, waarmee Jaime de meest geschikte optie voor zijn onderwerp kan selecteren. Als hij snel bewegende actiefoto's zoals deze maakt, zorgt de AI Servo AF III+ voor precies en nauwkeurig scherpstellen. "Het is een vreemde foto, omdat er zoveel dingen op te zien zijn: de planten, de betonnen buis, de fietser...", zegt Jaime. "Ik heb dramatische belichting gebruikt om je aandacht te trekken." Gefotografeerd met een Canon EOS-1D X Mark II met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 70mm, 1/3200 sec, f/9 en ISO1250. © Jaime de Diego
A man in an empty industrial space balances on the back wheel of the BMX he is riding.
Jaime maakt vaak foto's in een vuile omgeving, zoals dit verlaten industrieterrein. Dus de afdichting tegen stof en vocht van het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief is van essentieel belang. "Ik heb een hoge sluitertijd gebruikt om deze foto te maken, omdat ik alle bewegingen wilde bevriezen", vertelt Jaime. "Heb je de koordjes aan zijn sweatshirt gezien?" Gefotografeerd met een Canon EOS RP met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 135mm, 1/2500 sec, f/2.8 en ISO400. © Jaime de Diego
A close-up of a skier preparing to launch himself down a slope.

Het essentiële objectief voor sport van Alessandro Trovati

Ontdek waarom sportfotograaf Alessandro Trovati foto's maakt met slechts één licht, veelzijdig zoomobjectief: een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM.

Jaime gebruikt meestal de autofocus, waarbij hij de instellingen voor verschillende onderwerpen aanpast. "De AF-instellingen zijn afhankelijk van de sport", vertelt hij. "Als ik actiesporten wil vastleggen, gebruik ik de continue AI servo AF III+-scherpstelling om de volledige beweging te volgen en te vergrendelen, maar soms geef ik de voorkeur aan een betere of minder snelle autofocus."

Het gebruik van een zoomobjectief met een groot bereik van 70-200 mm in combinatie met een constant snel, maximaal diafragma van f/2.8 bij alle brandpuntsafstanden, biedt flexibiliteit van compositie zonder dat dit ten koste gaat van de belichting. Dit is vooral handig in veeleisende situaties buitenshuis waarbij alles snel beweegt.

"Het beste aspect van een zoomobjectief is de mogelijkheid om snel van kader te kunnen veranderen zonder dat je je fysieke positie hoeft te wijzigen", vertelt Jaime. Hij zegt dat hij niet alleen werkt met het extreme 70mm- of 200mm-bereik van het zoomobjectief, maar in plaats daarvan ook vaak 135 mm gebruikt, omdat elke brandpuntsafstand een unieke kijk biedt.

"Ik werk ook met een Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM-objectief", voegt hij eraan toe, "en de 70-200 mm voelt daarentegen veel lichter aan. Voor fotografen die buiten werken, is het van groot belang dat ze over objectieven beschikken die zeer goed bestand zijn tegen schokken en diverse weersomstandigheden. De Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM is goed gebouwd, en is daardoor ideaal. Het een perfect objectief."

A man balances on the back wheel of the BMX he is riding. The dark clouds in the background are streaked with orange.
Jaime maakt gebruik van geavanceerde belichtingstechnieken om de actie in het midden van het kader vast te leggen. "Voor deze foto heb ik de Canon Speedlite 600EX-RT-flitsers gebruikt en ze geactiveerd met de Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT", zegt hij. "Hierdoor kon ik op hoge snelheid synchroniseren." Gefotografeerd met een Canon EOS RP met een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief, ingesteld op 200mm, 1/2500 sec, f/3.2 en ISO640. © Jaime de Diego

Belichten van actiesporten

De fotografie van Jaime is het resultaat van zowel zijn verfijnde belichting als zijn keuze van objectief. "Mijn fotografie is erg contrastrijk en agressief", vertelt hij. "Om de actie en de impact van extreme sporten te benadrukken, wil ik sterke verschillen creëren tussen licht en schaduwen om een hoge kleurverzadiging te bereiken, alsof ik foto's tegen de zon in neem."

Om dit te bereiken, vertrouwt Jaime op meerdere externe flitsers. "Flitsers bieden mij de mogelijkheid om mijn creativiteit te tonen", zegt hij. "Tijdens het gouden uur maak ik soms opnamen met de Canon Speedlite 600EX-RT [nu opgevolgd door de Canon Speedlite 600EX II-RT]-flitsers. Deze werken uitstekend los van de camera, en de werkwijze met de Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT is snel en eenvoudig."

Als het licht erg fel is, moeten de flitsers verder van de atleet af staan. En als Jaime een lichtvormer wil gebruiken, zoals een softbox, gebruikt hij vaak grote externe flitsers. "Als ik veel vermogen nodig heb, gebruik ik een Elinchrom ELB 1200, omdat ik hiermee het diafragma kan sluiten tot f/5.6 en de flitser voor de veiligheid op minimaal vier meter afstand van het onderwerp kan plaatsen."

Welk flitssysteem Jaime ook gebruikt, hij werkt altijd op dezelfde manier om zeker te zijn van een perfecte belichting. "Ik moet alles onder controle hebben, dus de enige mogelijkheid voor mij is om alles handmatig te bedienen", vertelt hij. "De eerste stap is nadenken over de sluitertijd, omdat ik de beweging wil bevriezen. In deze BMX-beelden is de laagste sluitertijd ongeveer 1/640 sec."

Als hij het diafragma groter moet maken om de juiste belichting te krijgen, dan is dat zijn volgende stap. Maar als het grote diafragma, bijvoorbeeld de f/2.8-instelling van het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief niet de vereiste scherptediepte levert, verhoogt hij de ISO-waarde van de camera. In het geval van de Canon EOS-1D X Mark II, zegt Jaime, wordt ruis prima onderdrukt en hoeft hij niet alle andere instellingen rond een aanvaardbare ISO-waarde aan te passen en kan hij de ISO-waarde als laatste aanpassen.

Het is het laatste stukje van een puzzel die bestaat uit licht, compositie, atleet en locatie, waarbij alles moet samenwerken om een meesterlijke actiefoto te maken. Het gebruik van de Canon EOS-1D X Mark II en het snelle, grootste diafragma van f/2.8 van het Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objectief biedt Jaime de opties die hij nodig heeft om indrukwekkende, gewilde foto's te maken die ervoor zorgen dat zijn klanten blijven terugkomen.

Geschreven door Adam Duckworth


De uitrusting van Jaime de Diego

De essentiële kit waarmee professionals sportfoto's maken

A selection of Canon cameras, lenses and accessories.

Camera's

Canon EOS-1D X Mark II

De beste professionele DSLR van Canon heeft een 20,2 Megapixel full-frame sensor, een AF-systeem met 61 punten, een ISO-bereik tot 409600 en kan tot 14 fps vastleggen. "Ik heb sterke camera's nodig voor de projecten die ik doe, met een snelle autofocus en hoge framerates", zegt Jaime.

Canon EOS 5D Mark IV

De EOS 5D Mark IV is ontworpen voor elke situatie, heeft een prachtige vormgeving en is een uitstekende allrounder. "Ik gebruik deze camera als ik een hogere resolutie en minder gewicht kan gebruiken", zegt Jaime.

Objectieven

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM

Een favoriete lens van professionele fotografen: snel, flexibel en gebouwd voor elke opdracht. "De geringe scherptediepte waarbij de achtergrond vervaagt, en het perfecte perspectief en de perfecte lijnen zonder vertekening zijn echt geweldig", zegt Jaime. "Het objectief presteert zoals je verwacht, elke keer weer."

Accessoires

Canon Speedlite 600EX II-RT

Deze flitser is ontwikkeld voor het maken van opnamen met snelle framerates en presteert onder de meest veeleisende omstandigheden. De veelzijdige flitser kan los van de camera of in een flitsschoentje worden gebruikt en geeft je volledige controle over de belichting.

Gerelateerde artikelen

Alles weergeven

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro

Meld je nu aan