Canon EOS R
Een full-frame 30,3 Megapixel-sensor en indrukwekkende detailweergave, ISO-prestaties en Dual Pixel CMOS AF. ""De camera is zo gebruiksvriendelijk", aldus Ilvy. "Ik heb geen enkel beeld gemist."
ARTIKEL
Toen Ilvy Njiokiktjien en vijf andere vrouwelijke fotografen zich in 2017 aansloten bij VII Photo Agency, besloot de nu zeven vrouw sterke groep om de rollen om te draaien. "Tijdens onze eerste bijeenkomst hadden we het erover dat mannen altijd al foto's van vrouwen hebben gemaakt. We besloten dit om te draaien en projecten over mannen en mannelijkheid te gaan doen'", vertelt Ilvy. "In deze projecten moest het idee van mannelijkheid visueel worden gespiegeld, maar ook een beetje worden uitgedaagd en in een ander kader worden geplaatst."
Ilvy, een Nederlandse fotografe en multimediajournaliste, was deze taak op het lijf geschreven. De Canon-ambassadeur heeft tijdens haar 12-jarige loopbaan een reeks onderwerpen in beeld gebracht, variërend van de rechtse Zuid-Afrikaanse organisatie Kommandokorps (waarvoor ze een World Press Photo Award won) tot een project over de leegte die werd achtergelaten door de slachtoffers van Malaysian Airlines-vlucht 17 die in 2014 boven Oekraïne werd neergehaald.
Hoewel Ilvy's projecten allemaal anders zijn, zijn er volgens haar wel overeenkomsten. "Ik breng graag tijd door met mensen. Ik hoor graag wat hun verhalen zijn en hoe hun levens eruitzien", zegt ze. "Mijn projecten gaan allemaal over mensen, over hun dagelijkse ervaringen en over grote levensvragen, zoals liefde en verlies.”
"Wat ik volgens mij probeer te doen, is ook te laten zien [in een tijd dat mensen in veel delen van de wereld zich politiek, maatschappelijk of economisch verdeeld voelen] dat dit dingen zijn die we allemaal meemaken, waar we ook vandaan komen."
Voor haar project over mannelijkheid onderzocht ze hoe het voor een man is om in zijn eentje kinderen op te voeden. Om dit onderwerp te documenteren maakte ze gebruik van het Canon EOS R-systeem. Is een vader in staat om de rol van beide ouders op zich te nemen? Ilvy was benieuwd of een man het gevoel had dat hij mannelijk en vrouwelijk tegelijk moest zijn.
In eerste instantie wilde ze zich richten op gescheiden vaders, maar ze ontdekte dat de mannen die ze benaderde meestal al een nieuwe partner hadden. Daarom besloot ze foto's van vaders te maken van wie de partner was overleden, waardoor ze alleen hun kinderen moesten opvoeden. Dit zou ook een ander verhaal geven, omdat de kinderen hun moeder hadden verloren.
Ilvy vond de onderwerpen die ze nodig had voor haar project door een bericht op Facebook te plaatsen, waarin ze weduwnaren vroeg te reageren. Ze kreeg maar vier positieve reacties, dus besloot ze met alle vier de gezinnen te werken.
Ze vertelde de gezinsleden dat ze hen ergens in de week moest fotograferen als ze als gezin samen tijd doorbrachten, bijvoorbeeld als ze in het weekend ergens gingen lunchen. Ze willen fotograferen als een ˈvlieg op de muurˈ, waarbij ze de gezinsleden zo onopvallend mogelijk kon observeren tijdens hun bezigheden. Ze besloot in zwart-wit te fotograferen om alle beelden tot een uniform geheel te maken, ondanks de verschillende omgevingen en de omstandigheden van de afzonderlijke gezinnen.
Het kostte de gezinnen uiteraard enige tijd om te wennen aan Ilvy's aanwezigheid tijdens gezinsaangelegenheden. "Het was soms lastig, omdat ze begeleid wilden worden, en ik wilde ze geen begeleiding geven", zegt Ilvy. "Ik zei dat ze tegen me mochten praten of me iets mochten vragen, maar ik vroeg ze wel om niet te poseren of in de camera te kijken. Ik zei “Negeer me maar. Ontspan en doe alsof ik er niet ben”.
"Na een tijdje begonnen ze minder op me te letten, waardoor ik betere foto's kon maken.
"Ik heb behoorlijk veel geduld. Ik kan dus makkelijk ergens zitten en gewoon kijken wat er gebeurt. Maar bij sommige gezinnen had ik na een uur of vier door dat de kinderen zich begonnen te vervelen. Als ik het gevoel kreeg dat mensen rust nodig hadden, ging ik meestal gewoon weg om later weer terug te komen. Maar net als de meeste fotografen weet ik wanneer er een mooie foto zit aan te komen. En ik ging nooit voor dat moment weg."
Als hoofdcamera gebruikt Ilvy normaal gesproken de Canon EOS 5D Mark IV. Voor dit project over weduwnaren en hun gezinnen gebruikte ze voor het eerst de Canon EOS R. Volgens Ilvy biedt de full-frame systeemcamera een aantal functies die haar bij haar werk hebben geholpen.
"Ik vind het fijn dat je door de elektronische zoeker kunt kijken en meteen het eindbeeld kunt zien", vertelt ze. "De camera is heel gebruiksvriendelijk. De technologie heeft niet stilgestaan en daar plukken wij nu de vruchten van. En daarom heb ik geen enkel beeld gemist."
Ze gebruikte het nieuwe RF 35mm f/1.8 Macro IS STM-objectief, dat "klein en superscherp is", plus haar bestaande EF 50mm f/1.2L USM-objectief en andere EF-objectieven die naadloos aansluiten op de EOS R met een Canon EF-EOS R-vattingadapter.
De volledig geruisloze sluiter van de camera vormde een ander pluspunt toen Ilvy probeerde zo onzichtbaar mogelijk te zijn. "Ik heb de laatste jaren vaak in een theater of tijdens een congres gefotografeerd, waarbij mensen me vroegen om “het geluid van mijn camera uit te zetten”", vertelt Ilvy. "En ik moest dan zeggen dat dat niet kon omdat er een spiegel in de camera zat. Daarom ben ik nu zo blij dat ik de EOS R in de stille modus kan zetten."
Ilvy vond de mogelijkheden bij weinig licht van de EOS R vooral heel handig als ze bij mensen thuis fotografeerde. "Het laatste gezin had best een donker huis. En ik ging er 's avonds heen, omdat ze overdag geen tijd hadden", vertelt ze. "De beelden die de camera toen maakte, waren lichter dan het beeld dat ik met mijn ogen kon zien. En ze waren nog steeds superscherp, wat mij ontzettend verbaasde. Toen ik naderhand door de foto's liep, was ik blij te ontdekken dat ik ze allemaal kon gebruiken.
"Ik ben heel enthousiast over de EOS R. Het is een compacte camera, vooral in combinatie met het 35mm-objectief, en ik ga hem voortaan bij nog veel meer projecten gebruiken. Ik zie de EOS R als een belangrijke aanvulling op mijn bestaande reeks camera's."
Ondanks de talrijke voordelen van de EOS R ging het project van Ilvy met de nodige uitdagingen gepaard. Sommige gezinnen hadden kinderen van 15 of 16 jaar die soms veel minder zin hadden om te worden gefotografeerd dan hun vaders. "Sommige jongens verveelden zich en vroegen “Mogen we nu gaan? Hoeveel foto's ga je nog maken?””, herinnert Ilvy zich.
Maar toen enkele foto's in september 2018 te zien waren tijdens het Photoville Festival in New York, in een gezamenlijke tentoonstelling met andere vrouwelijke leden van VII met de titel ˈHer Take: (Re)Thinking Masculinityˈ, was de aanvankelijke tegenzin snel vergeten. "Alle gezinnen vonden het prachtig", zegt Ilvy. "Ze vonden het heel spannend dat hun foto's tentoongesteld werden. Dus eind goed, al goed."
De intieme beelden van Ilvy laten zien hoe de gezinsleden om de gestorven moeders rouwen, maar ook hoe ze langzaam het leven weer oppakken door te winkelen, spelen en een normaal leven te leiden. Ilvy is van plan om ieder van de vier gezinnen opnieuw - en misschien wel meerdere malen - te fotograferen om te laten zien hoe de kinderen veranderen en zich ontwikkelen naarmate ze ouder worden.
Maar wat heeft Ilvy zelf van het project geleerd? "Ik heb van alle gezinnen geleerd hoe je met rouwende mensen moet omgaan", vertelt ze. "De mannen vertelden wat hen echt heeft geholpen. En dat waren simpele dingen, zoals buren die voor hen kookten.
"Ik heb tijdens het fotograferen ook geleerd dat veel van deze kinderen een compleet andere band met hun vader hebben dan zij ooit met hun moeder hebben gehad. Het is een band die de vaders niet kunnen vervangen. De moederrol is een heel andere rol als die van de vader. Daar waren de kinderen het ook mee eens."
Geschreven door
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Een full-frame 30,3 Megapixel-sensor en indrukwekkende detailweergave, ISO-prestaties en Dual Pixel CMOS AF. ""De camera is zo gebruiksvriendelijk", aldus Ilvy. "Ik heb geen enkel beeld gemist."
Een veelzijdig en hoogwaardig 35mm-objectief die ideaal is voor stads- en reisfotografie en close-ups. "Het objectief is klein en zorgt voor superscherpe foto's", vertelt Ilvy.
Dankzij de Image Stabiliser levert dit snelle en nauwkeurige objectief uitstekende natuurlijke resultaten bij weinig licht.
Dit standaard zoomobjectief van professionele kwaliteit biedt een uitstekende beeldscherpte en de robuuste constructie van een product uit de L-serie. Met zijn continue f/2.8-diafragma maak je zelfs bij weinig licht prachtige foto's en heb je alle controle over de scherptediepte.
Een reeks adapters waarmee EF-S- en EF-objectieven naadloos op EOS R-camera's kunnen worden gebruikt. Eén voegt een instelring (Lens Control Ring) toe waarmee je nog eenvoudiger nog meer profijt hebt van je bestaande objectieven.
Klik hier voor inspirerende verhalen en het laatste nieuws van Canon Europe Pro