Alleen al het proces van het maken van prints kan je fotografie enorm verbeteren, en het selecteren van werk voor een printwedstrijd vereist een extra niveau van perfectie. We spraken met twee experts die precies weten wat er voor nodig is.
Paul Wilkinson is Head of Qualifications and Awards (hoofd kwalificaties en prijzen) bij het British Institute of Professional Photography (BIPP) en jurylid voor de Master Photographers Association en de Society of Wedding and Portrait Photographers (SWPP). Hij is ook een professioneel fotograaf en boekte vele successen in tal van printwedstrijden.
Ook bruiloft- en portretfotograaf en Canon Ambassador Sanjay Jogia geeft advies. Hij weet hoe belangrijk printkwaliteit is om bekroonde foto's te produceren, want hij won al meer dan 100 printwedstrijden, waaronder die van SWPP en Wedding & Portrait Photographers International (WPPI). Hij is ook jurylid en voorzitter geweest bij enkele van de grootste fotowedstrijden.
Samen geven Paul en Sanjay hun beste tips voor het maken van prijswinnende prints.
Maak prijswinnende fotoprints voor het ultieme succes
1. Begrijp wat de juryleden zoeken
"Elke printcompetitie heeft zijn eigen criteria voor de juryleden", zegt Paul. "Die worden van tevoren vastgesteld. De toetsstenen kunnen bijvoorbeeld zijn:
• Visuele impact
• Visie, stijl en creativiteit
• Beeldproductie
• Lay-out en grafisch ontwerp
• Fotografische techniek
• Kleurbalans en tonaal bereik
• Lichtkwaliteit
• Verhaal en onderwerp
• Print en presentatie
"Van de juryleden wordt verlangd dat ze logisch zijn in hun beoordeling, en ze zullen in elke discussie of kritiek ook naar deze cruciale aspecten moeten verwijzen", vervolgt Paul. "Door zo te werken, kunnen juryleden hun gedachten ordenen, maar het is geen volgorde van prioriteiten. Bij de meeste wedstrijden zou de jury extra gewicht toekennen aan Visuele impact en aan Visie, stijl en creativiteit. Toch kan de jury zonder een goede print de vaardigheid van de fotograaf niet eerlijk beoordelen."
2. Fotograferen met het geprinte eindresultaat in gedachten
"In veel gevallen realiseer je je dat je tijdens het fotograferen geen rekening hebt gehouden met bepaalde zaken, omdat je het geprinte eindresultaat niet in gedachten hield", zegt Sanjay. "Wanneer je een foto print, zie je alle imperfecties en fouten die je hebt gemaakt.
"Als je weet dat je een foto wilt printen, denk dan tijdens het fotograferen na over hoe je afleidingen kunt vermijden. Denk na over de kadrering en de compositie. Bijvoorbeeld, nooduitgangsborden. Kun je ze verbergen door de camerahoek te veranderen, zodat je onderwerp ervoor staat en je geen tijd verspilt met het bewerken van je foto's?
Heb je Canon-apparatuur?
"Wat de instellingen van de camera betreft, pas die aan voor de beste resultaten", vervolgt Sanjay. "De scherptediepte maakt niet veel uit, aangezien dat een stilistische keuze is. Als er ogen op de foto staan, moet je er wel voor zorgen dat die scherpgesteld zijn. Naar de ogen wordt het eerst gekeken en het is erg storend als ze niet scherp zijn. Stel de ISO zo hoog mogelijk in zonder dat je te maken krijgt met veel onnodige ruis, aangezien ruis de kwaliteit van prints kan aantasten. Als ik fotografeer met moderne camera's, zoals de Canon EOS R5, stel ik ze in op ISO 3200 of ISO 4000. Zo worden mijn foto's zo helder dat je er filmkorrel op ziet."
3. Bekijk je werk onder gekalibreerd licht
"Dit is een tip die vaak over het hoofd wordt gezien", zegt Paul. "Bij een printkeuring wordt elke print beoordeeld in een kijkcabine. Die zijn heel helder en de lichtbron komt nauwkeurig overeen met een gekozen referentie, bijvoorbeeld daglicht. De achtergrond is neutraal - idealiter grijs - zodat er geen kleur van de omgeving wordt gereflecteerd en de belichting over het hele oppervlak van de print gelijkmatig is.
"Dit betekent dat de juryleden elk detail in je beeld kunnen zien, ook onvolkomenheden. Je hoeft geen eigen cabine te hebben, maar je kunt wel investeren in kwalitatief goede verlichting, neutraal grijs karton, en een lichtmeter om de kracht van het licht zo in te stellen dat het overeenkomt met de jurering. Bij de meeste printwedstrijden wordt die waarde in de richtlijnen vermeld."
4. Denk aan het kader
"Een printwedstrijd heeft zijn eigen regels met betrekking tot het formaat van de afbeelding en het formaat van een eventuele passe-partout waaraan je moet voldoen", zegt Paul. "De verhouding tussen print en passe-partout moeten ook prettig zijn voor het oog. Probeer je print niet te groot te maken om ermee te 'pronken'. Presenteer in plaats daarvan de print en de omkadering zoals je dat voor een klant zou doen.
" Maar al te vaak constateren juryleden dat het papier niet past bij de kleur van de passe-partout. Het moet een doel dienen: storende elementen uit het blikveld verwijderen en de kijker het beeld in trekken. Grafische lijnen, versieringen en gedurfde kaderkleuren - het kan allemaal werken, maar behandel de vormgeving van je afbeelding en passe-partout als onderdeel van het hele kunstwerk, niet als bijzaak."
Sanjay voegt daaraan toe: "Juryleden zien 95% van de tijd witte passe-partouts, misschien een enkele keer een zwarte, dus als ze bijvoorbeeld een rode zien, gaan ze wel even nadenken. Juryleden schieten makkelijk in een soort automatischepilootstand, dus zoiets maakt ze wakker."
Landschappen met weinig licht printen
5. Denk goed na over papier en soft-proofing
"Glanzend papier zorgt ervoor dat kleuren beter uitkomen, maar het laat ook snel vingerafdrukken zien en het oppervlak kan het bekijken van beelden lastig maken", zegt Sanjay. "Mat papier is ideaal voor fine art-beelden, maar het heeft een lagere D-max (de zwartheid van het zwart) en als je niet oppast, kunnen zwarten als donkergrijs overkomen. Semi-mat of parelglanspapier zit daar ergens tussenin. Daarmee krijg je een groot dynamisch bereik, geweldige kleuren en minder reflecties, maar de keuze kan ook een beetje veilig aanvoelen."
Wat je ook kiest, soft-proofing zorgt ervoor dat de kleuren accuraat zijn. "De grootste fout die mensen maken, is dat ze geen soft-proofing uitvoeren", waarschuwt Sanjay. "Zoek het profiel van het papier, installeer het op je computer en vertel je beeldbewerkingssoftware dat het beeld met dat profiel moet worden getoond. Je krijgt dan een simulatie van hoe het eruit gaat zien. Op die manier worden verwachtingen gemanaged en wordt papier bespaard."
6. Synchroniseer je workflow
Voor Sanjay heeft het zelf printen van je werk altijd de voorkeur omdat het je de totale controle biedt, net als ervoor zorgen dat alles consequent gekalibreerd is. Hij gebruikt de Canon imagePROGRAF PRO-1000- en de imagePROGRAF PRO-4100-printers.
"Ik regel de kleur al vanaf het camerastadium door cameraprofielen aan te maken", zegt hij. "Ik gebruik goede monitoren en ik fotografeer in Adobe RGB. Mijn monitoren zijn daar op ingesteld en ik bewerk ook alles in dat profiel. Mensen gaan vaak in de fout doordat ze geen inzicht in kleur hebben. Veel mensen fotograferen in sRGB, terwijl hun monitor staat ingesteld op Adobe RGB en hun beeldbewerkingsprogramma misschien weer op iets anders is ingesteld. Als ze gaan printen, gebruiken ze geen papierprofiel en laten de printer de kleuren bepalen. Er zijn vijf vertaalslagen te maken, dus is het niet vreemd als er dan iets anders uitkomt dan verwacht."
Als je je volledige en zorgvuldige aandacht besteedt aan je prints, kun je succesvol zijn bij printwedstrijden, en bovendien je fotografie enorm verbeteren.
Gerelateerde artikelen
Professioneel huwelijksfotograaf Sanjay Jogia over de kracht van print
Huwelijksfotograaf Sanjay Jogia vertelt hoe hij dankzij het printen van zijn eigen foto's op de Canon imagePROGRAF PRO-1000 meer omzet weet te genereren.
Hoe voorkom je 18 veelvoorkomende fouten bij het printen
Haal alles uit je printer met tips van experts uit de branche om foto's exact te printen zoals je ze wilt hebben.
Printen met het einddoel in gedachten
Canon Ambassador Thorsten Milse vertelt hoe hij grootformaat prints van bedreigde diersoorten tot leven bracht in de buitententoonstelling Survivor, in samenwerking met het WWF en Canon.
Hoe printen je fotografiebedrijf kan helpen
De fotoprints van Canon Ambassador Richard Walch brengen niet veel brood op de plank, maar ze zijn wel essentieel voor zijn bedrijf. Hoe Canon dit aanpakt, leest u hier.