Foodfotograaf Yasmin Albatoul combineert natuurlijke beelden met surrealistische elementen om alledaagse culinaire taferelen om te toveren tot ware kunstwerken. Haar foto's tonen vaak eten dat wordt bereid of ergens in wordt geschonken: soms zweeft het zelfs in de lucht. Haar foto's komen spontaan en luchtig over, hoewel er aan elk detail veel aandacht wordt besteed.
Nadat ze in 2017 haar professionele fotografiediploma had behaald, en aangemoedigd door haar groeiende schare volgers op Instagram, besloot Yasmin van haar hobby haar carrière te maken. En hoe! Ze heeft sindsdien meerdere prijzen gewonnen en samengewerkt met internationale merken. Ze werkt tegenwoordig vanuit haar eigen studio: de keuken van haar woning in Batna, Algerije. Hier legt ze uit hoeveel werk er schuilgaat achter haar ongelofelijke foto's en geeft ze een blik achter de schermen van dit competitieve wereldje.
ARTIKEL
Vallend eten en borden gevuld met schuim: de rauwe realiteit van professionele foodfotografie
Wat moet een foodfotograaf doen om te worden opgemerkt?
'Foodfotografen moeten hun stemming en visie uitbeelden en niet alleen de producten laten zien. Ze moeten op de hoogte zijn van de huidige trends en die toepassen op hun eigen stijl, in plaats van ze één op één over te nemen. Trends horen het creatieve proces te inspireren. Daarnaast moeten foto's de persoonlijkheid van de fotograaf uitbeelden en uniek zijn voor de maker. Soms herkennen mensen mijn foto's zonder dat mijn naam erbij staat. Die kenmerkende stijl maakt het verschil tussen een gewone foto en een foto die opvalt, en dat is precies wat klanten graag zien.'
Heb je Canon-apparatuur?
Hoe val je op in dit competitieve wereldje?
'Ik wil geen specifieke stijl volgen. Het liefst combineer ik technieken van verschillende genres. Ik behandel mijn onderwerpen als modellen. Ik plaats het belangrijkste product als het centrale element en maak testfoto's om de instellingen en de sfeer te testen. Gaandeweg voeg ik meer decoratieve elementen toe, precies zoals een portretfotograaf accessoires toevoegt. Ik gebruik synthetische oliën om het eten te laten glimmen en om bepaalde delen van een gerecht te benadrukken, vergelijkbaar met de manier waarop een portretfotograaf de nadruk legt op bepaalde elementen van een gezicht.
'Vergeet niet dat de resultaten adembenemend moeten zijn. Je moet je grenzen verleggen en spectaculaire creaties maken. Het effect van zwevend eten geeft mijn foto's een dynamisch en persoonlijk tintje. Ik leg tijdens de nabewerking meerdere foto's over elkaar heen zodat het uiteindelijk één foto wordt. Om er zeker van te zijn dat alle foto's identiek zijn, gebruik ik handmatige scherpstelling in plaats van de autofocus, aangezien ik bij elke foto op dezelfde plek wil scherpstellen.
'Nadat ik de scherpstelling heb ingesteld, gebruik ik de zelfontspanner op mijn Canon EOS 5D Mark IV of Canon EOS R, ingesteld tussen de vijf en tien seconden. Vervolgens druk ik op de ontspanknop, waarna ik net genoeg tijd heb om het eten te laten vallen en het zo te fotograferen. Deze handelingen herhaal ik voor elk vallend element. Het kost meerdere takes voor ik de foto's in Adobe® Photoshop® CC op elkaar 'stapel'.
'De Canon Camera Connect-app komt goed van pas wanneer ik de zelfontspanner gebruik om vallende voorwerpen te fotograferen. Ik verbind mijn telefoon met de camera en zodra ik het scherm aanraak, telt de zelfontspanner af, waardoor ik mijn handen vrij heb om het eten te laten vallen.'
Zijn er bepaalde trucs in foodfotografie waar buitenstaanders niet van op de hoogte zijn?
'Ik bestrijk fruit en groente met olie voor levendigere kleuren. Hierdoor ziet het eten er vers uit, alsof het rechtstreeks uit de koelkast of oven komt. Ik vervang sappen met dikke vloeistoffen zoals melk of room, met kleurstoffen erdoorheen gemengd Druppels sap zouden doorzichtig zijn op een foto. Als je dikkere vloeistoffen gebruikt, zijn de kleuren duidelijker en minder doorschijnend.
'Ik gebruik altijd echte ingrediënten voor mijn foto's. Om voedselverspilling te voorkomen, vul ik de borden nooit helemaal. Als ik bijvoorbeeld een bord spaghetti fotografeer, leg ik schuim op de bodem van het bord zodat het lijkt alsof er een hele portie op ligt.'
Hoe begin je aan een opdracht?
'Het eerste contact verloopt vaak via e-mail of Instagram. We bespreken de wensen van de klant en ik geef ze een schatting van de prijs. Ik vraag altijd naar het bereik van het bedrijf. Ik wil graag de marketingstrategie en de identiteit van het merk begrijpen. De meeste klanten geven me de volledige creatieve controle over de opdracht. Ze houden zich vaak afzijdig. Ik plan de definitieve foto en maak een schets of ruwe tekening van wat ik wil fotograferen.
'Wanneer ik het product heb ontvangen, leer ik alles over de ingrediënten of hoe het wordt gebruikt en toegepast. Daarna bekijk ik eerdere foto's van hetzelfde product of een vergelijkbaar product. Hoewel het eindresultaat uniek moet zijn, laat ik me soms inspireren door bestaande ideeën. Als het product een voedingsmiddel is, doe ik ook onderzoek naar recepten. De meeste foodfotografen maken het eten niet zelf klaar. Stilisten zetten alles klaar en een kok maakt het gerecht. Er zijn in Algerije echter weinig mensen die dit doen, dus de fotograaf regelt alles zelf. Ik vermijd al te ingewikkelde recepten, anders kost dat me te veel tijd.
'De dag voor de fotoshoot koop ik de ingrediënten en kies ik de rekwisieten en accessoires. Als laatste kies ik de achtergrondkleur. Ik gebruik altijd achtergronden die de nadruk leggen op het hoofdonderwerp: contrasterende kleuren trekken bijvoorbeeld de aandacht en benadrukken de details. Ik fotografeer elk element afzonderlijk om te zien hoe ze op de foto verschijnen en of ze bij elkaar passen. De foto's vormen mijn basislijn en zijn een voorproefje van het eindresultaat. Hierna kan ik aanpassingen maken, voorwerpen verwijderen of de achtergrond veranderen, als ik dat nodig vind.'
Hoe richt je je sets in?
'Ik pas mijn sets aan op de individuele producten om mijn foto's evenwichtig te houden. Ik voeg bijvoorbeeld geen extra borden toe. Ik wil ook niet dat de foto te vol en te druk wordt, of dat het hoofdonderwerp naar de achtergrond verdwijnt. Zodra ik tevreden ben met de styling en wanneer alles op zijn plek staat, begin ik aan de belichting te werken. Ik werk het liefst met kunstlicht, want dan hoef ik geen rekening te houden met de tijd. Ik hoef bijvoorbeeld niet te wachten op de juiste lichtinval en ik kan ook 's avonds fotoshoots doen. Ik gebruik twee Canon Speedlite-flitsers die ik op statieven zet. Hiermee test ik de belichting om de juiste helderheid en witbalans te vinden.
'Hierna stel ik de camera in. Allereerst plaats ik mijn camera op een statief. Ik heb vaak één hand nodig om eten te laten vallen om het zwevende effect te krijgen, terwijl mijn andere hand de sluiter activeert met de Canon Camera Connect-app of een diffuser of reflector vasthoudt. Mijn statief noem ik mijn derde hand. Hiermee kan ik de foto's telkens op dezelfde manier kaderen zodat ik ze bij de nabewerking naadloos over elkaar heen kan leggen. Ik stel de scherpstelling in en plaats de achtergronden en accessoires. Als laatste stel ik het diafragma, de ISO en de sluitertijd in. Ik maak testfoto's tot ik tevreden ben met het resultaat.'
Wat gebeurt er tijdens de fotoshoot?
'Op de ochtend van de fotoshoot kook ik de etenswaren en bereid ik de uitrusting voor. Ik gebruik meestal een Canon EF 50mm f/1.8 STM- of een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-lens met mijn Canon EOS 5D Mark IV, of een Canon EOS R met een Canon RF 24-105mm F4L IS USM-lens. Het Hybrid Image Stabilizer (IS)-systeem van de EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-lens komt van pas als ik geen statief heb, wanneer ik bijvoorbeeld moet reizen of wanneer ik een fotoshoot in de buitenlucht doe. Ik probeer niet te veel uitrusting mee te nemen. Door de IS in de lens zie je niet dat de foto's vanuit de hand zijn gemaakt. Je hoort geen kwaliteitsverschil te zien tussen een foto die in de studio is gemaakt en een foto die buiten is gemaakt. Dit geldt met name voor food- en productfotografie. Er mogen nooit foutjes op foto's staan die bedoeld zijn voor verpakkingen, advertenties of kookboeken.
'Gedurende de fotoshoot blijf ik in contact met de klant. Ik stuur hem of haar vaak foto's vanaf mijn telefoon om er zeker van te zijn dat ik de juiste keuzes maak. Mijn klanten zijn vrijwel altijd blij met het eindresultaat en dat komt doordat ik ze bij elke stap van het proces betrek.'
10 korte vragen aan productfotograaf Eberhard Schuy
Wat gebeurt er na de fotoshoot?
'Ik selecteer de mooiste foto's voor mijn klant voordat ik aan de nabewerking begin. Toen ik net begon, stuurde ik alle foto's naar de klant zodat hij of zij een keuze kon maken, maar hun keuzes bevatten soms fouten die ik moeilijk kon wegpoetsen tijdens de nabewerking. Ik let vooral op technische fouten: verkeerde scherpstelling, onder- of overbelichting, of onscherpte. Ik verwijder foto's met duidelijke fouten. Ik bewerk geen foto die me niet meteen aanspreekt. Dit betekent dat ik alleen subtiele wijzigingen hoef aan te brengen bij de nabewerking en dat ik me op de kleuren en de belichting kan concentreren. Ik verplaats schaduwen en maak het licht zachter, terwijl ik ook met het contrast speel.'
Wat zijn de dagelijkse uitdagingen bij professionele foodfotografie?
'Ik heb lang voor een studio gewerkt waarbij ik alleen maar de foto hoefde te maken. Als freelancer kook ik nu zelf de gerechten en bepaal ik alle elementen van de fotoshoot en de nabewerking. Ik moet nu zelf de tijd in de gaten houden.
'De logistiek die bij het reizen komt kijken, blijft mijn grootste valkuil. Ik heb vrij veel uitrusting: camera's, lenzen, een statief, reflectors en diffusers. Dit maakt het reizen een stuk ingewikkelder. Ik heb hierom zelfs contracten moeten weigeren. De Canon EOS R heeft me enorm geholpen. Dit is mijn favoriete Canon-camera, samen met de EOS 5D Mark IV. Dankzij de eigenschappen van de EOS R kan ik mijn statief vaak thuislaten en hoef ik minder spullen mee te nemen. Met het variangle scherm kan ik de camera in elke gewenste richting draaien en nog steeds zien wat ik fotografeer, wat vooral erg handig is wanneer ik van bovenaf fotografeer.'
Je hebt altijd al een passie gehad voor foodfotografie, maar is dat verandert nu je als professional meedraait in dit wereldje?
'Ik begon te fotograferen tijdens mijn studie psychologie. Het was een ontsnapping. Ik kon hiermee even loskomen. Na mijn eerste ervaringen in studio's en door samen te werken met andere fotografen wist ik dat ik er mijn beroep van kon maken zonder mijn passie op te geven. De dynamische energie in een fotostudio sprak me meteen aan. Ik was weg van de combinatie van technische knowhow en creativiteit die bij fotografie komt kijken.
'Ik vind foodfotografie nu zelfs nog leuker dan toen ik begon. Het heeft veel deuren voor me geopend en het leerde me veel over klantrelaties en marketing. Er staat een grote gemeenschap van fotografen voor me klaar die me inspireren en helpen tijdens mijn creatieve reis. Dankzij fotografie kan ik mezelf ontwikkelen en overstijgen, of ik nu voor Instagram fotografeer of meewerk aan een internationaal project.'
• Adobe® Photoshop® zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Adobe in de Verenigde Staten en/of andere landen.
De uitrusting van Yasmin Albatoul
De essentiële kit waarmee professionals fotograferen
Camera's
Canon EOS 5D Mark IV
De Canon EOS 5D Mark IV is een van Yasmins lievelingscamera's. Hij zorgt voor ongeëvenaarde beeldkwaliteit en zeer professionele prestaties, ongeacht je onderwerp. 'Ik had deze camera gekocht met het prijzengeld dat ik had gewonnen met een wedstrijd,' vertelt Yasmin. 'Ik wilde hem al heel lang hebben.'
Canon EOS R
Met een full-frame 30,3 Megapixel sensor met indrukwekkende detailweergave, ISO-prestaties en Dual Pixel CMOS AF, biedt de Canon EOS R de ultieme opname-ervaring. 'De Canon EOS R is draagbaar en dankzij zijn eigenschappen kan ik mijn statief vaker thuislaten en licht reizen,' zegt Yasmin.
Lenzen
Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
Een prime-objectief met uitstekende macrofuncties. 'Door het ingebouwde stabilisatiesysteem is er geen kwaliteitsverschil tussen een foto die in een studio met een statief is gemaakt en een foto die buiten is gemaakt,' zegt Yasmin.
Canon EF 50mm f/1.8 STM
Met de EF 50mm f/1.8 STM-lens kun je eenvoudig artistiekere en indrukwekkendere foto's maken, dankzij een groot diafragma van f/1.8 waarmee je onderwerp goed wordt scherpgesteld tegen een prachtig vervaagde achtergrond.
Canon RF 24-105mm F4L IS USM
Een zeer veelzijdige 24-105 mm zoomlens die fotografen en filmmakers de ideale balans biedt tussen prestaties, draagbaarheid en beeldkwaliteit.
Gerelateerde artikelen
-
ARTIKEL
10 sociale-mediatips voor fotografen
Drie Canon Ambassadors met bij elkaar meer dan een miljoen volgers delen hun tips voor het maken van innovatieve en aantrekkelijke content voor sociale media.
-
ARTIKEL
Twaalf veelgestelde vragen over het Canon EOS R-systeem beantwoord
Is een full-frame systeemcamera geschikt voor jou? Mike Burnhill van Canon beantwoordt 10 veelgestelde vragen over de EOS R, de EOS RP en RF-objectieven.
-
ARTIKEL
Drie opvallende manieren om Canon's tilt-shiftobjectieven te gebruiken
Tilt-shiftobjectieven zijn niet alleen geschikt voor architectuur of portretten. Drie fotografen laten zien hoe zij ze op creatieve wijze gebruiken in andere genres.
-
ARTIKEL
Bevriezen van snel bewegende actie met de Speedlite EL-1
Actiesportfotograaf Dave Mackison deelt het verhaal achter de eerste professionele shoot met de krachtige en lichte professionele flitser van Canon.